"if you don't trust the pilot, don't go"
(Denzel Washington)
INGIN JADI PILOT TUDM?
WANNA BE AN
AIR FORCE
PILOT ?
PILOT ?
.
Suatu waktu dahulu aku pernah melangkah melalui jalan-jalan
ke arah menjadi seorang juruterbang (pilot) TUDM. Namun Allah MAHA MENGETAHUI
dan meletakkan di mana aku patut berada.
Di bawah EPISODE: AF 001 (MENGAPA AKU MASUK TUDM) dalam blog ini aku telah menceritakan
perjalanan singkatku melalui detik-detik getir semasa menjalani latihan
penerbangan di TUDM Alor Setar dan TUDM Kluang dan berakhir dengan KEGAGALAN.
Cita-citaku untuk menjadi seorang juruterbang terkubur
bersama semangat yang semakin padam. Namun aku amat bersyukur dengan kerjayaku
sehingga apa yang aku capai hari ini.
Sebelum ini aku pernah menulis tajuk yang sama pada awal
tahun 2012. Tajuk ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan dari pembaca,
khususnya pelajar sekolah menengah dan IPT. Tajuk ini aku tulis sebagai satu
sumbangan tidak rasmi aku kepada TUDM untuk menarik anak-anak muda menyertai
TUDM khususnya menyahut cabaran untuk menjadi seorang PILOT TUDM. Namun, dengan
kehendak Allah, atas kesilapan teknikal semasa membuat update, keseluruhan
kandungan tajuk tersebut telah terDELETE. Subhanallah. Hinggalah hari ini aku
mengambil keputusan untuk mengulang semula penulisan bagi tajuk yang sama.
Tajuk ini juga berkait dengan EPISODE: AF 010 (KERJAYA DALAM
TUDM) dan EPISODE: AF 046 (AIR FORCE NEXT GENERATION). Oleh itu pembaca perlu membaca
ketiga-tiga tajuk ini supaya faham keseluruhan kerjaya dalam TUDM.
Tajuk ini akan meliputi ruang lingkup berikut:
(1) Kenapa Nak Jadi Juruterbang?
(2) Kaedah Pengambilan Juruterbang TUDM
(3) Latihan Penerbangan
(a) Latihan Asas Penerbangan
(b) Latihan Lanjutan Penerbangan
(i) Sayap Kaku (Fixed Wing).
(ii) Sayap Rotari (Rotary Wing)
(i) Sayap Kaku (Fixed Wing).
(ii) Sayap Rotari (Rotary Wing)
(c) Latihan Peralihan Pesawat
(i) Juruterbang Pejuang (Lead In Fighter Training)
(ii) Juruterbang Angkut (Multi Engine Conversion Unit)
(iii) Juruterbang Helikopter (Helicopter Tactical and Technical Training)
(4) Kursus Jurulatih Juruterbang
(a) Qualified Fixed Wing Instructor/Qualified Helicopter Instructor (QFI/QHI)
(b) Instructor Pilot (IP)
(c) Test Pilot (TP)
(5) Pilihan Lain
(a) Jurumalim (Navigator)
(b) Jurusensor Senjata (WSO)
(c) Kuarter Master Udara (AQM)
(d) Jurutera Penerbangan (FE)
(e) Pramugari
(6) Risiko Kerjaya Juruterbang
Kenapa Kerjaya Juruterbang TUDM Diminati Ramai?
Seseorang yang bercita-cita ingin Juruterbang TUDM adalah
disebabkan oleh keunikan dan keistimewaan kerjaya ini berbanding dengan
juruterbang lain (komersil dan persendirian) adalah berdasarkan faktor-faktor
berikut:
Untuk menjadi seorang
juruterbang TUDM (atau juga TDM/TLDM), anda perlu terlebih dahulu
menjalani latihan untuk menjadi seorang PEGAWAI tentera yang ditauliahkan oleh
Yang DiPertuan Agong. Jika anda gagal
latihan asas ketenteraan, anda tidak akan ditauliahkan dan anda perlu melupakan
hasrat atau cita-cita menjadi juruterbang TUDM.
Aktiviti seseorang Juruterbang TUDM tertakluk kepada
undang-undang Awam dan Undang-undang Tentera. Malah undang-undang antarabangsa.
Semua orang tak suka dikongkong oleh banyak sangat peraturan dan undang-undang.
Tapi ini adalah hakikat yang harus diterima dan wajib dipatuhi. Juruterbang
TUDM adalah Pegawai ATM/TUDM (tentera).
Dalam TUDM, selain dari gaji diberi mengikut pangkat-
Kapten, Mejar, Lt Kol dan seterusnya, juruterbang juga layak untuk menerima
elaun penerbangan yang agak lumayan.
Elaun ini juga yang membezakan ‘TARAF’ seorang pegawai TUDM.
Dikalangan pegawai ATM, juruterbang (khususnya 'fighter
pilot) boleh dikategorikan sebagai pegawai yang paling sihat fizikal dan
mental. Mesti mencapai taraf kesihatan A1G1Z1.
(A= Air, G= Ground, Z= Zone - Rujuk nota di bawah)- bagi juruterang pejuang
mereka perlu menjalani ujian High-G Force.
Hanya dalam TUDM sahaja anda boleh menjadi seorang
juruterbang kombat khususnya menerbangkan pesawat pejuang. Dalam sektor perkhidmatan
awam atau swasta, peluang hanya terhad kepada pesawat pengangkutan sama ada
sayap kaku atau helicopter.
Dalam TUDM, hanya juruterbang sahaja yang layak untuk
mencapai ke tahap JENERAL 4 bintang dan menjawat jawatan Panglima Tentera
Udara. Malah sebahagian besar (lebih 80%) perjawatan bertaraf Brig Jen ke atas
adalah disandang oleh Juruterbang. Untuk menjadi seorang Komander Pangkalan
Udara pun anda mesti seorang Juruterbang (kecuali Unit yang tiada skuadron penerbangan). Yang bukan juruterbang, kalau ada
impian atau bercita-cita untuk menjadi PTU atau TPTU atau jawatan bertaraf 3
bintang ke atas, sila lupakan sahaja.
Kalau anda teringin juga, TUDM bukanlah kerjaya yang betul untuk anda.
Sila masuk PDRM, Jabatan Bomba, Kastam DiRaja, Pertahanan Awam atau pun RELA.
Ada lagi banyak keistimewaan yang TERSIRAT yang tidak dapat
dizahirkan atau diSURATkan dalam penulisan ini.
Kaedah Pengambilan Juruterbang TUDM
Sepanjang yang aku ketahui, sejak aku masuk TUDM (1981),
dasar kaedah pengambilan calon juruterbang TUDM sentiasa berubah-ubah. Kenapa? Aku tak mampu nak menjawab. Jawapan yang paling mungkin ialah untuk
disesuaikan dengan keperluan TUDM semasa.
Antara kaedah pengambilan yang pernah dilaksanakan ialah:
(1) Di peringkat awal penubuhan TUDM, juruterbang TUDM
diserapkan dari Royal Air Force (RAF). Antaranya ialah Sqn Ldr Sulaiman Sujak
yang kemudiannya menjadi anak Malaysia pertama menjadi Ketua Turus Tentera
Udara (KTTU).
(2) Kemudian apabila Flying Training School (FTS) di Alor Setar
ditubuhkan pada tahun 1964, lepasan Federal Military College atau lepasan pusat
latihan pegawai kedet luar negara menjalani latihan asas penerbangan di
sini. Pada masa yang sama TUDM turut
menghantar pegawainya menjalani latihan penerbangan di luar negara seperti
United Kingdom, Australia, India, New Zealand atau Indonesia.
(3) Di awal tahun 1970an TUDM ramai mengambil pegawai-pegawai
dari Tentera Darat (yang telah berkhidmat) untuk menyertai TUDM dan menjalani
latihan penerbangan sama ada di dalam atau luar negara) untuk memenuhi
keperluan operasi TUDM masa itu.
Antaranya mantan PTU Lt Gen Dato Mohamed bin Taib dan Lt Gen Tan Sri
Mohamad Ngah Said. Lain-lain bekas pegawai tinggi TUDM yang pada asalnya
ditauliahkan dalam Tentera Darat ialah Lt Gen Dato Nawi Alias, Mej Gen Dato
Fauzi Hussein, Mej Gen Dato Abdul Razak Abd Aziz, Brig Gen Dato Abd Rahim Abd
Rahman, Brig Gen Dato Hussein Supian dan lain-lain. Penyertaan pegawai TDM sebagai juruterbang
TUDM terus berlaku dari semasa ke semasa tetapi dalam jumlah yang kecil
(seorang dua dalam satu pengambilan).
Antara yang masih berkhidmat ialah Mej Gen Dato Hj Ibrahim Hashim, Brig
Gen Dato Hj Wan Nor Mazlan, Brig Gen Dato Mohd Fauzi Ahmad, Kol Hj Rashid Majid
dan lain-lain.
(4) Seorang calon perlu menjalani latihan asas ketenteraan di
Yunit Latihan Pendahuluan Pegawai Kedet
(Pre-OCTU), Port Dickson selama 6 bulan kemudian latihan Pegawai Kedet
di Maktab Tentera DiRaja (RMC), Sg Besi selama 6 bulan sebelum ditauliahkan
(Tauliah Jangka Pendek) sebagai Leftenan Muda (Udara). Seterusnya lulus ‘air crew medical test’ dan
mula menjalani latihan asas penerbangan di Pusat Latihan Penerbangan (FTS) di
TUDM Alor Setar.
(5) Seorang calon menjalani latihan sebagai Pegawai Kedet di
RMC selama dua tahun sebelum ditauliahkan (Tauliah Tetap) sebagai Leftenan Muda
(Udara) – lulus ‘air crew medical test’. Mula menjalani latihan asas di FTS.
Pernah juga berlaku sebelum itu, pengambilan pelatih
penerbangan diambil terus dari orang awam tanpa melalui latihan asas
ketenteraan. Setelah lulus temuduga dan
lulus ‘air crew medical test’ mereka terus menjalani latihan penerbangan. Jika mereka lulus dan layak menerima sayap
penerbangan baru mereka ditauliahkan sebagai Leftenan Muda (Udara).
(6) Pada tahun 1981- Pegawai Kedet Udara yang telah lengkap
menamatkan latihan asas ketenteraan di Sekolah Pegawai Kedet (SPK) Port Dickson
telah tidak ditauliahkan tetapi diarahkan untuk melapor diri ke FTS (1 FTS di
Alor Setar dan 2 FTS di Kluang) untuk
menjalani latihan asas penerbangan.
Mereka kekal dengan pangkat Pegawai Kedet. Jika mereka gagal latihan penerbangan mereka
akan ditauliah dan diserapkan dalam mana-mana Cawangan selain dari
Juruterbang. Mana-mana yang berjaya
menamatkan latihan penerbangan akan dikurniakan sayap penerbangan dan pada masa
yang sama ditauliahkan sebagai Leftenan Muda (Udara). Kaedah ini hanya dilaksanakan melibat dua
intake sahaja, selepas itu Pegawai Kedet ditauliahkan terlebih dahulu sebelum
menjalani latihan asas Penerbangan. AKU adalah salah seorang mangsa kaedah ini.
AKU ditauliahkan tanpa perbarisan, tanpa penyerahan watikah, tanpa ditontoni dengan
penuh kebanggaan oleh ibu-bapa dan keluargaku.
Antara perubahan dasar pengambilan pegawai juruterbang TUDM adalah:
(1) Pada pertengahan tahun 1980an, TUDM pernah membuat satu
pengambilan khas dari kalangan pegawai-pegawai TUDM yang sedang berkhidmat
(dalam Cawangan lain) yang berpangkat Kapten TUDM ke bawah dipelawa untuk menjalani
latihan asas penerbangan dengan mengekalkan pangkat yang disandang.
(2) Ada pengambilan dari Pegawai Skim Graduan. Graduan dari IPT dalam atau luar Negara (sama
ada Diploma atau Ijazah) ditauliahkan dalam pangkat Leftenan TUDM perlu
menjalani latihan asas pegawai selama 3 bulan sebelum mengikuti latihan asas
penerbangan.
(3) Apabila SPK Port Dickson dibubarkan dan TUDM menubuhkan SPK
sendiri pada tahun 1987, semua bakal juruterbang TUDM perlu menjalani latihan
pegawai kedet selama setahun di SPK TUDM (dari Kinrara berpindah ke Subang
kemudian ke Alor Setar dan dikenali sebagai Pusat Latihan Pegawai). Pengambilan terakhir kaedah ini adalah pada
tahun xxxx.
(4) Apabila pengambilan juruterbang terus dari SPK TUDM
ditamatkan, calon juruterbang TUDM diambil dari graduan Kolej Tentera Udara
(KTU). Dalam kaedah ini lepasan SPM yang terpilih akan mengikuti kursus Diploma
Kejuruteraan Aeronautik di KTU (kerjasama dengan UTM) selama 3 tahun. Semasa
mengikuti pengajian di KTU mereka turut menerima latihan asas ketenteraan di
PLP. Setelah lulus diploma mereka ditauliahkan sebagai Leftenan TUDM dan akan
menjalani latihan penerbangan sehingga lulus dan dikurniakan sayap
penerbangan. Mana-mana graduan yang
gagal menamatkan latihan penerbangan akan diserapkan dalam Cawangan lain.
Inilah kaedah pengambilan yang diamalkan sekarang dan kaedah ini akan diakhiri
pada tahun 2013.
Jika ada masuk TUDM melalui Rekrut atau Perajurit Muda
(Pramuda), maka peluang anda untuk menjadi Juruterbang TUDM boleh dikatakan
TIADA. Suatu ketika dahulu, YES. Seorang anggota LLP (Lain-lain Pangkat) yang
berusia kurang dari 26 tahun (biasanya berpangkat Kopral ke bawah) mempunyai
peluang. Mereka perlu berhenti dari perkhidmatan LLP dan memohon masuk ke
Sekolah Pegawai Kedet (bersama calon awam yang lain). Setelah ditauliahkan dan
lulus pemeriksaan perubatan aircrew, anda boleh menyertai latihan penerbangan.
Namun kaedah pengambilan pegawai yang terkini tidak membenarkan seorang LLP
untuk menjadi Pegawai.
KAEDAH TERKINI:
Mulai 2013, TUDM hanya mengambil graduan Universiti
Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) (dan IPTA/IPTS) untuk calon bagi menjalani latihan penerbangan di
PULATIBANG 1 (INSPEN).
CALUN-CALUN YANG BERMINAT UNTUK MENJADI JURUTERBANG TUDM
PERLU TERLEBIH DAHULU MEMPEROLEHI IJAZAH (DARI APA JUA BIDANG YANG DITAWARKAN
OLEH UPNM. CONTOHNYA:
(1) KEJURUTERAAN
(2) SAINS KOMPUTER
(3) PENGAJIAN STRATEGIK
DARI ITU, CALUN-CALUN JURUTERBANG TUDM MESTI MEMENUHI
SYARAT ASAS YANG DI[ERLUKAN UNTUK MEMASUKI/MENGIKUTI PEGAJIAN DI UPNM SAMA ADA
SYARAT AKADEMIK, FIZIKAL DAN TAHAP KESIHATAN YANG DITETAPKAN. SILA SEMAK SYARAT
KEMASUKAN UPNM DALAM PORTAL (WEBSITE) UPNM. http://www.upnm.edu.my/
CALUN-CALUN YANG TELAH MEMENUHI SYARAT AKADEMIK (GRADUAN
UPNM) DAN DITAULIAHKAN DALAM ATM (PERKHIDMATAN TUDM) PERLU MENJALANI UJIAN
PERUBATAN 'AIRCREW' DI INSTITUT PERUBATAN PENERBANGAN (IPP) TUDM.
CALUN-CALUN YANG TELAH LULUS UJIAN PERUBATAN AKAN MENGIKUTI
LATIHAN ASAS PENERBANGAN DI PUSAT LATIHAN TERBANG 1 (PULATIBANG 1), PANGKALAN
UDARA ALOR SETAR.
HANYA CALUN-CALUN YANG LULUS LATIHAN PENERBANGAN YANG LAYAK
DIKURNIAKAN 'SAYAP PENERBANGAN' TUDM.
BAGAIMANAPUN, TERDAPAT JUGA PENGAMBILAN DARI KALANGAN
GRADUAN IPTA/IPTS. DALAM KEADAAN TERTENTU (MENGIKUT KEPERLUAN SEMASA) TUDM
BERKEMUNGKINAN MENGAMBIL CALUN JURUTERBANG DARI KALANGAN GRADUAN IPTA/IPTS
(BUKAN GRADUAN TENTERA UPNM)
CALUN-CALUN DARI KALANGAN GRADUAN IPTA/IPTS JUGA PERLU MELALUI
UJIAN PERUBATAN AIRCREW DAN LULUS.
HANYA CALUN-CALUN YANG LULUS AKAN MENGIKUTI LATIHAN ASAS
KETENTERAAN DI PUSAT LATIHAN PEGAWAI (PLP) DI PU ALOR SETAR SEBELUM MEMULAKAN
LATIHAN PENERBANGAN DI PULATIBANG I.
SYARAT KESIHATAN, UMUR (TIDAK MELEBIHI 27 TAHUN KETIKA
DITAULIAHKAN), FIZIKAL ADALAH SAMA DENGAN SYARAT UNTUK MENJADI SEORANG PEGAWAI
KEDET.
INGAT, UNTUK MENJADI JURUTERBANG ATM, ANDA TIDAK SEMESTINYA
MENYERTAI TUDM.
ANDA MASIH BERPELUANG MENJADI JURUTERBANG HELIKOPTER DALAM
PASUKAN UDARA TENTERA DARAT (PUTD) DAN UNIT UDARA TLDM. PADA UMUMNYA SYARAT
PENGAMBILAN ADALAH SAMA. HANYA KAEDAH PENGURUSAN LATIHANNYA YANG BERBEZA.
JIKA ANDA TIDAK DAPAT MELEPASI PIAWAIAN UNTUK MENJADI
PEGAWAI ANGKATAN TENTERA BAGI KETIGA-TIGA PERKHIDMATAN, ANDA MASIH BERPELUANG
MENJADI JURUTERBANG DI UNIT UDARA PDRM, DAN UNIT UDARA JABATAN BOMBA DAN
PENYELAMAT MALAYSIA.
Kursus Asas dan Lanjutan Penerbangan
Setelah menyelesaikan semua syarat dan keperluan untuk
meletakkan diri sebagai calon juruterbang, makan latihan asas penerbangan untuk
bakal juruterbang TUDM akan bermula.
Format latihan asas penerbangan (basic flying
training) juga berubah tertakluk keperluan dan keadaan semasa. Walaupun begitu
seseorang pelatih penerbang perlu memenuhi jumlah jam penerbangan yang
ditetapkan sebelum layak untuk bergelar JURUTERBANG. Antara faktor yang
mengubah format latihan adalah dasar semasa, keperluan dan keutamaan memenuhi
perjawatan, jenis dan jumlah pesawat, kapasiti di pusat latihan. Antara kaedah latihan yang pernah
dilaksanakan oleh TUDM ialah:
Semua pelatih melalui latihan asas dan lanjutan menggunakan
pesawat yang sama- biasanya ‘fixed wing’ sehingga lulus dan mendapat sayap
penerbangan. Kemudian mereka dipecahkan
kepada 3 untuk menjalani latihan peralihan ke pesawat angkut, helikopter atau
pejuang;
(1) Di peringkat awal, pelatih terus dibahagikan kepada dua
kumpulan iaitu asas penerbangan ‘fixed wing’ dan asas penerbangan ‘rotary wing’
(helicopter) sehingga mendapat sayap penerbangan. Bagi pelatih ‘fixed wing’
kemudiannya dibahagikan kepada dua; pejuang dan angkut.
(2) Semua pelatih menjalani latihan asas menggunakan pesawat
yang sama (fixed wing). Apabila masuk ke fasa lanjutan (advanced) mereka
dipecahkan kepada dua; ‘ fixed wing’ dan ‘rotary wing’ sehingga mendapat sayap
penerbangan. Bagi pelatih ‘advanced
fixed wing’ pula mereka kemudiannya dibahagikan lagi kepada dua untuk menjalani
latihan peralihan ke pesawat angkut dan pejuang.
Dalam TUDM, latihan asas dan lanjutan penerbangan
dikendalikan di Kolej Tentera Udara (KTU), Pangkalan Udara Alor Setar (Kepala
Batas). Latihan asas/lanjutan sayap kaku
dikendalikan oleh Pusat Latihan Terbang 1 (PULATIBANG I) manakala latihan
helikoper di PULATIBANG 2.
Sejarah PULATIBANG: Sepintas lalu
Sejarah penubuhan Sekolah Latihan Penerbangan (SLP) TUDM bermula di Pangkalan TUDM Sungai
Besi, Kuala Lumpur pada bulan Jun 1962 sebelum bertukar tapak tetap di
Pangkalan TUDM Alor Setar pada tahun
1964. Di tapak inilah ia mula berkembang
sehingga kini dengan tertubuhnya Pusat Latihan Terbang 1 dan 2 (PULATIBANG 1
dan 2) dan Kolej Tentera Udara (KTU). Penubuhan SLP ini juga melibatkan proses
pengambilalihan Lapangan Terbang Alor Setar dari Tentera Udara Diraja British
(RAF).
SLP TUDM ini dibangunkan secara berperingkat -peringkat
bersesuaian dengan kemampuan TUDM serta peralihan pengurusan dari pegawai-pegawai dan jurulatih
RAF kepada warga TUDM (tempatan). Pada 1
Julai 1964, Squadron Leader FJ Woodard,
seorang pegawai RAF yang ditumpangkan kepada TUDM telah dilantik sebagai
Pegawai Memerintah SLP TUDM yang pertama.
Latihan penerbangan Siri 5 (CSE-05) yang dilaksanakan di TUDM Alor Setar
merupakan kursus pertama yang diasaskan beliau.
Pada 10 Mei 1965, Timbalan PM merangkap Menteri Pertahanan
(Allahyarham Tun Abdul Razak) telah merasmikan penubuhan pangkalan ini. Buat pertama kalinya, kuasa memerintah pangkalan ini disandang oleh anak Malaysia
iaitu Squadron Leader Sulaiman Bin Sujak pada 21 Februari 1966.
Sepanjang tempoh penubuhannya, Sekolah Latihan Penerbangan
ini telah mengalami beberapa perubahan penting selaras keperluan dan dasar
semasa. Pada tahun 1971, kursus latihan
lanjutan yang sebelumnya dijalankan di Kuala Lumpur telah diambil alih pangkalan
TUDM Alor Setar dengan kemasukan pesawat Dove di dalam perkhidmatan.
Sebagai sebuah angkatan udara yang masih muda ketika itu,
para jurulatih penerbangan merupakan pinjaman dari RAF bagi melatih juruterbang
baru menggunakan pesawat latihan Chipmunk.
Pada bulan Jun 1962 di bawah kepimpinan Squadron Leader L.J Otley
Sekolah Latihan Penerbangan telah mengalami perubahan dengan kemasukan pesawat
latihan baru, Hunting Percival Piston Provost.
Perolehan pesawat baru ini bertujuan menggantikan khidmat
pesawat Chipmunk yang digunakan sejak 1958.
Setelah 10 tahun menumpahkan bakti melatih hampir 120 juruterbang,
pesawat Piston Provost pada bulan Jun 1972 pula ditamatkan perkhidmatan dan
peranannya diambil alih oleh pesawat buatan Firma Scottish Aviation, Bulldog
B-100.
Sekolah Latihan Penerbangan mencatatkan sejarah apabila
pada bulan September 1963 seiring dengan pembentukan Malaysia, buat pertama
kalinya TUDM mempunyai dua jurulatih penerbangan yang terdiri daripada anak
tempatan. Kedua-dua mereka ialah Flight Lieutenant SP Welch dan Flight
Lieutenant Lawrence Phong.
SLP kemudiannya dikenali sebagai Pusat Latihan Terbang I
(PULATIBANG I) dalam tahun 1982. Dalam penstrukturan semula organisasi TUDM
dalam tahun 1994, TUDM Alor Setar di tukar menjadi Kolej Tentera Udara (KTU),
Alor Setar. Semua organisasi latihan TUDM diletakkan di bawah pentadbiran
(kecuali PLKKL). PULATIBANG I kekal di Pangkalan TUDM Alor Setar sehingga
sekarang.
Manakala latihan helikopter pada mulanya dilaksanakan oleh
sebuah syarikat swasta (SEA Helicopters Inc) dari Amerika Syarikat yang
beroperasi di Pangkalan TUDM KL dari tahun 1970 hingga 1975. Sekolah Latihan Penerbangan Helikopter (SLPH)
ditubuhkan di Pangkalan TUDM KL pada tahun 1975 menggunakan helikopter jenis
Bell 47G-5A. SLPH kemudiannya dipindahkan ke Pangkalan TUDM
Kluang pada tahun 1978 dan dikenali sebagai PULATIBANG 2 sehingga pangkalan ini
di serahkan kepada Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) pada tahun 1994.
Selaras dengan penstrukturab semula TUDM serta penubuhan
Kolej Tentera Udara (KTU), PULATIBANG 2 telah dipindahkan ke Pangkalan TUDM
Alor Setar di bawah pentadbiran Kolej Tentera Udara (seperti juga PULATIBANG
1).
Sebelum memulakan latihan praktikal penerbangan, pelatih
juruterbang wajib mengikuti latihan teori penerbangan dan ilmu sains aviasi di
Sekolah Kajian Bawah (Ground School) lebih kurang dua atau tiga bulan. Semua
jurulatih penerbangan adalah terdiri dari kalangan juruterbang TUDM (Qualified
Fixed Wing Instructor atau Qualified Helicopter Instructor) yang berpengalaman
yang berpangkat tidak rendah dari Kapten TUDM.
Semasa mengikuti ground school, para pelatih diajar secara
beberapa subjek utama seperti:
(1) Airmanship and ATC Procedures
(2) Aerodynamics and Principles of Flight
(3) Instrumentation
(4) Aircraft System
(5) Meteorology
(6) General Navigation and Radio Communication
(7) Operational Procedures
(8) Administration
Ground School (from Top Gun Pilot movie)
Ujian penilaian penerbangan semasa dalam latihan meliputi
fasa berikut:
(1) Basic Handling Test;
(2) Instrument Rating Test;
(3) Basic Navigation Test;
(4) Final Navigation Test; dan
(5) Final Handling Test.
Antara jenis pesawat yang pernah digunakan untuk menjalani
latihan ‘basic flying’ dalam TUDM ialah Chipmunk, Piston Provost, Dove, Bulldog
100, MD3-160 dan PC7 untuk sayap kaku
(fixed wing) dan helikopter Bell 47G5A untuk latihan asas sayap ‘rotary’.
Pesawat latihan lanjutan bagi sayap kaku ialah Cessna 402B dan PC7 Mk II
manakala helikopter ialah Alouette 103B.
Nota: Nama PUSAT LATIHAN TERBANG (PULATIBANG) telah ditukar menjadi INSTITUT PENERBANGAN (INSPEN) mulai tahun 2015.
Nota: Nama PUSAT LATIHAN TERBANG (PULATIBANG) telah ditukar menjadi INSTITUT PENERBANGAN (INSPEN) mulai tahun 2015.
Yang Pahit
Kesah PAHIT dan MANIS semasa menjalani latihan penerbangan
adalah berbeza antara seseorang yang lain.
Aku tidak mahu menulis mengenainya kerana aku tidak melalui perjalanan
itu dengan sempurna. Hanya terlalu
sedikit seperti yang telah aku tuliskan di dalam salah satu tajuk
terdahulu. Mungkin, suasana latihan
sekarang sudah jauh berbeza. Tiada LOQLAQ lagi macam ZAMAN JAHILIYAH dulu-dulu. Tiada lagi agaknya instructors yang
ganas-ganas dan sadist. Sebahagiannya telah meninggal dunia akibat nahas udara
sama ada di Kuala Lumpur, Alor Setar, Kuantan, atau Kluang. Sebahagian kecilnya
juga masih ada di penghujung perkhidmatan (dekad kedua tahun 2000an) dan
berpangkat yang 'berbintang'.
Mungkin tiada lagi larian dari hujung runway dengan aircrew
FSMO. Mungkin tiada lagi TGIT. Apa itu TGIT? (= Thank Goodness Its
Thursday). Tiada lagi Sea-Hunt dan tiada
lagi 'King Cobra'. Tiada lagi Change Parade sampai jam 0300H. Tiada lagi bengkak dan lebam dagu akibat
tumbukan (punched), tiada lagi bibir yang pecah berdarah akibat tamparan pada
microphone (bondome mic), tiada lagi pinggang yang lebam kebiru-biruan akibat
cubitan (pinched). Tiada lagi air mata yang bergenang akibat maki hamun dan
carutan yang menyumbat gegendang telinga.
COCKPIT adalah BOXING RING or TORTURE CHAMBER bagi seorang
pelatih juruterbang. Bezanya anda tidak boleh membalas tumbukan lawan.
Ada kematian yang diiringi oleh deraian air mata kesedihan.
Kehilangan orang yang dikasihi. Ada kematian yang diiringi oleh sorakan
kegembiraan (di dalam hati) akibat luka dibadan dan luka dihati akibat dihina
dan dikeji. Kita MANUSIA biasa. Ada dosa ada pahala. Ada rasa suka ada rasa duka,
ada rasa sayang ada rasa benci.
YANG TINGGAL ADALAH SEJARAH BERDARAH...
pesawat Piston Provost
pesawat Bulldog 100
helikopter Bell 47G-5A
(INILAH SATU-SATUNYA PESAWAT YANG PERNAH AKU TERBANGKAN
SEMASA MENJALANI LATIHAN ASAS PENERBANGAN DI TUDM KLUANG TAHUN 1981)
pesawat MD3-160 (Aerotiga)
pesawat PC7
pesawat Alouette 103B
Penambahbaikan Sistem Latihan
Pada masa ini (mulai tahun 2001) kaedah latihan asas
penerbangan telah ditambah baik dengan perolehan sistem simulator atau 'Flight
Training Device (FTD)' pesawat PC7 dan PC7 Mk II yang dibangunkan dan diselenggarakan
oleh Syarikat Ikramatik System Sdn Bhd (sebuah syarikat tempatan yang dimiliki
dan dikendalikan oleh anak-anak tempatan). Penggunaan FTD ini telah dapat
menyelamatkan banyak jam penerbangan amali dalam pesawat sebenar. Pelatih
juruterbang dilatih menggunakan simulator yang mempunyai sistem kokpit yang
sama dengan pesawat sebenar serta tayangan kawasan lokasi penerbangan
sebenar. Apabila pelatih telah mahir dan
yakin menggunakan simulator baharulah mereka dibenarkan untuk menerbangkan
pesawat sebenar.
FTD atau simulator boleh meningkatkan kecekapan juruterbang
dari aspek mengurangkan jam penerbangan di dalam pesawat sebenar khususnya masa
untuk membuat kesilapan dapat dikurangkan.
FTD PC7 Mk 2
antara jurulatih juruterbang wanita TUDM
Apa akan jadi jika anda gagal?
Sekiranya anda gagal dalam latihan asas penerbangan, maka
cita-cita anda untuk menjadi seorang juruterbang TUDM akan TURUT TERKUBUR. Apa
akan jadi dengan kerjaya anda?
(1) Jika ANDA GAGAL disebabkan oleh masalah disiplin yang
serius dan boleh menjejaskan imej TUDM seperti terlibat dalam jenayah awam, kes
buli/dera, kes syariah dan sebagainya, anda akan diberhentikan dari latihan
penerbangan dan juga dari perkhidmatan TUDM.
(2) Jika ANDA mengalami masalah tatatertib yang ringan atau
masalah sikap (attitude) yang bertentangan dengan etika penerbangan, anda akan
ditamatkan dari latihan penerbangan dan ditukarkan ke Cawangan lain.
(4) Jika ANDA mengalami masalah kesihatan berpanjangan sehingga
di bawah tahap kelayakan perubatan asas untuk juruterbang, anda akan ditamatkan
dari latihan penerbangan dan ditukarkan ke Cawangan lain. Jika tahap kesihatan
anda melepasi tahap minima untuk menjadi seorang anggota tentera, anda juga
akan ditamatkan perkhidmatan.
(5) Jika ANDA mengalami gagal dalam ujian 'ground school' atau
mana-mana fasa penerbangan dan tidak boleh memperbaiki prestasi dalam tempoh
yang diberikan, anda akan ditamatkan dari latihan penerbangan dan ditukarkan ke
Cawangan lain.
Jika ANDA mengalami masalah peribadi yang mengganggu
latihan anda untuk tempoh yang lama, anda boleh memohon untuk digugurkan dari
latihan dan ditukarkan ke Cawangan lain.
MAKSUD bertukar ke Cawangan lain dalam TUDM adalah anda
ditukarkan ke Cawangan berikut:
(1) Cawangan Jurumalim
(2) Cawangan Kejuruteraan (khas untuk pegawai yang memiliki
Ijazah dalam bidang Kejuruteraan sahaja)
(3) Cawangan Materiel.
(4) Cawangan Urusetia dan Pasukan Khas Udara (PASKAU)
(4) Cawangan Pengurusan Ruang Angkasa (Kawalan Trafik, Kawal
Lapor, Komunikasi dan Bomba)
ATAU anda boleh juga memohon untuk bertukar dari
perkhidmatan TUDM kepada Tentera Darat atau TLDM, TERTAKLUK kepada sokongan
Panglima Perkhidmatan dan kelulusan Majlis Angkatan Tentera.
Bagaimanapun, pada waktu ini TUDM masih belum mempunyai
simulator untuk helikopter.
Setelah menamatkan dan lulus kursus latihan asas/lanjutan
penerbangan, pelatih juruterbang akan dikurniakan SAYAP PENERBANGAN. Dengan ini, mereka layak dipanggil JURUTERBANG
dan layak menerima elaun penerbangan.
Pastinya anda TERUJA dengan ganjaran dan imbuhan di atas!
perbarisan tamat latihan dan penyampaian sayap penerbangan di TUDM Alor Setar
Sayap Penerbangan (1973 - 1994)
Sayap Penerbangan (sejak1994)
bergembila meraikan kejayaan
kaum keluarga dan rakan-rakan turut seronok dan bergembira meraikan kejayaan menerima sayap penerbangan
Tahun 1988: Kumpulan pertama wanita tempatan yang berjaya mendapat sayap penerbangan TUDM.
Kursus Peralihan dan Juruterbang Operasi
Setelah menerima sayap penerbangan dan bergembira meraikan
kejayaan, perjalanan kerjaya seseorang JURUTERBANG dalam TUDM masih jauh
lagi. Ini hanyalah satu permulaan dalam
ribuan langkah yang penuh dengan onak dan duri serta cabaran.
Juruterbang yang baru menerima sayap penerbangan akan
disalurkan kepada TIGA saluran mengikut kebolehan dan tahap kecekapan semasa
menjalani latihan asas. Kumpulan terbaik akan disalurkan untuk menjadi
Juruterbang Pejuang (Fighter Pilot) Manakala bakinya dibahagikan kepada dua;
juruterbang pesawat angkut (transport pilot) dan juruterbang helikopter.
Peralihan Jet Pejuang
Bakal Juruterbang Pejuang akan menjalani latihan peralihan
yang dipanggil 'Lead In Fighter Training (LIFT) menggunakan pesawat MB339CM
(sebelum ini menggunakan pesawat Tebuan dan MB339A) di PULATIBANG 3, Pangkalan
Udara Kuantan. Sebelum diwujudkan PULATIBANG 3, latihan peralihan jet pejuang
dilaksanakan di No 9 Skn (Tebuan).
Apabila PULATIBANG 3 mengambil-alih tugas LIFT, No 9 Skn
melaksanakan peralihan kepada juruterbang operasi dari pesawat Hawk MK 208
kepada Hawk Mk 108. Peranan No 9 Skn ini kemudiannya diambil oleh No 15 Skn
(Butterworth). No 9 Skn bertukar fungsi sebagai skuadron operasi sehingga ia
digabungkan dengan No 6 Skn.
pesawat untuk LIFT jenis MB339CM
pesawat Hawk Mk108
Setelah berjaya menamatkan latihan LIFT di PULATIBANG 3 dan
memenuhi syarat sebagai seorang juruterbang jet pejuang mereka akan diagihkan
ke Skuadron-skuadron Penerbangan Operasi. Sebahagiannya dihantar terlebih
dahulu ke No 15 Skn di PU Butterworth untuk menjalani latihan penerbangan
peralihan jet pejuang yang lebih 'advanced' iaitu menggunakan pesawat Hawk Mk
208 berikut:
(1) No 6 Skn, PU Kuantan - untuk menerbangkan pesawat Hawk Mk
108.
(2) No 11 Skuadron, PU Gong Kedak - menerbangkan pesawat Sukhoi
SU30MKM.
(3) No 12 Skuadron, PU Butterworth - untuk menerbangkan pesawat
RF5F/F5E/RF5E
(4) No 17 Skn, PU Kuantan - untuk menerbangkan pesawat
MiG29/MiG29UB.
(4) No 18 Skn, PU Butterworth - untuk menerbangkan pesawat
F/A-18 D Hornet.
Bagi juruterbang yang menjalani LIFT dan didapati tidak
mencapi tahap keupayaan yang ditetapkan ia akan dikeluarkan dari kursus
peralihan dan ditukarkan ke pesawat angkut atau helikopter.
.
pesawat MiG-29N
pesawat F/A-18D
antara kumpulan awal penerbang jet pejuang Tebuan (CL41G)
TUDM
di awal tahun 70an
Peralihan Pesawat Angkut
Bagi juruterbang yang terpilih untuk ke Skuadron Pesawat
Angkut perlu mengikuti kursus peralihan pesawat yang dikenali sebagai
'Multi-Engine Conversion Unit (MECU)' menggunakan pesawat Cessna 402B (No 20
Skn PU Subang). Apabila Cessna
ditamatkan tauliah pada tahun 2008, TUDM menggunakan pesawat CN235 di No 1 Skn
PU Kuching.
pesawat latihan di MECU: Cessna 402B (dari 1980an hingga 2008)
Pesawat Angkut jarak sederhana - CN235-220
Setelah menamatkan latihan MECU, juruterbang akan
ditugaskan di skuadron-skuadron operasi pesawat angkut berikut:
(1) No 1 Skn PU Kuching untuk menerbangkan pesawat CN235-220.
(2) No 2 Skn PU Subang untuk membuat peralihan ke pesawat VVIP
seperti Falcon 900, Global Express (BD700) dan BBj737-700.
(3) No 14 Skn PU Labuan untuk menerbangkan pesawat Hercules C130.
(4) No 20 Skn PU Subang untuk menerbangkan pesawat Hercules C130.
(5) No 22 Skn PU Subang untuk menerbangkan pesawat Airbus A400M
pesawat angkut jarak jauh C130 Hercules
pesawat Maritim jenis Beechcraft B200T
pesawat VVIP Global Express BD700
pesawat VVIP BBJ737-700
pesawat angkut jarak jauh A400M
Caribou- antara pesawat angkut yang banyak berjasa kepada TUDM semasa tempoh peperangan insurgency 1965-1989)
pesawat VVIP Global Express BD700
pesawat VVIP BBJ737-700
pesawat angkut jarak jauh A400M
Caribou- antara pesawat angkut yang banyak berjasa kepada TUDM semasa tempoh peperangan insurgency 1965-1989)
Peralihan Helikopter
Manakala juruterbang yang terpilih untuk menerbangkan
operasi helikopter akan mengikuti kursus peralihan di No 3 Skn PU Butterworth
menggunakan helikopter Nuri (Sikorsky S61A).
Latihan peralihan ini dipanggil 'Operational Conversion Unit (OCU)'.
Setelah menamatkan kursus OCU Nuri, juruterbang yang telah
layak akan ditukarkan ke unit (skuadron) operasi berikut.
(1) No 3 Skn PU Butterworth (Nuri)
(2) No 5 Skn PU Labuan (Nuri)
(3) No 7 Skn PU Kuching (Nuri)
(4) No 10 Skn PU Kuantan (EC725)
Detasemen No 3 Skn di PUKL untuk menerbangkan pesawat VVIP-
S70 (Blackhawk) dan Agusta (AS61A4-N1).
.
helikopter Nuri (S61A)
helikopter Blackhawk S70 (VVIP)
helikopter Agusta AS61A-N1 (VVIP)
helikopter EC-725 - generasi terbaru TUDM
Juruterbang Operasi
Apabila seseorang juruterbang telah ditugaskan di skuadron
operasi maka bermulalah perlumbaan untuk meletakkan diri sebagai juruterbang
yang gah dan berwibawa. Setiap jenis
pesawat mempunyai peranan (roles) dan fungsinya yang tersendiri.
Bagi juruterbang pesawat angkut dan helikopter mereka perlu
duduk di kerusi 'Co-pilot' atau Pembantu Juruterbang terlebih dahulu sebelum
layak untuk memerintah pesawat atau dipanggil Kapten Pesawat (Aircraft
Captain).
Apabila seseorang telah layak menjadi seorang 'Kapten
Pesawat' ia akan dibezakan dengan juruterbang lain pada tahap atau kategorinya
(Cat). Ia akan bermula dengan Pilot Category D atau 'Cat D Pilot). Tahap
tertinggi ialah 'Cat A'. Aku akan cuba
mendapatkan maklumat lanjut mengenai peringkat pencapaian seseorang
'operational pilot'.
Juruterbang Cat D -
Juruterbang Cat C -
Juruterbang Cat B -
Juruterbang Cat A -
Dalam skuadron pesawat pejuang, keadaannya adalah berbeza.
Pesawat pejuang tidak mempunyai co-pilot.
Bagi pesawat pejuang yang mempunyai dua 'seat' - seat sebelah belakang
digunakan oleh 'Weapon Sensor Officer (WSO)'.
First and foremost, the fighter pilot is tasked with being
a proficient pilot in his aircraft. High-performance fighter jets are
complicated machines with a number of moving parts and weapons systems that
require technical expertise to operate. Fighter pilots must be entirely
familiar with these systems as well as the fundamentals of flight, navigation
and military tactics.
Fighter pilots must be trained and adept at employing their
aircraft's weapons systems in combat. Pilots of different fighter airframes
play different combat roles in battle. For example, pilots who fly the F-15
Eagle are exclusively responsible for maintaining air superiority against other
aircraft. Thus, Eagle pilots train extensively in air-to-air combat while
learning to deploy weapons and utilize tactics to shoot down enemy aircraft.
A-10 Thunderbolt II pilots, on the other hand, are almost exclusively tasked
with air-to-ground operations. Thus, they spend more time training and
deploying weapons that inflict damage on tanks and infantry on the ground
rather than other aircraft.
Read more: Fighter Pilot Job Description | eHow.com
http://www.ehow.com/about_6621835_fighter-pilot-job-description.html#ixzz2C79dQc2V
A wingman is a pilot who supports another in a potentially
dangerous flying environment. Wingman was originally a term referring to the
plane flying beside and slightly behind the lead plane (flight leader) in an
aircraft formation.
According to the US Air Force; The traditional military
definition of a "Wingman" refers to the pattern in which fighter jets
fly. There is always a lead aircraft and another which flies off the right wing
of and behind the lead. This second pilot is called the "Wingman"
because he or she primarily protects the lead by "watching his back.
There two type og wingman (in finger four formation
flying); namely 'flight wingman- watching flight leader' and 'element wingman-
watching element leader'
Nanti aku akan tulis mengenai tahap Kategori (Cat) untuk
fighter pilot.
Jurulatih Terbang dan Juruterbang Penguji
Qualified Fixed Wing Instructor/Qualified Helicopter
Instructor QFI/QHI). Jurulatih Penerbangan terbahagi kepada 3 kategori (Cat)
iaitu:
(1) Cat 'C' QFI/QHI: adalah juruterbang yang telah
menyempurnakan Airborne Instructional dan instructional categorisation sortie
di Institut Latihan Instruktor Terbang (ILIT).
Jurulatih Cat 'C' tidak boleh meluluskan pelatih untuk penerbangan
pertama 'solo'.
(2) Cat 'B' QFI/QHI: Jurulatih Cat 'C' yang telah melaksanakan
penerbangan latihan secara aktif dan mencapai 120 jam penerbangan dan disokong
oleh Pegawai Memerintah PLT adalah layak dinaiktaraf kepada Cat 'B".
(3) Cat 'A' QFI/QHI: Jurulatih Cat 'B' yang mempamirkan keupayaan
above average, kematangan, kemahiran kejurulatihan dan ilmu pengetahuan
ikhtisas yang tinggi serta mencapai 450 jam penerbangan kejurulatihan adalah
layak disokong untuk dinaiktaraf kepada Cat 'A' QFI/QHI.
(4) Instructor Pilot (IP). Instructors Pilot Course (IP) is provided for SPECIAL to aircraft type training knowledge and essentials utilization of flight instructors which can
apply the knowledge and experience to educate student pilots. IP course is
benefits for instructor pilot who eager to train the student pilot with
prepared experience and utilization for instruction.
(5) Test Pilot (TP). A test pilot is an aircraft pilot with additional training
to fly and evaluate experimental, newly produced and modified aircraft with
specific manoeuvres known as flight test techniques.
Alternatif
Tidak semua orang mampu untuk menjadi juruterbang. Bagi mereka yang gagal untuk
menjadijuruterbang tetapi masih terlalu berminat untuk bertugas di dalam
pesawat di angkasa mereka masih mempunyai peluang lain. Pegawai TUDM yang gagal dalam latihan penerbangan
atau pegawai-pegawai dari Cawangan lain yang tidak diberi peluang untuk
mengikuti latihan penerbangan, mereka masih berpeluang untuk mendapat sayap
yang melayakkan mereka bertugas dalam pesawat.
Bezanya mereka tidak layak atau tidak diberi kuasa untuk memandu
pesawat. Antara perjawatan yang
berkaitan dengan pesawat ialah:
(1) Jurumalim (Navigator)
(2) Jurusensor Senjata (Weapon Sensor Officer).
(3) Jurutera Penerbangan (Flight Engineer)
(4) Jurutera Penguji Pesawat (Aircraft Test Engineer)
(3) Jurutera Penerbangan (Flight Engineer)
(4) Jurutera Penguji Pesawat (Aircraft Test Engineer)
Sepanjang penulisan aku di atas, semua tugasan sama ada juruterbang, navigator dan juga WSO adalah terhad untuk pegawai bertauliah sahaja. Bagi anggota LLP, mereka tetap berpeluang untuk bertugas di dalam pesawat terbang dengan menyertai tred/ketukangan berikut:
(1) Kuarter Master Udara (Air Quarter Master/Loadmaster).
(2) Jurutera Udara (Flight Engineer-Technician).
(3) Pramugari (Air Stewardess).
Pencapaian Juruterbang Wanita dalam TUDM
Kumpulan pertama tiga orang wanita tempatan diberi peluang
untuk mengikuti latihan penerbangan pada
tahun 1987. Lt Emelia bt Kamarudin TUDM,
Lt Fadzilah bt Abdullah TUDM dan Lt Zainab bt Shariff kesemuanya adalah graduan
dari universiti luar negara telah berjaya lulus dan berjaya mendapat sayap
penerbangan di Pulatibang I TUDM Alor Setar pada tahun 1988.
Fadzilah (sekarang Lt Kol) dan Zainab (bersara Kapten)
kemudiannya menjadi juruterbang pesawat angkut manakala Emelia mencipta sejarah
tersendiri sebagai wanita Malaysia pertama menjadi juruterbang jet pejuang
TUDM. Emelia bersara pada tahun 2010
dalam pangkat Lt Kol. Beliau juga
merupakan wanita pertama dalam TUDM yang melayakkan diri menjadi Flying
Instructor.
Lt Kol Emelia binti Kamarudin TUDM (Bersara)- juruterbang pesawat MB339A/A4 Skyhawk/Hawk
Juruterbang pejuang wanita pertama Malaysia
Jurulatih Juruterbang wanita pertama dalam TUDM
Juruterbang wanita pertama dinaikkan ke pangkat Lt Kol TUDM
Juruterbang pejuang wanita pertama Malaysia
Jurulatih Juruterbang wanita pertama dalam TUDM
Juruterbang wanita pertama dinaikkan ke pangkat Lt Kol TUDM
Juruterbang helicopter Nuri TUDM
Juruterbang Helikopter wanita yang pertama dinaikkan ke pangkat Lt Kol TUDM
Juruterbang Helikopter wanita yang pertama dinaikkan ke pangkat Lt Kol TUDM
Ahli dalam Aerobatic Team 'Smoky Bandits' TUDM
Mejar Chamrat Nittakorn - juruterbang pesawat VVIP
Kepten (Maritim) Zalina bt Sungip
Juruterbang pesawat CL145 (Amphibia) APMM adalah bekas juruterbang pesawat angkut TUDM yang bersara dari TUDM dalam pangkat Mejar TUDM.
Juruterbang pesawat CL145 (Amphibia) APMM adalah bekas juruterbang pesawat angkut TUDM yang bersara dari TUDM dalam pangkat Mejar TUDM.
Risiko Juruterbang
Semua pekerjaan mempunyai risiko tersendiri. Bagaimaapun kerjaya juruterbang (khususnya
juruterbang tentera) mempunyai risiko yang melebihi kerjaya yang lain. Berbanding dengan juruterbang komersil,
juruterbang tentera lebih terdedah dengan kemalangan kerana dalam dunia
peenrbangan komersil banyak keputusan penerbangan dibuat oleh instrument/system
(auto-pilot). Dalam operasi tentera
udara keputusan peribadi juruterbang lebih terserlah. Selain kedudukan musuh yang tidak menentu,
kawasan operasi yang berisiko tinggi, laluan yang bukan rutin, penerbangan
secara kumpulan (formation), penerbangan aras rendah dan cuaca, banyak faktor
yang memerlukan kecekapan juruterbang.
Secara umumnya sesuatu kemalangan pesawat terbang dalam
tentera udara adalah berpunca dari faktor berikut:
(1) Kesilapan juruterbang (pilot errors) sama ada kurang cekap
atau melakukan aksi yang tidak dibenarkan.
(2) Masalah teknikal pesawat seperti kerosakan enjin, gearbox
atau mana-mana sistem dalam pesawat.
Masalah teknikal pengurusan seperti lebih muatan, membawa
bahan merbahaya, muatan tidak seimbang, ikatan tidak kuat, pemasangan pallet
yang tidak betul dan sebagainya.
(3) Faktor luar kawalan seperti kehadiran cuaca di luar dugaan
(khususnya angin dan awan tebal) atau 'birdstrike'.
TEN TOP PILOT ERRORS
Di sini saya salinkan '10 TOP PILOT ERRORS' untuk diambil
perhatian oleh juruterbang dan bakal juruterbang. (Rujukan:
http://www.planeandpilotmag.com)
One of the most disturbing statistics about general aviation
accidents is that more than 75% of them are made because of pilot error.
Considering that it’s unlikely that pilots are going away anytime soon, the
solution comes in the form of prevention. Saying this is easy, but actually
making progress toward this goal is rather problematic. The first step toward
eliminating pilot error is to examine the enemy. Just what types of errors are
pilots committing and why? Then, armed with this information, pilots can make a
concerted effort to avoid such mistakes through a fusion of training, planning
and keen attention
1. Weather. The more a pilot knows about it, the better. While
thunderstorms, icing and winds claim their share of airplanes, the real weather
gadfly are those serene, innocent-looking clouds and their cousin, fog. Clouds
and fog aren’t inherently dangerous; it’s just that when pilots fly into them,
they don’t know how to fly on instruments. They fly into a cloud, lose control
and crash. Accident gurus call this flying “VFR into IFR.” Well over 80% of such
accidents are fatal. Even though these accidents are referred to as
“inadvertent flight into instrument meteorological conditions (IMC),” only 24%
of them are inadvertent. The remaining cases show pilots who continue into poor
weather. Why is this? Overconfidence is one. Some believe that they don’t need
to stay current or that their hour under the hood is good enough. Social
pressure also plays a role. Passengers want to get there and pressure the pilot
to continue. Last, there’s “get-there-itis.” Pilots are mission-oriented,
sometimes too much so.
2. CFIT. Another common pilot error that often involves
weather is controlled flight into terrain (CFIT). A simplified definition of
CFIT is “flying a perfectly good airplane into the ground.” If a pilot is in a
cloud or in fog, he or she can’t see the ground. If the pilot isn’t doing a
good job of keeping up with the terrain, an unpleasant meeting with the ground
is more likely. Another time when CFIT can be a factor independent of weather
is at night. Pilots seem to have a knack of flying into trees and hills after
the sun goes down. Again, if pilots allow themselves to be lulled into
neglecting to constantly compare their present altitude to that of surrounding
terrain, the outcome is likely to be nasty. If you can’t see the terrain, you
must be able to point to your position on a sectional, en route chart, approach
plate, etc., or you shouldn’t be flying.
3. Poor Communication. Another boo-boo pilots seem to have an
affinity for involves deficient communication. This difficulty of communicating
comes in several forms. When dealing with air traffic control (ATC), pilots
tend to hear what they want to hear. Good pilots anticipate what is coming
next, including ATC instructions; however, this profound skill can trick the
mind into “hearing” what is expected regardless of what actually filters into
one’s headset. Also, misunderstandings between ATC and pilots happen all the
time. This plays into the most knotty communication quandary of all: the lack
of communication. It’s silly that a pilot would rather keep quiet than ask for
help or clarification. If there is any question on what was said, ask for
elucidation. It’s amazing how shy pilots can be when it comes to this simple
task. Don’t fall into this trap. It’s better to find out you’ve misheard
something immediately rather than finding out your license is going to be
suspended later.
4. Low-Level Maneuvering. If you ever hear the words “watch
this” from a pilot, look out! Pilots are notorious show-offs. How many times
have you heard about the pilot who performs an impromptu air show for friends
and significant others? A few low-level maneuvers later, and the plane is
falling out of the sky. Some air show. The problem isn’t just that pilots are
flying low to the ground; it’s this combination of flying too slow and in too
tight of a turn that causes crashes. Of course, adherence to the minimum safe
altitudes laid out in the FARs is a much smarter practice. If you do actually
find a legitimate reason to fly close to the ground, fly the plane like you do
when you’re close to the ground at other times, like during landing. Monitor
your speed and your bank angle. You certainly wouldn’t try a 60-degree bank
turn with no flaps at a very slow speed when turning base to final, so why do
it over your parents’ or friend’s house?
5. Inadequate Preflight Inspections. It’s amazing how many
pilots mess up preflight inspections. A cursory walk around simply to “kick the
tires” so you can hurry up and “light the fires” is beckoning for trouble. Take
your time during your preflight. If you find yourself inspecting in haste, slow
down. Take a comprehensive look at everything, with checklist in hand, to make
sure you don’t miss anything. When you finish, scrutinize the details. Take one
last waltz around the airplane, looking for anything that jumps out as being
amiss. Perhaps a door isn’t flush with the fuselage or there is still a red,
waving flag-looking apparatus on the pitot tube. It might sound funny, but
there was actually an occasion when a pilot neglected to unhook a tail tiedown,
which was connected to a concrete block. The pilot wondered why the plane
required so much power to taxi and why it had an inexplicably aft center of
gravity in flight. Luckily for this pilot, he was able to live to tell his
story.
6. Inadequate Preflight Planning. Renowned classical novelist
Miguel de Cervantes wisely said “forewarned forearmed.” Those who are prepared
are equipped to deal with the tasks at hand. Typically, the level of preflight
preparation is proportional to how smoothly the flight goes. Think about a time
when you rushed your flight planning and how it came back to haunt you later.
Often, pilots take off with no planning whatsoever. That’s when they have a
tendency to get tangled in temporary flight restrictions or nasty weather.
Countless pilots neglect to check density altitude, even though they’re
planning a departure from a short strip with a field elevation of 6,000 feet on
a 100-degree F day. Weight and balance also is something that often is dismissed.
But how can you know for sure you’re in limits if you don’t even bother to
check?.
7. Failure to Use a Checklist. Lots of pilots get into the
mindset that flying is like riding a bike—something you can do easily out of
memory. While it’s true that 99% of the time, you’ll remember to do everything
required of the checklist, it’s that remaining 1% of the time when you forget
to do something that will bite. You can make sure you complete everything you
need to all the time if you consistently use a checklist. Sure, you can do
cockpit flows or whatever other technique you like, but back up your actions
with a checklist. And don’t just blindly read it. As you go through each item,
verify that the handle is in the right position or something has actually been
accomplished. Just think of the number of gear-up accidents that could have
been avoided if the pilots actually ran the before-landing checklist (hint: all
of them!).
8. Failure to Perform the “I’M SAFE” Checklist. Another common
error of pilots is forgetting to use the “I’M SAFE” checklist. For those who
have forgotten what the letters stand for, here’s a reminder: Illness,
Medication, Stress, Alcohol, Fatigue and Emotion (some say E is for Eating).
Sick pilots have no place in a cockpit. Can you fly with a cold? Maybe, but
you’re more susceptible to spatial disorientation, you could have a painful
run-in with a blocked eustachian tube or just feel so blah you make stupid
mistakes. And don’t be tempted to hide your illness with medication and then go
flying. There are lots of over-the-counter medications that can make you a
zombie. Of course, illegal medications shouldn’t be in anyone’s blood, let
alone a pilot’s. You’ve got to make a choice—fly or take drugs—you can’t do
both. Stress is commonplace in our fast-paced world, but there is a point at
which it becomes so intense that it’s a distraction. If you’ve got to go to
divorce or bankruptcy court in the morning, it’s probably a good idea to
reschedule today’s flight. When your mind is outside the cockpit, you’re bound
to make mistakes. And there certainly is no time that your mind is farther
outside the cockpit than if you’ve been drinking. The effects of alcohol
obviously are detrimental to good cockpit decision making, and alcohol can
affect your flying ability, even though you don’t have any booze left in your
blood. Hangovers are essentially just like any other illness; if you have one,
don’t fly. Fatigue is a somewhat underrated no-go item. Many of us have flown
when we’re not at our peak performance level. Alas, fatigue goes hand in hand
with red eyes and transoceanic flights. But there are things that pilots can do
to mitigate fatigue. Being well rested by planning ahead makes a big
difference. If you know you’ve got a 5 a.m. flight, you need to go to bed
early. It’s a no-brainer, but pilots weaken their minds through a lack of sleep
all the time. Emotion, just like stress, is something that everyone has to deal
with, but there are times when this, too, is at a level that is intolerable in
a cockpit. If a loved one just died, cancel your flight. Your mind won’t be in
the cockpit, so keep the rest of your body out of it, too. Finally, make sure
you’ve eaten something and stay well hydrated. A physiologically sound pilot
makes better decisions than a hungry, thirsty one.
9. Running Out of Fuel. It truly is unbelievable how many
pilots run out of fuel every year. It’s interesting to note that most of these
incidents occur not because, say, the fueler didn’t put enough gas on board.
Instead, pilots try to push it just a little bit too far, running out of gas
just short of their destination. That darned “get-there-itis” bug tends to
afflict pilots all too often when it comes to fuel. Who wants to make an extra
stop, anyway? But that 30-minute fuel stop is better than the one you’ll have
to make when your tanks go dry. The
problem with fuel management is pilot mentality. Pilots think of fuel in terms
of distance, particularly if, during their planning, they determined the flight
could be made with the amount of fuel on board. Instead, fuel should be thought
of in terms of time. The best way to implement this philosophy is to determine
how much fuel will be available once you’re airborne, in hours and minutes. Of
course, an allotment of fuel should be set aside for time to divert, then a
little more for reserve. Upon departure, a countdown timer should be started.
When the clock expires, you land. No ifs, ands or buts about it. This
alleviates the problem of changed groundspeed due to wind and helps give pilots
a mental excuse to land short of the destination.
10. Mismanagement of Technology. Scientist and novelist
C.P. Snow once said that “technology is a peculiar thing. It brings you great
gifts in one hand and stabs you in the back with the other.” The mismanagement of
technology is a pilot error that has come under particular scrutiny lately, as
glass instrumentation has quickly been invading the cockpits of general
aviation aircraft. There is much debate concerning whether modern cockpits
augment or diminish safety. But the fancy equipment is not to blame; it’s the
pilots who don’t manage their resources properly that cause exigency. What
often happens is that pilots don’t take the time to learn the equipment
thoroughly. When the glass does something a pilot hasn’t seen before or
something needs to be changed quickly, too much concentration is focused on the
avionics. What suffers is situational awareness and, more alarmingly, aircraft
control.
The accident data says it all. According to the statistics,
pilots have the cards stacked against them. But they don’t have to sit idle.
Alternatively, pilots can be proactive to reduce risks. They can immunize
themselves against common mistakes. Keeping a careful watch, pilots can
intercept error chains before they go too far. As President George Washington
wisely said, “timely disbursements to prepare for danger frequently prevent
much greater disbursement to repel it.” With each bit of extra effort, pilots
will, no doubt, increase the safety of flight.
Tragedi- telah meragut beberapa orang rakan-rakan baikku - allahyarham Kapt Muhamamd Fitri bin Abdullah @ Chew Ban Chai , allahyarham Mohd Merejok bin Abdullah @ Merejok anak Nueng, allahyarham Fauzi bin Hj Awab, allahyarham Kamarudin bin Ibrahim dan allahyarham Suhaimi bin Hj Sahid.....
..
What is A1G1Z1?
Factor ‘A’.
A1 - fit for full flying duties of his branch/trade or
restricted employability only because of anthropometric limitations.
A2 - fit for full flying duties of his branch/trade, but
awarded to aircrew who would be A1 but for refractive error or a hearing
standard reduced to H2.
A3 - fit for limited flying duties (limitations to be
stated).
A4 - fit to fly as a passenger in a normal passenger
carrying aircraft or as a patient on an aeromedical evacuation flight.
A5 - unfit to be taken into the air.
Factor ‘G’.
G1 - fit for full ground duties of his branch/trade,
including all general service duties and meets the minimum PULHHEEMS profile
for his branch trade as detailed in AP1269A (RAF Manual – Assessment of Medical
Fitness).
G2 - fit for full ground duties of his branch/trade,
including all general service duties, but requires a medical marker, or does
not meet the minimum PULHHEEMS profile for G1 in his branch/trade as detailed
in AP1269A (RAF Manual – Assessment of Medical Fitness) or has a limitation to
a non-essential duty.
G3 - fit for full ground duties of his branch/trade but fit
for limited essential general service duties only.
G4 - fit for limited ground duties of his branch/trade
(limitation to be stated).
G5 - unfit for all ground duties.
Factor ‘Z’.
Z1 - fit to serve anywhere in the world with no climatic
restriction.
Z2 - fit to serve anywhere in the world except in
environments of low temperature.
Z3 - fit to serve anywhere in the world except in
environments of high temperature and/or humidity.
Z4 - fit to serve in temperate climates only.
Z5 - fit to serve in the UK only
...you are also cordially invited to visit my other two blogs:
www.coltoras1959.blogspot.com
and
www.tjp37spk.blogspot.com
Assalamualakum. Nak tnya, ada ke cara lain utk jadi pilot tudm selain msk upnm?
ReplyDeletewassalam. dari semasa ke semasa mungkin TUDM akan mengiklankan keperluan untuk juruterbangnya akhbar2 tempatan. Kemungkinan TUDM ada mengambil calun dari luar UPNM. Oleh itu saya nasihatkan anda supaya mengikuti perkembangan samada di website TUDM (portal) atau iklan di akhbar tempatan dari semasa ke semasa.
Deletesaya nak sangat nak jadi pilot ,tapi saya masih belajaar dekat Pakistan dan saya warganegara malaysia tapi cuma belajar je dekat Pakistan boleh ke saya masuk TUDM
Deletekeinginan juga nak jadi sebahagian tudm..syg umur dah nak masuk 25 dah
ReplyDeleteapa pun kerjaya yang anda pilih, niatkan untuk beribadah, ia akan menjadi sumbangan dan bakti, insyaAllah anda tidak akan merasa apa-apa penyesalan dan kerugian.
DeleteSalam.. saya baru pergi untuk pengambilan baru bulan lepas di ipoh. Saya nak tanya untuk ke bahagian juruterbang apa yg saya perlu buat lepas ni?
ReplyDeleteWassalam. Kena pastikan dulu sama ada anda pergi untuk pengambilan PEGAWAI atau PRAMUDA (rekrut) TUDM. Jika pengambilan pegawai, maka anda akan terpaksa melalui beberapa peringkat temuduga lagi untuk layak menyertai latihan juruterbang, TAPI kalau anda hadir untuk pengambilan PRAMUDA maka anda seperti tak akan jumpa jalan untuk menjadi juruterbang TUDM.
DeleteAssalamualaikum...saya nak tnye saya lepasan spm 2013,bagaimana cara saya nak memohon ke pengajian tudm
ReplyDeleteWassalam Esa, anda ada dua cara: 1. apply masuk UPNM sekiranya layak. 2. Apply masuk mana2 IPTA, setelah graduate baru apply untuk juruterbang TUDM under graduate scheme (itu pun jika skim tersebut masih wujud pada itu).
DeleteSye berniat nx menjadi pilot tudm...keputusan spm sye dpat empat a...sye dh mohon upnm...course ape yg ptot sye ambil untuk menjadi pilot
ReplyDeleteSila buka website UPNM. semak sama ada dengan 4 x A anda layak untuk emmohon memasuki UPNM?
DeleteSalam,course apa yg patut dipohon di ipta untuk mnjadi seorang pilot tudm? Adakah mechanical engineering? -Harap dijawab, thanks
ReplyDeleteWassalam. Untuk menjadi juruterbang TUDM anda tidak semestinya lulus dalam bidang Engineering. Yang penting anda graduan UPNM atau mana2 universiti dan melepassi semua temuduga dan syarat yang ditetapkan. Sila semak iklan2 pengambilan pegawai TUDM dari semasa ke semasa. Terima kasih.
DeleteWassalam. Tiada course yang khusus untuk menjadi juruterbang TUDM. Mana-mana course yang ada di UPNM jika anda ingin masuk melalui saloran UPNM. Ijazah dalam apa-apa jurusan dari mana-mana IPTA jika ada berpeluang memasuki TUDM melalui Skim Graduan.
ReplyDeleteasalamualaikum.. info yang anda berikan amat bermakna buat saya.. insha Allah saya akan mengikuti pengajian d UPNM
Deleteasalamualaikum.. info yang anda berikan amat bermakna buat saya.. insha Allah saya akan mengikuti pengajian d UPNM
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteWasslam. Saya kurang pasti sama ada graduan awam boleh diserapkan terus dalam TUDM. Persoalan saya ialah, jika anda mempunyai minat dalam ATM/TUDM dan berminat ingin menajdi pilot kenapa anda menyertai UPNM sebagai mahasiswa awam?
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteAmelia, pengambilan skim pegawai graduan (GOS) bukanlah satu pengambilan tahunan yang tetap dalam TUDM. Ia bergantung kepada jumlah kemasukan melalui UPNM. Jika calun2 dari SISKA UPNM sudah mencukupi pada tahun tersebut kemungkinan tiada pengambilan GOS dibuat.
DeleteAnda masih boleh mencuba lagi apabila anda telah tamat pengajian kelak, Saya doakan semoga ketika itu, ada pengambilan GOS dan anda berjaya terpilih seterusnya mencapai cita2 anda untuk menjadi seorang pilot TUDM.
I just went to the interview for 'perajurit muda tudm'. Let's say if I was accepted, as a perajurit muda(LLP) can I still apply for 'officer' and take piloting? Or as a perajurit muda(LLP) can I futher my studies under the scholar of TUDM. And one more, saya ni orang siam malaysia, adakah saya boleh 'pergi jauh'? Mohon dibalas. Thank you
ReplyDeleteTUDM tidak mempunyai pengambilan pegawai dari kalangan Pramuda. Lebih mudah jika anda menyertai Pramuda, anda sememangnya tiada peluang untuk menjadi seorang pilot.
DeleteJika anda memenuhi syarat yang ditetapkan, anda mempunyai peluang utk melanjutkan pengajian tinggi melalui Program K-Force secara percuma.
Dalam TUDM ramai pegawai adri keturunan Siam. Tiada diskriminasi. Ada pegawai keturunan Siam yang menjadi juruterbang pejuang dan telah berpangkat Kolonel.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletekputusan spm sy 8As dn telah dpt offer upnm n tlah brjaye mlepasi ujian2 utk dimasukan sbgai plajar pegawai kadet..apakah langkah strusnya utk jdi pilot tudm..adakah ia diambil secara automatic??..Mohon pencerahan ye..:)
ReplyDeletesalam..nak tye..saya dpt sambung diploma dlm engineering technology (manufacturing system) adakah bila habis belajar nanti saya boleh memohon untuk jadi pilot tudm?
ReplyDeleteSebahagian besar soalan-soalan ini telah pernah ditanya dan dijawab. Sila browse semula, supaya tidak mengulangi soalan yang sama.
ReplyDeletesalam,saya pelajar STPM..setelah tamat STPM misalnya saya sambung kos yang berkaitan dengan aviation di IPTS seperti ijazah pengurusan penerbangan airlines.boleh juga ke saya minta?? tq.
ReplyDeleteSetahu saya, TUDM tidak mengambil calon dari kalangan graduan IPTS. Terima kasih.
Deleteterima kasih kerana memberi respons.in sya allah saya berusaha untuk melayakkan diri ke UPNM dgn menggunakan keputsan STPM sya.tq.
Deletesalam, I went to the interview for the pemilihan awal perajurit muda and i had been call for the second interview on this saturday. A question here, If i successfully went through the interview, issit possible for me to become a tudm pilot? I'm confuse because I'm currently taking degree in business studies. I'll be appreciate if you could provide helpful information. Thank you
ReplyDeleteDear Anon, I am sorry to inform you that, as explained in my article above, the basic rules and policy of the RMAF did not select its pilot from Pramuda training platform. Pramuda training means for lower rank, start with the rank of Aircraftman or AC Class 2. PILOTs are only selected from the commissioned officers. Nowadays the officers of the Armed Forces are only produced by UPNM. Even, in the previous policy anf practices in the RMAF (before 1990s), if the airman wanted to be a pilot, he/she must dismissed from the service and joined the cadet officers training. The history of the RMAF shown that less than 0.001% airman succeded to be a pilot. No matter of your academic qualification is, you do not have a short cut or the route to be a pilot in the RMAF, TQ
DeleteSalam. Saya pernah menyertai pasukan Simpanan Tentera Udara (PSTUDM 1996-1998) PU Kuantan semasa belajar di Kuantan Pahang dan mengikuti latihan tentera termasuk menembak, berkawad dan sbgnya. Pada mulanya, saya memang tidak berminat dgn bidang ketenteraan tetapi setelah saya memasuki pasukan Simpanan tersebut, memang saya akui dan amat mengagumi bahawa bidang ketenteraan merupakan satu bidang kerjaya yang amat popular serta setanding dengan kerjaya Professional yang lain. Walaupun umur saya menjangkau 36 tahun, sekiranya TUDM masih memerlukan tenaga Sukarela, i/allah saya akan melaporkan diri ! Terima kasih kepada seluruh warga Angkatan Tentera khasnya buat warga TUDM. Bekerjalah kerana Allah SWT, Memartabatkan Agama & Mengharumkan nama Negara. Amin !!!
ReplyDeleteWassalam. Terima kasih Hisham di atas keperihatian dan SYABAS di atas semangat kesatriawan yang ada dalam darah saudara.
Deletetumpang tnya KTU (kolej tentera udara) tu hnya utk anggota tentera je ke kalau org awam nk masuk study sana bleh ke?
ReplyDeleteMaaf sdr.KTU adalah organisasi ketenteraan, ia tidak dibuka kpd orang awam. Bagaimanapun semua tentera besasal dari orang awam. jadi sdr dinasihatkan masuk TUDM dulu, baru layak untuk belajar atau berkursus di KTU. T/kasih
DeleteSalam. Saya ada terbaca 1 blog yang mengatakan
ReplyDeletesekiranya Malaysia diserang oleh negara asing
dimana negara asing tersebut menggunakan pesawat
Awacs, maka akan berjatuhanlah pesawat pejuang
negara seperti "Kelkatu" kerana pesawat Awacs
tersebut berupaya mengelirukan pesawat pejuang
negara. Benarkah ? Mengapa Malaysia tidak
berupaya w.pun memiliki sebuah pesawat Awacs tersebut ?
Saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya
Aidilfitri 1435H kepada semua tenaga kerja TUDM.
Kamu ni jangan la compare macam "Superman lawan Ultraman siapa yang menang ye?"
DeleteIni dah lari topic, payah nak jawab.
selain daripada pilot TUDM macam mana sy nak jadi pilot tanpa memasuki UPNM ??
ReplyDeleteSila tunggu iklan pengambilan di akhbar-akhbar atau selalu selalu lah membuka portal TUDM (www.airforce.gov.my)
Deletejika sy bukan dari aliran sains dan sastera,bolehkah saya memohon masuk UPNM jga??
ReplyDeleteSila buka website UPNM, di situ anda akan dapat maklumat lengkap syarat masuk UPNM.
Deletekenapa palapes tidak dapat diserapkan sebagai anggota tetap. nak melahirkan pegawai muda palapes pon makan duit.sepatutnya ada cadangan dari pihak atasan agar graduan dari palapes dapat sedikit keistimewaan untuk menyertai angkatan tetap.
ReplyDeleteSaya bukan pembuat dasar, jadi saya tidak layak untuk menjawab soalan ini.
DeleteNak masuk kos aper dalam sekolah menengah untuk jadi pilot tudm
ReplyDeleteApa-apa kursus atau subjek yang melayakkan anda untuk memohon UPNM.
DeleteAssalam tuan, melalui pembacaan saya...makna'e graduan selain dari UPNM tidak ada peluang langsung la yer untuk menjadi pilot dalam tudm??...hmmm..nasib badan...=(
ReplyDeleteWassalam, begitulah nampaknya. Dasar Kerajaan berkaitan pengambilan pegawai ATM sentiasa berubah dari semasa ke semasa mengikut keadaan. Dahulu memang kelayakan hanya SPM untuk menjadi seorang pegawai termasuk juruterbang. Kemudian ada pengambulan Diploma Aeronautical Eng dan skim graduan. Sekarang hanya ada UPNM sebagai saloran pengambilan.
Deletetue lah...hmmm...mcm rase rugi plak rase...saya ingatkn nak masuk tudm dibawah skim graduan...tapi dasar pengambilan da berubah plak...kerana saya bukan dari lepasan UPNM...takkan nak masuk under perajurit coz da ada degree...lagi da tersasar jauh tuh saya rase...hmmm...
DeleteJangan putus asa, rajin-rajinlah mengikuti iklan pengambilan. Dari semasa ke ssemasa TUDM masih mengambil pegawai skim graduan, mengikut keperluan.
DeleteSalam..jika tak dapat jadi pilot disebbkn oleh hanya lulusan dari ipta..kerjaya sebagai apa yang ada dalam tudm selain pilot?
ReplyDeleteWASSALAM, SILA BROWSE BLOG INI DAN CARI TAJUK: KERJAYA DALAM TUDM. TERIMA KASIH
DeleteKepten (Maritim) Zalina bt Sungip- juruterbang pesawat CL145 (Amphibia) APMM adalah bekas juruterbang TUDM yang bersara dari TUDM dalam pangkat Kapt TUDM
ReplyDeleteCorrection, Fakta sebenar dari sumber APMM - dia cuma naik pesawat aje pakai flying suit, bukan pilot CL415
LANGKAWI 3 Dis 2009. - Aksi tangkas pesawat amfibia Bombardier 415MP milik Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) membuat demonstrasi sepanjang Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa (LIMA) 2009 menarik perhatian ramai terutama ketika membuat aktiviti menyedut dan melakukan serangan dengan air.
DeleteNamun ramai yang tidak tahu salah sebuah daripada pesawat tersebut dipandu oleh juruterbang wanita, Kapten Zalina Sungip, 41, yang turut dipertanggungjawabkan bagi mengawasi keselamatan perairan negara daripada diceroboh pihak luar.
Malah yang lebih membanggakan, beliau merupakan satu-satunya juruterbang wanita yang memandu pesawat amfibia keluaran Bombardier Amphibious dari Kanada itu.
"Saya tidak pernah bercita-cita menjadi juruterbang kerana asalnya mahu menjadi pendidik," katanya ketika ditemui di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC) di sini hari ini di sini hari ini
Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1204&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_18.htm&arc=hive#ixzz3rYIbqbI6
© Utusan Melayu (M) Bhd
asalammualaikum...tuan di mana sy boleh dapat kn buku memoir seorang juru terbang..jika tidak keberatan sila hubungi sy di talian 0199279850..sy nk bg adik sy baca..dia seorang wanita yg berjiwa besar dan cita2 nya juga hampir sama dengan sy..seorang pilot hornet 18..sy ingin biar kn semangat nye terus membara demi negara..sy tak mahu ia terjadi seperti orang lain hangat-hangat tahi ayam..ini kerana telah ramai yang sy lihat dan terjadi..harap tuan boleh membantu sy..
ReplyDeleteJika anda ada facebook, sila taip Ramli Abdul Rahim. Beliu adalah penulis buku tersebut, sila hubungi beliau melalui fb beliau, terima kasih.
Deleteasmkm saya nak tanya sekiranya saya memohon sbg pelajar awam di upnm dan menjadi graduan.. adakah saya berpeluang menjadi juruterbang tudm? tolong beri penjelasan sekian..
ReplyDeletesaya kurang pasti, mungkin boleh. tertatkluk kepada polisi pengambilan semasa.
DeleteSalam, saya tengah ambik diploma dalam kejuteraan di IPTA. Kalau saya sambung degree di UPNM, saya akan jadi anggota Palapes (pasukan simpanan) bila graduate nanti. Dari situ, boleh lepas pengambilan untuk juruterbang TUDM?
ReplyDeleteassalamualaikum..skrang saya semester akhir diploma in teknologi (perindustrian)di IPTA.untuk melayakan diri mnjd LLP atau klyan mnjadi pilot saya perlu graduan kadet di IPTA or kedet upnm ? jika saya mmruskan ke ijazah di IPTA,jurusan apa yg perlu saya ambik untuk membolehkan saya mnjalani latihan dan menyertai pulatibang ?
ReplyDeleteMcm bangang je
ReplyDeleteSalam tuan..saya anggota apmm..baru2 ni ada buka juruterbang apmm..saya sgt2 berminat tapi x paham apa yg perlu saya lalui (bkn anggota tudm) sebabnya training akan dibuat di tudm..soalan saya:
ReplyDelete1. Sebagai anggota luar (bkn tudm) adakah saya perlu melalui latihan2 fizikal (PT) semasa latihan?
2. Apakah bentuk/jenis latihan yg diberikan?
Respons dari tuan amat saya hargai..tq
salm tuan .....sye ni minat sgt tentng tudm ni....tpi satu jee sya nk tnye blh x sye menyertainye......sye ni skolh agama.....x ambil ambil aliran sains tulen tetapi sye ambil alirn pendidikn syariah islamiah dn pendidikn al quran sunnah.....jd blh x sye menertai tudm dlm juruterbang....hrp blh.....sye memng minat sgt tentng juruterbang tudm ini.....
ReplyDeleteAssalammualaikum saudara saya rabun jauh 350 + boleh ke jadi juruterbang angkut tudm atau pdrm air wing,bomba,maritim ? Apakah jawatan capt tan james anthony di tudm ?
ReplyDeleteAssalamualaikum, harap2 saudara boleh beri respon. Saya ingin menjadi parajurit tudm dlm b737.
rabun tak boleh jadi mana2 pilot tentera mahupun awam
DeleteAssalammualaikum saudara, bagaimana pengiktirafan juruterbang tudm ia sama seperti airline pilot mengambil cpl,atpl license or degree in aeronautics,engineering or bagaimana saudara.
ReplyDeleteTerima kasih harap2 saudara boleh beri respon kepada saya. Assalammualaikum
Assalamualaikum saudara, bagaimanakah pemilihan juruterbang untuk menerbangkan jenis pesawat type of aircarft. Samaada mereka yang pilih atau orang atasan yang pilih ?
ReplyDeleteTerima kasih tolong beri respon ya saudara, assalammualaikum.
Assalammualikum saudara, sekiranya saya juruterbang muda negara pemegang book of record malaysia, dikenali masyarakat, boleh ke saya join tudm tanpa apa2 jurusan tetapi pemegang book of record malaysia dan juruterbang muda negara dikenali masyarat seperti Captain Tan James Anthony ?
ReplyDeleteSaya minta maaf menanyakan soalan yang tidak beberapa benar. Tetapi saya ingin tahu boleh atau tidak. Terima kasih, saya harap saudara dapat beri respon kepsda saya. Assalammualaikum
Terbaik tuan pengarang....mampu membuatkan ramai berminat dalam TUDM....sya anggota medic pernah berkhidmat di RSAT TUDM Butterworth selama 9 tahun....Mej Pat cukup rapat dgn saya dan Dr Jenny ketika itu...
ReplyDeleteSesiapa berminat menjadi tentera teruskan.....banyak cabang disediakan... I
Slm tuan, saye nak tanye saye dlm belajar lagi dlm foundation in IT di sebuah universiti swasta,saye tgk dlm UPNM ade sains komputer, adakah kelayakan itu membolehkan saye menjadi seorang pilot TUDM
ReplyDeleteMohon tuan balas
Kelayakan untuk menjadi pilot TUDM bukan sekadar mempunyai ijazah tetapi perlu memenuhi syarat asas untuk menjadi seorang pegawai ATM seperti ujian fizikal, aptitude, IQ dan aircrew medical test.
Deletesalam saya merupakan student dari ipta lain bukan upnm..kalau palapes dan ditauliahkan jadi pegawai muda...dan kalau nak masuk kolej tentera udara..bila masuk kolej tentera udara saya akan jadi kadet tudm semula ke?
ReplyDeleteanda boleh mohon melalui skim pegawai graduan. sila pantai perkembangan iklan dalam akhbar atau portal TUDM
DeleteAbg sy seorang fighter pilot. Dan skrg instructor di KTU. Dan skrg berada di us berkursus. Sy dapat lihat kepayahan dia untuk menjadi seorang tentera. Kerana cita2 dia dari kecik untuk menjadi askar dan juga minat. Dia akhirnya berjaya. Pastikan anda minat dan bersungguh untuk menjadi seorang pilot tudm. Janganla fikirkan glamer semata, kelak anda akan lelah. Rase kagum dan terima kasih kepada pejuang negara. Jasa anda sangat besar
ReplyDeleteasma atau ampus....klau dikesan sewaktu aircrew medical test adekah peratus kegagalan untuk mneruskan prjalanan menjadi pilot tinggi? Pendek kata kalau ade pnyakit ampus takde harapan nk jdi pilot?
ReplyDeleteDibuatnya kena attack lelah masa berada 35000 kaki di angkasa, apa akan jadi dengan anda, pesawat anda dan penumpang anda.
Deletedi luar kemampuan saya untuk menjawab. Mohon maaf
DeleteAssalamualaikum tuan
ReplyDeleteSaya ada sedikit soalan mahu bertanya.saya sedang menulis novel dan salah satu watak yang saya cipta seorang yang berkait dalam bidang ini. Boleh saya hubungi tuan melalui e-mel? Saya memerlukan sedikit maklumat. Harap dapat membantu
silakan
DeleteTuan.. Kalau rabun jauh boleh ke masuk jadi fighter jet?
ReplyDeleteGood writing sir. Keep it up and thanks for your service sir
ReplyDeleteAsalammualaikum,nak tanya,boleh ke gunakan jalan menjadi juruterbang tudm untuk menjadi juruterbang commercial
ReplyDeletesetelah anda menyempurnakan kontrak perkhidmatan dengan TUDM, anda boleh berhenti dan menyertai syarikat peenrbangan swasta (commercial)
DeleteAssalamualaikum tuan. saya ingin bertanya jika saya memohon perajurit muda TUDM dengan kelulusan diploma kejuruteraan, apa yang akan saya lakukan setelah ditauliahkan sebagai perajurit muda TUDM?
DeleteMohon maaf, Perajurit Muda (PjM) tidak ditauliah, hanya di'enrolled' sahaja. Bila dah lulus PjM teruskan berkhidmat kerana untuk jadi pegawai mesti lulus ijazah pertama. Dan jika ada ijazah pun bukan automatik ditauliah jadi Pegawai. Kenan mohon dulu.
DeleteAsslamualaikum tuan bole tuan terangkan mengenai sejarah tred2 dalam tudm?
ReplyDeleteMohon maaaf, itu di luar kemampuan saya sebagai penulis blog (commoner)
ReplyDeleteSalam tuan, saya telah terpilih untuk menyertai program asasi kejuruteraan dan teknologi di UPNM. Bolehkah saya sambung degree di TUDM dan menjadi pilot?
ReplyDeleteSelepas menamatkan perkhidmatan di TUDM sebagai juruterbang, boleh ke saya smbung menjadi commercial pilot menggunakan lesen tersebut.
ReplyDeleteSalam, terima kasih atas perkongsian, bagaimana nak menghubungi tuan ye kalau nak bertanya lebih lanjut tentang laluan kerjaya sebagai Pilot TUDM ni? terima kasih
ReplyDelete