Memoir Putera Lapis Mahang

Memoir Putera Lapis Mahang
YANG AWAL DAN YANG AKHIR

Sunday, September 1, 2013

AF 009: MINDEF- I COME I SEE I CONQUER

MINDEF
I COME - I SEE - I CONQUER


KEMENTERIAN PERTAHANAN ATAU MINISTRY OF DEFENCE (MINDEF) merupakan salah satu kementerian yang penting dalam sesebuah negara yang berdaulat. Di Malaysia MINDEF merupakan 5 kementerian yang terpenting selain dari Kewangan, Dalam Negeri, Pelajaran dan Kesihatan.

Bagi seorang pegawai ATM, dapat bertugas di MINDEF merupakan satu perkara yang amat penting dalam perjalanan kerjaya mereka. Di MINDEF, pegawai berpeluang membuat tugas staf (turus) yang terlibat dalam perancangan, dasar dan pengurusan strategik, latihan dan operasi. Di MINDEF pegawai muda dapat berkenalan dengan pegawai-pegawai kanan perkhidmatan masing-masing.

Bagaimanapun ada juga pegawai yang tidak suka bertugas di MINDEF kerana suasana yang terkongkong dari kebebasan bergerak dan banyak tugas-tugas terpaksa dilakukan bersendirian kerana jumlah staf yang terhad. Kalau bertugas di unit, anak buah ramai, persekitaran pun lebih terbuka dengan kawasan kem yang luas, banyak pokok dan dapat banyak bergerak sama ada berjalan kaki atau menggunakan kenderaan. Suasana juga lebih sihat.

Perjalanan kerjayaku ke MINDEF bermula pada tahun ke 10 perkhidmatanku. Pada masa itu sudh ramai skot dan juniorku yang telahpun bertugas di MINDEF lebih awal.

Sepanjang tempoh hampir 40 tahun perkhidmatanku dalam ATM, 18 tahun adalah di dalam bangunan MINDEF.

Ringkasan perkhidmatanku di MINDEF di bawah tajuk ini meliputi tempoh dan jawatan berikut:

(1)   PS2 Belanjawan Latihan di Jabatanarah Latih, Departmen Tentera Udara (DTU) - mulai Dis 1991 hingga Jun 1993.

(2)   PS2 SISMAT C, Bahagian Materiel, Markas Tentera Udara (nama baru bagi DTU) - mulai Jun 1993 - Jun 1994 - kemudiannya aku melanjutkan pengajian di ITM dari Jun 1994 - Jun 1996).

(3)   PS2 SISMAT B/PS2 SISMAT C,  MTU - Materiel - mulai Jun 1994 hingga Ogos 1997.

(4)   PS1 SISMAT,  MTU - Materiel - mulai Jun 1994 hingga Dis 1998. Kemudiannya aku mengikuti kusus staf di MTAT dari Jan 1999 - hingga Dis 1999. Setelah tamat kursus MTAT aku beertugas di BPPK, Kementerian Kewangan mulai Jan 2000 hingga Jan 2004.

(5)   PS1 SISMAT, MTU - Materiel mulai Feb 2004 hingga Ogos 2005.

(7)   PS1 KONTRAK, Bahagian Materiel, MTU - mulai Ogos 2005 hingga Apr 2007.

(8)   Pengarah Pengurusan Transformasi, MTU-BPS - mulai 1 Jan 2011 hingga 12 Feb 2012.

(9)   Pengarah Materiel, MTU-Materiel - mulai 14 Ogos 2014 hingga 15 Mac 2015)

(10)  Pengarah Bantuan Khidmat, MK ATM-KOMLEK - mulai 16 Mac 2015 hingga 8 Apr 2018.

(11)  Ketua Pengarah Operasi Logistik, MK ATM-BLP - mulai 9 Apr 2018 hingga 17 Dis 2018.

(12)  Assisten Ketua Staf Logistik Petahanan, MK ATM-BLP - mulai 18 Dis 2018 hingga bersara pada........2019.




Image result for kementerian pertahanan malaysia

PERJALANAN KE MINDEF

dari 'MPPU' ke 'DTU'


 MARKAS PEMERINTAHAN PERTAHANAN UDARA
(MARKAS HANUD)

My first 5 year service was not VERY encouraging. Very low profile. Other than tough experience working in 3FTC under Lt Kol (U) Abdul Aziz Iskandar, the rest were normal route of young 'chico' Lieutenant.  Not to be seen (1).

I came back from ITM and reported to MPPU with the lowest morale because after 8 years in the Air Force, I am still holding the rank of 'Leftenan'. Some friends called me Leftenan Tua. My frustration was not due to late promotion but 'losing my seniority' unnecessarily. Four years as a Leftenan? Seeing my super juniors had been promoted to Kapten. By the time I got my Kapten on 1 August 1989, it was already 7 months over the date of 'substantive Kapten'. My substantive Kapten supposed to be on 24 Jan 1989. I lost my 7 months seniority (in Kapt). I repeat, unnecessarily. I lost my seniority was not caused by my weakness or fault but by circumstances. Because the service sent me to ITM at the time I supposed to get my Kapten. It was really demoralised me.

(1) Note: When I was in 2 FTC, TUDM Kluang (in 1981) for my flying course, the PTU then, Lt Gen (U) Datuk Mohamed bin Taib during his unofficial short visit to the base had given a short talk (advice) to the base members in  ASF hanger.  It was a Flight Safety Week closing. I still remember some of his words, inter alia he said (roughly)  that;

"You, Kaptens and Mejars (future leaders) must work very hard in order  to prove your capability and ability.  The top management will watch and assess you.   And you, chico Lieutenants (referring to the flying students) do not have to worry, just follow the instructions, you have nothing to prove to me, in fact Second Lieutenants are not to be seen."

However, Thanks to ALLAH for opening the mind of the RMAF leadership to nominate me for Diploma course.  Short of recognition. MAY BE because of my good achievement during my Basic Logistic Officers' Course in 1983. Without that diploma, my 'colours' in the RMAF today might be different.

Upon my graduatiion from ITM Shah Alam in Mei 1989, I was posted to Markas Pemerintahan Pertahanan Udara (Air Defence Command HQ) or MPPU which located in KL Base. At that time, MPPU was the 'hottest plate' in the RMAF. Not because of the toughness of the workload but because of the Commander. The Commander or Panglima (also the founder of MPPU) then was Brig Jen Datuk Abdul Ghani Aziz TUDM, the sit hot general and also the youngest general in the RMAF ie: potential PTU at that time. He was very 'up-to-date', sharp, intelligent, knowledgeable, tough, fit and active in rough outdoor sport (big bike, golf, marathon, equestrian, polo, mountain bike etc).  I was informed (at that time) that he (the Panglima) is somebody's (VIP) son. His father, Tan Sri Abdul Aziz bin Mohd Zain was a retired High Court Judge. 

Ghani's wife, Datin Seri Wilson binti Syed Ibrahim is also very  nice person, amicable, and flying at low profile. People said, she is not like other Datins...khususnya yang tak menyangka nasib badan, kawin dengan huh-hah 2nd Lt,  tetiba dapat gelaran Datin! Ada yang lupa daratan.... Maka itu yang menjadikan mereka terlebih kuah!



Abdul Ghani Aziz (1st Air Defence Commander)- later became the Chief of AF(1993-1996) 

The most hazardous day in MPPU was Friday morning. I was weekly briefing. Each desk officer will present the serviceability state of their asset and explain each problem of the asset (especially the cuases of aircraft on ground (AOG). The briefers must be tip top (tak kira la, kalau you baru take over the duty pagi itu atau tidak). Otherwise, if they could not answer any of his question (Panglima) you will get barbequed or wacked there and then. The things that 'people' could not stand with Datuk Ghani was his 'vulgar and sarcastic words'. He would make you become the most dumb person in the world. And he did not care either you are junior or senior officers.

Many time, after the briefing session, I met the officers 'in the oven' situation.  Sweating, reddish, panicky and  hopeless face.   For those who 'smoking', their action look like to finish a box of cigarettes within a minute.  Something like 'TIADA ESOK BAGIMU'.  One of the killing words issued by Gen Ghani for one of his senior officer who failed to satisfy his expectation was;

"You are not fit to be a Major, not even a Sergeant!"

Gen Ghani had his own 'Young Turks Group' that he groomed based on their qualification, ability and leadership.  They got their Major very fast.  Those who then recognised as  'Young Turks' were Mej Razali Ghani (now Mej Jen Dato' Ir), Mej Md Zaki Md Zain (now Brig Jen Dato'), Mej Nazrene Abul As (retired Kol), Mej Rosdi Mahmud (retired Kol- now Datuk), Mej Azizan Shaari (retired as Mej Jen Dato').  The pilots were Mej Rodzali Daud (retired Gen Tan Sri (PTU: 2009 - 2014), Mej Ansar Ali (retired as Mej Jen Dato'), Mej Zakaria Salleh (retired Kol- killed in air crash 2011 while performing air show in Indonesia). 

Among the senior officers working in MPPU (1989-1992) that I could remember were Kol Danny Loh Cheng Kwee (retired), Lt Kol Rajaratnam (retired),Tan Teck Ee (retired Lt Kol), Mej Victor Emmanuel (retired and migrated to Australia), Mej Mohd Selamat (retired Kol- Dato' - now CEO ATSC), Mej Rosdi Mahmud (retired Kol- now Datuk), Mej Gan Ling Sing (pilot, retired), Mej Mohd Noor Ismail (retired Lt Kol), Mej Chong Ah Watt (ADC, retired Lt Kol), Mohd Saifullah (retired Lt Kol), Mej Yusof Idris (retired), Mej Ithnain Hussein (retired, deceased), Mej Mohd Zaki Ishak (retired Kol), Mej Zamani Mod Amin (joined APMM at Kol and retired as Laksda Dato'), Mej Bahkri Paijo (Eng, retired).


 
 
 

The legacy of Datuk Ghani (during his tenure as Panglima Pertahanan Udara) was the establishment of MPPU itself and he got his two star. He was promoted to Major General on 1990 (I was still serving in MPPU). In 1991 he went to RCDS (UK) for his one year course. Prior to his promotion, the RMAF had only one rank holder of Major General. It was TPTU. However, Abdul Ghani burried his own legacy in 1994 when he became a PTU in 1993. He revamped, reorganised and restructure the whole RMAF organization AND brought up another legacy. MPPU disappeared from the organisation and replaced by No 1 Air Division HQ.

His another legacy was 'Annual 10km Run'. Every year MPPU organised 'Jaguh Exercise' which involved all the fighter squadrons and air defence units. One of the events in this programme was 10km run. All officers were compulsoried to take part in this run. The entrance fees was RM100 (actually not a fee but a deposit). All must complete the 10km within 60 minutes. Every extra minute from 60 will be fined RM10. If you completed the run within one hour, you will get back your RM100, If you late 3 minute, you will get back your RM70. If you late by 10 minutes, you will lose all. And after his retirement, this 10km run was also extinct. However, the Commanders after him were not interested to continue his.

One of the sour memories which related to this  annual 10km Run was:

In 1990, the host for 10k Run was RMAF Butterworth. So all the young officers were issued with train warrant from KL to Butterworth. Happened that I got to share the warrant with one of my friend 'Kapt A'.  So the warrant was issued under his name.  He changed the warrant and kept the ticket.  I remember that we supposed to depart from KL on Friday afternoon (2.30pm) because the run will commence at 6am on Saturday. At that time, the train journey will take roughly 8 hours. So we could reach Butterworth at 10pm and had enough rest before starting off tomorrow morning.

We made an agreement that we would assemble at the railway station (near Masjid Negara) after the Friday Mosque prayer.  Taking no risk, and knowing the traffic on Friday afternoon was bad, I (with another small group of young officers, performed our prayers at Masjid Negara.  But not Kapt A.  After our prayers, we walk to the station together.  But, unfortunately until 2.30pm, Kapt A did not turned up.  The other group left me alone waiting for Kapt A.  And, he arrived about 15 minutes later.  We missed the train.  So, we have no choice. No way to absent the 10k run. The picture 'Gen Ghani face' playing in our mind. We must be arriving Butterworth before 6am next morning, otherwise FINISH! So, we grabbed our bags and rushed to Pudu Raya, looking for express bus. Again, very unlucky- all the ticket for that day were fully booked.  We rushed for staggering bus.  KL- Ipoh- Taiping and Butterworth. Pooohhhh..and ended up we arrived Butterworth at 0100H.  and definitely we were laughed by our friends.

Oh yeah, another sweet memories in MPPU was 'PANLOKARAMA'.  Every year- MPPU had the its annual air exercise called Exercise JAGUH.  This exercise was the platform for all fighter squadrons under MPPU's command to exhibit their capability and flying skill.  At that time the fighter squadrons were No 6 and 9 Sqn (Skyhawks), No 11 and 12  Sqn (F5E) and No 3FTC (MB339A).  At the end of the exercise, we had the JAGUH Nite.  The main agenda was the top gun award for the exercise.  In that night,  the units under command will be grouped into three, namely; Kuantan, KL and Butterworth, and each group had to present a performance in the form of drama/theatre which contains the pantun seloka  berirama.


This was the only day for the MPPU people to laugh on their own liking.  The other days in MPPU were serious business day. That night (Jaguh Nite) also some of the officers and airmen showed their talent in performance arts.  I myself had the opportunity to show my talent on the stage. I represented MPPU in the stage drama twice. Our director was Mej Manaf Zaid TUDM. Taking into consideration that I am a Javanese clan, I was selected to act as a bomoh.   

I was officially posted out from Markas HANUD on 15 Dec 1991.


Related image

HOW I GOT MY FIRST STEP INTO MINDEF?

My tour in MPPU was about 2 and half years, before being called (interviewed) by Lt Col Ahmad Haidir (then SO1 SISLOG). He was looking for somebody to replace 'Mej Ahmad Zaini' (also my intake) as SO2 Training Finance in Training Directorate. Ahmad Zaini was posted to ITU Kinrara to assume 'Ketua Cawang Logistik' office and promoted to Major. He was among the TJP37 (my intake) got the rank of Major early. He deserved it.

After reviewing my profile and achievement, Col Haidir offered me to take over the SO2 Training/Finance without promotion (SO2 but Captain appointment). I accepted the challenge and by Dec 1991 I received the signal to report to MINDEF. Well, thank you Col Haidir, Sir. You found me in the mud, at last. I believe you did not regret with your choice and I am very sure, today, I will be proud with my achievement. I was oficially posted in to DTU-Latih on 15 Dec 91 but my reporting day was about 2 weeks after that.

In Training Directorate (LATIH), my Director of Training was Lt Kol Mohd Yusof Abdul Kadir TUDM, an Engineering Officer. His face looked like a serious worker but he had a 'gentleman smile'. Handsome guy, supposed he has a 'mamak' blood.

I learnt a lot from him. He had his way of training his staff. For some important mission (job) he did his own research before he assign his staff officer to take up the matter and he pretended that he didn't know.  Then he will follow (silently) either his staff would do the right thing or not; by asking the staff to report the work progress to him.  Normally he would chide us if at certain 'level of decision making' the staff officer did not refer to him before making any decision- especially when dealing with other authority.

The other staff officers in DTU Latih then were:

(1)   Mej Ali bin Abdullah TUDM @ Ali Kogia - Heli Pilot (retired Mejar)

(2)   Mej Ali bin Karwi TUDM - Admin (retired Brig Jen Dato')

(3)   Mej Mohd Fauzi bin Abd Rahman TUDM - ATC (retired Lt Kol)

(4)   Kapt Azhar TUDM - Engineering (retired Mejar)

(5)   Kapt Nazri bin Miswadi TUDM- Materiel (retired Mejar)

Desk Officer 'UK'

Besides performing a duty of Budget and Financial roles in 'Latih', I had been given a task as a desk officer' for RMAF training programmes in UK and Jordan. Between 1992 to 1994, the activity of training in UK was very aggressive due to the implementation of 'MOU Project'. The MOU Project consist of the procurement package for 28 Hawk aircraft, Martello and MARDIS Radar System and Hawk Simulator System. Almost every month will be a group of RMAF officers and other ranks were going to UK either for long or short courses in various places in UK. I was really hectic dealing with MOU Project Office and also British High Comm from time to time. The most challenging works were late submission of candidates to the British due to English Test and also approval from 'Air Force Board'. The DA Office in British High Comm was always chasing me for the nomination. At that time, no hand phone and no email. Everything by facsimile or telephone.

My problems were actually RMAF problems. Another problem faced by this project was the 'perks' received by the trainee. I couldn't remember the amount of their substantive allowance in UK, but as low as they can only survive for a week in UK (due to the high cost of living in UK). The students or trainees were crying for shortage of money especially who had married and left their family behind. Worst enough, some of them couldn't take the suffer/pressure and decided to give up the course and came back half way. My comment (today) is all those things showed the failure of the project team who did not thoroughly looked into this matter.

The Hawk project trainees were suffered. The problems were later brought up to the highest level in MINDEF and a new allowances were approved. The next group (Martello Radar Project Course) were happier to stay in UK.

As a Captain, what I could do.  The contract (agreement) was made it such away.  We (in Latih) became an agent- pressured from all side, process of selecting the course participants, including the English Test and Air Boards.  In the same time, we were pressured by UK High Commission and also British Officer (a Major) dealing with the MOU Project. because late submission.  For that reason, for many many time I was scolded/chided by the DA in UK HighComm.  Talking in the phone, sometimes I did not understand of what he said.  Ye la, aku Kapten bongok je, tak pernah sekolah orang putih, bantai je laa.  Later on our problems increased with  the students' problem in UK.  Off course the first problem was insufficient allowance. As a staff officer (in-charge) I tried to calm them down, explaining the situation and what we had done to soften the problem.  Some of the can worked well. 

A new problem came when we start sending air women for that long course.  The women were ok. But not the men.  There were report on sexual harassment.  Normal human being.  I really learnt a lot in my short stint in DTU-Latih.

Handling UK training gave me the opportunity to meet 'closer' the person by the name of Ackbal Abdul Samad. He was selected to go to UK for one year Test Pilot Course in ITPS, UK. The cost of the programme was very expensive, more than a million RM (in 1993). The allowance entitlement according to 'PMAT' (AFCI) was comparatively low because this course was not in the UKMTS (UK Military Training Scheme). Again, the Captain (SO 2) was given a task by the Director to deal with the ITPS to fight for some allowances for Ackbal. After number of negotiations, finally Ackbal would get additional 'perks' including house, car and some subsidiary above the alllowances from the official entitlements.

Eventhough I met Ackbal when I was in Pulatibang 3 Kuantan in 1984/85 (doing his fighter conversion course), we were not so close because of his student life at that time. I had married, stayed in Married Quarters, and he was still bachelor, stayed in the Mess. After I left Kuantan in 1986, we lost contact.

Being so happy with the extra 'perks', before he left for UK, Ackbal came to me and made a promise "Toha, thank you very much for your efforts and assistance, I will never forget you, I will buy something for you when I come back from UK". I was not really 'taking note' of his promising words at that time. My principle of work (until today) is 'do your job, do not look for the rewards, if you are good, people will look for you'. So, we went to Ampang Park (he invited me to accompany him) to look for the luggage bag (the compliment from the travel agency). He got his Major in UK.

I knew the actual Ackbal one year later. The first day reporting to MINDEF upon completion of his course in ITPS, he ran to my office. I was doing the SO2 Personnel (SISMAT C) in Materiel Division (already a Major). Suddenly he appeared standing infront of me with a plastic bag and he said "Toha, as I promise to you, this is for you". A 'black leather jacket' which definitely I couldn't afford to buy at that time.

Desk Officer 'Jordan'

Jordan was a newest country establishing a reciprocal training programme with the RMAF. That happened in 1992. It was started with the visit of 2 Colonels from RJAF to Malaysia. I had been given a task to present a briefing to them. The first programme was the exchange of Staff College student. Maj Syed Salim was selected as the first RMAF officer to go to Jordan.

However the RMAF was not really ready to receive the Jordanian counterpart (what I could remember, the name was Maj Mohammed Swaish al Sarhan. We supposed to provide a fully furnished quarters. In our entitlement, fully furnished is not included the TV, aircondition, carpet and refrigerator. So, just imagine, when he arrived, he claim all those items. So, as a desk officer, i got to rock every body to find this things.

The second programme was they offered RMAF for Fighter Weapon Instructor and we offered them F5 fighter conversion. The candidate from Jordan was Lt Feda'ee Khleif Ali. I could remember his name well because I was the one who taking care of his arrival, fetched him at the Subang Airport terminal. I brought him to my house in Shah Alam before sending him to Officers' Mess Subang because the next morning he got to have a courtesy call to my Director. He, the went to Kuantan for fighter conversion course (MB339A) before moved to Butterworth to fly F5.

Our candidate to Jordan was Kapt Amran Sulaiman TUDM from 12 Sqn, Butterworth. He went for Fighter Weapon Instructor Course in Jordan. The issue of Amran was, there was no allowances scale for Jordan in AFCI. So, we have to use the nearest rate, that was UK (based on the currency exchange rate: GBP1 = RM4). But the rate for short course was too small as what was faced by the trainees in UK. So, Amran was facing financial problem over there . We, in 'Latih' were not keeping quite. We work with our MINDEF and Treasury for the special rate for Amran. Finally, Treasury approved the special 'interim' rate for Jordan course, that was RM50 per day beside free accommodation and meal provided by the RJAF. One more RMAF officer who went to Jordan during my tenure in Latih was Kapt Rohimi TUDM, an Air Defence Controller.  He went for Weapon Controller Course.

I was dreaming, one day I would be selected to attend staff course to Jordan.  But.... no opportunity was given.

My short tenure in Training Directorate gave me really a great experience. Lt Kol Yusof was also the one who guided me and gave me a trust to carry my job and recognised my performance. Later, i made to know that, he is a good friend to Lt Kol Ahmad Haidir. All my achievement was conveyed to Lt Kol Haidir and by Mac 1993 I was recommended to get my Pay of Higher Rank (Major pay).

Dealing with financial control, I was assisted by one lady EO named Puan Wan Rokiah Wan Idris and my financial clerk was Puan Salina Yoong bt Abdullah. My SNCO was FSjn Sazali bin Abd Rahman (retired WO1).

Besides taking charge of Budget, Finance and Training Programme, I was also handling the ticketing office for training. The nice part of this job was, I had the opportunity to deal direct with all the Travel Agents. Just imagine, 95% of the the Marketing personnel for the agencies were female. So, almost every week I received a lady guesses.

On 1 Mac 1993 I was posted to the appointment of PS2 Beli C (but remain attached to DTU-Latih) and drawing Pay of Higher Rank until I got posted to PS2 Anggota C on 1 Jun 1993.

In the process of major organizational structure by the PTU then, Lt Gen Dato' Seri Ghani, I was transferred to new department namely Sistem Materiel (SISMAT) to hold the appointment of PS2 SISMAT C. This appointment was formerly known as PS2 Anggota C. I got my promotion of Major with effective on 1 Jun 1993.

I learned and first time I heard a word 'quid-pro-quo' from Mej Ali Karwi (retired as Brig Gen Dato) when I was in DTU-Latih.

Semasa bertugas di DTU-Latih inilah nendaku sebelah bapak (Hjh Manisah binti Shafie) telah meninggal dunia.

Pada 29 Jan 1993 semasa bertugas di DTU(Latih) ini aku berpindah dari rumah sewa di Seksyen 17 Shah Alam kerumah keluarga ATM di No 121, Blok 4501,Lorong Golok, Kem KEMENTAH.



kembali ke pondok materiel

Aku menggantikan Mej Rodzuan Abd Ghani TUDM yang melanjutkan pengajian (ADNS-Finance) ke ITM Shah Alam.  Pertukaran ini juga membawa kepada kenaikan pangkat aku ke Mejar TUDM berkuatkuasa mulai 1 Jun 1993. Aku berterima kasih kepada Rodzuan (sekarang Brig Jen Dato') kerana mempunyai kepercayaan kepada diriku seterus diterima oleh kepimpinan Materiel untuk mengambil-alih jawatan dari beliau.

Sebelum ini, jawatan ini dikenali sebagai 'PS2 ANGGOTA C' di bawah perintah PS1 ANGGOTA, Bahagian Anggota.  Sebagai PS2 SISMAT C, aku adalah ahli dalam Lembaga Kecil (Udara) Pegawai dan LLP yang dipengerusikan oleh Pengarah Anggota.

Antara staf aku ialah PW1 Rafan bin Sikin, FSjn Baharudin Anan (bersara  PW 1), Kpl Ishak (kemudian ditauliahkan dan bersara dalam pangkat Mej TUDM) dan Kpl Sobri Mohd Noor (tred Pemandu - bersara PW1).

Aku bertugas sebagai PS2 SISMAT C sehingga Mei 1994, kerana aku melanjutkan pengajian ke peringkat Diploma Lanjutan (Pengurusan Sumber Manusia) di ITM Shah Alam. Semasa dalam jawatan ini, aku telah ditawarkan oleh AKS Materiel untuk menyertai Tim Projek MiG-29 di Moscow. Tetapi aku telah menolak tawaran tersebut dan mencadangkan nama Mej Zainudin bin Sahak TUDM untuk mengisi jawatan tersebut.

Semasa di jabatan ini, aku terlibat secara langsung dengan mesyuarat-mesyuarat Lembaga Udara dan sebagainya.  Aku juga berpeluang bertugas side by side dengan pegawai-pegawai kanan dari cawang lain khususnya Admin, seperti Kol Hj Ahmad Abd Rashid (bersara), Kol Hj Hassan Darus (bersara Brig Jen Dato), Lt Kol Marzuki Abu Bakar (bersara Brig Jen Dato) dan Lt Kol Mohd Noh Md Said (bersara Mej Jen Dato).

Malah pegawai tinggi seperti mantan Brig Jen Datuk Abdul Hadi bin Khattab TUDM, Lt Jen Dato Sri Hj Sabri bin Adam TUDM (jawatan terakhir KS Markas ATM), Brig Jen Dato' Rosni bin Aziz TUDM (jawatan terakhir Pengarah Operasi Udara APMM) juga pernah sama-sama menyandang jawatan PS 2 atau PS 3 di Bahagian ini, sebagai pegawai perancang Cawangan masing-masing.


MINDEF II

PS1 SISMAT- BAHAGIAN MATERIEL

Setelah aku menamatkan kursus 2 tahun di ITM dan kembali dengan segulung ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Pengurusan Sumber Manusia atau " BBA(Hons)(HRM) Second Class Upper" dari ITM Shah Alam (serta extra 'weight' sebagai penerima Hadiah Pelajar Terbaik sessi 1994/96) pada bulan Jun 1996 aku ditumpangkan sementara ke MTU-Materiel membuat tugas PS2 SISMAT B yang telah lama dikosongkan oleh Lt Kol Mohammad Noor bin Mat Rani TUDM yang baru dinaikkan pangkat dan terus terpilih untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Master of Science (Transport Management) di University of Cardiff, United Kingdom.

Dalam Cawang Materiel pada tahun 1993/94 terdapat 'competition untuk menyediakan barisan pemimpin pelapis'. Pada masa itu Allahyarham Brig Jen Abdul Rahman Rais adalah AKS Materiel. Calon pengganti beliau adalah antara Kol Mior Azam dan Kol Idris Saman. Setelah Jen Rahman bersara pada 1996, Kol Idris telah mengambil-alih dan naik pangkat Brig Jen. Bagaimanapun Kol Mior Azam kemudiannya mendapat pangkat Brig Jen di BLP, Markas ATM.

MATERIEL 'SUCCESSION PLANNING'

Aku masih terlalu junior pada ketika itu. Tidak pernah terfikir untuk mencapai hingga ke pangkat 'even Lt Kol' pun. Dari maklumat dan cakap-cakap di kalangan senior, sebelum ini juga terdapat succession planning yang dibuat oleh kepimpinan Logistik (Materiel). Allahyarham Brig Jen Mohd Tahir (Pak Tahir) telah menyediakan (groomed) penggantinya iaitu Anim Harun. Anim memanjat kerjayanya dengan begitu pantas sekali sehingga menduduki jawatan tertinggi (APTU Materiel) menggantikan  Pak Tahir.  Cabaran Anim adalah Robless dan Abdul Rahman Rais (allahyarham).  Bagaimanapun Anim dimaklumkan mempunyai advantage berbanding kedua pencabarnya. Arwah Pak Tahir memilih Anim sebagai pengganti. Walaupun satu ketika Anim terkeluar dari arus utama TUDM (ditugaskan di BSTB sebagai Pengarah Perancang Pembangunan) namun rezeki tetap memihak kepadanya. Anim mengambil alih kepimpinan Materiel pada usia 40 tahun sahaja.

Segala-galanya berubah apabila Anim tidak dapat melengkapkan perkhidmatannya secara biasa pada tahun 1989 (pada usia 45 tahun) dan tidak berkesempatan untuk menentukan pengganti pilihannya di tempat yang sepatutnya untuk mengambil-alih.  Bagaimanapun, sebenarnya Anim telah pun menyediakan barisan pelapis yang berwibawa seperti Ahmad Haidir, Ali Nasirudin dan juga Othman Majid.

Namun apabila Anim bersara, Ahmad Haidir baru berpangkat Lt Kol. Oleh kerana persaraan Anim atas dasar terpaksa (kerana menghadapi kes di mahkamah- setelah selesai perbicaraan, Anim didapati tidak bersalah - namun keadaan telah terlalu lewat), imej integriti pegawai Materiel dipersoalkan. Semuanya akibat fitnah dan sifat hasad dengki (ingin jatuh menjatuh) di kalangan pegawai Materiel itu sendiri.

Tempat Anim sebagai AKS Materiel diambil alih oleh pegawai dari Cawangan lain (iaitu Brig Jen Dato' Tunku Jaafar Laksamana dan kemudiannya Brig Jen Dato' Hj Wan Majid). Lebih 2 tahun.

Apabila kepimpinan Materiel diserah semula kepada pegawai dari Cawangan Materiel pada tahun 1992, Kol Robless dinaikkan pangkat Brig Jen walaupun Abdul Rahman telah memangku jawatan AKS selama 5 bulan.  Robless kelihatan lebih mirip untuk meletakkan Ahmad Haidir sebagai bakal penggantinya.  Apabila Robless ditukarkan untuk memimpin No 3 Divisyen Udara yang baru ditubuhkan pada tahun 1994, Rahman (arwah Pak Rahman) mengambil-alih jawatan APTU Materiel dan kemudinnya dinaikkan pangkat Brig Jen.

Apabila Abdul Rahman menjadi APTU Materiel beliau dikatakan tidak 'serasi' dengan Ahmad Haidir (Pengarah Materiel pada masa itu).  Ahmad Haidir bertukar ke Markas No 3 Divisyen sebagai KS Khidmat (di bawah Robless).  Jawatan Pengarah Materiel dipangku oleh Lt Kol Kamarudin Kamarulzaman TUDM. Bagaimanapun Kamaruddin telah bersara awal pada tahun 1995.

Abdul Rahman kelihatan lebih berhasrat untuk memilih sama ada Kol Mohd Idris bin Saman (Pengarah JU4) atau Kol Mior Azam bin Mior Safi (Pengarah PPOB di Markas ATM) sebagai bakal penggantinya. Kemudiannya, Kol Ahmad Haidir telah mengundurkan diri (bersara awal untuk menyertai bidang korporat). Jawatan Pengarah Materiel kemudiannya diambil alih oleh Kol Othman bin Abdul Majid TUDM yang baru pulang dari kursus Master di RMIT Australia.

Apabila Abdul Rahman bersara pada tahun 1996, jawatan AKS Materiel diambil oleh Pak Deris yang kelihatannya mempunyai dua pilihan juga sebagai pengganti iaitu Kol Othman dan Kol Ali Nasirudin (KS Khidmat).  Apabila Idris bersara pada tahun 2000, beliau digantikan oleh Ali Nasirudin.  Ali yang terkenal sebagai 'workoholic' dan 'action-oriented' tidak meletakkan sesiapa sebagai bakal penggantinya (mungkin belum bersedia kerana pada masa itu beliau masih mempunyai tempoh perkhidmatan 6 tahun lebih lagi).  Pada tahun 2003 Ali ditukarkan ke Markas ATM mengambil-alih jawatan AKS Logistik Pertahanan.  Hanya seorang calon yang layak iaitu Othman yang sedang menyandang jawatan Panglima Logistik Udara.  Ini bermakna kedua-dua pegawai yang sebelum ini ditunjuk (groomed) oleh Anim telah berjaya menduduki jawatan AKS Materiel.

Persaraan Kol Fadzim di BLP Markas ATM telah membuka jalan kepada Lt Kol Roslan Kasim dinaikkan ke pangkat Kol TUDM. Ia adalah sesuatu di luar jangkaan. Sebenarnya Ali tidak bersetuju dengan kenaikan pangkat Roslan (atas sebab-sebab tertentu) namun Roslan bijak bermain silat untuk menangkis startegi Ali yang menggunakan buku. 

Sebagai AKS, Othman segera mengenalpasti pewarisnya, iaitu Kol Amir Hashim yang dilantik sebagai Pengarah Materiel.  Beliau telah mengenepikan senior-senior Amir iaitu  Zaki, Azizan, Kamarudin dan Mohd Nor.  Bagaimanapun, situasi berubah agak pantas kerana Othman bersara jauh lebih awal dari jangkaan. Hanya menjawat jawatan AKS Materiel selama 6 bulan sahaja.  Anak didiknya, Amir dinaikkan ke Brig Jen TUDM dan mengambil-alih jawatan AKS Materiel dalam usia 47 tahun.  Keadaan ini menggambarkan seolah-olah peluang senior yang lain telah tertutup rapat.  Amir seperti telah memberi pertunjuk bahawa Lt Kol Mohd Zahari bin Jamaludin TUDM yang baru pulang dari jawatan ADA di MALAWAKIL London sebagai calun penggantinya.

Ali bersara dari ATM pada tahun 2007 dalam pangkat Mej Jen TUDM dalam jawatan AKS Perkhidmatan Anggota (AKSPA). Tiada penglibatan perkembangan kerjaya pegawai Materiel kerana beliau menyandang jawatan terbuka.

KEMBALI kepada kesah perjalananku untuk kali kedua di MINDEF pada bulan Jun 1996. AKS Materiel pada ketika itu ialah Brig Jen Mohd Idris bin Saman.  Aku bertugas di bawah PS1 SISMAT yang pada masa itu disandang oleh Mej Mohd Zahari bin Jamaluddin TUDM. Pelan selanjutnya, sekiranya Idris  bersara, penggantinya adalah jelas, iaitu Ali Nasiruddin dan kemudiannya Othman Majid (kedua-duanya tidak mempunyai pertandingan).  Calun selepas Othman terdapat 'competition' antara  Mej Amir Hashim, Mej Mohd Noor Rani, Mej Azizan Shaari, Mej Mohd Zaki Ishak  dan Mej Kamarudin Mohamad.   Amir ada Adv Diploma in Accountancy (1993). Mat Noor ada CIT(UK) (1983) manakala Kamarudin juga ada CIT(UK) (1997) untuk mengisi pangkat Lt Kol. Lt Kol lain yang senior pada masa itu (yang akan bersara sebelum Othman)  ialah Lt Kol Fadzim Ismail, Lt Kol Baharudin dan Lt Kol Roslan Kasim.

Amir ditauliahkan pada tahun 1979 dicalonkan untuk ke Staff College USA untuk tahun 1994 tapi di saat akhir ditukar kepada calun dari juruterbang, kemudian dicalonkan untuk kursus Sarjana Perakaunan di UKM 1994, juga tidak dapat diteruskan kerana MINDEF mengalami masalah pemotongan bajet - semua kursus tertiary dibatalkan. Bagaimanapun, beliau tetap dinaikkan  Lt Kol pada tahun 1995 dan kemudiannya dihantar untuk kursus Master in Resource Management di Naval Post Graduate School, Monterry USA pada tahun 1999 dan dinaikkan ke pangkat Kol pada tahun 2000.

Mohammad Noor yang ditauliahkan pada tahun  1978 pula berkelulusan MTAT Haigate (1994) telah dinaikkan ke pangkat Lt Kol pada tahun 1995 iaitu beberapa hari sebelum bertolak ke UK untuk mengikuti kursus Master of Science in Transport Management di University of Cardiff, UK dan tamat pada 1996. Mohd Noor mengikuti kursus di MPAT pada tahun 1999. Beliau bersara dalam pangkat Lt Kol dalam tahun 2008.

Azizan ditauliahkan pada 1975 mengikuti kursus staf di MTAT pada tahun 1996, agak lewat kerana menyertai Hawk Project Team di UK (1991-1995). Dinaikkan ke pangkat Lt Kol pada tahun 1997.  Mengikuti kursus Master in Management (Project Management), Australia pada tahun 2000 dan dinaikkan ke pangkat Kol pada tahun 2002.

Mohd Zaki ditauliahkan pada tahun 1975 dan dinaikkan ke pangkat Lt Kol pada tahun 1998 (tiada 'staff college') setelah menamatkan tugas Tim Projek Martello di UK (1992-1995), kemudian mengikuti kursus Master in Business (Logistic Management) di RMIT Australia pada tahun 1998. Mengikuti  kursus di MPAT pada tahun 2001 dan dinaikkan ke pangkat Kol pada tahun 2003.

Kamarudin ditauliahkan pada tahun 1977,  mempunyai kelulusan Staf dari DSSC Bangladesh (1995) dan mengikuti kursus secara persendirian untuk mendapatkan CIT(UK) (1997).  Beliau dinaikkan ke pagkat Lt Kol pada tahun 1997. Kemudian mengikuti dan lulus Master in Information Management secara persendirian di ITM pada tahun 2000. Kamarudin terpilih mengikuti kursus Master in Resource Management (US) pada tahun 2000 dan dinaikkan ke pangkat Kol pada 2004.

Manusia hanya bercita-cita dan boleh merancang, Allah yang menentukan.........

Cerita Pendek SISMAT

Mengikut perancangan asal Bahagian Sumber Manusia, aku hanya ditumpangkan sementara di SISMAT kerana menunggu jawatan Ketua Cawang Materiel TUDM Kuala Lumpur dikosongkan oleh Mej Rosly bin Misbah TUDM yang dalam proses persaraan.  Bagaimanapun setelah sebulan lebih dalam tumpangan, AKS Materiel telah membuat perubahan ke atas pergerakan kerjayaku.  Perancangan pertukaranku ke TUDM KL telah dibatalkan dan aku dikekalkan  di SISMAT untuk membantu beliau menyelesaikan beberapa perancangan Materiel.

Ketetapan Allah, walaupun aku hanya bertugas sebagai PS2 SISMAT B di SISMAT selama 4 bulan, aku telah dicalunkan mendapat Anugerah Khidmat Cemerlang pada tahun tersebut  dan telah dipilih untuk menerima AKC tahun 1996 di tahun berikutnya.  Aku menerima Sijil AKC dari Menteri Pertahanan pada masa itu, YB Datuk Seri Syed Hamid Albar.  Masa tu, siapa dapat AKC menerima hadiah yang agak lumayan, iaitu satu bulan gaji dalam bentuk Sijil Premium BSN serta kenaikan gaji secara Melintang.

Nota: Penghargaan kepada Brig Jen Idris Saman dan Kol Othman Majid di atas kepercayaan kepada diriku.

Lebih kurang setahun sebulan aku bertugas di MTU-Materiel sebagai PS2 SISMAT B (juga menanggung PS2 SISMAT C), pada tahun berikutnya (Ogos 1997), PS1 SISMAT, Mej Mohd Zahari Jamaludin telah terpilih untuk mengambil-alih jawatan Penolong Penasihat Pertahanan di MALAWAKIL London, aku telah diarahkan untuk mengambil alih jawatan PS1 SISMAT.  Apa yang aku ingat, arahan tersebut diberikan oleh Pengarah (Kol Othman) di Masjid PUKL dalam satu majlis tahlil peringkat TUDM. Beberapa hari kemudian baru aku menulis Memo ke BSM untuk mengeluarkan arahan rasmi.

Tugas PS1 SISMAT amat mencabar.  Jawatan ini lazimnya (sejak dulu lagi) hanya disandang oleh Leftenan Kolonel yang kanan dalam Cawang Logistik.  Nama-nama yang gah dalam Cawang Logistik seperti Lt Kol Ishak (allahyarham), Lt Kol Idris, Lt Kol Ahmad Haidir dan Lt Kol Md Fazim merupakan antara bekas PS1 SISLOG (nama lama bagi SISMAT).

Pada amnya tugas utama PS1 SISMAT ialah berkaitan dengan dasar-dasar Materiel dan sistem dukungan Logistik TUDM, perancangan pembangunan prasarana dan sumber manusia Materiel.

Semasa penstrukturan semula TUDM pada tahun 1994, sistem perancangan Sumber Manusia adalah dilaksanakan secara 'decentralised' (dimana aku merupakan PS2 SISMAT C yang pertama).  Ini adalah kali kedua aku terlibat secara langsung dalam tugas perancangan sumber manusia Materiel.  Pemegang jawatan ini adalah ahli dalam Lembaga Kecil Udara (Pegawai) dan LLP.   PS1 SISMAT juga ahli tetap dalam Panel Temuduga kenaikan ke pangkat Pegawai Waren II.

Antara beberapa pembaharuan yang dapat aku sumbangkan semasa memegang PS1 SISMAT antara Ogos 1997 hingga Disember 1998 ialah:

(1)   Memperkenalkan Pekeliling APTU Materiel (PAPTUM) yang memanjangkan arahan, nasihat, perkembangan, ulangkaji dan peringatan berkaitan dasar, peraturan, nasihat umum dari Bahagian Materiel yang ditandatangani oleh APTU Materiel. PAPTUM diedarkan mengikut keperluan, biasanya 1-5 setiap bulan.  PAPTUM diterima baik oleh warga Materiel, bahkan mendapat pujian dari pemerintah-pemerintah Unit TUDM yang dapat berkongsi maklumat berkaitan dasar, peraturan dan aktiviti Cawang Materiel.

(2)   Memperkenalkan peraturan Panel Temuduga untuk kenaikan pangkat di unit-unit TUDM sebelum nama-nama calun dikemukakan ke MTU untuk pertimbangan. Panel ini dipengerusikan oleh pegawai Materiel yang terkanan di pangkalan berkaitan.  Panel ini telah membantu SISMAT untuk mendapat calun terbaik dalam perancangan kenaikan pangkat.

(3)   Menyediakan 'grand design' penubuhan Pusat Latihan Pengurusan Logistik (PLPL) di PU Subang (sebelum berpindah ke Kinrara).  Antara yang terkandung dalam 'grand design' itu ialah penamaan SEKLOG kepada PLPL (setelah mempertimbangkan banyak nama seperti  Pusat Latihan Logistik (PLP), Pusat Latihan Materiel Udara (PULAMATRA) dan sebagainya.  Konsep penting dalam design ini ialah menubuhkan 'centralised training center' untuk semua kepakaran Logistik termasuk bahan letupan.  Elemen bahan letupan pada masa itu dilaksanakan oleh ITSBL di bawah Cawang Kejuruteraan.  Walaupun ia ditentang oleh Cawang Kejuruteraan, namun kertas kerja yang aku sediakan telah berjaya mendapat tandatangan TPTU pada masa itu iaitu Lt Jen Datuk Suleiman Hj Mahmud TUDM.

Walau bagaimanapun gagasan merompak elemen kursus Bahan Letupan dari ITSBL ke PLPL hanya berjaya diimplementasikan dalam tahun 2004 apabila aku datang kembali ke SISMAT untuk kali ketiga.  Kelewatan ini kerana sebelum 2002, PLPL yang berlokasi di PU Subang dalam keadaan kekurangan bilik darjah dan peralatan,maka proses perpindahan ditangguhkan.

AKU bukan nak membesar diri tentang pencapaian ini. Bukan juga untuk mempastikan semua orang tahu usaha aku ini. Ia tidak membantu pun apabila aku masuk dalam kubur. Malah kalau aku takbur dan tidak ikhlas, ia boleh membantu aku masuk neraka. Tetapi aku berhak mencatatkan sejarah diriku. Mana tahu, ia boleh diambil teladan oleh pegawai-pegawai Materiel akan datang supaya lebih kreatif dan inovatif.

Program lain yang mendapat perhatian semasa aku berkhidmat di SISMAT ialah program latihan di bawah MOU dengan UNITEM.

Tugas aku di SISMAT untuk kali kedua ini berakhir pada penghujung tahun 1998 kerana aku telah dipilih untuk mengikuti kursus selama setahun di Maktab Turus Angkatan Tentera, Haigate mulai bulan Januari 1999.

Kemudiannya?

Pada penghujung 2008 berlaku major reshuffle dalam kepimpinan Cawangan Materiel. Amir ditukarkan ke Markas Pendidikan Udara dan kemudiannya ke UPNM sebelum ditukarkan ke Markas AB. Jawatan AKS Materiel disandang oleh Brig Jen Roslan Saad TUDM (juruterbang) sehingga Jan 2009. Roslan Saad digantikan oleh Kol Roslan Kasim (Pengarah PPOB di BLP Markas ATM) telah dilantik menjadi AKS Materiel dan dinaikkan ke pangkat Brig Jen.

Satu keputusan yang sama sekali di luar jangkaan semua warga Materiel.  Tempoh kepimpinan Roslan juga amat singkat sehingga Jul 2008 sahaja kerana tarikh persaraan wajib beliau telah tiba.  Kol Azizan bin Shaari (KS Khidmat MLU) telah dilantik memangku jawatan AKS sehingga Mac 2009 sebelum dinaikkan ke pangkat Brig Jen.  Azizan kemudiannya dinaikkan ke Mej Jen pada Jan 2011. Penyandang jawatan AKS Materiel masih kekal sehingga bersara (Sep 2015). Pada bulan Jun 13, Amir telah dinaikkan ke pangkat Mej Jen TUDM dan kekal menyandang jawatan AKS J4 di Markas Angkatan Bersama (MAB) sehingga bersara pada Sep 2016.


Ini adalah sejarah dalam TUDM apabila dalam satu masa, dua orang pegawai dari Cawangan Materiel menyandang pangkat Mejar Jeneral.


MINDEF IIi


PS1 SISMAT (kali ke 2)

Setelah bertugas selama 4 tahun satu bulan di Perbendaharaan Malaysia dari 27 Disember 1999 hingga 31 Jan 2004,  aku kembali ke perkhidmatan TUDM. Ada cerita kontroversi berhubung dengan pertukaranku ke MINDEF kali ini.  Pada masa itu aku berpangkat Mejar TUDM dan telah 10 tahun menyandang pangkat tersebut (aku pakai Mejar pada 1 Jun 1993).

Lebih kurang dalam bulan September atau Oktober 2003 aku bertemu dengan AKS Materiel pada masa itu iaitu Brig Jen Othman bin Abd Majid TUDM. Aku pernah bekerja di bawah beliau di antara tahun 1996 hingga 1998 setelah aku menamatkan pengajian di ITM. Ketika itu, beliau adalah Pengarah Materiel dan aku sebagai PS1 SISMAT.  Pada tahun 1996, dia pun baru pulang dari Australia, buat Masters di RMIT, Melbourne.  

Dalam pertemuan tersebut aku diberitahu bahawa mengikut kiraan Bahagian Sumber Manusia, aku mendapat point yang tertinggi. Maknanya jika ada kekosongan jawatan Lt Kol TUDM, aku akan diberi keutamaan.

Mengikut perancangan, terdapat dua jawatan Lt Kol TUDM (Logistik) akan kosong di awal tahun 2004.  Jawatan pertama (PS1 X) akan kosong pada 13 Jan 2004 apabila Lt Kol Roslan bin Kasim TUDM dinaikkan ke pangkat Kol TUDM bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Kol Md Fazim bin Ismail TUDM yang mula menjalani latihan peralihan. Satu lagi  jawatan (PS1 Y) akan dikosongkan oleh Lt Kol Baharudin Sulaiman TUDM (allahyarham) yang mula menjalani latihan peralihan pada 19 Jan 2004.   Calun kedua untuk mengisi kekosongan jawatan ialah Mejar A.

Apabila Lembaga Udara (LU) bersidang, aku tidak menerima keputusan apa-apa.  Bila aku semak dengan PS2 Rancang Sumber Manusia, aku diberitahu bahawa terdapat perbezaan keputusan LU berbanding dengan perancangan dari pihak Bahagian Materiel. BSM telah mencalonkan Mejar B (calun baru) untuk mengisi jawatan PS1 X atas dasar kekananan dalam perkhidmatan.   Tetapi tidak dipersetujui oleh AKS Materiel atas faktor prestasi dan sebagai gantian, AKS telah mencadangkan Mejar C untuk mengisi jawatan itu dan disokong oleh LU. Maknanya, calun teratas (aku) terkeluar dari pertandingan, calun kedua dan calun luar ditolak manakala calun ketiga diterima. LU telah mencadangkan supaya aku dikekalkan di Perbendaharaan dan diberi pangkat secara Khas Untuk Penyandang (KUP).

Tindakan susulan ialah BSM menyediakan kertas kerja KUP untuk kelulusan JPA. Pihak Perbendaharaan telah mengeluarkan surat sokongan bagi pengisian jawatan KUP tersebut.  Namun  dipertengahan jalan, aku diberitahu bahawa usaha tersebut telah dihentikan. Tiada alasan kukuh diberikan. Dimaklumkan (kemudian aku diberitahu oleh orang-orang yang berkaitan) bahawa pihak TUDM sendiri kurang berminat untuk mengujudkan jawatan KUP di Perbendaharaan. 

Aku amat kecewa dengan perkembangan tersebut.    Aku tidak kecewa dengan individu yang dinaikkan pangkat. Aku bukanlah 'too ambitious' atau lebih kasar sikit 'hard up' sangat untuk naik pangkat. Apa yang aku terkilan ialah aku seperti dipermain-mainkan.  Aku membuat perkiraan baru.  Pada masa itu aku sudah berusia 45 tahun. Setelah dua jawatan berkenaan diisi, kekosongan yang akan datang masih lama lagi. Walaupun jika ditunggu, masih ada peluang, tapi  adalah lebih baik aku mencari peluang di luar sebelum usiaku bertambah lanjut dan semakin tidak 'marketable'.

Aku bertekad, menulis surat rasmi untuk memohon bersara awal kepada PTU melalui AKS.   Malangnya aku tidak dapat berjumpa AKS  dan aku tinggalkan surat itu kepada Pembantu Khasnya dan aku pulang ke Putrajaya.

Beberapa jam kemudian, apabila AKS masuk pejabat dan membaca suratku, dia segera mencariku. Oleh kerana aku dah sampai di Putrajaya, aku memberitahu PAnya bahawa aku akan membuat 'appointment' dengannya.  Aku menemuinya beberapa hari kemudian.  Dalam pertemuan itu, beliau menyatakan kekecewaannya di atas tindakanku. Beliau juga kecewa dengan keputusan yang berlaku. Oleh kerana beliau amat mengenaliku, dan beliau sendiri pernah berjanji untuk memberikan keutamaan kenaikan pangkat kepada aku, beliau berkali-kali memujuk aku supaya tidak meneruskan permohonan itu.   

Akhirnya beliau memecahkan satu rahsia.  Beliau menyatakan bahawa beliau telah memohon untuk bersara awal kerana telah mendapat tawaran dari AIROD dan sedang menunggu keputusan MAT.  Jika permohonannya diluluskan beliau akan mengosongkan jawatan pada 1 Feb 2004.  Urutan dari kekosongan itu, akan ada kekosongan jawatan  Lt Kol.  Dia juga berjanji akan mempastikan supaya aku akan mengisi kekosongan tersebut.  Semangatku untuk bersara kendur dengan pujukan itu.  Rasa sayang kepada TUDM masih menebal.

Janji itu ditepati dan aku diberi kenaikan pangkat Lt Kol TUDM berkuatkuasa pada 1 Feb 2004 atas jawatan PS1 SISMAT yang dikosongkan oleh Lt Kol Kamarudin yang dinaikkan ke pangkat Kol TUDM dan ditukarkan sebagai KSK di Markas Logistik Udara.  Maka bermulalah perjalananku di MINDEF untuk kali ketiga.  Kali pertama sebagai PS2 Latih dan PS2 SISMAT C (Jan 1992- Jun 1994), kali kedua sebagai PS2 SISMAT C (second time) dan Pemangku PS1 SISMAT (Jun 1996 - Dis 1998).

Di MTU-Materiel untuk kali ketiga ini aku berkerja di bawah Kol Azizan bin Shaari TUDM (Pengarah) dan Brig Jen Amir Hashim TUDM (AKS Materiel).  Aku  membuat tugas PS1 SISMAT sehingga Ogos 2005 apabila aku ditukarkan ke PS1 Kontrak. Semasa di SISMAT aku telah berjaya membuat beberapa perubahan atau pembaharuan yang agak penting, iaitu:

(1)   Memperkenalkan publikasi MAKSMA (Memo AKS Materiel) untuk menggantikan PAPTUM (Pekeliling APTU Materiel) yang aku perkenalkan semasa aku menjadi PS1 SISMAT pada tahun 1997.   Namun, perkara ini tidak mampu diteruskan oleh pengganti-penggantiku.

(2)   Mewujudkan Lembaga Sebut Harga di peringkat MTU-Materiel bersama garis panduan dan tatacara pelaksanaannya.  Lembaga ini masih kekal sehingga kini (2012).

(3)   Usaha drastik yang agak mengejutkan pihak lain ialah pemindahan elemen (kursus) Pengurusan Stor Bahan Letupan yang selama ini dilaksanakan di ITSBL Butterworth (di bawah Cawang Kejuruteraan) ke PLPL Kinrara.  Usaha ini adalah kesinambungan dari usahaku di fasa pertama ketika aku menjawat PS1 SISMAT pada tahun 1997-1998, iaitu konsep penjenamaan semula SEKLOG kepada PLPL.  Biarpun tidak tercatat dalam mana-mana dokumentasi rasmi TUDM, ia adalah kebanggaan peribadiku.  Kalau ada orang nak kata aku masuk bakul angkat sendiri, biarlah. Aku sekadar mencatatkan pencapaian peribadiku- bukan untuk mendapat penghormatan atau pingat.

Selain dari menguruskan hal ehwal berkaitan polisi dan pembangunan Materiel, PS1 SISMAT juga turut menguruskan program latihan di bawah MOU dengan OUM.

Ke Cawangan Kontrak

Aku bertugas di SISMAT lebih kurang setahun setengah sahaja kerana terdapat keperluan untuk mempertingkatkan perkhidmatan di cawangan Kontrak.  AKS telah mengambilkira pengalamanku selama 4 tahun di Perbendaharaan telah meminta supaya aku bertukar tugas (swapped) dengan Mej Khidzri (PS1 Kontrak).

Walaupun menguruskan kontrak bukanlah satu perkara baru untukku tapi cabaran di MTU ni berbeza.  Kedudukannya tengah tengah antara pengguna (MLU) dan Kementerian (Bhg Perolehan KEMENTAH).  Agak mendukacitakan kerana walaupun telah lama berurusan dengan Kontrak, masih ramai pegawai kita yang tidak faham dengan kaedah-kaedah perolehan yang diamalkan.  Selain dari apa yang diajar di sekolah (PLPL) berbeza dengan apa yang diamalkan, banyak kaedah pembelian yang dulu dilaksanakan oleh TUDM sudah tidak relevan atau dimansuhkan.

Dasar Perolehan Kerajaan masa kini lebih terbuka.  Kalau dulu kita banyak terikat dengan kontrak DPA samada terus dengan OEM/MRO atau vendor, kini peluang lebih terbuka.  Banyak kontrak yang dilaksanakan secara tender terbuka.  Ia dilihat lebih telus dan terbuka (memberi peluang kepada lebih banyak pihak untuk mengambil bahagian.  Namun banyak juga kelemahan sistem ini.  Pemprosesan yang lewat serta campur tangan banyak pihak dalam proses tender menyebabkan ia menjadi lewat.  Keperluan pengguna terjejas.

Di Cawangan Kontrak aku bertanggungjawab menguruskan lebih 100 kontrak OE yang berurusan dengan TUDM, meliputi kontark pembekalan alat ganti dan bahan-bahan dukungan pesawat dan ground support equipment, dan kontrak senggaraan.  Kontrak-kontrak ini melibatkan pelbagai jenis kontrak seperti kontrak melalui tender terbuka atau tender terhad serta kontrak melalui rundingan terus yang juga dilaksanakan dalam pelbagai bentuk dan klasifikasi seperti:

(1)   Kontrak OEM dan authorised repair facilities (dalam dan luar negara);

(2)   Kontrak dalam program kontraktorisasi TUDM

(3)   Kontrak penal pembekal

(4)   Kontrak di bawah MOU dan sebagainya.

Semasa di Cawangan Kontrak selama setahun setengah aku berpeluang sekali ke luar negara (berkaitan dengan Kontrak) iaitu mengetuai tugas PDI di premis Recon Optical Inc, Barrington Chicago di bawah tajaan AIROD dan IG Tech.  Satu perjalanan yang menyeronokkan juga, kerana pertama kali ke Chicago (walaupun tempat tersebut jaraknya hampir dua jam di luar Chicago).  Masa itu lebih kurang bulan November 2006 (dah dekat musim sejuk).  Satu lagi yang agak seronok ialah kumpulan yang ramai; dari TUDM Meh Mohd Noorashid (12 Skn), Mej Atan Bakti (Puspeka), Mej Rahim (12 Skn), Mej Hisham (MLU), dari AIROD ialah Fauzi dan (lupa) serta Ahmad Sulaiman dari IG Tech.

Dalam perjalanan ke Chicago ini, kami sempat singgah dua malam di Los Angeles dan sempat merayau ke bandar HOLLYWOOD.

Dua lagi perjalanan ke luar negara ialah menghadiri Seminar Pacific International Logistic di Hickam Air Base, Hawaii (bersama skot aku, Mej Ahmad Zaini) dan mengikuti program pertukaran pegawai TUDM/TNI-AU ke Indonesia dalam bulan Ogos 2006.  Terdapat perancangan untuk ke Switzerland untuk membuat penerimaan (FAT) pesawat PC7 Mk II pada bulan Julai 2007 tetapi sebelum sempat pergi, aku telah ditukarkan ke MLU pada bulan Apr 2007.

Berhijrah ke MLU

Pada penghujung tahun 2006, berlaku peralihan kuasa dalam TUDM.  Jen Dato Azizan bin Ariffin TUDM telah dilantik menjadi PTU menggantikan Jen Tan Sri Nik Ismail.  Beliau telah membuat kejutan apabila melaksanakan siasatan menyeluruh ke atas pengurusan perolehan di Markas Logistik Udara.  Satu Lembaga Penyiasatan telah ditubuhkan dan diketuai oleh seorang Brig Jen TUDM dan ahli-ahli yang terdiri dari beberapa pegawai kanan.

Aku tidak mahu mengulas penemuan dan keputusan Lembaga, tapi banyak kejutan demi kejutan selepas itu.  Satu 'major reshuffle' telah dilaksanakan di MLU.  Sebahagian besar pegawainya (termasuk Panglimanya) telah ditukarkan keluar dan digantikan dengan muka baru.

Kelangsungan dari 'major reshuffle' itu, aku adalah salah seorang yang diarahkan untuk ditukarkan ke MLU.  Maka bermulalah satu lembaran baru dalam kerjayaku dalam TUDM.  Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Kembali ke MINDEF


01 Jan 2011 hingga 2 Feb 2012. Pengarah Pengurusan Strategik pertama - menjadi pioneer penubuhan Bahagian Pengurusan Strategik di MTU. Kemudian apabila BPS diubah struktur, jawatan ditukar nama menjadi Pengarah Pengurusan Transformasi. Terlibat secara langsung dalam pelancaran dan pelaksanaan peringkat awal (khususnya membuat Road Show) Air Force Next Generation.

Balik ke MLU dan MPBU

Setahun sahaja di BPS, aku diminta oleh PTU (Jen Tan Sri Rodzali) untuk kembali ke MLU sebagai Ketua Staf Khidmat mulai 2 Feb 2012 dengan misi untuk membantu Panglima memperbetulkan semula sistem kerja di sana. Pada bulan Jun 2014 nama MLU ditukar menjadi Markas Pemerintahan Bantuan Udara (MPBU). Jawatan Panglima dinaik taraf menjadi 3 bintang. Lt Jen Datuk Che Akmar bin Mohd Nor TUDM menggantikan Mej Jen Dato' Kamalruzaman TUDM.


Menyerahkan jawatan KSK kepada Kol Dr Hj Mohd Yunus bin Masjuki TUDM

Kembali Semula ke MINDEF

Pada 15 Jul 2014 (melapor 20 Ogos) ditukarkan ke MTU-Materiel untuk mengisi jawatan Pengarah Materiel lanjutan dari persaraan Kol Mohd Zaki Ishak TUDM. Satu pertukaran yang tidak harmoni. Tiada proper handing/taking over dan seolah-olah kehadiranku kali ini tidak dialu-alukan. Sebahagian dari tugasan Pengarah diambil alih oleh AKS. Buat kerja ikut rasa hati dan masa sendiri. Cuba menulis dan menerbitkan Buku Plan Strategi dan Transformasi Materiel (PSTM) - namun tidak ada kesinambungan setelah aku bertukar keluar 7 bulan kemudian (15 Mac 2015). 

Menyerahkan jawatan Pengarah Materiel kepada Kol Yohanez binti Ahmad TUDM

Kerjayaku menjadi malap. Kepimpinan TUDM dan kepimpinan Materiel begitu jelas TIDAK memerlukan khidmatku dalam TUDM. Hanya 7 bulan sahaja menyandang jawatan Pengarah Materiel, tanpa memberi apa-apa amaran awal, aku ditukarkan ke KOMLEK. Pada 16 Mac 2015 aku menyerahkan tugas Pengarah Materiel kepada Kol Yohanez binti Hj Ahmad TUDM.

Mengambil alih jawatan PBK dari Lt Kol Hj Mohammad bin Akop

Menimba Ilmu di KOMLEK

Bermula 16 Mac 2015, kali pertama berkhidmat dengan organisasi ATM 3-Khidmat - sebagai Pengarah Bantuan Khidmat di KOMLEK. Setahun demi setahun menunggu, yang dilihat ialah satu persatu kereta di belakang memotong.


Mengakhiri Khidmat di BLP

Pada 9 Apr 2018, apabila Brig Jen Rodzuan Abdul Ghani TUDM memulalkan cuti sebelum persaraan, barulah pintu terbuka untuk bergelar JENERAL.  Mulai 9 April 2018 aku dinaikkan ke pangkat Brigedier Jeneral TUDM dan secara rasmi mengambil alih jawatan Ketua Pengarah Operasi Logistik di MK ATM- Bahagian logistik Pertahanan danpada 9 Mei 2018.




Pada 17 Dis 2018, Mej Jen Dato' Pahlawan Mohd Razif (AKS Logistik Pertahanan) telah memulakan cuti sebelum bersara (Jun 2019). Mulai tarikh itu, aku mengambil-alih jawatan AKS Logistik Pertahanan ke 12.

Di sinilah kemuncak kerjayaku dalam ATM/TUDM setelah berkhidmat selama lebih 39 tahun............, kerjayaku berakhir di MINDEF, di luar organisasi TUDM.



No comments:

Post a Comment