asal usul diriku
(MY FAMILY)
(MY FAMILY)
Aku dilahirkan pada hsri Ahad, 22hb November 1959
(bersamaan dengan 20 Jamadil Awal 1379
di Kampung Parit Lapis Mahang, Senggarang, Batu Pahat, Johor.
Toharudin merupakan kombinasi dua
perkataan Arab ‘toharu (toharoh)’ yang bermaksud SUCI dan perkataan ‘addin’
yang bermakna AGAMA...jadi maksud keseluruhannya (ejaan yang lebih tepat
sepatutnya Toharuddin) ialah KESUCIAN AGAMA.
Menurut kata almarhumah nenda sebelah emakku (Embah
Suminah), nama TOHA juga untuk mengingati semula nama salah seorang abang
kepada ibuku yang meninggal dunia sewaktu kecil. Namanya Mohd Toha. Cuma
diubahsuai sedikit menjadi Toharudin. Mungkin bila memanggil namaku, embah
dapat menghilangkan kesedihannya kehilangan anak yang disayangi.
Parit Lapis Mahang adalah salah satu dari puluhan kampung
(perkampungan masyarakat Jawa) di sepanjang lebih kurang 20km jalan dari
simpang Parit Hamid ke simpang Parit Botak. Untuk mengetahui lebih mendalam
tentang kampungku dan persekitarannya sila baca tajuk khas yang kutulis
bertajuk 'My Kampong' dalam blog ini.
Bapak dan Emak
Bapaku (aku panggil bapak) bernama Abdul Rasid @ Abdul
Rashid @ Haji Abdul Aziz bin Haji Tahir. Bapak dilahirkan pada 24 May 1927.
Tapi aku percaya, itu bukan tarikh yang tepat kerana keadaan penempatan orang
dulu yang jauh dengan pekan, biasanya pendaftaran dibuat setelah beberapa hari
atau kadang beberapa bulan bayi dilahirkan.
Bapak meninggal dunia pada 9 Dis 2015. Semoga Allah mengampuni segala
dosa bapaku.
Ibuku (aku panggil emak) bernama Umi Kelsom binti Haji
Mustapha. Emak dilahirkan 17 Julai 1935 di Parit Lapis Mahang. Ya Allah, engkau
ampunilah dosa ibuku yang dulu, kini dan akan datang. Kuatkanlah imannya hingga
menemuimu dan kurniakanlah kesihatan yang baik untuknya semasa hayatnya.
Embah dan Nyaiku
Kedua-dua almarhum datukku sebelah bapak (Haji Tahir) dan
datukku sebelah emak (Haji Mustapha) berasal (bermigrasi) dari Kabupaten Blora,
Propinsi Jawa Tengah, Indonesia. Mereka semua berhijrah ke Tanah Melayu sebelum
Perang Dunia Pertama. Blora adalah sebuah daerah (kabupaten). Kalau perjalanan
dari Jakarta ke arah Surabaya, setelah melepasi bandar Semarang (450km dari
Jakarta), sampai di pekan Rembang (118km dari Semarang), akan ada simpang ke
kanan ke arah pekan Blora. Jarak dari Rembang ke Blora antara 37km.
Datukku sebelah bapak, almarhum Haji Tahir Haji Tahir @ Isa
bin Ibrahim (aku panggil Mbah Tahir) dilahirkan di Jawa dalam tahun 1888 (lebih
kurang) dan meninggal dunia di Parit Lapis Mahang dalam tahun 1976. Dalam kad
pengenalannya disebut sebagai Haji Tahir bin Jayos. Tapi sebelum semasa
hidupnya almarhum pernah bercerita bahawa nama bapanya yang sebenar ialah
Ibrahim. Tetapi semenjak kecil almarhum dibela oleh bapa saudaranya yang
bernama Jayos. Setelah dewasa almarhum berhijrah ke Tanah Melayu dan mendaftar
di sini sebagai Tahir bin Jayos kerana almarhum hanya mengenali penjaganya
sebagai bapanya. Embah Tahir meninggal dunia dalam tahun 1976 ketika aku dalam
Tingkatan 5.
Setelah berhijrah ke Tanah Melayu almarhum Haji Tahir
berkahwin dengan nendaku Hajjah Manisah
binti Shafie (aku panggil Nyai Sah) dilahirkan pada tahun 1904 dan meninggal
dunia pada 19 Mac 1992. Nyai meninggal dunia (dalam tidur) dalam keadaan
fizikal yang sihat di rumah bapak. Ketika itu aku telah berpangkat Kapten TUDM
bertugas di MINDEF.
Allahyarhamah Mbah Hj Tahir bin Ibrahim dan Allahyarhamah
Nyai Hjh Manisah Shafie
Belakang dari kiri: almarhum Abd Manap @ Hj Shukor, almarhumah Hjh Halimah, Hj Razikan, Hjh Umi Kelsom dan almarhum Hj Abd Rashid
Duduk dari kiri: almarhum Embah Hj Tahir and almarhumah Nyai Hjh Manisah;
Berdiri di hadapan dari kiri: Hjh Siti Rahimah (kakakku), Hj Khamim (abangku), Shamsiah (sepupuku), almarhum Hj Md Jahrom (abangku) and aku
(gambar ehsan dari Mohd Rohan Abd Manap)
Almarhum datukku sebelah emak bernama Haji Mustapha bin
Pajoyo @ Haji Omar juga dilahirkan di Tanah Jawa. Mbah Mustapha (aku tidak pernah menemuinya)
meninggal dunia dibunuh oleh anggota Pasukan Bintang Tiga (pengganas komunis)
dalam tahun 1944 semasa Malaya masih lagi dalam pemerintahan Jepun. Almarhum
dibunuh dihadapan rumahnya di Parit Lapis Mahang. Almarhum diburu oleh anggota
Bintang Tiga kerana dianggap sebagai orang kampung yang aktif dan berpengaruh
dalam perkumpulan masyarakat dan agama.
Keadaan kehidupan yang dhaif pada masa itu, menurut kata emak aku,
jenazahnya hanya dikafankan dengan kain kelambu sahaja. Jenazahnya disemadikan
berhampiran dengan tempat kematiannya.
.
"Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh kesemua
nenda-nendaku, ayahandaku, dan bapa/ibu saudaraku yang telah meninggal
dunia".
Pada 16 Okt 13, Aminin telah menemui dokumen-dokumen yang
amat berharga, iaitu surat beranak bapak dan emak. Baru kini aku tahu bahawa
nama asal bapak mengikut dalam Sijil Kelahirannya ialah SUHUD bin Haji Tahir. Dilahirkan
pada 9 Mei 1927, manakala nama emak ialah UMI KELSOM binti Mustapha (Mustapha
bin Omar) dilahirkan pada 17 Julai 1935.
Pusara Almarhum Embah Hj Mostapha jaraknya lebih kurang 50 meter dari rumah bapak
MY SIBLINGS
Bapak bernikah dengan emak lebih kurang tahun 1949 atau 1950 dan dkurniakan Allah swt dengan 6 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan:
Bapak bernikah dengan emak lebih kurang tahun 1949 atau 1950 dan dkurniakan Allah swt dengan 6 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan:
Md Jahrom @ Long @ Om (Haji) - dlahirkan pada 7 Jun 1951,
bernikah dengan Sharifah Zainah binti Syed Lani (Hajjah) dalam tahun 1975 dan
dikurniakan dengan 4 orng anak (2 lelaki dan dua perempuan). Hj Md Jahrom meninggal dunia pada 12 Jun 2018 bersamaan dengan 27 Ramadhan 1439 di Hospital Kluang. Jasadnya disemadikan di TPI Taman lambak, Kluang.
(1) Nor Azyati (berkahwin dengan Suhaili)
(2) Khairul Fahmi (berkahwin dengan Aina Salina bt Latif) - Fahmi meninggal dunia pada 4 Dis 2017 dan jasadnya dikebumikan di TPI Pulau Indah, Klang.
(3) Aini Nadhirah
(4) Muhd Fairuz (berkahwin dengan Erma bt Mat)
Siti Rahimah @ Ngah @ Im (Hajjah) - dilahirkan pada tahun
1954. bernikah dengan almarhum Haji Hamzah bin Haji Yusof (meninggal dunia pada
tahun 2007) pada tahun 1972 dan
dikurniakan dengan 9 orang anak (seorang meninggal dunia).
(1) Khasiatul Fauziah (berkahwin dengan Khairussalih bin
Salihin)
(2) Nizatulshima (berkahwin dengan Mohd Azhan)
(3) Mohd Razaleigh (meninggal dunia pada usia sehari)
(4) Mohd Nasruddin (berkahwin dengan Sunarti)
(5) Mohd Rahmat
(6) Mohd Fitri (berkahwin dengan Nor Jannah bt Ramli)
(7) Mohd Hamdan (berkahwin dengan Ain Huda bt Misnan)
(8) Nur Faizi Fahariah (berkahwin dengan Luqman)
(9) Nur Farizah Syahidah (berkahwin dengan Muhammad Syafiq)
Khamim @ Amim (Haji) - dilahirkan pada tahun 1957. Bernikah
dengan Badariah binti Samin (Hajjah) dalam tahun 1985 dan dikurniakan dengan 6
orang anak (3 lelaki dan 3 perempuan).
(1) Muhammad Yusuf Islam
(2) Siti Maryam Jamilah
(3) Nor Rashidah Aziziyah (berkahwin dengan Radzuan Shah bin
Abd Razak)
(4) Intan Rosharina Zaharah
(5) Ali Imron Syarifuddin
(6) Muhd Alif Syukri Al Bukhary
Toharudin - dilahirkan pada tahun 1959. Bernikah dengan
Adibah bt Hj Taha (Hajjah) dalam tahun 1983 dan dikurniakan dengan 6 orang anak
(2 lelaki dan 4 perempuan).
(1) Muhammad Hafeez Firdaus (berkahwin dengan Musfirah bt
Kader)
(2) Nur Fairiz Fazeera (berkahwin dengan Mohd Farihan bin
Ridzuan)
(3) Aisyahnur Abid (berkahwin dengan Muhammad Nor Hafiz bin
Kasim)
(4) Atikah Nur Ezzaty (berkahwin dengan Muhammad Asyafiq bin
Harun)
(5) Muhammad Heikal Fawwaz
(6) Nurul Azyan Syafiqah
Nor Adzim @ Ajim - dilahirkan pada tahun 1963. Bernikah
dengan Zaharah binti Abd Rahman dan dikurniakan dengan 7 orang anak (4 lelaki
dan 3 perempuan).
(1) Mohd Fauzan
(2) Ain Nazihah
(3) Wahidatul Saidah (BERKAHWIN ...
(4) Muhammad Ilman
(5) Muhammad Farhan
(6) Muhammad Ikhwan
(7) Nurlyana Hazirah
Rakhiman @ Man (Haji) - dilahirkan pada tahun 1965. Bernikah kali pertama dengan Siti Salmah binti Jahis pada tahun 1994 dan dikurniakan dengan 4 orang anak (2 lelaki dan 2 perempuan). Mereka berpisah dalam tahun 2004 bernikah dengan Jamilah Abd Ghai dalam tahun 2007 dan dikurniakan seorang anak perempuan.
(1) Siti Fatimah Nurashikin
(2) Amirul Zulhilmi
(3) Muhd Imran Zaki
(4) Aliyah Nazihah
(5) Iyrdina Zahirah
Khairiah @ Yah (Hajjah) - dilahirkan pada tahun 1968.
Bernikah dengan Mohd Safingi bin Sulaiman dalam tahun 1992 dan dikurniakan
dengan 5 orang anak (1 lelaki dan 4 perempuan).
(1) Fatin Fadhwana (berkahwin dengan Muhammad Ariff b Mohd
Yunus)
(2) Umar Abdul Aziz
(3) Raihan Nur Hanani
(4) Khairin Jadwa
(5) Khairunnisa'
Aminin @ Minin @ Min - dilahirkan pada tahun 3 Feb 1971.
Bernikah dengan Reiza Mardeanna binti Mohd Rosli dalam tahun 2008 dan
dikurniakan dengan seorang anak lelaki.
(1) Adam Iskandar
Note:
The detail of my siblings can be found in another blog
title 'My Sibling'.
Amir bin Agos (lahir: 1958) adalah anak kepada salah seorang emak saudara sebelah ibuku yang bernama Siti Amirah binti Mustapha @ Lek Siti). Dia menjadi ahli keluargaku ketika berusia 9 tahun (1967) atas sebab domestic problem keluarga ibunya. Sejak hari pertama dia masuk ke rumah kami, kami anggap dia seperti adik beradik. Apa yang dia dapat dari bapak atau emak kami, sama seperti yang kami dapat.
Family Photo: diambil dalam tahun 2000
dari kiri: Md Jahrom, Rahimah, Khamim, Toharudin,
Amir, Adzim, Rakhiman, Khairiah dan Amir.
Emak (kiri) dan almarhumah Embah Suminah (kanan)
MY CHILDHOOD
As a normal 'kampong boy', I was grown up within the
typical kampong environment. Our (boys) routine activities were driven by the
environment such as ground, trees, birds, fruits, water (river and pond) and
etc.
Normally we moved in group, 3-5 boys per group to go for
fishing, 'melastik burung' (shoot the birds by using catapult, and the bullets
were normally unripe coffee bean or small gravels), 'membaling buah mangga (kat
kebun orang punya laaa)', or 'mandi parit'. If you see the 'parit' (drain)
today, you could not imagine how we all can 'mandi' inside there, what was the
product after taking the bath. Actually we all were not 'mandi' but 'berkubang'
(wallowing).
'Mandi Parit' - we did not have beach picnic so wallowing
in the drain (parit) was the only alternative.
Other games we played were 'main tarik upeh, main gasing
(top), main dilu'-dilu'an (police & thief), 'main lastik getah (catapult)',
main ogok ilit (kenda-kendi)' and main galah.
'Upeh' is a Javanese word of dry frond from a betel palm
tree. For the villagers, 'upeh' was usable. Before 'tupperware' was introduced
to the remote kampong areas, they used 'upeh' to wrap food (Malay = bekal) for
the school children (Jawa = bontrot). They also used it as a packing material
for 'dodol' (Jawa = jenang) and 'getok ubi'. 'Upeh' was also used a game
material to entertain our small brother/sister as alternative to 'basikal roda
tiga'. Sometimes we (children) performed a competition of 'lumba tarik upeh'.
How the 'upeh' was used, please see the picture below.
'Main galah' was famous during the fasting month. The
playing time was after 'sembahyang terawikh' (about 1030 pm) and the place was
at the 'surau's' compound. We divided into two team of 4 to 6. Normally we
played for one or two hours, but sometimes get carried away we played until
1.30am or until my father came with rattan or more lucky, he use the 'kayu
tiang main galah' to slash us. However my father will only slash me and my
brother, not other boys/players. The others will normally get disappeared fast.
Ending up the games with fighting (struggling) also
happened. This happened when one of the players or team was cheating in the
games or hitting the rival (while getting through the distance) to hard.
However, tomorrow night we will forget the dispute and play again.
Another night games was 'main sembunyi-sembunyi' or
'dilu'-dilu'an' (police and thief). In this games, we would specify the
boundary or limitation, so the players could not hide as they like. Sometimes,
if we failed to find out, everybody will get worry and start to think nonsense,
that was 'dia kena sembunyikan jin' (gin/genie). Our belief was the Muslim gins
were staying in the mosque or 'surau'. We believed that the gins will cover our
friend and invisible from the searcher.
How to select (among the players) who will become the
searcher? There was a 'lagu' for that.
One of the players will say the song and in each word of the song, he
will point toward the players one by one.
COK DONG KELADI KAPANG NASI KUNYIT PANGGANG AYAM COK DONG PET!
The person who had been pointed at the word 'PET' will
became the searcher!
Today, 'no boys will be playing around at the mosque or
'surau' after Isyak prayers. Only stranger like to sleep inside the mosque or
surau because the almost all suraus were installed with fan. But those days, sleep in the mosque was
something to be avoided. If you are 'unlucky' at the midnight, the gins will
lift you and put you beside the well or in front the toilet.
Javanese terms:
(1) Kakang or Kang (abang)- your elder brother or the son of
your elder uncle/aunt.
(1) Kakak or Kak or Bakyu (kakak)- your elder sister or the
sister of your elder uncle/aunt.
(3) Wak (Pak Cik tua)- your elder brother/sister to your mother
or father (uncle/aunt).
(3) Lek (Pak Cik muda) - your younger brother/sister to your
mother or father (uncle/aunt).
(4) Embah (datuk or atok)- your male grandfather.
(5) Nyai (nenek)- your female grandmother (sometime also called
Embah)-in Perak they called 'opah' atau di Negeri Sembilan 'wan'.
(6) Buyut (moyang) - your grand grand father.
(7) Putu (cucu) - your grand grand children.
(8) Dhulur (saudara-mara) -your relatives.
(9) Ponaan/keponakan (anak saudara) nephew or niece.
(10) Besan - your son's or daughter's parent-in-laws.
(11) Biras - your sister's brother/sister-in-laws or your brother's brother/sister-in-laws.
(10) Besan - your son's or daughter's parent-in-laws.
(11) Biras - your sister's brother/sister-in-laws or your brother's brother/sister-in-laws.
Dan demikian lah, sekarang tahun 2011, satu persatu
bapa/ibu saudaraku meninggalkan dunia yang fana ini, dan kini giliran aku dan
adik beradik serta sepupu-sepupuku mengambil alih tugas sebagai ORANG TUA yang
juga akan menghampiri sakarul maut pada bila-bila masa sahaja. Mungkinkah usia kita semua akan sepanjang
usia mereka semua yang mencecah sehingga 70-80 tahun????
SEJAK TAHUN 2012 (LEBIH KURANG) HINGGA MENINGGAL DUNIA (2015), BAPAK SUDAH TIDAK MENGENALI
ANAK-ANAKNYA LAGI. YANG BAPAK KENAL HANYA EMAK SAHAJA. KAMI BOLEH BERBUAL APA
SAHAJA, TAPI DIA TAK TAU DENGAN SIAPA DIA BERCAKAP...
Tiada gambar yang rumah di mana aku dilahirkan. Sama ada
sememangnya tiada gambar atau sudah hilang atau musnah semasa perpindahan.
Rumah yang sedia ada dibina dalam tahun 1962 ketika aku berusia 2 tahun lebih.
Rumah ini pun sudah banyak kali mengalami perubahan, renovasi dan pembinaan
semula. Ini adalah antara gambar rumah bapak yang ada dalam simpanan.
KAMPUNG BOY
My father had his own way to discipline his family. He was very strict (harsh) to his children, especially in the aspect of education and 'Qur'an learning'. He did his own. Eventhough he only completed Darjah 3 Sekolah Melayu, his Mathematics was highly respected. What had made him so good in Mathematic? As a 'small holder' (pekebun kecil) he has acres of rubber trees and coffee. The dried rubber were sold to the middleman (named Ah Chew), They weighed the 'getah keping' by old type of weighing instrument. I do not know how to describe here but it needs at least 2 person to shoulder. The concept is similar to the weighing instrument shown in the picture below. But this instrument only used by the small shop owner to weigh thins less than 5 kati (those days we did not use pounds or kg).
So, off course, my father need mathematic (calculation)
ability to calculate the weight of the 'getah keping' with the latest rubber
price. The price were announced everyday at the end of news in the Radio
Malaysia. So, one of my duty was to take note of the price. Many categories of
'getah keping' and our product (getah kampong) was the lowest grade, that was
Getah No. 5. Kalau yang gred mahal dipanggil Getah Asap Berbunga (Rubber Smoked Sheet- RSS)
During the school weekend (Friday and Saturday), we (my
brothers/sisters) have to help aou parents in rubber plantation (is not really
a plantation- just smallholhers and we called it 'kebun getah'. We have to wake
up in the early morning for rubber-tapping. Still dark. We have to use 'lampu
suluh'. It was not a torch light. It used kerosene (minyak tanah) as a fuel. I
could not find the picture to show. It was extincted product.
Why in the early morning? It because when the day start to
hot (after sunrise), the latex flow will be getting slower (due to drying
process), so, the product will be lesser. So, the earlier will be better, more
time for the latex to flow and more input.
So much of history (bitter history) to write about rubber
tapping until the complete-process of it. It took almost half a day. Normally
when we came back from the machine-house, it just due for lunch time. Just
enough time to take bath. It was not easy to clear the dried rubber sticked on
our skin. It also took time to peel off.
This is a rolling machine, and the last process of converting the latex into a rubber pieces. After this the rubber pieces need to be dried under the sun until they properly dry before they can be sold to the rubber whoseller (buyer)
This is a rolling machine, and the last process of converting the latex into a rubber pieces. After this the rubber pieces need to be dried under the sun until they properly dry before they can be sold to the rubber whoseller (buyer)
susu getah diperolehi dari torehan di kulit pokok getah
mesin mengepingkan getah
mesin mengepingkan getah
membekukan susu getah dan menipiskan getah yang telah beku menjadi kepingan tebal
getah yang telah ditekan dengan tapak tangan sehingga menjadi kepingan tebal dimesin supaya menjadi lebih nipis dan ringan
kepingan getah dijemur hingga kering
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgKWZXkRyXIkVWW3oUHcupygSMrvMwl9JajpgoLo2RFOpreSzhLaT5aFS-Yro1SPytfstjeuKfUeNIjNraEYahVL6FH91rXV9OcsxBgWY3xBQWEtRTcu68MGf0laYByBKW97hFKzb5aFtoI/s1600/P1010863.JPG
Ini semua adalah gambar hiasan sahaja yang diambil dari
blog di atas. Tetapi hampir 100% gambaran kehidupan masa itu seperti dalam
gambar-gambar itu. Hanya suasananya dan
persekitarannya yang berbeza.
Di rumah kami, bapak simpan semua kepingan getah yang telah kering di dalam rumah. Di antara dua beam rumah, bapak letak batang-batang buluh sebagai alang-alang. Kita gantung (macam gambar terakhir di atas). Sebulan sekali kepingan getah itu diturunkan untuk dijual. Biasanya aku atau abang aku Amim atau Amir akan kena panjat ke atas dan pusingkan batang buluh itu. Maka kepingan getah akan jatuh melurut.
kepingan getah yang telah kering di simpand dalam rumah/stor bagi tujuan dikumpul selama seminggu atau sebulan untuk dijual
dacing untuk timbang getah
Kenapa kepingan getah tidak disimpan di dalam stor di luar
rumah?. Mudah je. Masa itu banyak juga PENCURI yang menunggu peluang di tengah
malam untuk mencuri kepingan getah ini.
Eveining Activities
After lunch time and and performed Zohor prayers, we have
about one-hour to rest, for short nab.
By 2pm we have to start our afternoon activities, either to
kebun coffee or palm oil or to clean the 'kebun'. Sometime our parent plant
ubikayu (tapioca) and pisang (banana tree) on the newly replanted land. Either
belong to us or belong to our neighbours' land. While waiting for the rubber
tree to get matured (normally within 5-7 years), normally we planted a cash
crops like pisang, keladi, ubi, keledek, jagung and vegetables.
Very seldom for us to have free time during the weekend or
school holiday. Forgat about picnic or family outing. They were not in our
dictionary.
For the coffee, we plucked every 2 weeks and sold at the
local factory owned by Hj Musa (Embah Muso), one of the richest man in my
kampong at that time. He had a factory to process a fresh coffee (plucked from
the tree) until became a dried coffee bean.
Coming back to my ori topic. My father had his own
unwritten rules to be followed by all the family members:
Before the end of Dj 1, mesti hafal Sifir 1 till Sifir 12
(you can find the Table of Multiply at the back page of all work book (buku
tulis) cover). The main reason was, at Dj 1 you must know how to calculate the;
measurement of foot and inch, feet and yard, cupak and gantang, month and year
etc.
By the end of Dj 2, you must memorized Sifir 16. This sifir
is to calculate tahil and kati, ounze and pounds.
By the end of Dj 3, you must memorized Sifir 24.
Every day (never failed) at 5pm you must be on the spot of
reciting Qur'an. Just reciting. The learning part will be at night after
Maghrib.
When you reach home from school, leave your school bag
beside the main door. During your lunch, my father will inspect the books,
especially 'buku kerja Kira-kira' (Math).
Do not ever tear your books. Sometimes we were trying to
cheat him. If we had a lot of 'pangkah' at one page, we tore that page! and
normally we forgot that the other side of the page left loose, and we forgot to
take it out.
When he is sleeping. do not ever make noise, especially
quarreling with your siblings. You will get hell...
When he is at home, do not quarrel. However, 6/8 boys could
not stay peaceful for long time.
Inilah gambar bapakku. Tahun ini (2009) beliau berusia 82
tahun. Selain dari membesarkan aku dengan disiplin yang amat tinggi, satu
perkara yang melekat dalam sanubariku sehingga aku berusia setengah abad ini
ialah cara beliau mengajar aku dan adik beradikku belajar mengaji Al Qur'an.
Sebelum ini, aku telah menceritakan bagaimana aku dibesarkan secara
'rattanlogy' dan pelbagai kesah menyayat (sekarang melucukan) yang telah kami
beradik lalui. Kali ini aku akan memfokus bagaimana beliau mendidik kami
membaca alQur'an.
Mashaf alQur'an dahulu - panggil Al Qur'anul Majid (bukan Rasm' Uthmany) yang digunakan dalam tahun 60an dan 70an dulu.
Kaedah pengajaran 'rotanlogy' adalah cara yang digunakan oleh almarhum ayahandaku untuk mengajar anak-anaknya
Antara
bapak aku dengan rotan dan antara Qur'an dengan Rotan adalah bagaikan aur
dengan tebing, bagai alu dengan lesung dan bagaikan isi dengan kuku.
Perigi dan Sejarahnya
You see the pictures above? I took the photograph on 28 Dec
2009 when i went back for Raya Haji. This is 'Kolam' or 'Perigi Kampung' or well. I
have a lot of story about it. When I was small (below 12 years) this is the
place we (the whole family) took my bath everyday. No pipe or tap water at that
time. Every house in kampung has this 'kolam'. The size ia about 15 x 10 feet.
The depth of the water level is about 4-5 feet (depend on the rain season).
However during the drought (dry season) the water level will be very shallow,
less than a foot and the water taste was so sour.
At that time, there were 3 wells at my house. Today only
one left (the pictures). The other two were covered (reclaimed) to allow the
land to be used for other purposes, also to avoid dangers to the children. That
time my parent did not have many grandchildren like now. Children who do not
know how to swim can get drowned in this well.
I do not know how long this 'historic place' could last.
How they took their bath in the open space?. The women (my
mother and sister) will take their bath in the early morning or late evening
when the it was dark. However, they had the choice to take bath in the light by
wearing 'kemban'.
The men and boys? Easy, for the men, they wore 'kain
pelikat' or 'seluar katok (boxer??)'. But for the boys (including me) we wore
nothing! Naked.
The beauty was, at that time no boys had the 'feeling' to
peep the women taking bath. Good boys or stupid boys!.
At that time, there was no 'zink fence' as in the picture
above. So, we could dive from all sides. I learnt how to swim in this well
(THIS WELL). I used two dry coconuts tied together became a float.
HOWEVER, when i went back to my kampong a week before my
Hajj (30 Okt 2010), I found that the well was already covered with rubbish (see
pics below). My parent decided to
'close' the historic swimming pool. They
might have their on reason to cover it, I guessed due to potential hazards for
children. Dan yang terakhir semasa aku balik kampung pada 15 mac 2012, kambusan
ke atas kolam itu semakin penuh dan telah rata dengan tanah daratan. Hilanglah satu khazanah yang menyimpan
sejarah pahit 'anak-anak Hj Rashid @ Aziz'.
CERITA ZAMAN KANAK-KANAK
Selain dari cerita kegarangan bapakku, banyak lagi cerita
yang aku ingin kongsi bersama waktu aku masih kecil. Keluargaku bukanlah
keluarga yang berada. Tapi dalam kampungku memang ramai lagi yang lebih susah
dari keluargaku. Ayahku ada kebun getah dan kopi lebih dari 10 ekar. Ada orang
kampung yang tiada tanah langsung, hanya mengambil upah menoreh di kebun orang.
Ramai anak-anak yang tidak bersekolah menengah kerana tidak mampu. Rata-rata
khususnya anak perempuan, akan menamatkan pengajian di Tahun 6 sahaja. Ramai
kawan-kawan ku semasa sekolah rendah yang mempunyai keputusan yang baik
sepanjang sekolah rendah telah tidak meneruskan pelajaran ke sekolah menengah.
Mereka dikahwinkan dalam usia muda bagi meringankan bebanan ibu bapa mereka.
gaya kampong tulin (berdiri dari kiri, Ajim, Am dan aku),
Duduk: Man (entah kenapa muka poyo sangat-
mungkin baru bangun tido.....anggaran tahun 1968 atau 69
Makanan dan Lauk
Harian
Masa kecil, makanan yang biasa adalah lauk dari sayur-sayur
kampung seperti pucuk ubi, pucuk paku, bayam, meranti serta ikan kering sahaja.
Biasanya sayur lemak la...kelapa pun tak payah beli. Tapi kalau pucuk ubi atau
meranti aku suka dicelup dalam air panas (Jawa kata dikulup) bila dah lunyai,
kemudian diperah. Cecah dengan sambal kicap...aduhhhh sedap bibbb. Sampai
sekarang pun aku buat lagi. Isteriku pun suka makan.
Lauk ikan boleh lah seminggu sekali, beli dari Cina penjual
ikan yang keliling kampung naik basikal. Daging lembu, jarang sekali. Kena
tunggu bapak aku turn bandar Batu Pahat atau pekan Parit Raja.
Sarapan pagi, biasanya 'lempeng kelapa' cecah dengan sambal
tumis atau gula pasir je. Kadang ubi rebus atau ubi/pisang goreng. Ada sesekali
emak masak 'sego wudhuk'. Sebenarnya, sekarang ni dikenali sebagai nasi lemak.
Masak nasi campur dengan santan kelapa. Masa kecik dulu kami panggil sego
wudhuk.
lempeng kelapa dan sambal tumis
(credit to: shw.damira.fotopages.com)
Nasi Ambeng
Waktu aku di kampung dulu-dulu, nasi ambeng adalah sinonim
dengan majlis kenduri. Samada di surau atau di rumah-rumah penduduk kampung.
Nasi Ambeng adalah hidangan khas masyarakat Jawa berupa nasi putih yang
diletakkan di atas tampah dan diberi lauk pauk di sekelilingnya. Lauk pauk
dapat berupa perkedel, ikan asin goreng, rempeyek, sambal goreng, serunding,
telur rebus, tempe goreng, urap, bihun goreng, dan opor ayam.
Bagi masyarakat Jawa nasi ambeng adalah hidangan yang
disajikan dalam kenduri (tahlil, doa selamat, kekahan dan sebagainya) sebagai
sebagai lambang keberuntungan. Nasi dimakan beramai-ramai oleh empat hingga
lima orang dewasa. Nasi dimakan dengan memakai dengan tangan (tanpa sudu),
tanpa sendok dan garpu. Penyajian nasi ambeng mengandung permohonan agar semua
pihak yang turut serta dikurniai banyak rezeki yang murah.
Nasi ambeng masih a popular di Malaysia, terutama di
kalangan orang Malaysia keturunan Jawa. Sekarang pun masih lagi dipraktikkan
(walaupun semakin berkurangan) di Johor, Selangor dan Perak (Bagan Datok).
Hidangan ini juga dapat dijumpai di Singapura. Lauk wajib nasi ambeng di
Malaysia adalah serunding kelapa. Di Malaysia, lauk nasi ambeng yang popular
adalah daging ayam masak kecap, mi goreng, dan sambal goreng. Penyajian nasi
ambeng di Malaysia hampir sama dengan penyajian nasi ambeng di Jawa. Nasi dan
lauk pauknya diletakkan di atas talam untuk dimakan bersama-sama.
Nasi Ambeng Mak Uda
Kejar Mengejar Ayam
Sebulan sekali bapak akan sembelih ayam belaan sendiri. Bapak akan identify ayam mana yang dah sampai waktu untuk disembelih. Nak
tangkap ayam, kami adik beradik yang lelaki kena kejar keliling rumah. Kejar sampai ayam tu
lembik (lempok kata orang Jawa), dia akan sembunyi celah-celah pokok atau
longgokan kayu. Senang la menangkapnya. Tapi kalau kena ayam jantan (jago),
lembik lutut juga dibuatnya si pengejar sebelum dapat menangkapnya.
Bapak akan sembelih sendiri. Orang sekarang orang makan
daging ayam cuma beli badan sahaja yang telah siap dibersihkan dan dipotong.
Paling-paling ada yang ambil isinya seperti hati dan pedal. Sedikit saja yang
ambil kakinya. Yang lain buang.
Masa dulu, semua diambil, kepala pun buang paruh je, kaki
ayam cuma buang kuku je, buat sup sedappppp.....manakala usus ayam pun ambil,
dibelah atau diterbalikkan dan dibuang isi (tahi). usus ni sedap digoreng
dengan kunyit. atau masuk dalam sup kaki dan tulang. Tongkeng ayam (Jawa
panggil butru) memang sedap...goreng. Kalau tak pun cucuk dengan lidi penyapu,
bakar dah mencukupi.
kena kejar ayam untuk disembelih
menyembelih ayam
Masa aku kecik, orang-orang tua kata, jangan makan tongkeng
ayam nanti mudah lupa; jangan amkan pedal ayam nanti kalau sunat liat..... nak
takutkan budak-budak supaya jangan makan. Rupa-rupanya sedap.
Biskut Rendam Teh
Dalam rumah aku, sepanjang masa akan ada biskut tawar
(orang sekarang panggil biskut mayat) satu tin. Bila abis, bapak akan beli
lagi. Untuk minum petang atau makan dengan kopi panas selepas makan malam. Bila
malam, biasanya aku dan abang-abang akan ambil biskut tu dalam 4-5 keping,
masuk dalam mangkuk. rendam dengan air panas campur gula (atau susu) biar
sampai kembang. Ummphhh lazat. Budak-budak sekarang kalau lapar waktu malam,
akan cari mee segera atau 'maggi'.... seperti kata Alex peserta Raja Lawak 4 'maggi
sudah kembang'.
Kesah Musim Buah
Musim durian adalah saat yang ditunggu setiap tahun.
Keliling rumah aku banyak pokok rambutan dan manggis. Tapi pokok durian cuma
2-3 batang sahaja. Tapi, kat rumah nenek aku (Nyai Sah) kat baruh memang banyak
pokok durian. Kalau musim durian, kami akan ramai-ramai tidur rumah Nyai. Aku
tinggal dengan Nyai sejak aku Tingkatan 4 hingga aku tamat SPM.
Surrrrrrrr....Bukkk. Bunyi durian jatuh tengah malam. Kami
adik beradik akan berebut turun cari durian yang jatuh. Seronok masa tu.
Rambutan?... Rambutan kat rumah bapak masih muda dan tak
tinggi, jadi boleh jolok/kait dengan buluh je. Tapi rambutan rumah Nyai dah
tua, tinggi, kena panjat. Kami buat para (ran) atas pokok rambutan. Makan kat
atas. Kalau bukan musim buah, kadang-kadang kami adik beradik lelaki saja suka
panjat, main tarzan. Kenangan pahit yang masih kekal seumur hidupku ialah
apabila aku jatuh dari pokok rambutan kat rumah Nyai (masa tu usia ku dalam 6
tahun) dan bibirku pecah. Aku di bawa ke hospital untuk dijahit. Bekas luka itu
masih ada sehingga sekarang.
Wayang Jabatan Penerangan
Zaman aku kecil, perkataan 'panggung wayang' tiada dalam
dictionary kepala otak aku. Jadi, memang tak terfikir atau ada keinginan nak
tenguk wayang di panggung. Lagi pun,
kalau ada panggung pun, bapak aku tak akan bagi. Jadi, hiburan wayang yang kami boleh dapat
ialah wayang oleh Jabatan Penerangan yang datang ke kampung dua-tiga bulan
sekali. Biasanya pada sebelah petang, van Jabatan telah datang ke laman balai
raya kampung aku dan memasang kain layar.
Jadi, malam itu satu kampung pun datang berduyun-duyun.
ilustrasi wayang kampung
Mereka akan tayangkan filem tahun 50an (confirmed black and
white). nanti di tengah-tengah cerita, mereka akan hentikan dan pegawai dari
jabatan akan memberi ceramah seperti pendaftaran kanak-kanak, kad pengenalan,
pendaftaran sekolah, pilihan raya, berkaitan tatacara pertanian dan perkebunan
dan sebagainya.
Inilah hiburan orang kampung masa itu. Bagi pemuda kampung,
masa seperti itulah peluang nak tenguk dan mengusik-usik anak dara kampung!
Benggali Penyabit Kelapa
Apa itu kabol? Masa aku kecil dulu antara yang kami takut
ialah orang India keturunan Benggali/Punjabi yang jual kain atau roti. Kami
panggil Benggali dengan panggilan 'Kabol'.
Ada dua kabol yang selalu mengayuh basikal keliling kampung dengan bakul
besar di belakang. Satu kami panggil
'Wak Kanol' satu lagi ' Wak Sajat'. Keduanya beragama islam dan sentiasa
memakai serban. Kami tahu sebab bila
masuk waktu sembahyang, mereka akan berhenti di mana-mana surau untuk
bersembahyang. Kenapa kanak-kanak takut
'kabol'??
Ceritanya, orang tua-tau nak menakutkan anak-anak supaya
jangan merayau waktu tengahari, maka dikatakan kabul-kabul ini mencari kepala
manusia untuk digunakan menyemah.
Contohnya, jika ada projek buat jambatan baru, jin penunggu sungai akan
meminta habuan kepala manusia. Kalau tak
disemah, nanti jambatan itu akan diganggu, jadi retak atau runtuh. Maka, kontraktor jambatan akan mengupah
kabul-kabul ini untuk menyabit kepala budak-budak yang suka merayau
sorang-sorang. Kepala itu akan
dimasukkan ke dalam bakul besar di belakang basikal mereka. Itu sebab, bila
nampak kabul lalu, kanak-kanak akan bertempiaran menyembunyikan diri.
Keling/Kling atau India
Aku tak faham kenapa orang India sekarang amat sensitif
dengan panggilan Keling (dibunyikan sebagai Kling). Masa aku kecil, panggilan Keling kepada orang
yang berbangsa India adalah satu perkara biasa dan diterima masyarakat,
termasuk bangsa atau individu India itu.
Pada masa itu, di kampung-kampung ada kedai-kedai milik bangsa India
Muslim, sama ada kedai runcit atau kedai makan.
Masa itu kami tidak ada perkataan 'Mamak' dalam kamus kepala kami. Yang ada ialah 'Keling'. Kalau emak atau bapak suruh beli barang, dia
akan sebut beli kat kedai 'Keling'. Ada
satu kedai makan milik bangsa India bernama Ibrahim, isterinya orang
Melayu. Kalau nak makan rojak, kami akan
kata "makan rojak kat kedai Keling Berahim" atk pulak panggil kedai
mamak. Mereka tak marah pun! Tak ada
sensitivity, tak ada niat nak merendahkan martabat atau kasta mereka. Tapi sekarang, orang India marah betul kalau
dipanggil Keling. Tak pasti sama ada
kita salah panggil atau mereka yang berubah dan lupa asal usul mereka.
Malah dalam pelajaran di sekolah pun, kita ada banyak
menggunakan perkataan 'Keling', khususnya dalam simpulan bahasa, contohnya
'Keling Karam', 'Gendang Keling' dan Berani-berani Keling". Apa perlu
sensitif, kerana ada juga simpulan bahasa lain yang bersifat negatif seperti
'Janji Melayu' dan 'Cina Buta'?
Ada juga nama-nama benda, gelaran atau tempat dirujuk
dengan nama 'Keling' seperti Tanjung Keling,
Pisang Keling, Ubi Keling, Keling Botol, Mabuk Keling, Kueh Telinga Keling, Keling Pelikat, Pusing
Keling dan sebagainya. Malah ramai juga dari kalangan orang Melayu yang
menamakan anak lelaki mereka dengan nama 'KELING' atau 'KLING' dan yang paling
yang masyhur ialah Prof Dato' Dr Zainal bin Kling dan Dato' Nordin bin Kling.
Jadi, saya pun tak nampak kenapa panggilan Keling boleh
dijadikan isu yang sensitif. Masa kami
sebut perkataa Keling pun, tak ada terlintas untuk menghina atau merendahkan
bangsa India. Itu adalah yang kami tahu
sejak kami lahir lagi DAN itulah FAKTA SEJARAH.
Lesen Basikal
Oh ye, baru aku teringat ada satu benda yang mungkin generasi
kini tidak pernah dengar. Masa aku kecik-kecik dulu, setiap basikal mesti ada
lesen (kira macam 'road-tax'la nii) yang dibeli di Balai Polis tempatan dan
perbaharui setiap tahun. Kalau tidak silap harganya satu ringgit setahun. Aku tak ingat tahun bila ia dihapuskan.
Mungkin tahun 70an juga. Begitu juga
dengan radio dan televisyen. Semua kena
ada lesen. Lesen radio dibatalkan dalam tahun 80an, masa itu seingat aku Dato Rais
Yatim adalah Menteri Penerangan.
manakala lesen TV beberapa tahun kemudian- tahun 90an. Aku masih ingat semasa aku bertugas di
Kuantan (1983-86) dan duduk di rumah sewa Taman TAS, ada pemeriksaan lesen TV,
dan TV rumah aku tidak diperbaharui.
RM24 sahaja setahun tapi selalu lupa atau cuai.
Lampu Basikal
Satu lagi perkara yang berkaitan dengan basikal ialah lampu
basikal. Masa aku kecik-kecuk dulu (tahun 60an), jalan kampung tiada lampu
jalan (kecuali bila masuk malam 7 likur sehingga hari raya seminggu apabila
orang kampung memasang pelita di sepanjang tepi jalan di hadapan rumah mereka).
Tiada lampu LLN (sekarang TNB). Api elektrik belum sampai ke kawasan kampung
kami. Malahan, jalan raya Parit Botak pun belum ada kemudahan elektrik.
Untuk berjalan malam, basikal perlu dipasang lampu, dan
loceng (dering). Lampu basikal (seperti dalam gambar di bawah) adalah penting
kerana basikal diperlukan untuk aktiviti malam seperti pergi kenduri-kendara di
rumah saudara-mara atau untuk menjemput Mak Bidan kampung jika terdapat kes
bersali di waktu malam.
Cahaya atau api lampu basikal di janakan oleh satu alat
yang dipanggil dynamo yang dipasang pada mud-guard (sepit udang) seperti gambar
di bawah. Apabila berjalan di waktu malam, dynamo (Jawa panggil delmo) akan
diselaras (tekan) dan kepala dynamo akan melekat pada tayar basikal. Apabila
tayar berpusing, kepala dynamo akan itu berpusing dan menghasilkan kuasa
elektrik yang seterusnya disalurkan ke lampu basikal.
Mana-mana basikal yang tidak dipasang lampu seperti ini,
pengayuh basikal akan menggunakan lampu suluh berbateri (torch light). Ia agak
sukar sikit kerana terpaksa menggunakan sebelah tangan untuk memegang
torchlight tersebut.
Menggunakan lampu basikal (berdynamo) ini akan mengalami
kesukaran jika melalui jalan kampung yang becak (berlumpur) kerana apabila
tayar diselaputi lumpur, ia akan menjadi licin dan kepala dynamo sukar untuk
berpusing. Maka kuasa elektrik tidak dapat di jana.
Radio Transistor dan TV Hitam Putih
Kampung aku hanya ada televisyen pada tahun 1970. Itu pun sebuah sahaja di dalam satu kampung,
iaitu di kedai Wak Ishak. Masa itu tv
hanya mula jam 7 petang hingga 12 malam sahaja. Itu pun ada dua saluran sahaja,
RTM1 dan RTM2. Kadangkala dapat juga TV
Singapura (ini kelebihan orang Johor la).
Biasanya kedai akan penuh masa hari Jumaat malam Sabtu. Ada cerita Melayu. Selain itu yang gak famous ialah gusti dan
cerita Combat (malam Selasa). Aku tak
selalu dapat tenguk TV kerana bapak aku tak bagi.
radio transistor
Televisyen hitam putih
Sebelum ada TV kami hanya mendapat hiburan melalui radio
transistor sahaja. Selain dari mendengar
berita (kerana nak dengar harga getah terkini)- antara program radio yang
digemari masa itu ialah drama dalam syair, lagu-lagu permintaan dan berbalas
pantun. Itulah hiburan waktu zaman
kanak-kanak dahulu. Amat terhad.
Lampu Pam - Lampu Sentir
Seperti diceritakan tadi, kampung aku hanya ada api letrik
pada tahun 1970- menggunakan generator.
Itu pun sebuah rumah sahaja di dalam satu kampung yang memilikinya,
iaitu di kedai Wak Es (allahyarham).
Jadi sebelum itu kami hanya menggunakan lampu gas atau kami sebut
sebagai 'lampu pom'. Lampu gas ini hanya
digunakan apabila menggunanya ramai seperti masa makan malam dan masa
mengaji. Selepas itu kena padam. Jika
kami mahu belajar sendirian, terpaksa guna lampu minyak tanah (bersumbu) yang
lebih kecil. Kami sebut lampu cimeni. Semuanya menggunakan minyak tanah
(kerosene) sebagai bahanapi.
Itulah kehidupan kanak-kanak kampung, makanan kurang
berzat, malam pulak baca buku kekurangan cahaya....
Lampu Gas @ Lampu Pam (digantung di gelegar atau siling
rumah)
Lampu Belajar - diletak atas meja (yang famaous tu ialah
cap Nyonya)
Lampu Tidur (kecil sedikit dari lampu belajar- digantung
didinding)
Ini dinamakan lampu ayam- tapi kadang digunakan sebagai
lampu tidur
Cari Kayu Api Untuk Masak
Kayu api adalah perkara wajib dalam kehidupan kampung. Kayu
api adalah bahanapi utama di masa itu khususnya untuk masak-memasak di dapur.
Malah pada masa ini, kayu api masih digunakan semasa rewang masak memasak dalam
kenduri perkahwinan.
Kalau di bandar dari dulu lagi kayu api dibeli dari
pembekal. Biasanya dari kayu bakau. Ia lebih tahan lama. Tapi masa di kampung
dulu, kayu getah adalah sumber utama untuk dijadikan kayu masak.
Apabila ada orang kampung yang membuat replanting (tanam semula)
kebun getah mereka, maka kami adik beradik akan ramai-ramai mencari kayu api.
Namanya mencari tapi bukan semudah itu. Kami adik beradik terpaksa membawa
gergaji panjang (lebih kurang 6 kaki) yang mempunyai pemegang di kedua-dua
belah (seperti dalam gambar ini). Susah betul nak cari gambar gergaji seperti
ini.
Setelah dipotong pada saiz 1 kaki setengah, kami ikat di
belakang basikal (yang berkaria besat)- kami panggil basikal kargo. Kami bawa
balik ke rumah. Kalau muatan banyak, kami tolak sahaja basikal itu, Berulang
kali kami angkut kayu-kayu api sehingga terkumpul banyak untuk dijadikan stok
berbulan-bulan. Tugas seterusnya ialah membelah kayu itu kepada belahan kecil.
Tertakluk kepada saiz kayu bulat. Ada di belah dua, ada dibelah empat dan ada
yang lebih lagi. Sebelum aku meninggalkan kampung sudah ada mesin gergaji
digunakan. namun hanya seorang sahaja orang kaya di akmpung aku yang mampu
membelinya iaitu Haji ismail (allahyarham). Beliau anak-beranak mempunyai
kepakaran menebang dan memotong kayu getah. Setelah ada mesin gergaji itu,
bapak mengupahkan sahaja tugas memotong kayu api. Kami hanya mengangkut dan
membelahnya sahaja.
Kayu yang telah dibelah akan disusun bersilang seperti
gambar di bawah dan dibiarkan dibawah panas matahari sehingga kering. Lepas itu
akan disusun di dalam rumah kayu. Tidak boleh dibiarkan terlalu lama terdedah
hujan dan panas kerana aia akan cepat reput.
Beginilah keadaannya dapur yang menggunakan kayu sebagai
bahanapi. Untuk memulakan api terpaksa menggunakan getah sekerap dahulu. Getah
sekerap yang kering dibakar dengan kayu-kayu yang kecil dan kering kemudian
barulah diletak kayu yang lebih besar.
HUKUMAN MEDAN DI ZAMAN ITU
Ikat Pada Pokok Rambutan Bersemut/kerengga
Masa dulu keliling rumah aku memang banyak pokok rambutan.
Macam2 nama jenis rambutan, contohnya rambutan gading, rambutan gading,
rambutan A4, dan macam-macam lagi. So, adik beradik aku sorang satu ada adik
angkat pokok rambutan ini. Masing-masing jaga adik angkat dan bangga dengan
hasilnya bila musim buah. Tapi, sekarang semua dah kene tebang bapak aku, ye la
bila dah tua, jadi besar dan tinggi, banyak sampah kat halaman rumah.
Dulu-dulu, aku, abang atau akak angkat yang jaga, sapu sampah dan sebagainya. Sekarang
semua dah keluar kampung, emak bapak aku tebang semua tu. Lagi satu, pokok
rambutan ni banyak semut dan kerengganya. Semut hitam. kalau gigit..walaupun
tak sesakit kerengga, tapi boleh tahan la seksanya.
Jadi pokok rambutan bukan sahaja menjadi sumber rezeki
tetapi juga sebagai alat hukuman bagi kami yang melakukan kesalahan yang tidak
terdapat dalam undang-undang negara.
Kesalahan seperti prestasi mengaji yang buruk pada malam
tertentu (asyik salah), kesalahan tak hafal sifir, kesalahan mengoyak buku,
kesalahan banyak pangkah (salah) dalam kerja sekolah, gaduh adik-beradik dan
lain-lain. Antara hukuman yang famous dalam keluarga aku ialah ikat di pokok
rambutan. Tak kira salah atau tidak. Kalau gaduh 3 orang, maka tiga-tiga akan
diikat sekali. Bila dah terkena bisa gigitan kerengga atau semut hitam tu, baru
datang penyesalan. Tapi penyesalan tidak memberi makna. Lain kali mungkin akan
kena ikat lagi, atas kesalahan lain pulak. Di luar jangka.
Campak Dalam Kolam
Dah tenguk gambar kolam kat atas tadi? Kolam tu selain dari
tempat mandi harian, ia juga adalah tempat dijatuhi hukuman. Adik beradik aku,
tak kira lelaki atau yang perempuan, kalau buat salah seperti tak lulus periksa
atau koyakkan buku sekolah, hukumannya ialah bapak akan campak dalam kolam.
Kalau tanya Ngah, Abang Amim, dan Amir (mungkin Ajim dan
Man juga), banyak cerita dan derita yang boleh dikaitkan dengan kolam ini.
Pikul Batang Pisang Keliling Kolam
Suatu petang, lepas zohor, bapak aku tak ada kat rumah atau
pun sedang tidur. Abang aku, Amim dan Amir main mandi kolam (yang dalam gambar
tu laaa). mandi punya mandi (Jawa panggil 'ngublek'), tak sedar satu kolam dah
jadi keruh kerana lumpur di dasar kolam dah naik. Kelabu satu kolam. Kebetulan,
petang tu, aku demam, jadi tak ikut 'ngublek' dengan abang-abang aku. Aku cuma
duduk mencangkung kat tepi kolam menonoton abangku bersuka ria mandi manda.
Bila petang, bapak nak mandi, dia tenguk kolam dah jadi
kubang kerbau, apa lagi, menyinga lah orang tua tu. Kami kena 'fall-in' dan
dibicara dan dijatuhi hukuman 'on the spot'. Amim dan Amir kena pikul batang
pisang (macam pikul 'log' masa kedet laaa) keliling kolam. Aku terselamat
kerana tak mandi. Aku jadi tukang kira. Aku tak ingat berapa pusinga semuanya,
tapi yang pasti tak kurang 50 kali pusingan.
Kena Kejar Kerana Menangis
Masa kecik, aku ni 'gembeng' atau 'kememeh', kuat menangis.
Usik sikit je nak menangis. Oleh kerana adik beradik kami ramai lelaki (6/8)
maka untuk menjimatkan belanja bulanan, bapak aku beli sendiri alat gunting
rambut dan gunting rambut sendiri rambut anak-anaknya. Satu hari, bapak aku
gunting rambut kami. Gunting tu agaknya tumpul, jadi menggigit-gigit rambut,
sakit laaa.... Jadi sambil menahan kesakitan gigitan gunting tu, aku menangis
tersedu-sedu. Bapakku pun naik angin (dia memang pantang tenguk anak menangis).
Maka diketuk kepala aku dengan mesin gunting rambut tu... Aku terkejut, entah
macamana, terus lompat dari kerusi dan lari. Apa lagi abang-abang aku pun kene
kerah untuk kejar aku. Kejap je, dapat tangkap dahhh...apa lagi kena la satu
round belasah...dan sambung lagi gunting rambut...
Belasah Dengan Kayu Masak
(rotan tu biasa laaaaaa). Kalau bapak aku tak sempat nak
cari rotan, apa-apa yang ada depan dia, dia akan capai untuk belasah kami.
Kadang dahan pokok, kadang kayu masak, kadang pelepah kelapa....
Adoooiiiiiiiiii. Kalau zaman sekarang, mesti dah ada orang yang report polis
kerana mendera anak-anak.
Zaman itu, masak guna bahan api dari kayu. Itu pun satu kerja juga. Bila hari minggu, kami dikerah kekebun-kebun
getah orang kampung yang baru ditebang (untuk replanting). Kami akan memotong kayukayu getah dengan
gergaji (dua orang satu gergaji). Potong
kayu getah bulat-bulat dalam urukan dua kaki.
Kumpulkan, bawa balik rumah. Di
rumah nanti kami akan belah kayu itu untuk dijadikan kayu masak. Setelah kering kami masukkan dalam 'rumah
kayu'yang dibina khas untuk melindungi
kayu supaya tidak kena hujan.
....dan, kadang-kadang kayu masak itu lah yang akan makan
tubuh badan kami. Kalau kami buat salah
berdekatan dengan rumah kayu, bapak akan capai kayu masak dan belasah kami kat
situ juga.
Dan stayle bapak aku ni, kalau dia tengah naik 'sheh'
jangan ada sapa nak tolong. Emak cuma
berani tengok dari jauh sahaja. Tak
berani dia nak intercept. Karang dia
mak-mak sekali kena hamun. Selalu yang
boleh menyelamatkan kami ialah kalau ada orang datang ke rumah. Kawan-kawan bapak atau saudara mara atau
jiran. Bapak ada sikit segan kalau orang
luar nampak 'keganasannya yang melampau' itu.
Firman Allah Ta'ala maksudnya:
"Aku perintahkan manusia akan membuat kebajikan kepada
Ibu-Bapak nya"
Adapun ertinya membuat kebajikan kepada keduanya itu iaitu
mendengarkan dan menurut perintahnya dan memberi hormat kepadanya, menyenangkan
hatinya dan menjauhkan kemurkaannya atau kejengke lannya, dan jangan
mengeluarkan perkataan kasar kepadanya".
Firman Allah Ta'ala maksudnya:
"Maka jangan engkau berkata kepada ibu-bapa engkau
perkataan yang kurang hormat seperti kata "Ufh", dan jangan engkau
bentak-bentak pada keduanya, dan berkatalah engkau pada keduanya dengan
perkataan hormat lagi mulia"
Dan Firman Alloh Ta'ala maksudnya :
"Rendahkan diri engkau kehormatan bagi keduanya, Hai
Tuhanku beri Rohmat pada keduanya sebagaimana keduanya itu telah memelihara
daku waktu kecilku adanya"
SEMOGA ALLAH MENGAMPUNI SEGALA DOSA KEDUA IBU-BAPAKU
SEPANJANG HAYATNYA- DAN DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN DUNIA DAN AKHIRATNYA
AKU PUNYA ADIK BERADIK
DARAH DAGINGKU
DUNIA AKHIRAT
ROTAN- ALAT BANTUAN MENGAJAR YANG PALING PENTING DALAM
SEJARAH KELUARGAKU- IA TELAH MENJADIKAN KAMI SEPERTI HARI INI
Antara almarhum bapak aku dengan rotan adalah bagaikan aur dengan
tebing, bagai alu dengan lesung, bagaikan isi dengan kuku.
Selain dari membesarkan aku dengan disiplin yang amat
tinggi, satu perkara yang melekat dalam sanubariku sehingga aku berusia
setengah abad ini ialah cara bapak mengajar aku dan adik beradikku belajar
mengaji Al Qur'an. Sebelum ini, aku telah menceritakan bagaimana aku dibesarkan
secara 'rattanlogy' dan pelbagai kesah menyayat (sekarang melucukan) yang telah
kami beradik lalui. Kali ini aku akan memfokus bagaimana beliau mendidik kami membaca
alQur'an.
Kami tidak pernah dihantar mengaji ke rumah orang lain.
Dari mengenal Alif Ba Ta hingga khatam Al Qur'an, semua bapak aku yang handle.
Biasanya kami mula mengaji Muqaddam dalam usia 5-6 tahun. Lazimnya apabila
masuk Darjah 1, kami dah masuk Qur'an.
Seperti orang-orang tua zaman terdahulunya, almarhum bapak tak
berapa concern sangat tentang bab sembahyang (solat). Bab Solat dia jarang
tanya. Mungkin zaman dulu, semua bersekolah pondok, waktu solat semua solat.
Tapi bab mengaji ni, dia memang tak ada tolak ansur
langsung. Mengaji adalah rutin yang wajib. Prinsip bapak aku, kalau pandai
mengaji, tajwid betul, solat akan sempurna. Dia kata, semua orang boleh tunjuk
dia solat lima waktu, tapi apa yang dibaca tak de siapa yang dengar kecuali Pak
Imam. BETUL JUGAK KAN?
Tapi, yang kami tak tahan tu ialah tang 'keringanan tangan almarhum bapak aku'. tak kira ada benda yang dia pegang atau pun tidak, silap sikit je,
tangan akan naik. Yang pasti 99% dari masa mengaji, rotan akan sentiasa ada di tangannya.
Biasanya yang selalu kena swing ialah bila baca panjang pendek tak betul.
Mengaji dengan almarhum bapak aku ni, dia tak ajar hukum-hukum tajwid. Dia tak sebut apa
itu Mad, apa itu Idgham, apa itu Izhar, Iqlab dan Ikhfa'. Ikut apa yang keluar
dari mulut dia. Macam parrot. Yang kita tau cuma panjang, pendek, nun mati kena
baca dengung, tanwin, mati dan sabdu. kami cuma tau hukum hakam tajwid ni
setelah sekolah agama sahaja. Kalau nak
tau kami baca betul atau tidak ialah, kalau sekali sebut salah dia akan kata
'HAH!. Dua kali salah juga,...siuppppp! (rattan swing). Sambil swing tu la dia
betulkan sebutan yang salah tadi.
Satu lagi, kami belajar mengaji guna bahasa Jawa. Tak ada
datas, bawah atau depan. Kami guna 'jabar' untuk diatas, ' jer' untuk dibawah
dan 'pes' untuk didepan. Mati, sama guna mati juga, sabdu kita panggi 'tejid',
baris dua, kita guna tanwin. Jadi kalau baris dua bawah akan dibaca 'tanwin
jer'. Bacaan huruf juga beza, bukan Alif, Ba, Ta, Tsa.....tapi dibaca Alip, Be,
Te, Tse, Jim, Kha, Kho...... yang lain sama kecuali 'Rho' disebut 'Rhe'...
kalau sekarang, bila dah belajar Tajwid, baru kami tahu rupanya itu adalah
bacaan 'imalah'.
Kalau sekarang ni aku baca huruf Arab gaya Jawa, pasti
anak-anak aku akan gelakkan aku.
SEPINTAS LALU TENTANG ADIK BERADIKKU
Keluargaku boleh dikatakan satu keluarga yang besar. Kami
ada lapan adik beradik. Memang meriah. Masa raya lagi la meriah sebab semua
akan berkumpul di rumah Bapak. Setiap tahun, angkanya sentiasa bertambah.
Hingga sekarang (2010) emak/bapak aku ada 8 anak, satu anak angkat, 43 cucu dan
10 cicit.....Untuk 2018 ni, aku belum sempat kira, cucu mungkin tak bertambah,
tapi cicit sudah pasti melebihi 20 orang.
Ketika gambar ini diambil (1959), emak sedang mengandungkan aku
Anak Pertama
Abangku yang sulung bernama Md Jahrom (Rom atau Long). Dia
dilahirkan pada 7HB JUN 1951. Sekolah rendah di Seri Rejo Sari (SRS), sekolah
menengah (aliran Inggeris) di Batu Pahat kemudian pindah ke SM Parit Saidi
apabila dibuka pada pertengahan tahun 60an (kemudian dinamakan Sek Tunku
Mahmood Iskandar- STMI).
Masa bersekolah di Batu Pahat dia duduk di rumah sewa di
Jalan Lim Poon. Aku tak berapa rapat dengan Long kerana pertama: jarak usia
kami yang agak jauh - 8 tahun (bukan sebaya), kedua: semasa aku kecil, dia
bersekolah di bandar dan tinggal di rumah sewa, kemudian bersekolah di Muar dan
bekerja di luar daerah. Kami jarang sangat berjumpa. .Apa yang aku ingat, masa aku dalam Darjah 4,
dia dah Tingkatan 5 di STMI. Dia ramai kawan.
Selalunya bila balik dari
sekolah. kawan-kawan dia akan singgah lepak kat rumah aku. Rumah aku jadi macam rumah persinggahan. Kami adik beradik kenal dengan semua
kawan-kawan dia. Antaranya Saadon
Samadi, Ramli Ismail, Zamani Hj Mansor, Mohamad Jurimi, Sadiman Bandi, Ismail
Sulaiman, Sairi Saimon dan lain-lain.
Selepas tamat SPM dia bersekolah dia ambil STP di SM Md
Yassin Muar dan tinggal di rumah Wak Musbah (saudaraku sebelah nenek sebelah
emak). Long kemudian berkerja sebagai kerani dengan Felda di Chemplak, Segamat.
Long berkahwin dengan Sharifah Zainah bt Syed Lani, anak seorang staf Felda
juga pada tahun 1975. Lepas itu, Long berpindah ke Felda Bukit Batu, Kulai.
Kemudian dia bertukar kerja dengan Ladang Bousted di Semberong sebelum bertukar
di Ladang Sindora, Kluang dan Ladang Tereh di Paloh. Long juga pernah
ditugaskan untuk mengurus ladang di Palembang Indonesia untuk beberapa tahun.
Setelah bersara dia tinggal menetap di Taman Lambak, Kluang.
Long meninggal dunia pada bulan Jun tahun 2018 (beberapa hari sebelum menjelang Syawal 1439) akibat serangan stroke. Almarhum Md Jahrom dan Kak Nah mempunyai 4 orang anak:
1. Nor Aziyati
(Yati) (1976) - berkhawin (1) dengan Khairul Anuar (berpisah) dan dikurniakan
seorang anak bernama Muhd Aliff.
Berkahwin (2) dengan Suhairi bin Samian dan dikurniakan seorang anak.
2. Khairul Fahmi
(Pam) (1978) - berkahwin dengan Aina Salina binti Latif dan dikurniakan 3 orang
anak. Pam berkelulusan Diploma Sains Komputer dan bekerja dengan Jabatan Muzium Negara. Mohd Fahmi pulang ke rahmatullah pada usia 39 tahun di Hospital Ampang Puteri
pada 4 Dis 2017 akibat jangkitan kuman di paru-paru. Jenazahnya di kebumikan di TPI Kg Sungai Nipah, Pulau Indah.
3. Aini Nadhirah
(Aini) (1979)
4. Mohd Fairuz
(Ayut) (1984). - berkahwin dengan Erma binti Mat dan mempunyai 3 orang
anak. Ayut adalah graduan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik dari UTHM dan mempunyai perniagaan sendiri di Kota Bharu, Kelantan.
Anak Kedua
Anak kedua dalam keluarga ialah Siti Rahimah (Im atau
Ngah). Ngah dilahirkan pada 7HB JULAI 1954. Sekolah rendah di SRS dan menengah
di STMI. Apa yang aku ingat (masa tu aku kecik laa) dia ni banyak peminat kat
sekolah. Sama ada dari kalangan cikgu atau kawan-kawan lelaki. Masa balik
sekolah, ada saja cikgu yang kirim salam kepadanya. Aku pun tak faham sangat
masa tu.
Ada satu peristiwa yang aku masih ingat, satu hari bapak
jumpa satu surat yang dikirimkan ke alamat rumah untuk Ngah. Bila dibuka,
rupanya surat dari seorang lelaki yang menaruh hati dan ingin berkenalan
dengannya. Apa lagi, bapak aku pun menyinga, hari tu kakak aku teruk kena
belasah. Bapak aku nak bakar beg sekolahnya dan suruh kawin. Kami adik-adik
pucat lesi tenguk kakak kena belasah.
Ngah dikategorikan sebagai murid yang bijak, masa sekolah
rendah selalu dapat position yang baik dalam peperiksaan. Tapi prestasinya
menurun semasa di sekolah menengah. Agaknya sebab ramai yang ganggu, dia tak
dapat konsentrasi pelajaran. Masa dia di Tingkatan 5, dah ada yang booking.
Tamat sahaja T5 (1972), sebelum dapat keputusan SPM, bapak aku kahwinkan Ngah
dengan seorang Guru Ugama yang bernama Hamzah bin Hj Yusof. Orang sekampung
juga. Dia ada Sijil Darjah Khas, jadi dah rezeki dia dapat jadi Guru Agama
selepas dia melahirkan anak kedua (kalau tak silap).
Majlis perkahwinan Siti Rahimah
Ngah dikurniakan anak yang ramai iaitu 9 orang. Tetapi anak
ketiganya yang bernama Muhd Razaleigh meninggal dunia selepas dilahirkan.
Anak-anak Ngah ialah;
1. Khasiatul
Fauziah (Uji) (1972)- berkahwin dengan Khairul Saleh bin Salihin- dikurniakan 3
orang anak
2. Nizatulshima
(Noni) (1973)- berkahwin dengan Mohd Azhan dan dikurniakan 6 orang anak. Mohd Azhan meninggal dunia pada tahun 2018.
3. Mohd Razaleigh
(meninggal dunia semasa kecil)
4. Mohd Nasruddin
(Rudi) - berkahwin dengan Sunarti binti Sukiman.
5. Mohd Rahmat
(Mamat) - berkahwin (1) dengan xx (meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya
pada tahun 2008). Berkahwin (2) dengan Nirzwana pada tahun 2013 dan berpisah
pada 2015.
6. Mohd Fitri
(Pit) -berkahwin dengan Nor Jannah binti Ramli dan mempunyai seorang anak.
7. Mohd Hamdan
(Adan) berkahwin dengan Norhuda
8. Nur Faizi
Fahariah (Faiz). Berkahwin dengan Lokman.
9. Nur Farizah
Syahidah (Ezah). Berkahwin dengan Mohd Shafiq.
Bapa dan emak borek, anak-anak pun rintik. Ngah cikgu agama, arwah abang Ngah Hamzah pun cikgu
agama, setakat ini lima dari 8 anak Ngah mewarisi kerjaya ibu-bapanya. Uji
bertugas sebagai guru berijazah di sekolah menengah, Noni dan Rudi sebagai guru
agama, Mamat (graduan ijazah Statistik) juga guru sekolah. Faiz pun nampak gaya
akan jadi guru ugama. Ezzah yang baru grad UNISEL 2011 pun kerja guru TASKA.
Abang Ngah Hamzah meninggal dunia pada tahun 2006 setelah beberapa
tahun mengalami penyakit obesiti, kencing manis dan darah tinggi. Semoga
Allah mengampunkan dosamu dan ruhmu tenang di alam barzah.
Ngah bersara sebagai Guru Besar Sek Agama Seri Rejo Sari
pada tahun 2012. Tetapi Ngah masih aktif mengajar Fardhu Ain untuk kaum ibu di
surau/masjid.
Anak Ketiga
Anak ketiga adalah Khamim (Amim). Nama asalnya Nor Khamim
tapi bila didaftarkan hanya Khamim sahaja. Amim dilahirkan pada 18HB APRIL
1957, iaitu tahun Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Bersekolah
yang sama dengan aku iaitu SRS dan STMI.
Di kalangan adik beradikku, Amim adalah yang paling berani
dan tabah. Boleh kata sebagai KES BERANI MATI punya. Sejak kecil lagi dia
adalah pelindung kepada adik-adik. Oleh kerana jarak dengan umurku hanya 2
tahun, maka kami dibesarkan bersama, bermain bersama dan bersekolah bersama.
Sama ada semasa di sekolah atau bermain di luar waktu sekolah, kalau ada
sesiapa yang mengusik aku, memang buruklah padahnya. Jangan nak kata usik,
kalau orang tu gertak aku je pun dia akan belasah sampai terkangkang. Dia tak
boleh dicabar, dan sanggup bergelut walaupun lawannya jauh lebih besar. Bila
orang tau dia selalu menang bergelut, ramai geng samseng kampung bersebelahan
suka cabar dia ajak gaduh, dan dia tak pernah menolak atau mengaku kalah- dia
akan lawan dan tetap menang. Aku tabik
padanya. Dan aku pun pelik kerana selama kami membesar bersama, dia tak pernah
belajar silat. Malah kalau bapak aku
dengar dia gaduh atau bergelut dengan anak orang, dia akan kena belasah teruk.
Amim juga memang berbakat pemimpin. Dia jadi Ketua Pengawas
semasa di sekolah rendah dan menengah.
Selepas SPM, Amim belajar ke Politeknik Ungku Omar (PUO)
dalam jurusan Electronic and Communication dan dapat biasiswa LLN. Selepas
tamat PUO dia bekerja dengan LLN (sekarang TNB) sehingga sekarang. Aku sekali
lagi tabik kepadanya kerana dia dari SPM aliran Sastera dan juga aliran Melayu
telah berjaya menempuh cabaran bidang kejuruteraan (yang dipenuhi dengan sabjek
Sains dan matematik) di PUO dengan jayanya.
Aku sendiri (yang perasan pandai) gagal Matematik semasa di UTM.
Aku berterima kasih kepadanya kerana sering membantuku
semasa aku di UTM. Dia sangat pemurah. Kalau aku kekeringan poket (pokai), aku
akan mengunjungi rumah sewanya di Jalan Cemperai, Bangsar untuk mendapatkan
bantuan. Masa aku berkursus di Kinrara (setelah aku masuk TUDM), dia dududk di
Taman Desa, Jalan Klang Lama. Bila weekend, aku akan pergi ke rumahnya, dia dan
kawan-kawannya akan bawak aku jalan-jalan di KL. Masa tu, kami suka naik bas
Seri Jaya sahaja. Kadang kami balik kampung bersama, masing-masing naik motor
kapcai. Dia suka Yamaha, aku suka
Suzuki.
Sampai sekarang, dia adalah kalangan adik beradikku yang
paling ringan tangan untuk membantu apa saja.
Mulutnya je bising sikit, suka sakat dan kutuk orang, tapi hatinya yang
TERBAIK.
Amim berumahtangga dua tahun selepas aku. Dia berkahwin
pada tahun 1985 dengan Badariah bt Hj Samin dari Kg Parit Tariman, Senggarang.
Masa aku bertugas di TUDM Kuantan, dia juga ditukarkan ke sana dan sama-sama
menyewa di Taman TAS, Kuantan. Amim dikurniakan 6 orang anak iaitu:
1. Muhd Yusuf
Islam (akauntan di TNB - grad UNITEN).
2. Siti Mariam
Jamilah
3. Nor Rashidah
Aziziyah - berkahwin dengan Razuan Shah bin Abd Razak pada tahun 2016.
4. Intan Rosharina
Zaharah
5. Ali Imran
Syarifuddin
6. Alif Syukry
Albukhary.
Amim telah dua kali menunaikan Fardhu Haji. Pertama kali semasa masih bujang (lebih
kurang tahun 1986) kerana mengiringi kedua ibu bapaku yang menunaikan haji
untuk kali kedua. Kali kedua beliau ke
Mekah ialah pada tahun 2008 bersama isterinya. Semoga Allah memberi kemudahan
kepada kekandaku ini sebagai balasan 'kemudahan' yang dia berikan kepada orang
lain. Setelah bersara wajib dari TNB pada tahun 2017, Hj Khamim menumpukan
tugas sebagai Mutawwif dengan sebuah syarikat Travel Agent (Tiram).
Dia dan keluarga kini menetap di Bandar Baru UDA, Johor
Bahru.
Anak Keempat
Aku adalah anak keempat keluarga ini.
Aku berkahwin dengan Adibah dan dikurniakan 6 orang anak, 2 lelaki dan 2
perempuan:
1. Muhammad Hafeez
Firdaus (lahir 27 Ogos 1984). Berkahwin
dengan Musfirah binti Kader pada 30 Okt 2011) dan dikurniakan seorang puteri
bernama Wafa Firdaus (22 Ogos 2012- meninggal dunia 9 Jun 2013) dan seorang
putera Sayf (Feb 2015).
2. Nur Fairiz
Fazeera (lahir 23 Oktober 1985). Berkahwin dengan Mohd Farihan bin Md Ridzuan
pada 24 Sep 2010 dan dikurniakan dua orang putera, Muhammad Aqeef Waqas (lahir
24 Oktober 2011), Muhammad Aariq Waqas (2014) dan seorang puteri Nur Aralyn
Raysha (18 Jun 2015).
3. Aisyahnur Abid
(lahir 8 Mac 1990). Berkahwin dengan
Muhd Noor Hafiz bin Kassim pada 8 Mei 2010 dan dikurniakan seorang puteri Auny
Humayra (24 Nov 2012) dan seorang putera, Muhammad Hadeef Asyfa (2016).
4. Atikah Nur
Ezzaty (lahir 6 Jun 1991) berkahwin dengan Muhammad Asyafiq bin Harun pada 30
Ogos 2014 dan dikurniakan seorang putera dan seorang puteri, Putra Afi pada
bulan Ogos 2015 dan Putri Maisya (2016).
5. Muhammad Heikal
Fawwaz (lahir 26 Mei 1995).
6. Nurul Azyan
Syafiqah (lahir 4 Mei 2000).
Anak Kelima
Selepas aku adalah Noradzim (Ajim), anak kelima. Ajim
dilahirkan pada tahun 3HB JANUARI 1963. Di kalangan adik-adikku, Ajim juga
dikategorikan sebagai berani, cuma dia bukan kaki bergelut macam Amim. Dia juga
bersekolah yang sama dengan aku masa di SRS dan STMI. Dia lebih berani dengan
aku. Masa di SRS, masa tu aku di Tahun 5 dia baru masuk Tahun 1, dia pernah
berkelahi dengan kawannya sampai dahinya benjol. Kawan-kawanya bawalah datang
jumpa aku, mengadu, tapi aku yang menangis (kesian tenguk dia)....hahaha. Tak
guna punya abang.
Selepas SRP dia melanjutkan pelajaran ke Tingkatan 4 Sains
di Sek Tun Ismail (STI), Parit Raja. Lepas SPM, dia kemudiannya memasuki Maktab
Perguruan Ilmu Khas (kalau tak silap aku la) seterusnya mengajar di Sek Men
Pulau Lumut, Pelabuhan Klang lebih kurang tahun 1984 atau 85. Pulau Lumut
adalah sebuah perkampungan nelayan Melayu. Untuk ke sana perlu menaiki bot
selama 45 minit dari jeti Pelabuhan Klang. Tapi kini, Pulau ini telah
dimajukan, ditukar nama menjadi Pulau Indah dan wujud sebuah pelabuhan moden (Pelabuhan
Barat atau Westport).
Dalam tahun awalnya Ajim tak tahan mengajar di sana, merayu
untuk minta tukar ke tanah besar namun tidak berjaya. Tapi akhirnya, dia
mendapat hobi baru iaitu memancing di laut (pasal dah boring sangat la tu) dan
selain ikan dia juga berjaya memancing anak gadis Pulau Indah bernama Zaharah
bt Abd Rahman. Kekal dia bermastautin di sana sehingga sekarang. Ajim
dikurniakan ramai anak, iaitu 7 orang iaitu:
1. Muhammad Fauzan
(Pojan)- sekarang bertugas dengan APMM, berkahwin dengan Reiza Farahwan binti
Rosdi pada bulan April 2019.
2. Ain Nazihah
(Ain) - Graduan ITM Manjung
3. Wahidatul
Saidah (Wahidah)- graduan UITM Shah Alam. Berkahwin dengan ....
4. Muhammd Ilman
(Ilman) (1995)
5. Muhammad Farhan
(Pa'an)
6. Muhammad Ikhwan
(Iwan)
7. Nurlyana
Hazirah (Azira).
Ajim sekarang mengajar di sebuah sekolah rendah di Pulau
Indah, Klang.
Anak Keenam
Rakhiman (Man) adalah anak yang keenam, dilahirkan pada
13HB OKTOBER 1965. Aku tak banyak mengikuti perkembangan Man. Mungkin beza usia
selama 6 tahun, dah lain generasi. Masa dia sekolah sekolah rendah aku dah
sekolah menengah dan tinggal rumah Nyai, jarang dapat jumpa. Masa aku
tinggalkan kampung pada tahun 1977, dia baru Tahun 6. Lepas tu aku pun jarang
balik kampung, setahun sekali dua sahaja.
Lepas SPM (atau STP) dia buat berbagai kerja termasuk yang
aku ingat di dalam kawasan (hutan) di pendalaman daerah Maran Pahang. Dia minat
juga nak masuk tentera tapi tidak berjaya dalam temuduga pemilihan Pegawai
Kedet. Man sudah menunaikan Fardhu Haji
pada tahun 1990 semasa dia masih bujang lagi.
Aku tak ingat tahun berapa dia berkahwin, tapi itulah hari pertama dia dapat surat tawaran kerja dengan JPJ.
Agak-agak dalam tahun 1994 macam tu la. Dia berkahwin dengan gadis pilihannya
(bekas rakan sekolah di STI), Salmah binti Jais, seorang jurutera di MPOB berasal dari Parit
Raja. Mereka dikurniakan 4 orang anak, iaitu:
1. Fatimah Nur
Asyikin
2. Amirul Zulhilmi
3. Muhammd Imran
Zaki
4. Aliyah Nazihah.
Taqdir menentukan, perkahwinan Rakhiman dengan Salmah tak kekal dan mereka berpisah
dalam tahun 2004. Man kemudian berpindah ke JPJ Kemaman dan beli rumah di sana
dan bertemu jodoh kedua di sana. Dia bernikah dengan Jamilah binti Abd Ghai,
seorang peguam di Kemaman pada tahun 2007 dan telah dikurniakan seorang cahaya
mata:
Iyrdena Zahirah (2008).
Didoakan semoga jodohnya kali ini akan berkekalan hingga
akhir hayat.
Anak Ketujuh
Khairiah (Yah) dilahirkan pada 13HB MEI 1968. Apa yang aku
ingat, pada tahun itu nenek aku sebelah mak (Embah Suminah) menunaikan Fardhu
Haji (masa itu naik kapal laut). Betapa susahnya orang nak pergi haji masa tu,
dengan persediaan yang begitu rapi seperti kotak-kotak makanan sepanjang
pelayaran pergi dan balik. Rasanya, 3 bulan baru balik dari Mekah.
Aku masih ingat, masa nak menamakan bayi, dia ada menyebut
yang dia namakan Khairiah kerana mengambil nama Menteri Pelajaran pada masa
itu, Allahyarham Encik Khir bin Johari yang baru merasmikan SRS. Khairiah dalam
bahasa Arab yang bermaksud 'wanita yang baik'.
Macam juga Man, aku tidak dapat banyak maklumat tentang
perkembangan Yah masa kecil kerana dia membesar ketika aku di perantauan.
Setahun jumpa sekali dua sahaja. Selepas SPM Yah diterima menjadi Guru Agama di
Pontian sebelum ditukarkan ke Batu Pahat. Yah juga telah menunaikan fardhu haji
sebelum mendirikan rumahtangga bersama Ngah pada tahun (1989).
Dia berumahtangga pada tahun 1990 atau 1991 dengan seorang
pemuda dari Kg Parit Haji Ali bernama Mohd Safingi bin Hj Sulaiman (Pie),
graduan Banking dari UiTM. Yah dan Pi'e dikurniakan 5 orang anak:
1. Fatin Fadwana
(1992) - graduan pengajian Pendidikan Khas di UPSI Tg Malim dan menerima
Anugerah Pingat Emas DiRaja dalam Konvo UPSI Nov 2015. Berkahwin dengan
Muhammad Ariff bin Mohd Yunus.
2. Umar Abdul Aziz
(1995).
3. Raihan
Nurhanani (1997).
4. Khairin Jadwa
(2000).
5. Khairunnisa
(2005).
Anak Kelapan
Aminin (Minin) dilahirkan pada 3HB FEBRUARI 1971, anak
bongsu, mestilah paling manja. Untung sikit dia ni, masa dia kecik, bapak dah
tua, jadi tahap kegarangan bapak dah menurun. Lagi satu, masa tu kebun getah
dah tak ada, potong kelapa sawit pun semua dah upah kat orang. Jadi dia tak lah
rasa sangat derita berperang dengan nyamuk dan agas di kebun.
Sama macam abang-abang dan kakak-kakaknya, bersekolah
rendah di SRS dan menengah di STMI. Dia masuk Tingkatan 4 Sains di STI Parit
Raja. Masa sekolah menengah pun bapak dah beli kan motorsikal. Rezeki anak
bongsu la kan. Lepas SPM dia masuk Maktab Perguruan Melewar, Seremban. Tamat
latihan di Maktab, Mini kena mengajar di SRJK China di Chukai. Dia pun sama
dengan Ajim, mula-mula tahan duduk jauh, nak mintak tukar balik Johor, tapi tak
dapat. Kalau Ajim ubatkan boring dengan memancing, Minin pulak buat tuisyen
mengajar anak-anak China. Sukses pulak tu. Maka, perniagaan tuisyennya semakin
berkembang.
Dia kemudiannya mengambil cuti belajar untuk mengambil
ijazah di UPM selama 4 tahun. Selepas graduat, dia kena tukar ke Pengerang tapi
tak pergi.
Entah macam mana, dia boleh terjerlus dalam bidang
perniagaan aku pun tak pernah tanya.
Kalau tenguk raut wajahnya, memang tak ada tokoh ahli perniagaan.
Mula-mula dia buka kedai handphone dan membaiki komputer, kemudian masuk
perniagaan construction dan lepas tu macam-macam sampai kepada pembekalan alat
ganti bot untuk PETRONAS. Balik dari UPM dia teruskan usahaniaganya.
Setelah 37 tahun membujang, dan menghabiskan sebahagian
besar kerjaya di Kemaman, Terengganu, akhirnya dia bertemu jodoh di Kuala
lumpur. Gadis pilihannya bernama Reiza Mardeanna binti Mohd Rosdi. Mereka
berkahwin pada tahun 2008 dan setakat ini telah dikurniakan seorang putera,
Adam Iskandar yang dilahirkan pada 13 November 2010 (Adam dilahirkan semasa aku
berada di Makkah menunaikan Fardhu Haji).
ALBUM LAMA
Ini lebih kurang tahun 1981 - semua yang ada ni
masih bujang trang tang tang- tenguk la si Minin tuu, lokooo je lagi. Kalau
cakap sekarang ni bawak Lexus ke Merc, mesti korang tak caya
No comments:
Post a Comment