RMAF
CONTRACTORIZATION
PROGRAM
PROGRAM KONTRAKTORISASI TUDM
Peranan
Dan Cabaran Kepada Industri
Aeroangkasa
Tempatan
Prologue
Aku ingin berkongsi pengalaman berkaitan perkara ini kerana sebahagian besar dari perkhidmatanku dalam TUDM adalah berurusan terus dengan pengurusan kontrak. Salah satu dari bentuk kontrak yang dilaksanakan dalam TUDM adalah Program Kontraktorisasi (ada yang telah ditamatkan dan sebahagiannya masih berkuatkuasa).
Idea dan usaha melaksanakan program ini adalah baik, iaitu untuk membantu pertumbuhan serta memberi sokongan kepada syarikat tempatan menyertai industri aeroangkasa dalam negara.
Namun setelah berlangsung selama 20 tahun, hasrat tersebut tidak menghasilkan kejayaan atau hasil yang dikehendaki. Malah kelihatannya seperti berundur ke belakang. Kenapa?
Idea dan usaha melaksanakan program ini adalah baik, iaitu untuk membantu pertumbuhan serta memberi sokongan kepada syarikat tempatan menyertai industri aeroangkasa dalam negara.
Namun setelah berlangsung selama 20 tahun, hasrat tersebut tidak menghasilkan kejayaan atau hasil yang dikehendaki. Malah kelihatannya seperti berundur ke belakang. Kenapa?
Pengenalan
Penswastaan berlaku di hampir semua jabatan kerajaan termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Penswastaan dalam unit-unit atau pangkalan-pangkalan tentera bermula sejak awal tahun tujuh puluhan. Bagaimanapun di peringkat awalnya ia dilaksanakan secara minima ia itu di peringkat barisan ketiga peralatan-peralatan utama seperti pesawat terbang, kapal laut, sistem radar, artileri atau kereta perisai yang hanya mampu dilaksanakan oleh pihak Original Equipment Manufacturer (OEM) di luar negara. Pada masa itu, anggota ATM masih belum berkemampuan dan tiada lagi syarikat tempatan yang mempunyai fasilitet serta kemahiran untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut.
Proses kematangan dalam program penyelenggaraan asset
tentera kemudiannya berlaku apabila ATM
telah mempunyai anggota yang berkemahiran melalui latihan yang diterima di luar
negara. Kerajaan juga telah menubuhkan woksyop-woksyop kejuruteraan Tentera
Darat, Limbungan TLDM Lumut dan Depot Baikpulih Kapalterbang TUDM. Proses internalisasi ini juga merupakan asas
kepada penyediaan tenaga mahir dalam teknologi pertahanan yang bakal memikul
tanggungjawab program penswastaan.
Penswastaan (privatisation) bermaksud memindahkan
perkhidmatan dan perusahaan kerajaan kepada syarikat swasta. Ia adalah lawan
kepada konsep pemiliknegaraan (nationalization) atau memiliknegarakan
perusahaan yang dimiliki oleh swasta.
Penswastaan adalah urutan dari konsep Persyarikatan Malaysia yang
diumumkan oleh Dato Seri Dr Mahathir pada tahun 1982. Tujuan utama penswastaan
ialah satu usaha kerajaan untuk menentukan organisasi kerajaan yang menjalankan
aktiviti komersil diuruskan sepenuh masa oleh golongan korporat yang mahir dalam
bidang perniagaan, manakala pegawai kerajaan akan memberikan penumpuan untuk
memberi perkhidmatan sokongan (dari segi dasar) untuk melicinkan pentadbiran
supaya syarikat-syarikat mendapat keuntungan bagi menjana ekonomi negara.
Program penswastaan dalam unit-unit tentera bermula di awal
tahun lapan puluhan apabila perkhidmatan seperti pembersihan bangunan dan
pemotongan rumput yang sebelum ini dilaksanakan oleh pekerja-pekerja awam
(kerajaan) telah diswastakan. Penyerahan tugas dan tanggungjawab untuk menjalankan
aktiviti ketenteraan kepada pihak swasta semakin bertambah dari semasa ke
semasa. Landmark kepada program
penswastaan dalam ATM ialah penswastaan Depot Baikpulih Kapal Terbang (AIROD)
pada tahun 1984 dan kemudiannya diikuti oleh Naval Dockyard di TLDM Lumut pada
tahun 1995. Selepas itu banyak
perkhidmatan penyelenggaraan asset dalam ATM yang sebelumnya dilaksanakan
sendiri oleh anggota tentera telah diswastakan dengan matlamat utama,
membolehkan anggota tentera menumpukan kepada tugas utama di barisan hadapan
atau core business.
Short about AIROD
AIROD was originally the Royal Malaysian Air Force (RMAF)
Aircraft Inspection, Repair and Overhaul Depot (DEBKAT) formed in 1975. When it
was privatized in January 1985, AIROD commenced operations with 10 Lockheed
Managers and 242 Malaysian personnel most of whom were transferred from the
RMAF.
AIROD, a registered company incorporated in Malaysia, was
established as a joint venture Company in January 1985. Shareholders then
included Lockheed Aircraft Service International (LASI) holding 49% interest and
National Aerospace and Defense Industries (NADI) holding the remaining 51%.
Under the terms of the Joint Venture (JV) Agreement, LASI shares were to be
progressively reduced over a period of time.
Thus in 1995 LASI shares were acquired by Malaysian Helicopter
Services (MHS) and DZJJ Sdn Bhd, both locally based companies. In 1997, MHS
sold its entire stake to another local based company Pembinaan Jaya Bumi
Sarawak Industries (PJSI) Sdn Bhd. PJS (wholly owned by Tan Sri Ahmad Johan)
currently holds the majority interest in AIROD, making it the largest single
shareholder.
The divestment of shares by LASI had no impact whatsoever
on AIROD's capabilities with regards to Depot Level Maintenance of C-130
Hercules aircraft, its status as a "Lockheed Authorized Hercules Service
Center" or in terms of preference being accorded to AIROD for technical
and spares support.
Even with LASI being AIROD's joint venture partner, AIROD
had to enter into separate agreements with LOCKHEED-GEORGIA located at
Marietta, Georgia to provide support and services for C-1 30 Hercules aircraft.
LOCKHEED-GEORGIA (or presently known as Lockheed Martin” was the authority, which appointed AIROD as a
"Lockheed Authorized Hercules Service Center" in 1986. AI ROD has two
current Service Center Agreements with Lockheed Martin for maintenance of C-1
30 type aircraft and Lockheed 382 type aircraft.
Under the terms of these two contracts Lockheed Martin is
also committed to sell to AIROD such Hercules spare parts, Ground Support
Equipment (GSE) and components as AIROD may require and order for its
performance.
In addition to the agreements with Lockheed Martin, AIROD
also has an agreement with Lockheed Aeronautical Systems Company (LASC) for the
provision of specialized engineering services. These agreements which are
renewable every year give AIROD direct access to any specialist engineering
requirements for the C-1 30 Hercules aircraft.
In 1997, AIROD was appointed by Lockheed Martin as an
Authorized Hercules Tanker Conversion Center. In November 1999/ AIROD has
become the Authorized Hercules Landing Gear MRO Center/followed by Authorized
Hercules Fuselage Stretch Modification Center in May 2002.
www.epicos.com
Apa pula kontraktorisasi (contractorisation)? Kontraktorisasi Penyelenggaraan pada dasarnya
ialah menyerahkan penyelenggaraan aset Kerajaan kepada pihak swasta secara
menyeluruh dengan mengikat kontrak dengan syarikat yang terpilih. Garis panduan Unit Perancang Ekonomi (UPE)
yang dikeluarkan pada tahun 1985 mendefinisikan kontraktorisasi sebagai
‘that contracting out can take place with the participation
of private sector in providing several services or specific activities to the
government without involving any change to the user and the organization of the
government agency that are offering the
services. The main differences from
privatisation is that contractorisations does not involve any form of take over
of facilities and building installations by the contractor. However,
the government may allow the contractor to use them while performing the
contracted services and the contractor shall be responsible for their
maintenance’.
Selaras dengan rancangan pembesaran TUDM di bawah RMK 6 dan
7, TUDM telah menyelaraskan rombakan semula organisasi dan sistem pengurusan
yang menyeluruh mulai pertengahan tahun 1993, untuk menjadikan TUDM sebuah
kuasa udara yang unggul dan berupaya melaksanakan misi ‘core business’ yang
dipertanggungjawabkan. Kesiapsiagaan sesebuah Angkatan Tentera pada dasarnya
berkait rapat dengan keupayaanya untuk melaksanakan misi atau ‘core business’
yang dipertanggungjawabkan. Dalam hubungan ini, fokus TUDM sepertimana terkandung
di dalam doktrin asasnya ialah untuk menentukan kemampuan di barisan hadapan
(front line) berada ditahap kesiapsiagaan dan ketahanan yang tinggi setiap
masa. TUDM telah menetapkan kadar kebaikan (mission capability rate) ditahap 70
peratus dengan baki 30 peratus lagi dalam penyelenggaraan, pemulihan dan AOG
(Aircraft on Ground). Justeru itu, TUDM telah mewujudkan tahap keupayaan
teknikal, fasilities, konsep penyelenggaraan yang berdikari da dasar
penyimpanan stok yang berwibawa, dengan sokongan pembekalan oleh firma
pengeluar utama atau OEM yang berterusan.
Fungsi senggaran yang dilaksanakan dalam TUDM bagi semua
sistem persenjatannya dibahagikan kepada tiga tahap iaitu ‘Organization Level
(OLM)' atau Barisan Pertama,
‘Intermediate Level (ILM)’ atau Barisan Kedua dan ‘Depot Level (DLM)’
atau Barisan Ketiga yang melibatkan urusan ‘overhaul’ pengubahsuaian atau
penyelenggaraan berat yang lazimnya dikendalikan oleh industri atau OEM.
Seterusnya ekoran daripada rancangan pembesaran TUDM yang berlaku mulai tahun
1994, masalah kekurangan anggota teknikal telah memaksa TUDM membuat penyusunan
semula organisasi dan sistem penyelenggaraan yang diamalkan. Justeru itu
penekanan telah dibuat keatas melaksanakan fungsi senggaraan dibarisan pertama
(OLM), manakala fungsi senggaraan di peringkatan ILM dan DLM mula diserahkan
kepada industri tempatan atau OEM melalui program kontraktorisasi yang
diluluskan. Bagi pesawat yang tidak kombatan seperti pesawt VVIP, latihan dan
perkhidmatan lain juga telah diserahkan kapada industri yang telah dikenalpasti
dari masa ke semasa.
Bagi mendokong konsep operasi dan dasar penyelenggaraan
yang ditetapkan, semua fasilitas teknikal di Barisan Pertama dan Kedua
memerlukan peruntukan alatan bantuan seperti AGE, ASV dan peralatan yang
mencukupi setiap masa. Untuk penyelenggaraan pesawat dan sistem peralatan TUDM,
sokongan perlu dan rangkaian punca pembekal yang tidak terputus diperlukan.
Dengan itu kontrak-kontrak dengan pembekal OEM, component manufactures,
stokists atau agensi serta pusat pembaikan perlu diwujudkan. TUDM juga
menetapkan dasar simpanan stok alatganti dan aset apungan (float) bagi ‘major
componen’ disimpan di peringkat unit dan depoh-depoh material sebagai
sebahagian dari tanggungan pengurusan semasa.
Perlaksanaan
Gagasan Program Kontraktorisasi mula diketengahkan oleh pihak
TUDM untuk mengkontrakkan (contract-out) beberapa perkhidmatan dukungan
logistik yang bukan combatant kepada industri pertahanan tempatan. Ia mula
diberi perhatian apabila Lembaga Menteri (Pertahanan) meluluskannya pada
penghujung tahun 1994. Program ini diperkenalkan sejajar dengan doktrin baru
TUDM untuk menjadikan TUDM sebagai satu kuasa udara di mana tumpuan anggota
TUDM diberikan kepada aktiviti core businessnya iaitu kesiapsiagaan dan
ketahanan pada setiap masa serta menentukan kemampuan di barisan hadapan. Gagasan ini kemudiannya diluluskan oleh
Jemaah Menteri pada tahun 1997 bagi membolehkan ianya dilaksanakan.
Terdapat perbezaan antara penswastaan dengan
kontraktorisasi. Penswastaan melibatkan penyerahan terus keseluruhan asset
organisasi atau memberi konsesi kepada pihak swasta untuk melaksanakan sesuatu
perkhidmatan bagi tempoh jangkapanjang (biasanya melebihi 20 tahun) manakala
kontraktorisasi pula hanya menyerahkan kerja-kerja atau perkhidmatan kepada
pihak swasta tanpa menyerahkan pengambil-alihan hakmilik premis, dan fasilitet
milik kerajaan. Penyerahan asset
tersebut hanya dalam bentuk penjagaan (custody) dalam tempoh jangkapendek
(kurang dari 5 tahun) dan akan dilanjutkan dari semasa ke semasa sekiranya
diperlukan. Kontraktorisasi perkhidmatan
telah menjadi perkara pokok sebagai langkah untuk menjimatkan kos
penyelenggaraan pasukan tentera. Ia kini sudah berubah dari 'manpower
substitution' kepada menjual pakej perkhidmatan yang komprehensif.
Di Amerika Syarikat dan Britain, kajian menyeluruh telah
dibuat sebelum melaksanakan program kontraktorisasi. Perbandingan dibuat antara
keupayaan, sistem kerja, sistem logistik, sistem pengurusan dalam Tentera Udara
dengan syarikat-syarikat penerbangan awam. Motif utama kontraktorisasi ialah
untuk mengurangkan kos operassi Tentera Udara. Kajian mendapati,
syarikat-syarikat penerbangan mengamalkan sistem penyelenggaraan dan logistik
yang terbaik untuk mengurangkan kos dan meningkatkan keuntungan. Walaupun pihak pengurusan TUDM telah mengemukakan
kertas kerja untuk mengkontraktorisasikan perkhidmatan kejuruteraannya, namun
tidak dapat dipastikan samada satu kajian yang lengkap telah dilaksanakan
sebelum mengambil keputusan untuk melaksanakan program tersebut.
Program kontraktorisasi diperkenalkan sejajar dengan
doktrin baru TUDM untuk menjadikan TUDM suatu kuasa udara di mana tumpuan perlu
diberikan kepada ‘core business’ iaitu kesiapsiagaan dan ketahanan pada setiap
masa. Fokus utama TUDM adalah untuk menentukan kemampuan di barisa hadapan
‘Front Line’ terjamin. Bagi mengekalkan kemampuan ini, TUDM perlu sokongan oleh
industri pertahanan negara kuat. Dan tanggungjawab menyediakan sokongan
senggaraan di peringkat barisan kedua dan seterusnya diberikan kepada beberapa
industri pertahanan tempatan. Pada dasarnya program kontraktorisasi TUDM
diperkenalkan bagi mencapai beberapa objektif berikut:
(1) Mengatasi masalah kekurangan jurutera dan juruteknik TUDM
disebabkan oleh pemberhentian awal atau persaraan untuk menceburi sektor
swasta;
(2) Membolehkan TUDM memberi tumpuan kepada peningkatan
keupayaan di barisan hadapan;
(3) Mengekalkan kepakaran teknikal (khususnya dalam bidang
aerospace technology) dalam industri tempatan;
(4) Memupuk dan mengembangkan industri pertahanan tempatan
seterusnya menjadi pemangkin kepada perkembangan industri aeroangkasa negara;
dan
Menyekat pengaliran keluar wang negara.
Sebaik sahaja program kontraktorisasi ini diluluskan oleh
Kementerian Kewangan pada penghujung tahun 1997, Kementerian Pertahanan
(KEMENTAH) tidak menunggu lama untuk melaksanakan program tersebut. Ia dilaksanakan secara
berperingkat-peringkat mengikut bidang perkhidmatan atau pun mengikut jenis
pesawat berikut:
(1) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua pesawat Pilatus
PC-7 kepada AIROD Sdn Bhd mulai 1 November 1997 untuk tempoh selama 3 tahun;
(2) Penyelenggaraan barisan kedua peralatan avionik kepada
ZETRO Services Sdn Bhd mulai 1
Januari 1998 untuk tempoh selama 3 tahun;
(3) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua peralatan
elektronik darat kepada ZETRO Services Sdn Bhd mulai 1 Januari 1998 untuk
tempoh selama 3 tahun:
(4) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua peralatan
simulator, Computer Based Training
(CBT) dan secondary trainer kepada
Sapura Technologies Sdn Bhd mulai 1 Mei 1998 untuk tempoh selama 4 tahun;
(5) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua peralatan
keselamatan dan ikhtiar hidup kepada
Satang Jaya Sdn Bhd mulai 1 Oktober 1998 untuk tempoh selama 3 tahun;
(6) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua pesawat VVIP
Fokker 28 dan Falcon kepada AIROD
Sdn Bhd mulai 1 Januari 1999 untuk tempoh selama 3 tahun;
(7) Latihan juruteknik TUDM kepada MAS Engineering Jaya Sdn Bhd
mulai 12 Januari 1999 untuk tempoh
selama 5 tahun;
(8) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua pesawat MD3-160
(Aerotiga) kepada SME Aviation Sdn
Bhd mulai 16 Januari 1999 untuk tempoh selama 3 tahun;
(9) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua pesawat Alouette
kepada AIROD Sdn Bhd mulai 1 April
1999 untuk tempoh selama 3 tahun;
(10) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua pesawat Cessna
402B kepada AIROD Sdn Bhd mulai 1
April 1999 untuk tempoh selama 3 tahun;
(11) Penyelenggaraan barisan pertama dan kedua pesawat VVIP
Global Express kepada AIROD Sdn Bhd
mulai 1 Disember 1999 untuk tempoh selama 5 tahun; dan
(12) Penyelenggaraan peralatan Bantuan Bawah (Ground Support)
dan Kenderaan Khas Udara (Air
Specialist Vehicles) kepada ATSC Sdn Bhd untuk tempoh 3 tahun.
Short about ZETRO
Zetro Aerospace Corporation has its root in the Zet Aero
Trading founded in 1981 by Dato' Hj. Mohd Zamri bin Hj. Muda. Its initial operation was done as an agency
and a supplier servicing a government contract, catering for the provision of
aircraft and other spare parts for the Royal Malaysian Air Force. In 1984, with the setting up of Zet Aero
Engineering, Zetro brought to Malaysia the T-56 engine facilities. Subsequently this was handed over to AIROD
and Zetro concentrated on avionics and electronics aspects of the industry in
line with the Malaysian Aerospace Industry Blueprint.
In 1994, Zetro Corporation set up itself as a significant
player in the aerospace world. Zetro set
up in-country repair facilities to cater for the maintenance, repair and
overhaul of avionics, instrument, electrical and accessories, air traffics and
air defence radar, navigational aids and communication systems and accessories.
To consolidate the whole ogranization, Zetro Aerospace Corporation was formed
with all other Zetro companies as its subsidiaries.
www.zetro.com.my
Short about DESTINI PRIMA
(formerly known as SATANG JAYA)
Satang Jaya Sdn Bhd (Satang), the main subsidiary of the
Satang Holdings Berhad was formed in 1991 and started its business in supplying
aviation tools, spare parts and acting as representatives for OEMs of the
defence, aviation and aerospace industry. Subsequently in 1999, it expanded its
business into providing support services such as maintenance, repair and
overhaul (“MRO”) of safety and survival equipment for the aviation and
aerospace industry as a result of the “contractorisation” programme introduced
by the Ministry of Defence. Under this programme, Satang was appointed to
provide MRO services of safety and survival equipment and its related
accessories for the Royal Malaysian Air Force (RMAF). It has also expanded its
services to Royal Malaysian Navy, Army Aviation Wing, other government agencies
as well as private sectors. At present, Satang is operating the following
workshops; Safety & Rescue, Ejection Seat Maintenance, Ground Support
Equipment, Mechatronic and Cylinder Workshops located all over the country.
Being certified ISO 9001-2008 business operation, its facilities are equipped
with sophisticated machines and tools manned by qualified and highly-skilled
engineers and technicians who adhere strictly to the standards set by the
respective Original Equipment Manufacturer (OEM) which licensed them.
Satang, through its subsidiary Satang Dagangan Sdn Bhd is
also engaged in supplying defence and aviation equipment and accessories under
the following categories; safety & survival equipment (land, Air
& Sea), Aircrew Emergency escape system, electro-mechanical equipment,
electronics and optronics equipment, armament (explosive, missile, bomb
& weapon system), fire fighting apparel, decompression chamber,
aircraft parts, runflat system and DPD (Divers’ Propeller Device).
Destini Prima Sdn Bhd engages in maintenance, repair and
overhaul of safety, survival, security and rescue equipments for the Malaysian
Armed Forces, Royal Malaysian Police, Fire and Rescue Department, Civil
Defense Department, Commercial Aviation and Maritime Industry. The company was
formerly known as Satang Jaya Sdn Bhd. The company was incorporated in 1991 and
is based in Klang, Malaysia. Destini Prima Sdn Bhd operates as a subsidiary of
Destini Berhad.
www.satanggroup.com
http://investing.businessweek.com
Disamping itu Syarikat Aerospace Technology Systems
Corporation Sdn Bhd (ATSC) telah diberi tanggungjawab untuk melaksanakan total
support service ke atas pesawat pejuang MiG-29 yang dibeli dari Russia.
Manakala beberapa lagi perkhidmatan dukungan logistik dan latihan telah
diserahkan kepada pihak swasta beberapa tahun kemudian (tetapi tidak termasuk
dalam program kontraktorisasi). Sebagai
contoh ialah:
(1) Penyelenggaraan Flight Training Device (FTD) pesawat PC-7
oleh Syarikat Ikramatics Sdn Bhd
(2002) untuk tempoh 3 tahun;
(2) Latihan simulator pesawat pejuang oleh Syarikat Inisiatif
Hati Sdn Bhd (2002) untuk tempoh 3
tahun; dan
(3) Penyelenggaraan pesawat Eagle Airborne Reconnaissance
Vehicle oleh Syarikat Composite
Technology Research (M) Sdn Bhd (2002) untuk tempoh 2 tahun.
Sebagaimana yang dinyatakan lebih
awal, salah satu dari objektif program kontraktorisasi ialah untuk
mengembangkan industri pertahanan dan aeroangkasa negara. Oleh itu
selaras dengan dasar penswastaan negara supaya aktiviti komersil hendaklah
dikendalikan oleh orang yang mempunyai kepakaran dalam bidang korporat manakala
pegawai kerajaan memberikan khidmat dan sokongan supaya perniagaan tersebut
mendapat keuntungan dan kejayaan. Sebagai timbal-balas, pihak korporat
perlu menggandakan usaha untuk meningkatkan kemahiran, keupayaan dan kualiti
perkhidmatan supaya dapat mengekalkan prestasi perniagaannya.
Program kontraktorisasi dalam
organisasi tentera ini bukanlah satu perkara baru. Negara-negara maju seperti
Amerika Syarikat, United Kingdom, Kanada, Australia telah lama
melaksanakannya. Malah di negara-negara tersebut terdapat aktiviti
ketenteraan yang telah diswastakan seperti latihan juruterbang tentera. Sebagai
contoh; di United Kingdom, Bombardier Services of Bournemouth telah dipilih
untuk mengendalikan latihan asas juruterbang atau dikenali sebagai
program Light Aircraft Flying Task (LAFT) programme untuk Royal
Air Force, Royal Navy Air Wing dan Army Air Corps.
Syarikat ini juga turut melaksanakan program penyelenggaraan pesawat
milik Royal Kuwait Air Force, Oman dan Emiriah Arab Bersatu.
Pemilihan syarikat yang terbabit
dalam program kontraktorisasi TUDM adalah berdasarkan keupayaan dari segi
menyediakan fasilitet, tenaga mahir serta komitmen mereka untuk membangunkan
industri pertahanan dalam negara. Selain dari AIROD Sdn Bhd, syarikat-syarikat
lain yang dipilih merupakan syarikat yang masih di peringkat membangun dan
belum teruji keupayaanya untuk memberi perkhidmatan yang luas. Pihak
berkuasa TUDM yang diberi tugas untuk memilih syarikat sudah tentu mempunyai
garis panduan dan kriteria yang perlu dipenuhi oleh syarikat-syarikat tersebut.
Bagaimanakah syarikat-syarikat
yang diberi amanah untuk menyelenggarakan aset kerajaan ini telah melaksanakan
peranan mereka dengan baik? Bagaimana mereka boleh meningkatkan kualiti
perkhidmatan?. Apakah masalah, cabaran dan tekanan yang mereka hadapi untuk memberi
perkhidmatan yang berkesan?
Program kontraktorisasi merupakan
satu anjakan paradigma kepada warga TUDM sendiri. Program ini telah
membuka peluang pekerjaan secara besar-besaran kepada pesara TUDM samada
pegawai atau lain-lain pangkat. Jurutera dan juruteknik TUDM yang
mempunyai kepakaran dalam pengkhususan berkaitan dengan sistem dan kejuruteraan
pesawat telah ditawarkan untuk menyertai syarikat-syarikat berkenaan dengan
gaji yang jauh lebih tinggi berbanding gaji mereka semasa dalam TUDM. Rata-rata
anggota TUDM yang telah menamatkan perkhidmatan wajib masih berusia di awal
40an. Pada usia ini proses kematangan adalah di peringkat kemuncak dan sangat
produktif. Proses pemindahan tenaga kerja ini telah menyerap tenaga mahir
dari TUDM dengan begitu pantas dan telah meninggalkan satu kekosongan (vacuum)
. Sebenarnya TUDM masih memerlukan kepakaran mereka untuk merancang,
menyusun strategi, mentadbir dan memantau prestasi kontraktor-kontraktor
berkenaan. Kontraktorisasi juga telah mengecilkan peranan anggota TUDM
dan secara langsung akan mengempiskan struktur organisasinya.
Perlaksanaan konsep
kontraktorisasi telah mengubah struktur pekerjaan di pangkalan-pangkalan
TUDM. Kalau selama ini keseluruhan tugas dan kerja berkaitan penyelenggaraan
pesawat atau sistem udara di pangkalan dikendalikan 100% oleh anggota TUDM,
keadaan telah berubah. Sebahagian dari aset TUDM telah diserahkan kepada
pihak kontraktor. Anggota-anggota TUDM berkerja side-by-side dengan
pekerja-pekerja syarikat (kontraktor) yang majoritinya ialah bekas rakan-rakan
seperjuangan mereka. Situasi ini telah menukar budaya kerja dan persepsi
mereka terhadap peranan kontraktor terhadap kesiapsiagaan aset TUDM. Mereka
kini bertugas bersama-sama menyelenggara dan mengekalkan tahap kesiapsiagaan
TUDM. Begitu juga dengan perubahan budaya kerja bekas anggota TUDM yang
selama ini bertugas berteraskan ‘menyempurnakan perintah’ kepada perlaksanaan
tugas berasaskan menyelesaikan tugas untuk upah (bayaran) dan
keuntungan. Sudah menjadi kelaziman di mana-mana organisasi korporat akan
cuba meminimakan pematuhan kepada peraturan kerajaan dengan objektif
mengurangkan kos dan memaksimakan keuntungan. Kembara A memberi gambara
yang lebih jelas tentang had bumbung, tempoh kontrak, perbelanjaan dan kadar
‘man hour rate’.
Apakah mereka (pihak kontraktor)
benar-benar bersedia mengambil peranan yang dipertanggungjawabkan? Adakah
mereka akan memberi khidmat secara optima atau mereka masih mengharapkan
‘payung’ dari pihak TUDM? Adakah mereka mahu menganggap TUDM sebagai
rakan-kongsi ataupun sebagai pelanggan?
Kesan dan Cabaran
Setiap pembaharuan mesti
menghadapi cabaran atau halangan. Sekiranya tidak ditangani dengan cekap akan
menyebabkan kegagalan program kontraktorisasi. Halangan utama kepada kelancaran
program kontraktorisasi TUDM ini ialah kekurangan pemahaman oleh warga TUDM
sendiri. Warga TUDM tidak mempunyai maklumat yang mencukupi tentang
kenapa perkhidmatan penyelenggaraan peralatan non-combatant
perlu dikontraktorisasikan. Di antara tanggapan negatif warga TUDM yang
dapat diselami ialah:
Sebahagian warga TUDM masih
menganggap bahawa program ini merupakan agenda segelintir ahli korporat yang
ingin mengaut keuntungan dengan bersandarkan kepada alasan pemindahan
teknologi. Tanggapan ini berasaskan bahawa kontrak penyelenggaraan aset
TUDM merupakan ‘keperluan berterusan’ dan syarikat tidak perlu bersusah payah
berusaha membuat pelaburan kerana ‘pendapatan’ dari bajet kerajaan adalah pasti
dan tetap serta dijamin menguntungkan.
Warga TUDM tidak nampak alasan kekurangan anggota teknikal yang mahir
kerana jumlah anggota TUDM tidak berkurangan, latihan tetap berjalan seperti
biasa dan peralihan ‘kepakaran atau kemahiran’ sentiasa berlaku. Tambahan
pula tiada mana-mana organisasi yang boleh mengekalkan kepakaran seseorang
untuk seumur hidup. Aset TUDM juga silih berganti terutama jenis
pesawatnya. Asas teknikalnya adalah sama, tetapi kepakaran untuk sesuatu
jenis pesawat itu perlu berubah mengikut peredaran masa dan pertukaran pesawat
baru.
Cabaran terhadap perlaksanaan program kontraktorisasi ini sebenarnya
terletak di bahu pihak kontraktor. Mereka perlu membuktikan keupayaan
yang sentiasa meningkat dari segi menyedia dan meningkatkan kelengkapan
penyelenggaraan, teknologi yang bersesuaian, produk perkhidmatan yang
berkualiti, tenaga kerja yang mahir serta persaingan yang kompetitif.
Antara cabaran utama yang boleh dikenalpasti ialah:
(1) Kos Pelaburan Yang Tinggi. Industri pertahanan
memerlukan peralatan yang berteknologi tinggi
untuk mengekalkan kualiti perkhidmatan bertaraf antarabangsa. Untuk meningkatkan prestasinya, syarikat-syarikat terlibat tidak boleh
bergantung kepada aset yang diambil-alih dari
kerajaan semata-mata. Sebagaimana yang diketahui pembekalan peralatan pembaikan dan pengujian komponen pesawat dan sistem yang
berkaitan dengan industri aeroangkasa dikuasai oleh syarikat-syarikat
besar di Amerika Syarikat, Britain, Peranchis, Canada, Russia, Italy,
Jepun, Switzerland dan Jerman. Perolehan peralatan tersebut bukan sahaja
memerlukan kos pelaburan yang tinggi bahkan kawalan oleh pihak pembuat
(OEM). Syarikat-syarikat tempatan yang masih diperingkat membangun
mengalami masalah kewangan untuk membuat perolehan yang memerlukan kos
yang tinggi. Pada masa yang sama syarikat-syarikat tersebut amat
berhati-hati untuk membeli peralatan tersebut kerana pelaburan tersebut
mungkin tidak menguntungkan ekoran dari pasaran yang terhad.
(2) Aliran Tunai Terhad. Aliran tunai amat penting untuk
menentukan operasi syarikat berjalan lancar khususnya
untuk menanggung kos overhead dan juga menyediakan continuous support system. Kegagalan syarikat untuk
menentukan peralatan yang dihantar untuk pembaikan atau rawatan
disempurnakan mengikut jadual/tempoh yang ditetapkan adalah disebabkan
oleh syarikat tidak mempunyai stok alatganti yang mencukupi. Penyediaan
stok alatganti memerlukan modal yang besar tetapi memerlukan masa
yang panjang untuk mendapat pulangan. Perolehan alatganti dari
syarikat pembuat di luar negara secara kredit juga sukar diperolehi kerana
pihak pembekal tidak mendapat jaminan untuk menerima pembayaran mengikut
jadual. Kegagalan syarikat melunaskan kredit menyebabkan syarikat tempatan
dilabelkan sebagai bad paymaster dan ini akan
lebih menyukarkan masa depan syarikat untuk mendapat perolehan secara
kredit yang lebih besar. Tempoh kontrak yang pendek telah juga
menghadkan keupayaan syarikat untuk mendapat pinjaman kewangan dari
bank-bank tempatan yang biasanya memerlukan cagaran berasaskan nilai kontrak
yang diperolehi.
(3) Tempoh Kontrak dan Had Bumbung. Tempoh kontrak-kontrak
dalam program kontraktorisasi adalah dalam bentuk jangka pendek iaitu di antara
2 hingga 5 tahun. Kontrak jangka pendek ini sebenarnya hanya sesuai untuk
kontrak-kontrak perkhidmatan pembekalan barang-barang atau produk yang
mempunyai pusingan hayat yang pendek, kos rendah serta mudah diperolehi dalam
pasaran. Kontrak perkhidmatan penyelenggaraan memerlukan pelaburan yang
tinggi untuk menyediakan peralatan pembaikan dan pengujian, stok
alatganti, tenaga kerja mahir serta melaksanakan program pembangunan
sumber manusia yang berterusan. Peruntukan had bumbung untuk sesuatu
kontrak juga tidak konsisten dan tidak mempunyai asas (formula) yang
tetap. Nilai had bumbung kontrak yang tidak realistik atau
menggambarkan keperluan sebenar pihak pengguna. Ini menyebabkan nilai ini
kerap tidak mencukupi dan kerap memohon untuk tambahan. Ini bukan sahaja
menggambarkan pengurusan kontrak yang tidak profesional bahkan menimbulkan kesulitan
di peringkat operasi.
(4) Persaingan dan Skop Perniagaan Terhad. Negara Malaysia masih
muda dalam industri aeroangkasa ini. AIROD sebagai pemimpin dalam
industri ini hanya melaksanakan penyelenggaraan barisan ketiga sahaja
sehinggalah wujudnya program kontraktorisasi dalam tahun 1997. Untuk
menembusi pasaran antarabangsa syarikat-syarikat tempatan terpaksa bersaing
dengan syarikat dari negara-negara rantau Asia yang lebih awal menerokai bidang
ini seperti Taiwan, India dan Singapura. Jika mengharapkan pelanggan dari
TUDM sahaja, amatlah sukar bagi syarikat-syarikat tempatan untuk berkembang
maju. Program kontraktorisasi ini hanya melibatkan organisasi TUDM. Dengan aset
ketenteraan yang terhad, adalah sukar untuk syarikat-syarikat terlibat
mengembangkan perniagaannya. Pelaburan yang berlebih-lebihan akan merugikan
syarikat kerana jumlah pasaran dan pelanggan yang terhad. Ekoran dari pasaran
pengguna yang terhad, pihak kontraktor terpaksa mengenakan kos yang tinggi
kepada TUDM.
(5) Tekanan dari OEM. Syarikat-syarikat OEM pesawat dan sistem udara
yang lain mempunyai kawalan ke atas produk keluaran mereka. Oleh itu
mereka juga berharap untuk mewujudkan kontrak Direct Procurement
Agreement (DPA) dengan pihak Kerajaan. Mereka meletakkan berbagai
syarat kepada syarikat tempatan dalam bentuk kawalan stok, harga dan bayaran
pendahuluan dan royalty yang tinggi. Bahkan mereka
memperkecilkan keupayaan syarikat tempatan untuk mempengaruhi Kerajaan supaya
mengekalkan kontrak dengan mereka. Syarikat OEM juga membuat
tekanan melalui lain agen tempatan mereka. Ini berlaku kerana Kerajaan
tidak mempunyai hak untuk menentukan mana-mana syarikat untuk dilantik sebagai
agen tempatan. Kebanyakan syarikat tempatan ini telah menjadi agen sejak sekian
lama sebelum wujudnya program kontraktorisasi ini. Syarikat agen ini selalunya
digunakan untuk melobi pihak Kerajaan serta ada kalanya mencari kelemahan
syarikat-syarikat yang telah dipilih oleh Kerajaan dalam program
kontraktorisasi. Malah agen-agen tempatan kepada OEM/Vendor kerap menggunakan kelemahan kekuatan kewangan syarikat kontraktor utama dan juga kelewatan membayar hutang sebagai senjata untuk menawarkan harga yang lebih kompetitif kepada pihak Kerajaan.
(6) Rasuah dan Tekanan Dari Pegawai Kerajaan. Barah masyarakat yang
paling sukar dibendung ialah gejala rasuah di kalangan pegawai kerajaan. Rasuah
sukar dibenteras kerana wujud kerjasama antara pemberi dan penerimanya. Ancaman rasuah dalam program kontraktorisasi boleh dimulakan oleh pihak
kontraktor ataupun ada permintaan dari pihak pegawai awam dan tentera yang
diberi tugas merundingkan kontrak dan mengesahkan kerja-kerja kontraktor. Tujuan rasuah tersebut ialah memudahkan urusan seperti melonggarkan syarat
pematuhan kerja, meluluskan kerja, mempercepatkan proses pembayaran atau
menambahkan skop kerja untuk meningkatkan upah kerja. Jenayah ini sukar
dikesan kerana ia disokong oleh dokumen yang lengkap dan teratur serta
wujudnya sophistication dalam sistem penyelenggaraan
peralatan aviation yang sukar difahami oleh pihak odit ataupun
BPR. Bentuk rasuah juga ada berbagai jenis samada secara langsung atau
tidak contohnya seperti dalam bentuk wang ringgit atau pembelian barang,
hiburan dan rekreasi dan sebagainya.
(7) Dasar-dasar Kerajaan Yang Tidak Konsisten. Program kontraktorisasi
diluluskan pada tahun 1997 dan sudah tentu dalam tempoh 3 tahun pertama,
syarikat-syarikat yang terlibat masih di peringkat learning curve dan
belum mampu memberikan perkhidmatan yang maksima. Di samping itu,
peringkat awal perniagaan sudah tentu memerlukan pelaburan yang tinggi.
Kelemahan juga berlaku disebabkan prosedur atau klausa-klausa kontrak yang
masih lemah dan longgar. Bagaimanapun dalam tempoh yang singkat tersebut
sudah ada syarikat yang telah dihukum (penalised) samada ditamatkan
kontraknya (ATSC bagi penyelenggaraan peralatan bantuan bawah) atau
disiasat/audit (ZETRO Services bagi penyelenggaraan avionik dan juga elektronik
darat). Dasar yang tidak konsisten ini bukan sahaja membantutkan program
syarikat yang baru bangun bahkan menjejaskan operasi harian TUDM sendiri.
Tindakan seperti ini juga menjejaskan nama baik syarikat khususnya untuk
mendapatkan kemudahan pinjaman dari institusi kewangan atau melunaskan hutang
bank setelah kontrak tidak dilanjutkan.
Selain dari risiko penamatan kontrak, ketiadaan konsistensi ini juga berlaku semasa melanjutkan tempoh kontrak kerana ada kontrak yang dilanjutkan hanya satu, dua atau tiga tahun dan ada yang diberi lanjutan sehingga 5 tahun. Kadangkala sukar untuk dimengerti samada pegawai-pegawai di Kementerian Kewangan memahami konsep dan keperluan sebenar program kontraktorisasi ini dan benar-benar ingin membantu syarikat-syarikat yang terlibat dalam program ini?.
Apabila memasuki dekad kedua Abad ke 21, penecerobohan polisi kepada Program Kontraktorisasi semakin nyata. Kemasukan pesawat baru seperti A400M dan EC725 tidak memberi kelebihan kepada syarikat tempatan. Polisi pandang Perancis bermula. Keutamaan mula dikembalikan kepada syarikat OEM. Peranan syarkat tempatan hanya lebih kepada nama sahaja.
Pelaksanaan dasar Performance-Based Contract (PBC) juga menjadi ancaman kepada kontraktor tempatan. Degan sumber dana yang terhad untuk menyediakan float asset adalah sukar bagi mereka memenuhi obligasi kontrak yang meletakkan prestasi seperti Service Level Agreement/Guarantee (SLA/SLG). Hanya syarikat besar yang ada hubungan back-to-back dengan OEM/Vendor sahaja yang mampu melaksanakannya.
Selain dari risiko penamatan kontrak, ketiadaan konsistensi ini juga berlaku semasa melanjutkan tempoh kontrak kerana ada kontrak yang dilanjutkan hanya satu, dua atau tiga tahun dan ada yang diberi lanjutan sehingga 5 tahun. Kadangkala sukar untuk dimengerti samada pegawai-pegawai di Kementerian Kewangan memahami konsep dan keperluan sebenar program kontraktorisasi ini dan benar-benar ingin membantu syarikat-syarikat yang terlibat dalam program ini?.
Apabila memasuki dekad kedua Abad ke 21, penecerobohan polisi kepada Program Kontraktorisasi semakin nyata. Kemasukan pesawat baru seperti A400M dan EC725 tidak memberi kelebihan kepada syarikat tempatan. Polisi pandang Perancis bermula. Keutamaan mula dikembalikan kepada syarikat OEM. Peranan syarkat tempatan hanya lebih kepada nama sahaja.
Pelaksanaan dasar Performance-Based Contract (PBC) juga menjadi ancaman kepada kontraktor tempatan. Degan sumber dana yang terhad untuk menyediakan float asset adalah sukar bagi mereka memenuhi obligasi kontrak yang meletakkan prestasi seperti Service Level Agreement/Guarantee (SLA/SLG). Hanya syarikat besar yang ada hubungan back-to-back dengan OEM/Vendor sahaja yang mampu melaksanakannya.
(8) Pelbagai Jenis Aset. Perolehan aset TUDM dari berbagai negara dan
berbagai OEM juga menjejaskan penumpuan syarikat yang menyelenggarakan
peralatan tersebut. Seperti dimaklumi, aset (utama) TUDM diperolehi dari
berbagai negara seperti Amerika Syarikat, Peranchis, United Kingdom, Russia,
Indonesia, Italy, Jepun, Sweden, India, Kanada, Sepanyol, Switzerland dan
sebagainya. Pempelbagaian punca aset ini memerlukan syarikat mempunyai banyak
kepakaran dan hubungan teknikal dengan banyak pihak. Apa yang merugikan
ialah kepakaran yang diperolehi tidak dapat dioptimakan kerana kuantiti sesuatu
jenis aset yang sedikit. Contohnya perolehan hanya sebuah atau dua buah untuk
sejenis pesawat seperti F-28, Falcon, Global Express, BBJ737, S61N1 dan
Blackhawk.
(9) Kawalan oleh Agen OEM/Vendor. Dalam urusan pembelian alatganti untuk senggaraan, kontraktor
tempatan tidak mempunyai hubungan terus dengan semua pihak pembuat (OEM) dan vendor. Sebahagian OEM dan Vendor telah mempunyai perjanjian dengan agen tempatan sebelum Program Kontraktorisasi dilaksanakan. Kontraktor utama mendapatkan alatganti dari agen-agen atau stokis yang mengambil laba ke atas
setiap pembelian. Kadangkala di antara OEM dengan kontraktor tempatan
terpaksa melalui lebih dari dua lapisan orang tengah. Sebagai 'end user',
TUDM terpaksa menanggung kesemua 'mark-up' yang dikenakan oleh setiap orang
tengah. Dalam klausa kontrak kontraktorisasi, pihak kontraktor dibenarkan
mengenakan 'mark-up' sebanyak 20% untuk setiap tuntutan bil pembeliana
alatganti.
(10) Pengurusan Aset. Di peringkat 10-15 tahun pertama usia aset, pihak kontraktor masih
menerima banyak kemudahan dan enjoy dari tahap kebaikan
peralatan yang diambil-alih dari pihak TUDM. Keadaan mula berubah apabila
peralatan seperti alat ujian dan kalibrasi mengalami kerosakan dan memerlukan
penyelenggaraan lanjut atau penaiktarafan. Kegagalan syarikat untuk
meningkatkan keupayaan serta membaiki peralatan yang rosak (memerlukan kos yang
tinggi) menyebabkan tahap perkhidmatan mereka semakin menurun. Terdapat
syarikat yang mengambil jalan mudah dengan menghantar komponen untuk diperbaiki
ke fasilitet di luar negara. Penghantaran alatan yang rosak ke luar
negara bukan sahaja menafikan spirit program kontraktorisasi
dan bahkan menghalang berlakunya pemindahan teknologi. Cara ini juga
membolehkan syarikat mendapat keuntungan berganda, dengan mengurangkan kos
operasi dan pada masa yang sama memperolehi keuntungan melalui service
charge yang dikenakan kepada kerajaan.
(11) Menyembunyikan Kelemahan. Setiap syarikat cuba
menunjukkan bahawa mereka mempunyai keupayaan dan sentiasa melaporkan
prestasi yang positif. Ini adalah untuk mengelakkan mereka mendapat
penilaian yang rendah dari pelanggan (TUDM). Berbagai cara dibuat untuk menutup
kelemahan masing-masing seperti menyalahkan peraturan atau provision kontrak
yang tidak tepat, tiada kerjasama dari pelanggan, pertindihan bidang tugas
dengan kontraktor lain dan sebagainya. Begitu juga sebaliknya, apabila berlaku
kelemahan di pihak TUDM dari aspek pengurusan dan prosedur perlaksanaan program
kontraktorisasi, mereka akan cuba menutup kelemahan tersebut dengan mencari
kelemahan pihak kontraktor. Kewujudan sikap sesetengah pihak yang
menyembunyikan kelemahan atau tidak transparent ini
menyebabkan masalah sukar untuk diselesaikan dan kelemahan tidak dapat diperbaiki.
(12) Risiko Pengurusan. Mana-mana kontraktor awam akan menghadapi kemungkinan untuk
menerima disadvantage apabila berlaku kesilapan atau
kemalangan ke atas peralatan yang dikawalselia oleh mereka. Mereka akan
menerima publisiti yang lebih luas berbanding jika kemalangan berlaku di bawah
pengurusan pihak TUDM. Pada masa yang sama usaha mereka (to remedy errors)
menerima publisiti yang amat sedikit. Ini berlaku kerana wujudnya
penentangan secara senyap dari kalangan pegawai-pegawai kanan TUDM sendiri yang
sengaja memperkecilkan keupayaan pihak kontraktor. Secara umumnya memang
terdapat perbezaan piawaian di antara kontraktor (awam) dengan anggota TUDM.
Tidak dapat dinafikan juga tentang kebenaran bahawa terdapat pegawai-pegawai
kanan TUDM yang sukar menerima kenyataan bahawa TUDM terpaksa melepaskan
sebahagian dari keupayaan dan kepakaran teknologi yang dimiliki kepada pihak
swasta dan kemudiannya membelinya semula melalui program kontraktorisasi.
Strategi Pembangunan dan
Pemantapan
Sebenarnya kedua-dua pihak, kerajaan dan kontraktor mempunyai tanggungjawab
yang besar untuk menjayakan program ini. Di antara strategi dan
pendekatan yang boleh membantu keberkesanan program kontraktorisasi adalah
seperti berikut:
(1) Pemindahan Teknologi. Proses pemindahan teknologi memerlukan
komitmen semua pihak yang terlibat, empunya teknologi, penerima teknologi dan
pihak kerajaan. Bidang serta ruang lingkup teknologi yang ingin diterima
mestilah diperjelaskan dalam satu kontrak. Ia boleh dimasukkan dalam sebahagian
dari program offset dalam kontrak perolehan kerajaan
ataupun melalui kontrak back-to-back antara syarikat luar
(empunya teknologi) dan syarikat tempatan (beneficeries). Setiap
program offset yang melibatkan pemindahan teknologi
perlu ditetapkan tempohnya supaya kedua-dua pihak mempunyai tanggungjawab untuk
memenuhi keperluan program tersebut. Kerajaan, disamping memberi
keutamaan kontrak kerajaan kepada syarikat yang menawarkan program offset yang
menguntungkan industri tempatan juga perlu memberi komitmen untuk memberi
sokongan yang berterusan supaya industri yang diperolehi melalui pemindahan
teknologi tersebut mendapat insentif tertentu.
(2) Penyelidikan dan Pembangunan (R n D).
Syarikat-syarikat yang terlibat dalam program kontraktorisasi telah menjimatkan
wang berjuta ringgit melalui pengambilan pekerja mahir dari kalangan bekas
anggota TUDM. Syarikat tidak perlu lagi melaburkan wang untuk memberi latihan
asas dan kepakaran kepada pekerja-pekerja ini. Oleh itu, syarikat-syarikat ini
wajar menyediakan bajet bagi program R n Dnya.
Hubungan teknikal dengan pihak OEM perlu
dioptimakan bagi mendapatkan kemudahan dan bantuan untuk melaksanakan
program R n D’dengan kerjasama syarikat utama serta
mengenalpasti bidang-bidang yang boleh dibangunkan.
(3) Menerokai Pasaran Antarabangsa. Pasaran dalam negara amatlah
kecil dan tidak berupaya menampung kos operasi yang tinggi. Syarikat
perlu berusaha meluaskan pasaran ke luar dari peta Malaysia. Sehingga
kini amat sedikit syarikat industri aeroangkasa tempatan yang telah berjaya
menembusi pasaran antarabangsa. Pada masa ini AIROD telah berjaya
mendapat pengiktirafan sebagai C-130 Stretched Modification Centre,
Air-to-air Refuelling Modification dari Lockheed Martin Aerospace
Systems Inc, USA, iaitu pembuat pesawat C-130 dan T-56 Engine Servicing
Centre. AIROD juga sedang dalam proses mendapatkan
pengiktirafan sebagai C-130 Avionics System Upgrade Centre. AIROD juga telah mendapat kontrak-kontrak senggaraan dari Tentera Udara Amerika
Syarikat, Filipina, Indonesia, Jordan, Bahrain,Myanmar, Sri Lanka dan
sebagainya. Sebuah lagi syarikat yang telah menampakkan kejayaan
menembusi pasaran antarabangsa ialah CTRM Berhad yang berjaya mendapat kontrak
mengeluarkan komponen pesawat untuk Syarikat BAE System, United Kingdom.
Syarikat-syarikat lain perlu meningkatkan usaha untuk menembusi pasaran
antarabangsa dan mengekspot kemahiran mereka melalui kemudahan perjanjian
offset dalam kontrak-kontrak Kerajaan.
(4) Amalan Pengurusan Terbaik (Best Management
Practices). Selain dari menerapkan budaya korporat yang baik,
syarikat perlu mempertingkatkan lagi amalan pengurusannya supaya mencapai
tahap world class, khususnya sistem logistiknya. Sebagai
langkah untuk memperbaiki sistem logistk serta mengurangkan kos operasi, syarikat-syarikat
perlu:
(a) menggunakan sistem maklumat yang tepat, fasilitet pembaikan yang
terkini, inventori alatganti just-in-time (JIT);
(b) menggunakan pendekatan yang bersepadu (integrated) dan
jangka-panjang untuk mengurangkan kos pembaikan dan
menyalurkan sistem logistiknya;
(c) meningkatkan hubungan dengan syarikat pembuat (OEM), pembekal, vendor
dan logistic provider melalui kaedah perkongsian pintar
(smart-partnership);
(d) mengadakan proses re-engineeering operasi logistiknya
dengan membuangkan lapisan inventori yang tidak perlu, menguji
konsep inventori berpusat serta sistem pengangkutan yang cekap; dan
(e) mengatasi halangan-halangan seperti keengganan untuk perubahan
organisasi, kekurangan sokongan dari pengurusan atasan dan kekurangan
maklumat untuk mengurangkan kos kawalan inventori dan meningkatkan
perkhidmatan.
(5) Komitmen Berterusan Kerajaan. Perjalanan program
kontraktorisasi sejak ianya dilaksanakan pada awal tahun 1998 tidak menunjukkan
pihak Kerajaan committed dan konsisten untuk menyokong dan
memandu program ini. Pihak pengurusan di semua peringkat perlu memahami
konsep sebenar, berganding bahu, konsisten dalam melaksanakan program
ini. Perlu difahami industri aeroangkasa bukan boleh diwujudkan dalam
tempoh yang singkat seperti industri membuat perabut, kasut dan pakaian.
Ia bukan sahaja memerlukan kos pelaburan dan teknologi yang tinggi, tetapi juga
melibatkan kesinambungan dalam pengaliran kepakaran bekas-bekas anggota tentera
dalam bidang teknologi pertahanan. Dasar yang tidak konsisten, syarat dan
kawalan yang terlalu ketat bukan sahaja akan membunuh industri ini malahan akan
mengecewakan pihak pengguna, khususnya TUDM.
(6) Private Finance Initiative (PFI). Konsep PFI
ialah satu bentuk pembiayaan projek di mana pihak swasta (swasta) menyediakan
modal (lazimnya dari institusi kewangan) yang diperlukan untuk membiayai
sesuatu projek/program dan syarikat tersebut juga akan bertanggungjawab
menguruskan pembayarannya. Kerajaan akan membayar perkhidmatan yang disediakan
oleh syarikat melalui kontrak penyewaan. Konsep ini sesuai untuk digunapakai
dalam program kontraktorisasi di mana keseluruhan pakej yang ditawarkan dalam
bentuk turnkey project. Ianya direkabentuk dan dilaksanakan dalam
bentuk perjanjian jangkapanjang sehingga 15 atau 20 tahun. Konsep PFI
lebih sesuai bagi kontraktorisasi peralatan bukan strategik seperti latihan
teknikal, latihan dan senggaraan simulator, perkhidmatan kenderaan dan
sebagainya. Angkatan Tentera Singapura (SAF) telah melaksanakan PFI dalam
pengurusan depot bekalannya kepada SembCorp.
Penutup
TUDM tiada pilihan selain menyokong penuh hasrat kerajaan dalam jangka panjang untuk mewujudkan industri tempatan yang berdaya maju, mahir dan berdaya saing di dalam menyelenggara pesawat TUDM dan mengurangkan penggantungan kepada firma asing. Program ini juga menjadi lebih penting bagi mengatasi kekurangan juruteknik dan jurutera TUDM untuk mengendalikan sendiri kerja-kerja penyelenggaraan da pembaikan pesawat.
Seperkara lagi ialah mengenai perlaburan di bidang industri aeroangkasa
memerlukan modal yang besar untuk penyediaan infrastruktur, fasalitas dan
pembangunan tenaga kerja yanf berkemahiran. Tempoh pulangan kepada pelabur
tersebut juga mengambil masa yang panjang. Sepertimana diamalkan di
negara-negara maju, industri aeroangkasa dan program ‘R & D’nya
sentiasa mendapat bantuan teknikal dan kewangan daripada kerajaan bagi
memastikan industri itu sentiasa berkembang dan berdaya saing.
Sekali melangkah ke hadapan, teruskan langkah dan usah menoleh ke belakang,
hadapi apajua cabaran. Itulah kata-kata yang harus dijadikan pegangan
dalam pelaksanaan program kontraktorisasi ini. Walaupun terdapat berbagai
cabaran dan kelemahan dalam program ini, ia tidak harus dijadikan sebab untuk
berpatah ke belakang kecuali ianya benar-benar merugikan kerajaan dan tidak
membantu meningkatkan ekonomi negara. Kelemahan diperbaiki dan halangan
kecil perlu di atasi. Semua pihak utama yang terlibat (stakeholders)
dalam program ini seperti industri (syarikat-syarikat), pihak berkuasa
(Perbendaharaan), pengguna (Kementerian Pertahanan/TUDM) perlu terus
berkerjasama dan konsisten untuk menentukan kejayaannya. Disamping mewujudkan
dasar yang konsisten dan sistem pemantauan yang baik dari pihak Kerajaan,
syarikat perlu menunjukkan minat yang tinggi untuk membangunkan industri
aeroangkasa dalam negara dengan memberikan perkhidmatan yang berkualiti.
Manakala pihak pengguna pula harus amanah melaksanakan tanggungjawab dari segi
kawalan kualiti serta pengurusan kewangan yang cekap.
Rujukan:
1. Dasar-dasar Utama Kerajaan Malaysia, Institut Tadbiran Awam Negara, Kuala Lumpur, 1988.
2. Jomo, K.S; Privatising Malaysia: Rents, Rhetoric, Realities; Westview Press, San Francisco, 1995.
3. Jomo; Dasar-dasar Ekonomi Mahathir, Edisi Kedua; Institut Analisa Sosial, Kuala Lumpur, 1986.
4. Laporan Pemantauan Kontraktorisasi TUDM 2000.
4. Laporan Pemantauan Kontraktorisasi TUDM 2000.
5. Mej Mohd Yunus bin Masjuki; Kertaskerja, Seminar Pegawai-pegawai Logistik TUDM 1996.
6. Pamela Pohling-Brown; The Changing Face of Contractor Services, Defence Industry, Report Jane's Information Group Limited; December 1, 1998.
Artikel ini pernah disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada tahun 2002.
Artikel ini pernah disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada tahun 2002.
Terbaik tuan. Terima kasih atas artikel berhubung kontraktorisasi ini.amat berguna untuk dijadikan rujukan.
ReplyDeletetq for info
ReplyDelete