IMPIANKU
TERCAPAI
TERCAPAI
Mengimbau semula impian-impian yang tidak jadi kenyataan
SWITZERLAND ADALAH SATU-SATUNYA NEGARA YANG AKU SANGAT INGIN LAWATI SEJAK ZAMAN AKU SEKOLAH LAGI. Selain dari documentari tentang keindahan salju aku juga teruja dengan 'specialty' negara ini yang terkenal sebagai negara berkecuali tanpa menjadi ahli UNO sehingga tahun 2002, tidak menjadi ahli EU sehingga sekarang dan terkenal sebagai tempat jutawan dunia menyimpan wang.
Sepanjang tempoh aku dalam TUDM, sudah 3 kali aku berpeluang untuk melaksanakan tugas rasmi ke Switzerland. Namun setiap peluang diakhiri dengan halangan yang memaksa aku untuk melupakan peluang itu. Sehinggalah pada tahun 2010, peluang kali ke 4 ini yang menjadi kenyataan. Senarai peluang yang tidak kesampaian ialah:
Pada tahun 2001, Kerajaan meluluskan kepada TUDM untuk membeli 9 buah pesawat PC7 Mk II untuk menggantikan PC7 yang telah dilupuskan. Semasa kontrak ditandatangani, aku bertugas di Treasury sebagai Pegawai Khas TUDM di Unit KK, Bahagian Perolehan Kerajaan(BPK). Dalam kontrak ini terdapat 3 PDI yang perlu dilaksanakan dan setiap PDI akan ada wakil dari BPK. Unit KK telah mengaturkan antara TSB - Tuan Hj Shamsuddin, KPSU(KK)- En Ghaffar A.Thambi dan PKTU -saya untuk mewakili Treasury bagi setiap PDI. PDI pertama dan kedua berjalan lancar mengikut perancangan. Bagaimanapun, apabila giliran saya sampai untuk menyertai PDI ke3, Y.Bhg Tan Sri KSP telah memutuskan supaya PDI ke 3 tidak perlu diadakan. Malang sungguh nasibku.
Pada tahun 2007 Kerajaan sekali lagi meluluskan pembelian tambahan 10 buah PC7 Mk II untuk TUDM. Terdapat beberapa PDI dalam kontrak berkenaan. Selaku PS1 Kontrak di MTU pada masa itu, diberi tugas untuk menyertai salah satu PDI berkenaan. Ia dijangkakan pada bulan Julai 2007. Namun pada bulan Apr 2008, aku telah ditukarkan ke MLU untuk mengambil-alih PS1 Pembaikan. Sebaik sahaja melapor ke MLU, aku telah diberi tugas luar negara lain iaitu ke Russia untuk PDI ILS dan Roll Out Ceremony SU30MKM (12 - 26 Mei 2007) dan lawatan fasilitet Rolls-Royce di Ansty, UK dari 27 Jun hingga 1 Julai 2007. Oleh kerana baru sahaja bertukar, belum dapat menumpukan tugas, dan telah terlalu lama berada di luar negara, maka tugasan ke Switzerland telah dibatalkan dan diberikan kepada pegawai yang lain. Terlepas peluang kedua.
Pada awal tahun 2010, MLU telah merancang untuk membuat lawatan ke fasilitet atas jemputan RUAG Ltd, Switzerland. Kebetulan juga nama aku telah dipilih untuk mengetuai kumpulan PDI untuk enjin Viper Mk43 di Piaggio, Milan, Italy. Kedua tugas dirangkumkan dan program dijangka dilaksanakan pada 22 Feb 2010. Bagaimanapun pada saat akhir, Tim Public Account Committee (PAC), Parlimen Malaysia telah membuat keputusan untuk melawat MATRA 1 pada 26 Feb 2010 berkaitan dengan kes kehilangan 2 x enjin pesawat F5. Aku telah diamanahkan untuk menyedia dan memberikan taklimat kepada delegasi berkenaan. Maka, program lawatan ke Piaggio, Milan dan RUAG, Zurich diteruskan tanpa aku menyertainya. Peluang ketiga yang telah begitu hampir digapai, juga terlepas. Makkkkk Oi!!.
MIMPI YANG MENJADI KENYATAAN
Segala-galanya bermula apabila ada pertemuan antara aku dengan Mr Eduard Walder (dari Pilatus) di pejabatku pada bulan Mac atau April 2010. Aku telah menyatakan cadangan sekiranya pihak Pilatus mengajukan jemputan kepada MLU untuk membuat Provisioning 2011/2012 di premis Pilatus di Switzerland. Cadangan ini adalah sebagai mengoptimakan tugasan ke luar negara (TCG/CIP/LSM di Russia) dari 26 Jun - 5 Julai 2010. Beliau bersetuju dan surat tawaran diterima serta mendapat restu Panglima. Maka, disusun program supaya tugas di Russia dipendekkan dan aku bersama 3 lagi pegawai akan meninggalkan TCG pada 30hb Jun untuk tugasan di Switzerland.
Pada 3ohb Jun 2010 aku memulakan perjalanan impian dengan penerbangan SU 265 dari Sheremetyevo Airport, Moscow (jam 1420) ke Zurich Airport dengan penerbangan Aeroflot mengambil masa lebih kurang 3 jam. Aku mengetuai delegasi TUDM untuk menghadiri Provisioning Review Meeting di Pilatus Ltd iaitu OEM pesawat PC7 yang telah digunakan oleh TUDM sejak tahun 1982. Lain-lain anggota delegasi ialah Lt Kol Ahmad Rafdzi, Lt Kol Gopalan, Mej Muhd Shafiq dan Mej Lua Pei Ting. Kami mendarat di Zurich Airport pada jam 1355 petang.
Semua ahli delegasi datang dari Moscow setelah menamatkan tugas TCG/CIP/LSM pesawat MIG29 dan SU30 dengan PJSC RAC MIG dan FSUE Rosoboroexport. Kecuali Lua yang datang direct dari KL dengan En Shameer (Bakti Udara). Ketibaan di Zurich disambut oleh seorang staf Pilatus, Lua dan Shameer (wakil bakti Udara). Kami menginap di Hotel Schweizerhof, Lucerne (local spelling: Luzern).
bersiarkaki di bandar Luzern
Cuaca agak panas kerana sekarang adalah Summer. Dalam 32 Celsius. Masa siangnya amat panjang, waktu Subuh masuk jam 2.44 pagi, manakala masuk waktu maghrib pada jam 9.26 malam. Pemandangan di sepanjang perjalanan dari Zurich menuju ke Luzern amat menarik. Switzerland, negara pergunungan serta tasik-tasik yang amat menakjubkan. Switzerland, bukan sahaja indah tetapi juga sebuah negara bersih dan selamat.
Secara umumnya, penduduk di Switzerland juga amat baik pekerti, ramah dan mudah didekati.
Hari pertama tiba di Luzern, hanya membuat administratif serta bersiarkaki di bandar Luzern berhampiran hotel sahaja sambil membuat price survey. Orang di sini kalau parkir kereta tak pernah kunci. Ada kelihatan dalam kereta tinggal GPS tengah caj bateri. Jalanraya di bandar Luzern ada lorong khas untuk penunggang basikal. Petang itu kami makan kebab di Edhem Restaurant, milik orang Turki.
Secara umumnya, penduduk di Switzerland juga amat baik pekerti, ramah dan mudah didekati.
Hari pertama tiba di Luzern, hanya membuat administratif serta bersiarkaki di bandar Luzern berhampiran hotel sahaja sambil membuat price survey. Orang di sini kalau parkir kereta tak pernah kunci. Ada kelihatan dalam kereta tinggal GPS tengah caj bateri. Jalanraya di bandar Luzern ada lorong khas untuk penunggang basikal. Petang itu kami makan kebab di Edhem Restaurant, milik orang Turki.
makan kebab di restoran Turki
Keesokan harinya, pada 4hb Julai dipenuhi dengan program rasmi iaitu mesyuarat dan lawatan ke fasilitas sehingga lewat tengahari. Setelah menamatkan lawatan lebih kurang jam 1600, kami pulang ke hotel dan bersiap untuk dinner atas jemputan pengurusan Pilatus.
PC7 Provisioning Meeting
Lunch at Pilatus Cafe dengan Mr Wolfgang Totsmann
(kami makan pasta (makaroni)- terlupa sekejap ini kantin mat salleh- dah termakan sepotong ayam baru tersedar ini makanan yang tak hahal!!!!...perrggghhh)
(kami makan pasta (makaroni)- terlupa sekejap ini kantin mat salleh- dah termakan sepotong ayam baru tersedar ini makanan yang tak hahal!!!!...perrggghhh)
Jam 1930 kami bertolak ke kaki Mt Pilatus, kira-kira 15 minit perjalanan dari hotel. Dari kaki gunung kami menaiki kereta kabel menuju ke Restauran Wirthschaft & Alpgschwand. Aku tak ingat berapa ketinggiannya. Switzerland terkenal sebagai 'negara kereta kebal' bukan 'kereta kebal!", Kalau meniki kereta ke kawasan pergunungan di negara ini, kabel (laluan) bersimpang siur di antara satu gunung ke satu gunung.
perjalanan ke Mt Pilatus untuk dinner
gondola (cable car) ke Restoran
bergambar berlatarbelakangkan bandar Luzern dan pergunungan yang indah
bergambar berlatarbelakangkan bandar Luzern dan pergunungan yang indah
Pada 5hb Julai kami di bawa menaiki Mount Titlis di County Engelberg. Kira-kira setengah jam dari Luzern. Untuk ke atas kami menaiki kereta kabel atau dipanggil gondola. Ada 4 fasa kereta kabel. Fasa pertama, menaiki gondola muatan 4 orang dari Stesen 1 (terminal) melalui Stesen 2 dan turun di Stesen 3 untuk bertukar kepada gondola kedua yang boleh membawa muatan lebih 30-40 orang hingga ke Stesen 4. Kemudian kami bertukar gondola jenis bulat dan boleh berpusing dan memuatkan lebih kurang 30 orang juga. Di Stesen 5 sekali lagi bertukar gondola berbentuk kerusi muatan 6 orang hingga ke Stesen terakhir di pucak Titlis pada ketinggian ketinggian 10,000 kaki atau 3020 meters. Suasana putih bersih, inilah yang dikatakan seputih salju. Indahnya ciptaan Allah.
Seperti aku sebut di awal tadi,menaiki kereta kabel di Switzerland merupakan satu pengalaman manis yang sukar diperolehi. Walaupun di negara kita pun ada kereta kabel, seperti Genting Highland (aku pernah merasainya) dan Gunung Macincang, Langkawi,suasana di Swiss amat berbeza.
setibanya di pekan Engelberg, sungai yang bersih di kaki Mount Titlis
setibanya di pekan Engelberg, sungai yang bersih di kaki Mount Titlis
gambar pekan Engelberg, diambil dari gondola
Pekan Engelberg dari gondola
pemandangan yang memutih dari gondola- perjalanan ke puncak- bagaikan mimpi
Di puncak Titlis inilah si Jawa, Putera Lapis Mahang, Batu Pahat ini, kali pertama dalam hidupnya menyentuh dan bermain salju dan glacier. Walaupun udara dipuncak gunung terik matahari, namun salju kekal tebal memutih. Inilah keistimewaan Switzerland yang sekian lama aku idam-idamkan.
bergambar bersama satu keluarga pelancong dari Afrika Selatan
Ohhhh Tuhan.... indahnya ciptaan Mu
terlupa nak bawa sirap...kalau tak bole la minum ais kepal
Lawatan singkat ke Luzern dan Zurich merupakan salah satu pengalaman yang paling indah (selepas pengalaman menunaikan Haji) yang pernah aku lalui sepanjang hayatku.
TUHAN AMAT MENGETAHUI TENTANG QADA' DAN QADARNYA YANG WAJIB KITA PERCAYAI.
ALLAH SEMBUNYIKAN REDHANYA MELALUI TAAT DAN ALLAH MENYEMBUNYIKAN MURKANYA MELALUI MAKSIAT
No comments:
Post a Comment