JANJI OVERSEA
INDIA PUN INDIA LAH
INDIA PUN INDIA LAH
FIRST TIME 'OUT' FROM SOUTHEAST ASIA
India merupakan negara di luar kepompong Asia Tenggara yang
pertama aku lawati. Bagi seorang pegawai TUDM (khususnya Cawang Logistik),
peluang untuk berkursus di luar negara sama ada India, Australia atau USA akan
diperolehi dalam masa 5-10 tahun perkhidmatannya. Mereka berpeluang mengikuti kursus kepakaran
seperti Fuel Quality Control, Explosive Storage, Intermediate Supply Officer
atau Air Movement and Dangerous Cargo.
Namun sepanjang tempoh perkhidmatanku, (setakat ini telah
30 tahun), aku tidak pernah mendapat peluang atau tawaran kursus di luar
negara. Sehingga tahun perkhidmatanku ke 15 pada tahun 1996 - aku hanya dapat
sekali sahaja terlibat dengan tugas rasmi ke luar negara, iaitu Medan Indonesia
pada 1991 - sebagai Logistic LO semasa Eksesais Elang MALINDO.
Kali pertama aku keluar dari kepompong Nusantara ialah pada
tahun 1997 semasa aku bertugas sebagai PS2 SISMAT C. Aku diberi peluang untuk tugas PDI bagi peralatan
Radio Transceiver dari Bharrat Industries, Chandigrah yang ditaja oleh Syarikat
Federal Telecomm.
Terima kasih kepada Lt Kol Kamarudin Mohammad TUDM (PS1
Kontrak pada masa itu) yang mengemukakan nama aku kepada APTU Materiel, kerana
beliau mengetahui yang aku tidak pernah diberi peluang ke luar negara. Memandangkan peluang pada masa itu hanyalah
ke India, so grab la apa-apa yang ada, kalau ada lagi nanti yang lebih menarik
boleh dipertimbangkan. India pun India
lah.
Aku pergi dengan Mej Hishamuddin (Eng), Encik Maniam (PSU
Pero 5- MINDEF) dan Mr Tan dari Fed Communications Sdn Bhd, iaitu local agent
kepada Bharrat Elec Ltd, India.
Lawatan ke India adalah
satu pengalaman baru yang membuka mata dan hati- kenapa kita perlu bersyukur
yang teramat sangat dilahirkan di Malaysia.
Selama ini aku tak tahu kenapa orang suka sangat ke luar negara untuk
menyerati PDI yang ditaja oleh pihak syarikat (tertakluk kepada klausa
kontrak).
Indira Ghandi International Airport
Parliament House
Old Delhi
New Delhi
New Delhi
Tidor satu malam di hotel di Delhi - juga pertama kali
duduk di hotel 5 bintang- aku lupa nama hotel itu. Malam itu kami makan di sebuah restoran
Pakistan- makan nasi beriani kambing- sedappppp memang sedap. Lebihnya kami
tapau- nak bagi kat driver. Di India, kami dinasihati supaya jangan makan atau
minum di tempat-tempat selain hotel dan restoran eksklusif. Risiko tinggi- kerana air dan makanan yang
tidak bersih.
Keluar sahaja dari restoran - kami diberikan suasana
sambutan yang amat memeranjatkan oleh penduduk tempatan- kami dikelilingi oleh
ramai orang - hingga sukar untuk berjalan. Mereka ialah peminta sedekah yang
menghulur tangan tanpa merasa jemu.
Formulanya- jangan bagi- nanti akan bertambah ramai.
Keesokan harinya - pagi-pagi kami bertolak ke Chandigarh
menaiki keretapi - 1st Class. Nama
sahaja Business Class - kita punya kelas 3 lebih selesa. Kalau naik Kelas 3 di India- kita akan duduk
sama dengan ayam, kambing dan pastinya dapat free entertainmentt dari sang
lalat.
Tapi buruk-buruk railway service di sini,penumpang first
class dapat 'flight ration'. Isinya air kotak, biskut, kacang dan
gula-gula.Bermula dari Stesen New Delhi- apabila keretapi bergerak, kami telah
dipertontonkan dengan pelbagai suasana sebenar kehidupan di kota Delhi.
Stesen keretapi New Delhi
suasana hingar bangar semasa menaiki keretapi Kelas 3
pemandangan biasa di stesen keratapi di India
pemandangan di sepanjang 1-2km laluan rel keretapi sebaik sahaja keluar dari stesen
pemandangan biasa di stesen keratapi di India
pemandangan di sepanjang 1-2km laluan rel keretapi sebaik sahaja keluar dari stesen
Pemandangan di tepi rel keretapi: Keluar sahaja dari bangunan stesen (macam KL
Sentral la kononnya)- kami ditayangkan dengan suasana perkampungan setinggan
yang kotor-bolor dan sesak. Lihat gambar di atas. Kebetulan waktu kami
bertolak, hari masih pagi. Maka ada x-rated action. Pakcik-pakcik yang sedang melepaskan hajat
(besar) ditepi rel. Dengan muka yang tak
ada rasa bersalah langsung- mereka mencangkung mengadap keretapi yang sedang
bergerak perlahan- dia angkat kain - dan melepas. Maka mata ribuan mata dari dalam keretapi
boleh melihat dengan jelas - torpedo dia
terjulur je.Cisssssss. Mahu hilang
selera aku untuk 3 hari.
Aku lihat Encik Maniam termenung jauh. Terpegun. Terkedu. Ini merupakan kali pertama juga beliau menjejaki tanah benua kecil India. Pastinya, dalam hati sanubarinya terdetika kata-kata "terima kasih yang tidak terhingga kepada datuk nenekku yang berhijrah ke Malaya dulu untuk keluar dari kemiskinan"
Jadi, hampir sepanjang satu jam pertama perjalanan
kami,dipaparkan dengan keadaan yang hampir serupa.Bila keretapi melalui
ladang-ladang kampung, kelihatan penduduk kampung sedang mencangkun di tengah
lapang di kebun. Boleh dilihat jelas
kerana di sana keadaan tanahnya lapang dan berumput jenis menjalar sahaja.
Meraka pulak, walaupun ada pokok tapi tak ada usaha untuk berselindung.
aku tak nampak keadaan ini- tapi ini benar berlaku di India
Perjalanan dari Delhi ke Chandigarh mengambil masa lebih
kurang 4 jam. Bandar Chandigarh terletak di kawasan tanah tinggi dan lebih
sejuk. Bandarnya pun lebih bersih dan
lanskap yang cantik. gadis-gadis di
kawasan ini juga putih dan cantik, macam dalam filem Hindustan.
Chandigargh merupakan bandar perindustrian yang moden. Sistem perbandaran dan jalanrayanya lebih sistematik dari Delhi. Walaupun wajah kemiskinan penduduknya masih tidak dapat disembunyikan, ia adalah lebih bersih dan teratur.
Tapi on the way nak ke kawasan industri, kami melalui
kawasan kampung juga- dan terpandang juga keadaan kotor - dan aktiviti melepas
(membuang najis) di atas tanah lapang. Kelihatan juga beza antara masyarakat
kaya dan miskin, di mana ditengah-tengah kawasan miskin ada sebuah bunglow
besar- berpagar tinggi.
di Chandigarh memang banyak taman-taman yang cantik
Setelah
selesai tugas membuat pemeriksaan dan ujian radio di premis Bharrat
Industries- dan juga di satu lokasi yang
jauhnya lebih 20km dari kilang- satu kawasan pergunungan ke arah pekan Simla di
kawasan Himalaya. Pemandangan yang menakjubkan
dengan sungai mengalir di lembah yang kontang - cantik saja la- kalau di buang
negeri dan duduk di tempat macam ni, tak tau la, berapa hari nyawa aku boleh
bertahan
Banyak pemandangan seperti ini (patung batu) di sekitar bandar Chandigarh
Setamatnya tugas di Chandigarh kami pulang semula ke Delhi.
Masa untuk bershopping dan melawat.
Semua perjalanan kami (di India) ditanggung oleh kontraktor. Sepanjang tempoh itu kami menaiki kereta
jenama 'Ambassador' iaitu Indian
national car. Gunanya minyak diesel.
Yang tak tahan ialah baunya. Hinggakan,
kami menolak untuk melawat Taj Mahal di Agra kerana terpaksa naik Ambassador
lebih 2 jam. Mau mabuk darat dibuatnya..
Ambassador for taxi
Ambassador juga digunakan sebagai kereta rasmi Jeneral tentera India
Di India, itu lah satu fesyen kereta yang ada. Warna pun amat terhad, yang nampak cuma hitam, putih dan biru. Teksi guna, Staff car General, malah Menteri Kerajaan India pun pakai kereta yang sama. Mereka bangga dengan kereta itu.
India juga terkenal dengan industri textiles dan juga leather product. Dengan bekalan yang ada dapat jugalah aku belikan beberapa helai pakaian untuk anak-anak aku. Setakat yang mampu. Tapi memang berbaloi, sampai hari ini (2011) setelah hampir 15 tahun kasut anak aku masih elok lagi- memanglah jarang dipakai- tapi kualitinya memang tinggi. Baju sahaja yang tak boleh dipakai lagi sebab dah sempit tak boleh diperturunkan lagi.
Kalau lihat gambar di bawah, semua pakaian yang dipakai oleh Atikah, Heikal (dengan kasut sekali) dan Aisyahnur adalah pakaian yang aku beli di India. Pakaian yang dipakai oleh Atikah dan Aisyah kemudian diperturunkan kepada Nurul- dan masih elok lagi.
Anak-anakku memperagakan pakaian produk India (1997)
kiri:dengan pengawal kawasan istana dan kanan: melihat kemahiran menenun di kedai karpet
Malam kedua kami di Delhi, Mej Hishamuddin diserang demam denggi. Sebenarnya sebelum bertolak, dia dah kena tapi doktor bagi ubat dan pulih sementara dan mampu untuk menyertai tim. Kalau declare awal-awal, memang doktor tak akan bagi. So,malam-malam terpaksa Mr tan cari doktor bawa ke hotel. malam itu dia kena satu jab. Alhamdulilalh esoknya dia dapat recover.
posing bersama pekerja hotel (kanan- Mr Tan)
Kami melawat sekitar Delhi- seperti kawasan Kompleks Kerajaan dan Parlimen India. Dua hari kami bershopping. Hari terakhir di Delhi kami sempat menziarahi pejabat Penasihat Pertahanan Malaysia. Aku lupa namanya, an Army Colonel. Kebetulan masa itu,ada dua pegawai ATM sedang berkursus di National Defence College di New Delhi, iaitu Brig Jen Datuk Nik Ismail TUDM dan Kol Zubin (Army). Datuk Nik kemudiannya menjadi PTU pada tahun 2004. Kami kemudiannya diajak ke OMQ Kol Zubin untuk minum teh petang.
Standard OMQ untuk Kolonel macam la rumah Sarjan di Malaysia (tak teringat nak ambil gambar)
Standard OMQ untuk Kolonel macam la rumah Sarjan di Malaysia (tak teringat nak ambil gambar)
bersama pengawal di kawasan Kompleks Parlimen India
..
No comments:
Post a Comment