SEJARAH TUDM
SATU LINTASAN
http://www.malayanvolunteersgroup.org.uk/malayan-volunteer-air-force.html
2008/2009 - 8 x MB339CM (Italy), 10 x PC-7 Mk II (Switz), 18 x SU30 MKM (Sukhoi) - pesawat MB339A ditamatkan tauliah.
Sejarah penubuhan Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) secara rasmi bermula pada 2 Jun 1958, apabila
sebuah pasukan (unit) yang dikenali
sebagai Tentera Udara DiRaja Persekutuan Tanah Melayu (Royal Federation of
Malaya Air Force) ditubuhkan dengan rasminya. Bagaimanapun, sejarah awal
pasukan udara di Tanah Melayu dikesan sejak tahun 1936 selaras dengan penubuhan
Straits Settlement Volunteer Air Force (SSVAF) oleh pentadbiran British bagi
membantu pertahanan Negeri-negeri Selat.
Pasukan ini dilengkapi dengan pesawat Hawker Audax.
Pada tahun 1940 SSVAF diperbesarkan sebagai
persediaan menghadapi ancaman perang dari Empayar Jepun yang telah mula
memperluaskan pengaruhnya ke Tanah Besar China.
Sebuah pasukan yang dinamakan Malayan Volunteer Air Force (MVAF) yang
dilengkapi dengan pesawat Tiger Mooth, Leopard Moth dan Dragon Rapide
ditubuhkan. Bagaimanapun pasukan udara
ini dimusnahkan oleh Jepun di Sumatera pada tahun 1942.
Kemudian, dalam tahun 1950, Malayan Auxillary Air Force
(MAAF) ditubuhkan di Singapura pada tahun 1950. Unit ini turut membantu operasi
ketenteraan semasa Darurat yang telah diisytiharkan pada tahun 1948. MAAF
inilah yang menjadi tunggak penubuhan TUDM pada tahun 1958.
http://www.malayanvolunteersgroup.org.uk/malayan-volunteer-air-force.html
KL Air Base was previously the Kuala Lumpur International Airport - 1940s
.
Old Sungai Besi Air Base (1940s)
KL Base today- will be fully closed in 2016.
.
95 Riffles Sqn RAF Regiment (Malaya) 1950s
First batch Malay Officer in RAF Regt (Malaya) 1952 - 1952
First batch Malay Officer in RAF Regt (Malaya) 1952 - 1952
KL Base's Air Traffic Control Tower and Base HQ in 1960s
http://www.malaysian-museums.org/rmaf/raf48.htm
Kronologi Sejarah Pembukaan Pangkalan TUDM
Sila ambil perhatian. Maklumat mengenai tahun pembukaan dan
penubuhan di bawah ini mungkin ada yang tidak tepat. Oleh itu maklumat ini tidak sesuai untuk
dijadikan bahan penyelidikan rasmi.
1958 – RAF menyerahkan Pangkalan Udara Kuala Lumpur di
Sungai Besi (juga di kenali sebagai Sempang- membezakan dengan Kem Sungai Besi
Tentera Darat) kepada Kerajaan Malaysia untuk dijadikan Pangkalan Tentera Udara
DiRaja Persekutuan. No 1 Skn, No 2 Skn,
No 3 Skn dan No 4 Skn berpengkalan di sini.
Di pangkalan ini jugalah TUDP ditubuhkan pada 1 Jun 1958.
1964 – Pangkalan TUDM Alor Star, Kepala Batas dibuka bagi
menempatkan Pusat Latihan Asas Penerbangan.
Kepala Batas terletak kira-kira 14km dari bandaraya Alor Setar. TUDM berkongsi dengan lapangan terbang Sultan
Abdul Halim.
1966 – Pangkalan TUDM Labuan dibuka (di kawasan lapangan
Terbang Labuan) untuk menempatkan No 5 Skn dan kemudiannya No 8 Skn.
1967 – Pangkalan TUDM Kuantan dibuka bersebelahan dengan
Kem Batu 10, Jalan Gambang untuk menempatkan No 6, No 9 Skn dan kemudiannya No
10 Skn. Pada tahun yang sama Pangkalan TUDM Kuching dibuka untuk menempatkan No 7 Skn. Pangkalan TUDM
berkongsi dengan lapangan terbang antarabangsa Kuching - berhampiran dengan Kem Semenggo.
1969 – Kerajaan Malaysia mengambil alih Pangkalan Udara
Butterworth dari RAAF (Ausralia) dan menempatkan No 11 Skn. No 3 Skn dipindahkan dari PUKL ke pangkalan
ini. TUDM Butterworth juga menempatkan
Integrated Air Defence System HQ (IADS) iaitu Markas untuk operasi perjanjian
tentera 5 negara (FPDA) iaitu Britain, Australia, Malaysia, Singapura dan New
Zealand.
1971 – TUDM Bukit Jugra dibuka untuk menempatkan Pusat
Pertahanan Udara II dengan sistem Radar Marconi S600. Kedudukannya adalah dipuncak Bukit Jugra
berhampiran dengan bandar Banting, Selangor.
Pada tahun 1993 radar di PPU2 dipindahkan ke Kuching dan pangkalan TUDM
Jugra diambil alih oleh Markas Rejimen TUDM.
1978 – Pangkalan
TUDM Kluang dibuka (di dalam kawasan Kem Mahkota, Briged ke 7 Kluang) dan
Sekolah Latihan Helikopter dipindahkan dari PUKL ke pangkalan ini.
1980 – TUDM Ipoh dibuka untuk menempatkan Pusat Latihan
Rikrut TUDM. Sebelum ini latihan asas
ketenteraan untuk rikerut TUDM dilaksanakan dengan menumpang fasilitet Tentera
Darat di Port Dickson.
1985 – Pangkalan TUDM Subang dibuka, No 1 dan 2 Skn dari
PUKL dan No 4 Skn dari Kuantan dipindahkan ke sini. Pembukaan pangkalan ini adalah bagi
mengurangkan kesesakan di Pangkalan Udara KL yang telah dikelilingi oleh proses
urbanisasi bandaraya KL.
1993 - Dua unit baru iaitu TUDM Bukit Petri dan TUDM Bukit
Ibam dibuka untuk menempatkan sistem Radar Martello. Bukit Petri terletak dalam daerah Besut,
Terengganu bersempadan dengan negeri Kelantan.
Lokas pangkalan ini lebih kurang 4.1km dari bandar Jerteh. Manakala
Bukit Ibam terletak dalam daerah Rompin Pahang dan jaraknya kira-kira 24 km ke
pendalaman dari bandar Muadzam Shah (yang terletak di lebuhraya
Gambang-Segamat.
1998 – Pangkalan Udara Gong Kedak dibuka selaras dengan
penubuhan semula No 11 Skn. PUGK
merupakan bekas pangkalan udara yang pernah digunakan semasa Perang Dunia
II. PUGK terletak di di daerah Pasir
Putih bersempadan antara negeri Kelantan dan Terengganu bersebelahan dengan
pangkakan TUDM Bukit Petri.
15 Mac 2018 - Perbarisan serah bendera PU Sendayan di PUKL.
16 Mac 2018 - Pangkalan Udara Sendayan dirasmikan oleh PM.
.
Kronologi Sejarah Penubuhan Skuadron Penerbangan
Sila ambil perhatian. Maklumat mengenai tahun penubuhan
skuadron-skuadron di bawah ini mungkin ada yang tidak tepat. Oleh itu maklumat ini tidak sesuai untuk
dijadikan bahan penyelidikan rasmi.
1958 – No 1 Skn di PUKL (pesawat Twin Pioneer).
1962 – No 2 Skn di PUKL (pesawat Dove)
1963 – No 3 Skn
& No 4 Skn di PUKL (pesawat Dart Herald dan Heron)
1964 – Pusat Latihan Penerbangan di PU Alor Setar (pesawat
latihan Piston Provost)
1965 – No 5 Skn di PU Labuan (helikopter Nuri dan Alouette)
1967 – No 6 Skn (pesawat FGA Tebuan) di PU Kuantan dan No 7
Skn di PU Kuching & No 8 Skn di PU Labuan (pesawat Caribou)
1969 – No 9 Skn (pesawat Tebuan) & No 10 Skn
(helikopter Nuri), kedua-duanya di PU Kuantan dan No 11 Skn (pesawat Sabre C27)
di PU Butterworth. No 3 Skn dipindahkan dari PUKL ke PU Butterworth.
1975 – No 12 Skn (pesawat pejuang F5E) di PU Butterworth
(dan No 11 Skn (C27) dibubar)
1976 – No 14 Skn (pesawat Hercules C130) di PU KL (No 4 Skn
dibubarkan)
1978 – Sekolah Latihan Helikopter (PULATIBANG 2) pindah ke
Kluang (dari PUKL) dengan pesawat Bell 47G5A dan Alouette.
1980 – No 4 Skn diaktifkan semula di PU Kuantan (pesawat
Hercules PC-130H Maritime)
1981 – No 11 Skn ditubuh semula di PU Butterworth (pesawat
peninjau udara RF5E)
1983 – PULATIBANG 3 di PU Kuantan (pesawat lead in trainer
MB339A) and No 6 & 9 Skn (jet Tebuan) dibubarkan
1984 – No 4 Skn (di Kuantan) dan No 14 Skn (di PUKL)
dipindahkan ke PU Subang manakala No 10 Skn dipindahkan dari PU Kuantan ke PU
KL.
1985 – No 6 & 9 Skn, PU Kuantan ditubuhkan semula
(pesawat pejuang A4-PTM Skyhawk)
1993 – No 15 Skn (Pusat Latihan Taktikal dan Teknikal
Pejuang) di PU Butterworth (pesawat Hawk/MB339). Pesawat MB339A di PULATIBANG 3
digantikan dengan PC7 Mk II. Manakala No 11 Skn dibubarkan untuk kali
kedua. No 8 Skn di Labuan (Caribou)
dibubarkan dan pesawatnya digabungkan dengan No 1 Skn yang dipindahkan dari
PUKL ke PU Labuan.
1994 – No 16 Skn di PU Subang (pesawat maritim B200T
Kingsair). Manakala No 4 Skn dibubarkan untuk kali kedua dan asetnya (PC-130)
digabungkan dengan No 14 Skn.
1994 – No 6 & 9 Skn (A4) dimansuhkan dan No 6
& 9 Skn baru ditubuhkan (pesawat Hawk Mk 108 dan 208)
1994 - No 17 & No 19 Skn di PU Kuantan (pesawat
pejuang MiG29N/UB)
1996 - No 18 Skn di PU Butterworth (pesawat Hornet F/A-18D)
1996 - No 20 Skn di PU Subang (pesawat C130 dan Cessna)
manakala No 14 Skn (pesawat C-130) dipindahkan ke PU Labuan. No 1 Skn (Caribou) dipindahkan dari PU Labuan
ke PU Kuching.
1998 – No 21 Skn di PU Subang (pesawat CN235) dan No 1 Skn
di PU Kuching dibubarkan)
2001 – UAV Skn di PU Labuan (Eagle XTS-150)
2005 - No 21 Skn
dimansuhkan dan No 1 Skn diwujudkan semula di PU Kuching (pesawat CN-235)
2006 – Skn UAV di PU Labuan Skn dibubarkan
2007 - Penubuhan
semula No 11 Skn di PU Gong Kedak dengan pesawat SU30MKM.
2008 - Penubuhan
semula PULATIBANG 3 di PU Kuantan dengan pesawat 8 buah pesawat MB339CM
Sejarah Penubuhan Unit-unit TUDM lain
Sila ambil perhatian. Maklumat mengenai tahun penubuhan
unit-unit di abwah ini mungkin ada yang tidak tepat. Oleh itu maklumat ini tidak sesuai untuk
dijadikan bahan penyelidikan rasmi.
1960 – TUDM ambil alih Lapangan Terbang Sg Besi dari
Jabatan Penerbangan Awam (DCA)
1963 – Penubuhan Sekolah Kejuruteraan Kapalterbang UDM di
Kinrara
1964 – Depot Bekalan dibuka di PUKL
1975 – Pembukaan Depot Baikpulih Kapalterbang (DEBKAT) di
Subang
1978 – Institut Perubatan Penerbangan (IAM) dibuka di PU KL
1970 – Penubuhan Pusat Pertahanan Udara Pertama (PPU 1), di
TUDM Butterworth
1971 – Penubuhan PPU 2,
di TUDM Bukit Jugra
1972 – Penubuhan PPU 3, di TUDM Kuantan
1977 – Pusat Latihan Rikerut di buka di Ipoh.
1 Apr 1980 – Pasukan Pertahanan Darat Udara (HANDAU) dan
Markas Rejimen TUDM ditubuhkan.
1980 – Sekolah Kawalan Trafik Udara dan Bomba (SEKTUB) di
PU Kuantan dan Sekolah Pertahanan Udara (SEKTAHUD) di PU Butterworth.
1983 – DEBKAT Subang diswastakan (AIROD)
1987 - PUKALUB
Subang ditubuhkan.
1992 – Skn 321 Pertahanan Udara di Bukit Peteri dan Skn 322
Bukit Ibam
1994 – Skn 340 Pertahanan Udara di Bukit Kubong. Pusat Kawalan Komunikasi dan Lapor (PLKKL) di
tubuhkan di PU Kuantan dengan menggabungkan SEKTUB dan SEKTAHUD.
1994 - TUDM Kinrara ditutup. ITAS ditubuhkan di PU Alor Setar, PLPL dan
PLPP di PU Subang. PULATIBANG 2
dipindahkan dari Kluang ke Alor Setar.
1997 – Skn 323 Pertahanan Udara di Bukit Lunchu, Johor.
1 Jun 1993 - Pasukan
Khas Udara (PASKAU) ditubuhkan di TUDM Jugra.
1998 - PLPL
ditubuhkan (SEKLOG + PLKKL)
2001 - TUDM Kinrara
dibuka semula (PLPL dipindahkan dari PU Subang ke Kinrara)
? - ILIT
? - SITU/LDMC
? - PUKALUB KK
? - LASARUD Kota Belud
Perkembangan TUDM Selepas Merdeka
Selepas mencapai kemerdekaan (31 Ogos 1957), Kerajaan
Persekutuan Tanah Melayu melihat kepada kepentingan mempunyai sebuah pasukan
Tentera Udara sendiri bagi mengurangkan penggantung kepada pertahanan yang
diberikan oleh Tentera British (Royal Air Force). Satu Enakmen yang dikenali
sebagai 'Ordinan Tentera Udara 1958 telah diluluskan oleh Parlimen yang
memberikan kuasa untuk menubuhkan sebuah pasukan yang dikenali sebagai Tentera
Udara DiRaja Persekutuan. Seorang
pegawai dari RAF, Air Commodore A.V.R
Johnstone telah dilantik mengetuai pasukan ini (Chief of Air Staff). Sebahagian besar anggota TUDP juga merupakan
anggota yang dipinjamkan daripada RAF.
Sebahagian kecilnya merupakan anak tempatan yang berkhidmat dengan RAF
yang diserapkan dalam TUDP. Antaranya
ialah Sqn Ldr Sulaiman Sujak, Flg Offr Lim Heng Lip, Sgt Subramaniam, Cpl
Othman Mohd Ismail, Cpl Wan Said, Cpl J.D Pasley, Cpl Mahadevan, SAC Surindam,
SAC Md Noor, SAC Zainal, SAC Mohamed Hussin dan JT Ismail Ariffin.
NOTA: Salah seorang darinya, SAC Mohamed Hussin telah
ditauliahkan sebagai pegawai TUDM dalam Cawang Logistik. Beliau bersara dalam pangkat Mejar di akhir
tahun 80an. Beliau adalah OC Supply pertama saya berkhidmat dibawahnya di TUDM
Kluang pada tahun 1981. Beliau telah
meninggal dunia dalam tahun 90an
kumpulan pertama anak Malaya yang menjadi perintis TUDP
NOTA
KHAS
PADA 13
JUL 2012, SAYA TELAH MENERIMA EMEL DARI PUAN ROZANA OTHMAN
BELIAU
MENYATAKAN BAHAWA AYAHANYA 'ex-CPL OTHMAN BIN MOHD ISMAIL' SALAH SEORANG
PERINTIS DI DALAM GAMBAR DI ATAS MASIH LAGI HIDUP DAN AMAT MERINDUI UNTUK
MENEMUI SAHABAT-SAHABATNYA BEKAS ANGGOTA TUDM SEBELUM BELIAU MENGHEMBUSKAN
NAFASNYA YANG TERAKHIR.
*Saya telah memanjangkan perkara ini kepada pihak
Perhubungan Raya TUDM untuk mengambil sesuatu usaha bagi menemui beliau.
Beliau adalah pahlawan TUDM.
Pesawat pertama yang digunakan oleh TUDP ialah pesawat
pengangkut ringan jenis Scottish
Aviation Twin Pioneer (hadiah dari RAF) yang dinamakan 'Lang Rajawali'
(pendaftaran FM 1001) yang dilancarkan oleh Tunku Abdul Rahman Putra, Ketua
Menteri Persekutuan Tanah Melayu. Setahun kemudian ditambah dengan sebuah
peswat Chipmunk.
Elemen Bantuan
Pada mulanya TUDM memainkan peranan sebagai sebuah pasukan
yang memberikan perkhidmatan komunikasi dan perhubungan di antara
formasi-formasi Tentera Persekutuan di samping membantu aktiviti yang
dijalankan oleh RAF dan RAAF (Tentera Udara DiRaja Australia). Pada ketika ini
hanya dua pasukan tersebut mempunyai pesawat tempur yang menyokong operasi
ketenteraan khususnya dalam perjuangan menentang pengganas-pengganas komunis
semasa Darurat.
Dalam tahun 1960, TUDM memperolehi keupayaan tempur dengan
penghantaran 20 buah pesawat CL41-G
Tebuan yang dibuat di Canada. Pesawat ini dilengkapkan dengan stesen
persenjataan di sayap yang boleh memuatkan bom dan roket. Pesawat Tebuan ini
dibahagikan kepada dua buah skuadron, No. 6 Skuadron dan No. 9 Skuadron. TUDM merupakan
pengguna tunggal pesawat ini. Dalam masa ini juga TUDM telah menerima
penghantaran 29 buah pesawat Alouette III Aerospatiale yang digunakan untuk
khidmat perhubungan. (Helikopter ini kemudiannya dilengkapkan dengan meriam 20
mm ataupun mesingan 12.7mm dalam tahun 1970-an untuk memberikannya peranan
sebagai pesawat bantuan udara.
Fin Flash TUDM
Dalam tahun-tahun 1960/1961 juga, beberapa buah pesawat
jenis Provost (untuk latihan), Cessna 310F dan Dove (pengangkutan) telah dibeli
oleh kerajaan untuk TUDM.
Dalam masa ini juga TUDM telah menerima penghantaran 29
buah pesawat Alouette yang digunakan untuk khidmat perhubungan. (Helikopter ini
kemudiannya dilengkapkan dengan meriam 20 mm ataupun mesingan 12.7mm dalam
tahun 1970-an untuk memberikannya peranan sebagai pesawat bantuan udara.
Apabila Persekutuan Malaysia ditubuhkan pada 16 September
1963, nama pasukan ini berubah menjadi Tentera Udara Diraja Malaysia. Menjelang
tahun 1970-an, TUDM mempunyai 16 buah skuadron dengan satu pusat latihan
penerbangan.
Selepas penghantaran pesawat Tebuan dan Alouette, TUDM
dikuatkan lagi dengan penghantaran pesawat Handley Page Herald (dikenali di
kalangan anggota TUDM sebagai “Dart Herald”), pesawat Heron untuk menggantikan
Cessna 310F dan juga pesawat pejuang jenis CA27 Sabre Mk32 yang dihadiahkan
oleh kerajaan Australia (RAAF). Keupayaan pengangkutan ditingkatkan lagi dengan
pembelian 20 buah pesawat de Havilland Canadair DHC-4A Caribou.
Pembangunan
Pengangkutan dengan helikopter ditingkatkan dengan
penghantaran 36 buah pesawat Sikorsky S-61A-4A Nuri, yang boleh membawa troop
seramai 31 orang ataupun membawa muatan sehingga 3 tan.
Sehingga tahun 1970, kerajaan Malaysia mengharapkan
pertahanan ruang udara Malaysia yang diberikan oleh RAF dan kemudiannya oleh
RAAF yang menempatkan satu skuadron iaitu Skuadron No. 75 RAF dengan pesawat
pejuang Mirage III di Pangkalan Udara Butterworth. Selepas Setiausaha
Pertahanan Denis Haley mengumumkan pengunduran pasukan tentera British daripada
pangkalan-pangkalan di timur jauh (kecuali Hong Kong), TUDM perlu mengambil
alih tanggungjawab pertahanan udaranya sendiri.
Pada tahun 1972, pesawat Bulldog telah dibeli untuk menggantikan pesawat
latihan Provost.
Dalam tahun 1975, TUDM menerima penghantaran 16 buah
pesawat Northrop F-5E Tiger II dan 4 buah pesawat latihan Northrop F-5B Tiger
(pesawat ini kemudiannya digantikan dengan 4 buah pesawat F-5F). Keupayaan
peninjauan diperolehi dengan pembelian 2 buah pesawat RF-5E Tigereye.
Latihan penerbangan asas dan lanjutan khususnya latihan
untuk juruterbang jet (fighter lead-in training) diberi keutamaan dengan
pembelian pesawat MB339A yang diterima
dalam tahun 1983 dan 44 buah pesawat Pilatus PC-7 yang mula diterima dalam
tahun 1984.
Pemodenan TUDM melonjak dengan pembelian 88 buah pesawat
simpanan jenis McDonnell Douglas A-4C Skyhawk
milik USN. Daripada 88 kerangka ini, TUDM melantik syarikat Grumman
Bethpage untuk memodenkan pesawat-pesawat tersebut ke tahap A-4PTM (Peculiar to
Malaysia) yang hampir sama dengan standard A-4M kegunaan USN dan USMC.
Air Superiority
TUDM juga melihat kepada perolehan senjata-senjata moden
seperti pembelian peluru berpandu udara-ke-udara jenis AIM-120 AMRAAM tetapi hasrat tersebut dibatalkan kerana
Kerajaan US tidak mahu memperkenalkan teknologi terbaru tersebut atas sebab
bantahan daripada Singapura yang merupakan sekutu kuat Amerika. Sebaliknya,
Amerika bersedia menjual pesawat moden seperti F/A-18 Hornet tetapi hanya di
bekalkan engan peluru berpandu udara-ke-udara jenis separa aktif AIM-7 Sparrow
yang jauh lebih kurang upaya berbanding dengan AIM-120 AMRAAM. Walaubagaimanapun, TUDM akhirnya memperolehi
20 unit AMRAAM versi C-5 yang hanya mempunyai jarak kelajuan 64 km sahaja
berbanding dengan AIM-120D yang mempunyai kelajuan 95 km. Namun, kesahihan
berkenaan AMRAAM C-5 tersebut belum dapat dipastikan. Dasar kerenah birokrasi Amerika (khasnya
Kongres) dan Singapura ini telah memaksa TUDM melihat kepada perolehan senjata
daripada negara-negara lain, termasuk Rusia.
Dalam tahun-tahun 1990-an, TUDM menerima penghantaran
pesawat jenis BAe HAW Mk108 dan Mk208 buatan Britain. Pesawat Hawk Mk108 digunakan untuk latihan
lanjut juruterbang sementara pesawat Hawk Mk208 mengambil alih peranan 'close
air support' atau 'fighter ground attack' yang sebelumnya dilaksanakan oleh
pesawat A-4PTM Skyhawk.
Dalam tahun 1995, TUDM menerima penghantaran 18 buah
pesawat MiG-29N untuk mengendalikan peranan 'air superiority'. Keupayaan
serangan pelbagai cuaca diperolehi dengan pembelian 8 buah pesawat McDonnell
Douglas F/A-18D yang diterima dalam tahun 1997.
Pada tahun 2008, TUDM juga telah mula menerima secara berperingkat-peringkat 18 buah pesawat
Sukhoi SU-30MKMyang dipesan pada 5 Ogos 2003. Kontrak bernilai RM3.7
bilion meliputi pakej 'off-set' dan
'counter-trade' dalam bentuk jualan
komoditi. Rusia juga bersetuju menghantar seorang rakyat Malaysia sebagai angkasawan ke Stesen Angkasa
Antarabangsa (ISS) sebagai sebahagian
daripada pembelian pesawat Sukhoi ini. Pesawat ini ditempatkan di pangkalan
baru TUDM di Gong Kedak. Untuk tujuan itu, No. 11 Skuadron yang dahulunya
mengoperasikan pesawat F-5E dan berpangkalan di Butterworth dipindahkan ke Gong
Kedak.
Peranan TUDM dalam melaksanakan penerbangan VVIP juga
diberikan perhatian. Bermula dengan
pesawat Fokker Fellowship (F28) yang dibeli pada tahun 1975, kemudian ditambah
dengan pesawat Challenger (1984), Falcon (1988) bagi menggantikan Challenger,
helikopter Blackhawk S70 (1997), Global Express (1999), dan BBJ-737-700 (2002).
Kronologi Perolehan Pesawat TUDM
Sila ambil perhatian. Maklumat mengenai tahun perolehan
pesawat-pesawat ini mungkin ada yang tidak tepat. Oleh itu maklumat ini tidak sesuai untuk
dijadikan bahan penyelidikan rasmi.
1958/1959 - 1 x Twin Pioneer (dihadiah oleh RAF) dan 1 x
Chipmunk -UK
1961/1962- Provost
(mengganti Chipmonk), Cessna 310F -USA
dan 2 x Dove
1963/1964 - 35 x Alouette 111B -France. 2 x Heron (mengganti Cessna 310F) dan 4 x Dart Herald
1966/1967- 16 x Caribou (DHC4) -Canada, 10 x Sikorsky S61A –USA, 19 x Alouette 103B -France, dan 20 x CL41G
(Tebuan) - Canada
1969/1970 12 x Sabre
C27 (dihadiah Kerajaan Australia, 2 x HS
125 -USA dan tambahan 6 x S61A (Nuri).
1971/1972 - tambahan 3 x Caribou, 11 x Bulldog 100 -USA dan tambahan 1 x S61A.
1974/1975/1976 - 14
x Cessna 402B (ganti Provost), 1 x F28
(Fokker Fellowship) -Holland, 12 x F5E
(to replace C27) -USA, tambahan 6 x
S61A, 6 x C-130H (ganti Heron dan Dart Herald),
tambahan 20 x S61A dan tambahan 8
x Alouette, dan 7 x Bell 47G -USA.
1979/1980- 3 x
PC-130H -USA, dan tambahan 1 x F5E
1981/1982/1983 - 2 x
RF5E -USAm 3 x F5F -USA, 12 x MB339A (Aermacchi) -Italy, 44 x Pilatus PC7 dari Switzerland (ganti
Bulldog)
1984/1985 - 2 x
Albatross HU16 -USA, 1 x Challenger
CL600 -Canada, 1 x MB339A (gantian), tambahan 2 x F5E dan 44
x A4/T-A4 Skyhawk -USA
1987/1988- 1 x Super
Puma (dihadiah oleh Kerajaan Indonesia), 1 x Falcon D900 (ganti CL600) , Canada
1990- 2 x Agusta
A109C (dijual 2000), 2 x Agusta AS61-N1 -Italy
1992/1993/1994 - 18
x MiG-29N/NUB -Russia, 18 x Hawk 108
& 10 x Hawk 208 dan 4 x
Beechcraft B200T -USA, 20 x MD3-160
Aerotiga -Malaysia
1996/1997 - 8 x
F/A-18D Hornet -USA, 2 x S70A Blackhawk
-USA
1998/1999 - 1 x Global Express (BD700) -Canada, 6 x CN-235-220 -Indonesia. Pada tahun ini semua jenis pesawat F5 telah
didaratkan.
2000/2001 - 9 x PC7
Mk II -Switzerland, 3 x Eagle 150XT UAV
-Malaysia2002/2003/2004 - 1 x BBJ737-700 (from MAS), 2 x CN-235-220M VVIP -Indonesia dan 7 buah
pesawat pejuang F5E yang ditamatkan perkhidmatan pada tahun 1999 telah
diaktifkan semula.
2008/2009 - 8 x MB339CM (Italy), 10 x PC-7 Mk II (Switz), 18 x SU30 MKM (Sukhoi) - pesawat MB339A ditamatkan tauliah.
2010 pesawat Cessna 402B ditamatkan tauliah.
2012 (Dis) - 2/12 x EC725 Cougar - France
2013 (Mac) - 1/4 X A400M (Airbus) – France
2015 - pesawat MiG-29 ditamatkan perkhidmatan.
2015 - pesawat MiG-29 ditamatkan perkhidmatan.
Sejarah Penubuhan Markas-Markas Formasi TUDM
Sila ambil perhatian. Maklumat mengenai tahun penubuhan
Markas-markas Formasi di bawah ini mungkin tidak tepat dan masih dalam
pencarian dan kemaskini. Oleh itu
maklumat ini tidak sesuai untuk dijadikan bahan penyelidikan rasmi.
1958 - Bahagian Staf Udara (Air Staff Division)
19xx - Markas
Taktikal Udara
19xx - Markas Udara
(MARUD)
1979 - Markas Besar
Operasi Udara (MABES)
1979 - Markas
Wilayah Udara 1 (MAWILUD 1)
1979 - Markas
Wilayah Udara 2 (MAWILUD 2)
1980 - 5 Ogos - Markas Bantuan Udara (MABANUD)
1982 - Markas Pendidikan Udara (MARDIK)
1984 - Markas Pemerintahan Pertahanan Udara (MK HANUD)
1985 - Markas Grup Latihan Udara (MAGLAT)
1994 - Markas No 1 Div Udara (formasi Tempur + Pertahanan Udara)
1994 - Markas No 2 Div Udara (formasi Bantuan dan Latihan)
1994 - Markas No 3 Div Udara (formasi Logistik)
1994 - Markas No 4 Div Udara (formasi Assigned Forces - East
Malaysia)
2001 - Markas Operasi Udara (MOU)
2001 - Markas No 1 Div Udara (Operasi Semenanjung)
2001 - Markas No 2 Div Udara (Operasi Sabah dan Sarawak)
2001 - Markas Logistik Udara (MLU) - gantikan MK No 3 DU
2001 - Markas Pendidikan Udara (MPU) - 2009 dijenamakan semula
sebagai Markas Pendidikan
dan Latihan Udara (MPLU)
2013 - Penjenamaan semula: Markas Pemerintahan Operasi Udara (MPOU) menggantikan MOU, Markas Pemerintahan Bantuan Udara (MPBU) menggantikan MLU dan Markas Pemerintahan Pendidikan dan Latihan Udara (MPPLU) menggantikan MPLU.
Future Air Force
TUDM juga mempunyai perancangan untuk mendapatkan 4 buah pesawat
'AWACS' tetapi tiada keputusan yang dibuat berkenaan dengan pembelian ini.
Namun demikian, TUDM telah membuat pengumuman pesanan 4
buah pesawat pengangkut Airbus A400M dari firma Airbus Military untuk
melengkapkan dan menambah kekuatan fleet pengangkutan yang kini dijalankan oleh
pesawat C-130H Hercules.
Pesawat peronda maritim jenis EMB-145 juga diberikan
pertimbangan untuk memenuhi keperluan peronda maritim TUDM, walaupun kini
terdapat perbahasan sama ada tanggungan rondaan maritim sepatutnya di jalankan
oleh TUDM ataupun oleh TLDM.
TUDM pernah mempertimbangkan pembelian 18 buah pesawat
F-18E Super Hornet dengan Boeing membeli semula pesawat F/A-18D yang kini
digunakan oleh TUDM. Sehingga kini, tidak ada pengumuman dibuat mengenai
pembelian ini, walaupun Boeing masih melobi pembelian ini. Antara yang menjadi
punca perolehan Super Hornet kepada TUDM ini terbantut adalah disebabkan sikap
Washington yang terlalu banyak mengeluarkan syarat yang tidak menyenangkan
Kuala Lumpur, seperti sekatan pembekalan peralatan Beyond Visual Range, peluru
berpandu udara ke udara jarak sederhana AMRAAM dan banyak lagi serta Washington
enggan menerima bayaran counter-trade yang diingini Kuala Lumpur iaitu
menggunakan hasil komoditi negara bagi menjelaskan pembayaran pesawat. Selain
dari itu, Malaysia mengalami kekurangan dana yang secukupnya. Atas dasar luar
Amerika telah menyebabkan Malaysia beralih kepada perolehan SU-30MKM buatan
Russia bagi menggantikan perolehan Super Hornet, sebagai membalas budi kepada
Moscow yang sudi melatih dua rakyat Malaysia dalam program Angkasawan Negara
pada tahun 2007.
Pada tahun 2009, TUDM juga telah menerima 8 buah pesawat Aermacchi model MB-339CM bagi
menggantikan pesawat 'lead in fighter trainer' MB339A (yang dibeli pada tahun
1982).
Pada September 2008, kerajaan Malaysia akhirnya mengumumkan
bahawa Eurocopter berjaya memenangi kontrak bagi pembekalan 12 unit helikopter
Eurocopter EC 725 bagi menggantikan helikopter Nuri yang bakal ditamatkan
perkhidmatannya dalam TUDM. Tidak menolak kemungkinan bahawa TUDM bakal membuat
penambahan helikopter dari Perancis ini untuk dimasa yang akan datang yang mana
ianya merupakan pesawat yang berpotensi besar dalam tugas operasi tempur, cari
dan menyelamat.
STRUKTUR
PANGKAT
1958 - 1977
Pilot Officer (PO)
Flying Officer (Flg Offr)
Flight Lieiutenant (Flt Lt)
Squadron Leader (Sqn Ldr)
Wing Commander (Wg Cdr)
Group Captain (Gp Capt)
Air Commodore (A/Cdre)
Air Vice Marshall (AVM)
Air Marshall (AM)
Air Chief Marshall (ACM)
1977 - 1987
Leftenan Muda (Udara)
Leftenan (Udara)
Kapten (Udara)
Mejar (Udara)
Leftenan Kolonel (Udara)
Kolonel (Udara)
Brigadier Jeneral (Udara)
Mejar Jeneral (Udara)
Leftenan Jeneral (Udara)
Jeneral (Udara)
1987 hingga kini
Leftenan Muda TUDM
Leftenan TUDM
Kapten TUDM
Mejar TUDM
Leftenan TUDM
Kolonel TUDM
Brigadier Jeneral TUDM
Mejar Jeneral TUDM
Leftenan Jeneral TUDM
Jeneral TUDM
1958 - 1977
Aircraftman II (AC II)
Aircraftmman I (AC I)
Senior Aircraftman (SAC)
Junior Technician (JT)/Corporal (Cpl)
Sergeant (Sgt)
Flight Sergeant (FSgt)
Warrant Officer
1977 - 1987
Laskar Udara II (LU II)
Laskar Udara I (LU I)
Laskar Udara Kanan (LUK)
Koporal (Kpl)
Sarjan (Sjn)
Flait Sarjan (FSjn)
Pegawai Waran II (PW II)
Pegawai Warran I (PW I)
1987 hingga kini
Laskar Udara II (LU II)
Laskar Udara I (LU I)
Laskar Udara Kanan (LUK)
Koporal (Kpl)
Sarjan (Sjn)
Flait Sarjan (FSjn)
Pegawai Waran II (PW II)
Pegawai Warran I (PW I)
Assalamualaikum...
ReplyDeletesaya nk knl admin blog ini blh x?saya melihat blog ini banyak maklumat mengenai Kem TUDM di Butterworth....Tajuk tesis saya adalah SEJARAH KEM TUDM DI BUTTERWORTH....kalau tuan tidak kisah..saya ingin mendapatkn mklumat mengenai sejarah kem ini...terima kasih..
Wassalam sdri Junaidah. Tahniah kerana mempunyai minat untuk mendalami sejarah TUDM. Saya tidak mempunyai maklumat lanjut berkaitan sejarah TUDM Butterworth. Tapi anda boleh mendapatkannya dari pihak TUDM Butterworth sendiri (sila buat appointment dengan Pegawai Tadbir) atau anda boleh merujuk ke Arkib Negara dan Muzium TUDM di Pangkalan Udara KL.
DeleteAssalam tuan,sy ad persoalan untuk sejarah pembukaan dan yang berkaitan dgn Kem bukit Ibam,bolehkah berkongsi serba sedikit.Ini kerana saya ad taklimat tentera berkaitan bukit ibam
Deletetima kasih admin atas respond tuan...kalau saya nk pergi ke Muzium TUDM di Pangkalan Udara KL,saya perlu tulis surat ke tidak?
ReplyDeleteseperti muzium2 lain anda bebas untuk masuk. tetapi untuk mendapat maklumat lanjut yang lebih terperinci, sila temui pegawai Muzium, Lt Kol Roslan.
Deletetima kasih atas maklumat tuan...Allah ja dpt mmbalas...andai tuan ada beberapa maklumat mengenai kem TUDM di Butterworth, tuan jgn lupa inform kat saya ye...sy akan ke arkib negara dan ke muzium utk dapat maklumat yang terperinci.In sya Allah....
ReplyDeleteAssalamualaikum Tuan admin saya danial akmal bin hamdan dari Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang,,, terima kasih kepada tuan saya ucapkan kerana memberi maklumat yang begitu berguna utk saya,, saya ingin mendapatkan maklumat berkenaan Rejimen TUDM Jugra kerana saya terlibat dengan penulisan sejarah tudm jugra,, jadi adakah tuan mempunyai maklumat dan dokumen2 yang blh dijadikan sebagai bahan eviden?
ReplyDeletekerjasama tuan amat saya hargai,,, terima kasih
wassalam, saya nasihatkan sdra membuat kunjungan ke TUDM Bkt Jugra, membuat temujanji dengan pemerintah paskan untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan. Tkasih.
DeleteGood write up. Ayah saya seorang bekas Tentera Udara. Pernah berkhidmat di TUDM Bukit Jugra. Radar Marconi tu macam sama dengan Marconi College tempat ayah saya dihantar training sekitar tahun 1973 atau 1974 saya tak ingat exact year. Anyway bagus penulisan dan boleh dijadikan bahan rujukan.
ReplyDelete