Memoir Putera Lapis Mahang

NEGARA MONALISA

LAWATAN LUAR ASIA PERTAMA
  PRONTO PRONTO - BUONGIORNO

Nampaknya lawatan kerja ke India merupakan pembuka kepada perjalananku yang lebih jauh. Setahun kemudian aku dapat sekali lagi peluang ke luar negara- kali ini lebih jauh dan lebih glamour - ke negara yang terkenal dengan pelukis Monalisa - Leonardo da Vinci, negara yang terkenal dengan Tamaddun Rom dan Byzantin.  Semasa di sekolah rendah aku belajar Tawarikh - dan melaluinya aku kenal dengan Julius Caesar, Pompei, Brutus, Nero dan Caleopatra.

Perjalananku kali ini juga atas nama tugas membuat 'Pre-Delivery Inspection' atau PDI untuk peralatan dan alat ganti sistem Primary Surveillance Radar (PSR). Radar tersebut dibeli dalam tahun 1996 dan ditempatkan di Bukit Lunchu dan Bukit Kubong.  Syarikat pembekal ialah Alenia Marconi SpA (sekarang bernama SELEX Sistemi Integriti SpA)- anak syarikat Finmeccanica, Italy.

Kali ini aku berterima kasih kepada skot aku, Mej Khairudin bin Zahari TUDM yang masa itu bertugas sebagai Pegawai Logistik Tim Projek PSR yang diketuai oleh Lt Kol Kamaruzzaman bin Shariff (bersara Brig Jen Dato').  Kumpulan PDI diketuai oleh En Rodin Mamat (KPSU Pero 3), aku dan Khairudin.  Tempoh tugas itu adalah dari 16 Oktober hingga 3 November 1998.

Lokasi Alenia terletak di Via Tiburtina, Rome. Sesampainya dari Lapangan Terbang Fumicino, Rome kami terus di bawa ke premis Alenia untuk menerima taklimat tugasan.  Selepas makan tengahari baru kami check-in di hotel (aku lupa nama hotel itu).  Pertama kali makan makanan Italy- jauh di luar selera aku yang pertama kali ke luar negara.  Telan je la.

Hotel di Rome amat mahal.  Aku dimaklumkan sebuah bilik yang ada dua single bed antara 2 katil ada ruang yang cukup-cukup sahaja untuk solat.  Harganya lebih kurang USD500 satu malam.  Aku tak ingat, mana aku dapat duit poket kali ini- wakil syarikat memang tak ada bagi duit poket- dan tiket pun biaya Kerajaan- jadi tak boleh ditukar kepada ekonomi. Rasanya waktu itu, aku guna wang simpanan sendiri untuk belanja tambahan.  Nasib baik ada peruntukan wang elaun pakaian mengikut kelayakan iaitu RM1400.

Tugasan di Rome mengambil masa dua hari- kerana aku dan Khairudin terpaksa meneliti satu persatu peralatan mengikut senarai kontrak.  Tapi kebanyakannya Khairudin yang buat kerana dia dah biasa dengan kontrak dan juga sistem ini.  Aku ikut arahan dia sahaja untuk check kuantiti dan part number.  Sebaik sahaja kami mula bertugas di hari pertama, En Rodin (dan isteri yang dibawa bersama) telah diusung oleh pihak kontraktor untuk melancung.  Apa yang aku tahu, kami akan berjumpa lagi setelah aku balik dari La Spezia nanti.  Dengarnya dia dibawa melancung ke selatan Italy termasuk bandar Pompei yang ditelan bumi- ditenggelami lahar volcano akibat dilaknat Allah kerana kebuasan masyarakat yang berkegemaran seperti kaum Nabi Allah Luth alaihissalam.

Tajuk blogpage ini 'Pronto Pronto' adalah bermaksud 'Hello Hello' dalam bahasa Italy.  First time aku dengar apabila salah seorang staf Alenia menajwab telefon dengan perkataan tersebut.  Manakala 'buongiorno' (bunyi: bunjorno) bermaksud selamat pagi.

Setelah selesai tugas di premis Alenia di Tirbutina, hari keempat kami bertolak ke La Spezia.  ia itu bandar pelabuhan di utara Italy - jaraknya lebih kurang 330 km dari Rome.  Aku dan Khairudin serta Enrico Bonani (staff Alenia- yang memandu kereta).  kami bertolak pagi melalui lebuhraya seperti PLUS di Malaysia.

Dalam perjalanan kami singgah sebentar di kiosk untuk minum 'cappucino' - juga kali pertama aku merasa minuman yang bernama kapucino itu.  Suasana dalam bulan Oktober di negara Mediterranean ini agak sejuk tetapi nyaman.  Pemandangan sepanjang perjalanan di Italy ini juga amat indah, banyak melalui kawasan perkampungan dan ladang dan bukit-bukit batu.  kami singgan di bandar Pisa untuk melawat salah satu bangunan bersejarah dan terkenal di dunia iaitu 'Menara Condong Pisa'.

Kemudian kami meneruskan perjalanan hingga ke bandar pelabuhan La Spezia.  Kami sampai ketika hari dah petang. Setelah check ini kami terus pergi ke pelabuhan untuk memeriksa kotak-kotak peralatan radar yang bakal dihantar ke Malaysia.  Kami tidak lama di pelabuhan kerana semuanya telah 'well packed' dan tidak boleh diperiksa, kami hanya memeriksa dokumen sahaja.

memeriksa konsainmen di Pelabuhan

Petang itu kami melawat sekitar bandar pelabuhan moden itu yang juga salah satu pangkalan utama Italian Navy.  Kami juga melawat satu 'old castle' di tepi pantai yang digunakan oleh tentera Kerajaan Rom dahulu kala. Kota ini dinamakan 'St George Castle'.

Bandar Pelabuhan dan pangkalan Tentera Laut -La Spezia

Castle St Giogio

dengan Enrico Bonani
bergambar di St George Castle

minum petang dengan Khairudin di gerai tepi laut

Castle of San Giorgio, recently restored. Probably originated from a watchtower, a first castle is known to have been built by Niccolo Fieschi in 1262. In 1273 the Genoese destroyed it, and a new fortification, along with a new line of walls, was erected by the podestria of La Spezia from 1371.

Kami juga meniki kereta melalui jalan di pesisir pantai - jalan dibina di tebing  bukit yang curam dan menggayatkan - kerana laut jauh di bawah - jalan pula bengkang-bengkok - satah condong.   kami melalui sebuah perkampungan yang dinamakan Cinque Terra (yang bermaksud Lima Kampung).  Sungguh indah. Rumah di kampung-kampung tersebut dicat dengan berwarna-warni yang garang.

Kampung Cinque Terra

The Cinque Terre is a rugged portion of coast on the Italian Reviera. It is in the Liguria region of Italy, to the west of the city of La Spezia. "The Five Lands" is composed of five villages: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, manarolla and Riomaggiore. The coastline, the five villages, and the surrounding hillsides are all part of the Cinque Terre National Park and is a UNESCO World Heritage Site.

Over centuries, people have carefully built terraces on the rugged, steep landscape right up to the cliffs that overlook the sea. Part of its charm is the lack of visible corporate development. Paths, trains and boats connect the villages, and cars cannot reach them from the outside. The Cinque Terre is a very popular tourist destination.

Hari kedua di La Spezia adalah hari bersantai. Pagi-pagi lagi kami dijemput oleh seorang pegawai TLDM (kalau tak silap namanya Lt Kdr Zainol) yang menganggotai RMN Corvette Project Team di La Spezia.  Aku dan Khairudin di bawa ke rumah sewaan seorang lagi pegawai TLDM iaitu Kdr Abidin serta keluarga.  Pagi itu kami dijamu dengan sarapan nasi lemak sambal udang - setelah 5 hari tidak merasa makanan Malaysia.

Setelah itu kami dibawa berjalan-jalan di sekitar kawasan pergunungan di La Spezia dan melawat kedai industri kecil batu marmar.

bersama Kdr Abidin

Tengah hari itu juga kami bertolak pulang ke Rom - tetapi tidak terus ke Rom.  Kami berkereta mengikut jalan ke arah timur ke bahagian tengah Italy - singgah bermalam di San Marino - sebuah negara kecil yang merdeka. Kami menginap di sebuah hotel di situ.

San Marino, officially the Republic of San Marino  also known as the Most Serene Republic of San Marino, is a state situated on the Italian peninsula on the eastern side of the Apennine Mountains.  It is an enclave surrounded by Italy. Its size is just over 61 km2 (24 sq mi) with an estimated population of over 30,000. Its capital is the City of San Marino. San Marino has the smallest population of all the members of the Council of Europe.

San Marino is the oldest surviving sovereign state and constitutional republic in the world, as the continuation of the monastic community founded on 3 September 301, by stonecutter Marinus of Arbe. Legend has it that Marinus left Rab, then the Roman colony of Arba, in 257 when the future emperor, Diocletian, issued a decree calling for the reconstruction of the city walls of Ramini, which had been destroyed by Liburnian pirates.
The constitution of San Marino, enacted in 1600, is the world's oldest constitution still in effect. The country's economy mainly relies on finance, industry, services and tourism. It is one of the wealthiest countries in the world in terms of GDP,  with a figure comparable to some of the more developed Italian regions, such as Lombardy and South Tyrol.  San Marino is considered to have a highly stable economy, with one of the lowest unemployment rates in Europe, no national debt and a budget surplus.

San Marino City kecil sahaja- hanya sebaris bangunan sebelah hujung jalan raya utama dari Italy.  Bangunan kompleks membeli belah dan hotel sahaja. Satu kawasan lagi adalah bangunan pentadbiran negara termasuk bangunan Parlimen dan Residen Pemerintah. Jalan raya itu mati dihujung di depan hotel tempat kami menginap. Selepas itu hanya ada satu laluan jalan kaki sahaja menaiki ke arah bukit yang kiri kanannya semua lot rumah kedai. Macam jalan di pasar malam. Cuma rumah kedainya adalah bangunan tetap.

San Marino adalah negara yang 100% berorientasikan pelancing. Selain dari dipenuhi oleh gerai-gerai menjual cenderamata, San Marino juga terkenal dengan beberapa buah muzium.  Tetapi yang paling terkenal ialah 'The Museum of Torture'.   Muzium ini mempamirkan berpuluh-puluh peralatan dan cara penguasa Italy dahulu kala menyiksa dan menghukum bunuh orang salah atau orang disyaki melawan pihak pemerintah.

Selepas melepasi jalanan membeli belah, di puncak gunung negara ini adalah sebuah kota pertahanan (castle) yang sangat besar.  Aku dan Khairudin tidak melepaskan peluang memasuki semua pintu dan kubu dalam kota ini.Dalam perjalanan pulang menuruni bukit, kami baru membuat aktiviti shopping. Dan semua pembelian dibayar oleh Enrico.  Pandai Mat saleh Italy ni, dia tak bagi duit tapi dia pegang duit- dan dia tau kita akan segan untuk membeli lebih-lebih.

Antara destinasi lawatan yang menarik di San Marino ialah Muzium Penderaan (Musio del Tortura). Di sini ditunjukkan alatn sebenar atau replika pelbagai cara hukuman dan penderaan yang tidak bertamaddun yang digunakan oleh penguasa zaman dahulu ke atas pesalah. Sungguh zalim.

Setelah menghabiskan seharian di San Marino, keesokan paginya kami meneruskan perjalanan pulang ke Rome melalui hiway dan melalui bandaraya Bologna (bunyinya Bolonia).  Italy adalah negara bergunung ganang, jadi lebuhrayanya dibina ditebing gunung yang curam atau melalui terowong yang panjang.  Sepanjang perjalanan, kami melalui berpuluh-puluh terowong.

Baki sehari lagi di Rome kami habiskan dengan melawat sekitar bandaraya Rome dan membeli belah- barangan di Rome amat mahal- duit pulak tak berapa ada.  Italy seperti Indonesia- wujud tugu (patung) peringatan di mana-mana bagi mengenang pahlawan mereka.

di depan Tugu Garibaldi

patung dan air pancutan di Rome

Coliseum

BUONA SERA
KALI KEDUA KE ITALY

Buona Sera bermaksud selamat petang/malam.  Ini adalah perjalanan kali kedua ke Italy.  kali ini destinasi perjalanan adalah ke  Cascina Costa di Samarete, Milan untuk membuat  tugas Project Review Meeting (PRM) untuk helikopter A-109M Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).  Perjalanan kali ini mengambil masa 5 hari dari 3 hingga 5 November 2003.

Kumpulan kali ini dianggotai oleh dua pihak iaitu JBPM dan TUDM selaku juruterbang yang mengetuai Unit Udara JBPM yang diketuai oleh PPjB Hamdan (Pen Pengarah Pembangunan JBPM), Lt Kol Shabre Hussein dan Mej Khairudin (juruterbang TUDM) dan seorang jurutera udara JBPM.  Aku mewakili Bahagian Perolehan Kerajaan, Perbendaharaan.

Penerbangan dari KL mendarat di LTAB Fumiciano, Rome kemudian kami bertukar flight domestik ke LTAB Malpensa, Milan.  Berlaku kekeliruan sedikit di Rome yang membuat kami panik.  Nama syarikat penerbangan dalam tiket tidak kami temui di paparan skrin.  Kalau seorang mau berpeluh- menggelabah.  Rupanya penerbangan telah digantikan dengan yang lain tanpa memberitahu kami.

Di Milan kami tinggal di sebuah hotel dalam satu pekan kecil yang mengadap sebuah tasik (Tasik Maggiore) yang indah, iaitu Hotel Concorde,  Arona.  Satu akwasan pelancungan di daerah Lombard. Jaraknya 25km dari Lapangan Terbang Malpensa, Milan.

gambar-gambar di tepi Tasik Maggiore, Arona yang indah dan nyaman

Selain dari kota membeli belah untuk golongan elit, Milan juga dipenuhi bangunan yang berunsur sejarah silam.  Milan juga terkenal sebagai kota pengeluar barangan kulit.

Mesyuarat dibuat pada keesokan harinya.  Kebetulan masa itu adalah bulan Ramadhan. Hari pertama kami sampai ialah 8 Ramadhan 1424.  Mula-mula memang kami berniat untuk meneruskan puasa, tapi mengenangkan cuaca amat sejuk dan akan menyulitkan pihak syarikat mengaturkan waktu buka dan sahur- maka kami membuat keputusan untuk tidak berpuasa - ganti balik di Malaysia nanti.

Jarak dari Arona ke Milan lebih kurang 70km, tapi aku tidak berapa ingat jarak antara hotel dengan premis Agusta tapi agak jauh jugak la.  Tapi perjalanan tak lama sebab tidak cross bandaraya Milan.  Milan adalah second biggest city di Italy.

Perjalanan dari hotel ke premis Agusta, melalui jalan yang cantik, bersih dan berpemandangan indah. Especially di lereng-lereng bukit.  Ramai penduduk Italy memiliki big bike. Tapi musim sejuk ni kurang la yang naik baik, kena pakai jeket yang tebal.

Mesyuarat cuma setengah hari sahaja, lagi separuh hari kami melawat fasilitet Agusta- kilang helikopter mereka.  Masuk hari ketiga, kami telah selesai tugas - masa untuk bersantai.

Kalau waktu kali pertama ke Italy kami melancung ke San Marino, kali ini kami merentasi tanah Italy jauh ke pantai timur, iaitu bandaraya Venice - bandar terusan.  Sekali lagi, aku sampai ke lokasi yang aku tak pernah mimpi untuk sampai.  kami menaiki GONDOLA menyusuri terusan-terusan di Venice.  Tiupan angin musim sejuk sungguh kuat dan sejuk. Kebas pipi dibuatnya. Pemandangan di sepanjang terusan sungguh indah dan menakjubkan- khususnya jambatan-jambatan yang berbagai rupa-  tamaddun Italy.

Malaysia harus berbuat sesuatu membangunkan pusat pelancungan seperti ini.  Idea Dr Mahathir membina Putrajaya dengan dilengkapi dengan tasik buatan dan perkhidmatan feri atau cruise, amat dihargai.

Setelah menghabisi laluan air- kami merayau pula melalui laluan jalan - di celah-celah bangunan yang antik dan modern.  Kami tak ada langsung niat membeli belah - satu: mahal, dua: tak ada duit, tiga: malas nak jinjing beg/barang.  Kami hanya ingin menikmati keindahan sahaja.  Sempat singgah juga ke kasino. Tenguk jeee!.  Kan di Malaysia tak boleh masuk.  macam itu rupanya dalam kasino.

singgah shopping di Bristol Outlet Shop dalam perjalanan balik ke KL

itulah pengalaman aku melawat negara Italy