Memoir Putera Lapis Mahang

Memoir Putera Lapis Mahang
YANG AWAL DAN YANG AKHIR

Monday, September 9, 2013

AF051: MLU - PUSINGAN KEDUA

PULANG KE LUBUK YANG PERNAH BERPUAKA 
"MLU second tour"

Flash Back BPS (3 Jan 11 - 31 Dis 11)

Penghujungnya persinggahanku di BPS sampai ke tahap GABAN pada 22 Dis 2011, apabila aku dipanggil temuduga penilaian prestasi oleh boss aku.  Beliau telah melampiaskan rasa kekecewaannya di atas pencapaian aku sepanjang berkhidmat di bawahnya.  He conveyed his disappointment and upset upon my way of 'entertaining him'.  I was told that I failed to behave like a senior officer - failed to understand his need and requirement  and giving excuses and reasons for not performing my job well.  His right to say about his subordinate.  It was a  bad thing in my career but I have to accept it because other people only can see my performance.

And, this also was the first time in my career in the air force, my boss put a remark in my BAT D 11 "DISOKONG UNTUK DITUKAR KELUAR", not because of I was too long working in that place but that showed Allah had fullfil my doas to be out from that office. That was the only part I saw.  I did not check what are the marks given to me,  either he recommend for my promotion or not. I just glance through and straight away signed it. He keep on talking all the negative points about myself - so, I cannot focus on my BAT D 11. Therefore, I just signed and back to listen his comments.

However, I would not put all his perceptions, statements and remarks towards myself. Otherwise I have to 'counter' or 'cross-examine' his statement here.  No point.  And unfair also because he does not have the opportunity to cross-cross-examine me. Anyway, thanks to Allah for 'makbulkan' my doa to be out from that place.  I know 99% of the other staff also praying for the same thing.

I sincerely accepted the comment and remarks. I did not surprise at all. Eventhough, I had the hundreds of answers to argue and fight back. I did not do it.  Because I know, he always feel that the boss is always right. Yes I was quiet bold in uttering my disagreement towards his way of managing works- in the right forum- in the meeting. The only similarity between both of us is "HE said that, throughout his service, HE never met any officer has the attitude, character and behavior like ME worked under HIM".  He did not realise that I also has the same feeling towards him. The difference is he dare to put those words to me and I did not".

Sebenarnya, 3 (tiga) minggu sebelum boss panggil aku, aku dah tahu bahawa aku akan ditukar keluar dari BPS.  PTU sendiri telah memanggil aku ke pejabatnya untuk menawarkan aku untuk kembali ke MLU, ke jawatan lamaku iatu Ketua Staf Khidmat. PTU telah menyampaikan  apa yang tersimpan dalam hatinya. Katanya dia merasa kecewa dengan apa yang berlaku di MLU. Sejak 2007 apabila penyucian telah dibuat, cara kerja telah diperbetulkan dan baru sahaja mula mantap. Tetapi sejak Dato' Ackbal (Panglima yang membuat pembaharuan di MLU 2007 -2010) bertukar keluar, Panglima baru tidak menyedari tindakan beberapa pegawai kanannya yang mula kembali ke budaya yang lama. Beliau (PTU) mahu aku kembali ke MLU untuk memperbetulkan balik perkara tersebut. 


Bukan aku mereka-reka cerita. Anda boleh tanya sendiri mantan PTU (2012).

PTU (mantan) juga mengetahui perhubungan (tidak harmoni) antara aku dengan boss aku di BPS. Dia amat memahami perangai boss aku dan PTU kata dia mengetahui apa yang aku telah buat sepanjang tempoh bertugas di BPS. Beliau menyatakan bahawa pertukaranku kembali ke MLU bukan disebabkan hubungan aku dengan boss aku di BPS tetapi sememangnya beliau amat memerlukan khidmatku di MLU. Malah beliau menyatakan sekiranya aku tidak bersetuju dengan tawarannya, aku boleh berbuat demikian.

Sepanjang lebih 30 tahun, aku telah bekerja dengan berpuluh-puluh boss, pilot ada, jurutera ada, admin ada, awam pun ada.  Tapi inilah kali pertama aku merasa paling sukar untuk menjadikan kehadiranku sebagai efektif kepada organisasi.  Prinsip aku bahawa 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung' sudah tidak boleh digunapakai lagi. 


Hardly ONE year. 
Short stint but I felt like attending my a cadet training. Every single day waiting for passing out day.  Anyway, it was a record in the RMAF history (cannot be erased or deleted) that:

  • I was one of the pioneer group of BPS;
  • I was the first officer holding the appointment of "Pengarah Pengurusan Strategi" and;
  • The first officer became the "Pengarah Pengurusan Transformasi".  

PENGALAMAN DI BPS

Rule 1.Your boss is always right. rule 2. If you think the boss is wrong refer to rule 1

Terlalu banyak benda yang aku ingin tuliskan tentang pengalaman pendek bertugas di BPS. Bermula dari ZERO (tiada pejabat, tiada kerusi dan meja, tiada staf) sehingga ia bergerak sebagai sebuah Bahagian dalam MTU. Menggerakkan sebuah organisasi yang baru ditubuhkan dan tidak mempunyai 'term of reference' bukan sesuatu yang mudah.  Ia bertambah sukar apabila working environment yang tidak harmoni.

Aku pernah tulis dulu (Tajuk 189) bahawa seberat mana kerja yang diberi aku akan sedaya upaya melaksanakannya.  Ini kerana aku dibayar gaji untuk bekerja. 

X-File

Aku mempunyai pengalaman konflik yang pernah aku lalui sepanjang tempoh setahun satu bulan di BPS.  Namun aku tidak akan menulis secara detail kerana ia boleh menyentuh keperibadian seseorang. Ia sekadar menjadi kenangan diriku sahaja.
  • Pelancaran Buku Pelan Transformasi. Kesah ini melibatkan pengalaman betapa kalutnya menguruskan pelancaran buku AF-NG Transformation Plan pada 30 Mac 2011. Buku yang menjadi panduan strategi 10 tahun TUDM.  Sebuah buku yang pada ketika aku melapor diri ke 'not existing' BPS belum ada apa-apa deraf pun untuk ditulis.  Seminggu sebelum pelancaran, deraf akhir masih belum 'finalised' (tiada dan masih belum dibuat proof reading  dihantar untuk dicetak.  Buku yang 'half cooked' hanya siap sehari sebelum pelancaran. Itu belum cerita lagi persiapan clip video dan gimmick, prop dan lain-lain.  Semuanya last minutes.  Akhirnya, setelah dilancar secara 'grand', buku disekat dari pengedaran kerana masih banyak 'yang tidak betul' kandungannya.
  • Penyediaan Kertas Cadangan Perjawatan. Dari dua kepada 3 akhirnya kembali kepada dua.
  • Program 'Engaging Talent' HUT 53 di PU Butterworth. Who is who?.
  • Pelaksanaan SSI.  
  • Seniority in BPS.
  • Pengadil Anugerah Inovasi.
  • Pelaksanaan IGT
  • Berita Udara Berwajah Baru.
I reported to Air Log HQ on Thursday, 9 Feb 2012.  My second tour to this HQ as Chief of Staff- Services.  Working with the same management team.  The Commander is Mej Jen Dato' Kamalruzaman bin Mohd Othman TUDM and the Chief of Staff - System is Kol Hj Hasaza bin Hanafiah TUDM.

My first CO Parade was held on 2 March 2012.
.
 
 
 
 
Lawatan Tim Penilaian (Pengadil) AIKP ke TLDM LUMUT
05 Okt 2012

Lawatan ke Tapak Projek Skn 331 Samarahan
29 Okt 12



Pemakaian Pangkat LLP MLU
15 Mei 2013

 
 
 Lawatan Kerja KSK ke MATRA 4, PU Kuantan
29 JUL 13


 
Perbarisan serah terima tugas Panglima Logistik Udara antara Mej Jen Dato Hj Kamalruzaman bin Mohd Othman TUDM dengan Lt Jen Dato Hj Che Akmar bin Mohd Nor TUDM- 23 OGOS 13

Trip Luar Negara

Tempoh penggal kedua di MLU aku hanya dapat pergi tiga negara:
  • menghadiri mesyuarat LSM pesawat CN235 di PTDI Bandong kerana menggantikan Panglima yang menunaikan Fardhu Haji pada Okt 2012.
  • menghadiri Mesyuarat TCG/LSM Sukhoi/MiG (bersama delegasi Panglima) di Moscow pada bulan Dis 2012.
  • mengikuti mesyuarat LSM dengan Thales di Paris, Francis dalam bulan Dis 12.
  • sepatutnya dalam bulan Feb 14, ada peluang ke Geneva untuk membuat acceptance pesawat Falcon yang menjalani senggaraan 12 tahun di RUAG. Tapi dibatalkan kerana pesawat tersebut menghadapi banyak masalah teknikal dan ditangguhkan beberapa kali. Sehingga aku bertukar keluar, pesawat tersebut masih di sana.
Perjalananku di MLU untuk second tour berakhir pada 14 Julai 2014 apabila aku ditukarkan ke Markas MTU (Bahagian Materiel) untuk menjawat jawatan Pengarah Materiel.

Antara pencapaian utama yang dapat direkodkan sepanjang tempoh penggal kedua aku bertugas di MLU ialah:

  • Menyelesaikan Projek Components Tracking System (CTS) di Cawang Khidmat Pembaikan
  • Menyelesaikan Projek Contract Monitoring System (CMS) dalam Modula Kontrak SPKB
  • Menyelesaikan Projek Inovasi MLU Life Item Alert System (MLULIAS) di MATRA 3.
Sebelum aku tinggalkan MLU, pada 31 Mei 2014, dengan rasminya nama Markas logistik Udara telah ditukar kepada Markas Pemerintahan Bantuan Udara


Menyerahkan jawatan KSK dan Pegawai Memerintah
Markas Pemerintahan Bantuan Udara 
kepada Kol Dr Hj Mohd Yunus bin Masjuki TUDM

ACHTUNG!
 you are also invited to visit my other 
BLOGs:
coltoras1959.blogspot.com
dan
tjp37spk.blogspot.com

thank you

No comments:

Post a Comment