Sulaiman dilahirkan di Rangoon Road, Singapura pada 25 Mac
1934. Memulakan pendidikan rendah di Sekolah Kota Raja, Arab Street, Singapura. Pada tahun 1942 Jepun menawan Singapura, ketika itu Sulaiman
berusia 9 tahun. Setelah tamat perang Dunia II dan Jepun menyerah kalah kepada pihak Tentera Berikat (British), Sulaiman menyambung persekolahannyanya. Pada tahun 1948, Sulaiman belajar di Victoria School.
Pada tahun 1951 Sulaiman memasuki Federation of Malaya Air Training Corps (FMATC) yang baru ditubuhkan dalam tahun 1950 dan dipilih mengikuti The Festival of Britain mewakili FAMTC.
Pada tahun 1951 Sulaiman memasuki Federation of Malaya Air Training Corps (FMATC) yang baru ditubuhkan dalam tahun 1950 dan dipilih mengikuti The Festival of Britain mewakili FAMTC.
Permulaan dalam dunia penerbangan bermula dalam tahun 1952
apabila Sulaiman menyertai Malayan Auxilarry Air Force (Singapore Wing). Latihan penerbangan menggunakan pesawat Tiger
Moths dan North American Harvards di RAF Tengah. Sulaiman berjaya dalam latihan dan menerima sayap penerbangan (pilot wing) pada tahun
1954.
Pada 15 Mac 1955 Sulaiman diterima menjalani latihan kadet
RAF di RAF Cadet College Cranwell. Di sana Sulaiman menjalani latihan ketenteraan
dan penerbangan menggunakan pesawat Piston Provost T1, jet Vampire T11 dan
Vampire F89. Beliau menamatkan latihan
dan ditauliahkan ke dalam pangkat ‘Pilot Officer’ dalam RAF pada 1 April1958.
Malah beliau merupakan pelatih terbaik keseluruhan dan menerima Piala Phillip
Sasson Memorial. Beliau merupakan
pegawai bukan British yang pertama menerima hadiah berkenaan.
Setelah menerima saya p penerbangan, Sulaiman ditukarkan ke 229 OCU RAF Base Chivenor, North Devon untuk mengikuti latihan peralihan jet pejuang menggunakan pesawat Hunter F4. Pada 1 Feb 1949 beliau ditukarkan ke No 43 Sqn, RAF Base Leuchars, Scotland dan menerbangkan pesawat Gloster
MeteorT7. Beliau turut menyertai operasi udara di RAF Base Akrotiri, Cyprus (1959) dan RAF Base El Edem, Libya (1960).
Pada bulan Mei hingga September 1961 menjalani kursus jurulatih penerbangan ke RAF Base Little Rissington dan setamat kursus beliau ditukarkan ke RAF Base Cranwell sebagai jurulatih penerbangan dan dinaikkan ke pangkat Flight Lieutenant (Flt Lt).
Pada awal 1965, Sulaiman ditukarkan ke 249 Sqn, RAF Base Bassingburn dan menerbangkan pesawat pengebom English Electra Canberra. Beliau sekali lagi ditugaskan ke RAF Arkitri, Cyprus dan kemudian ke Detasemen di RAF Base Idris, Lybia dan 3 bulan di RMAF Kuantan, Malaysia.
Semasa di Kuantan, Sulaiman telah mendapat tawaran untuk bertukar
perkhidmatan ke TUDM sebagai salah satu rancangan peralihan kuasa kepimpinan
TUDM kepada anak tempatan pada tahun 1965 dan ketika itu, beliau masih lagi berpangkat Flt Lt (setaraf dengan Kapt TUDM). Setelah
berkhidmat selama 11 tahun dengan RAF, Sulaiman mengakhiri tugas di RAF
Akrotiri, Cyprus dalam tahun 1965 itu juga dan terbang ke tanah tumpah
darahnya, Tanah Melayu untuk menabur bakti di negara kelahirannya.
Pada 1 Jan1966, Sulaiman dinaikkan ke pangkat Squadron Leader (Sqn Ldr) untuk menjawat jawatan Pegawai Memerintah TUDM Alor Setar, Kedah. Seterusnya pada 1 Jan
1967 ditukar sebagai PM TUDM Labuan dan dinaikkan ke pangkat Wing Commander (Wg Cdr).
Beberapa bulan sahaja di TUDM Labuan, Sulaiman telah dipanggil ke Kuala Lumpur untuk memulakan proses peralihan pengambilan tugas dari Air Commodore (Air Cdre) Steedman (yang ketika itu merupakan Chief of Air Staff di MINDEF.
Sulaiman menerbangkan pesawat Tebuan
Pada 1 Sep 1967 beliau dinaikkan ke pangkat Group Captain
(Kol TUDM)dan ditukarkan ke Bahagian Staf Tentera Udara KEMENTAH untuk
persediaan peralihan kuasa kepimpinan TUDM. Sebulan sahaja berpangkat Gp Capt,
pada 1 Okt 1967 Sulaiman dinaikkan ke pangkat Air Commodore (setaraf dengan
Brig Jen TUDM) untuk menjawat jawatan Ketua Turus Tentera Udara. Ketika itu
beliau berusia 33 tahun dan merupakan anak Melayu pertama memegang jawatan
tersebut.
1973 menjalani kursus di RCDS, UK dan kemudiannya dinaikkan
ke pangkat Air Vice Marshall.
Setelah 11 tahun bersama TUDM, pada Dis 1976,Sulaiman
bersara dari TUDM dalam usia yang masih muda iaitu 42 tahun bagi memberi peluang kerjaya kepada jenerasi muda TUDM.
Dalam tempoh 10 tahun di bawah pemerintahannya, TUDM telah melalui proses perkembangan pesat dari sebuah pasukan udara yang kecil kepada sebuah Tentera Udara yang berwibawa dengan mempunyai skuadron pesawat pejuang yang moden dan canggih.
Antara perubahan besar di zaman pemerintahan Sulaiman ialah penerimaan pesawat latihan jenis Bulldog 100B bagi menggantikan Provosts; seterusnya pesawat Cessna 402B's diperkenalkan sebagai pesawat latihan lanjutan di Sekolah Penerbangan TUDM Alor Setar; pesawat Hercules C130H menggantikan Dart Heralds di skuadron angkut jarak jauh. ; jet eksekutif HS125 digantikan dengan Fokker F28. Kerajaan juga membeli pesawat helikopter yang lebih besar jenis Sikorsky (Nuri) untuk TUDM bagi memberi bantuan operasi insurgency dengan lebih berkesan. Selain menerima hadiah pesawat F86 Avon Sabres dari Australia, TUDM turut menerima pesawat pejuang baru ijenis F5E, F5B dan F5F. Manakala Sekolah Latihan Helikopter menerima pesawat jenis Bell 47G. Selain itu, Depot Baikpulih Kapalterbang (AIROD) telah ditubuhkan untuk menyelenggara semua peswat TUDM.
Setelah bersara, menceburkan diri dalam bidang korporat dan
diberi kepercayaan menyumbangkan bakti beberapa syarikat utama seperti sebagai
Timbalan Pengerusi MAS selama 24 tahun, Ahli Lembaga Pengarah Bank Negara, Guthrie,
HSBC Bank, FACBI Bhd, Nationwide Express dan Cycle & Carriage &
Bintang Bhd.
Sulaiman berkahwin dengan Puan Sri Zaharah bt Hashim pada 7
Jan 1961dan dikurniakan 4 orang anak.
Pada tahun 2009, Sulaiman di kurniai gelaran Tan Sri oleh SPB YDP Agong
Tuanku Mizan.
Sulaiman Sujak menjadi Ketua Turus Tentera Udara Diraja
Malaysia ketika berusia 33 tahun.
;
Sulaiman as a Corporate Figure
Tan Sri Dato' Sulaiman Bin Sujak has been an Advisor of
HSBC Bank Malaysia Berhad since January 1994. He has vast experience in the
public and the private sectors. He served as an Advisor (now known as Assistant
Governor) of Bank Negara Malaysia until 1983.
He served both with Royal Air Force and the Royal Malaysian
Air Force and served as the first Malaysian Air Force Chief since 1967.
He served as Director of Commercial Division of Kumpulan
Guthrie from 1983 to 1989. He joined HSBC Bank Malaysia Berhad in 1989. He
served as Chairman of Nationwide Express Courier Services Berhad from April 14,
2016 to May 31, 2016. He served as the Chairman at FACB Industries Inc. Bhd
from September 26, 2008 to December 4, 2013. He served as the Chairman of FACB
Industries Inc. Bhd from July 1, 2002 to March 1, 2006 and as its Deputy
Chairman from March 1, 2006 to September 2008. He served as the Deputy Chairman
of Malaysian Airlines System Berhad from 1977 to 2001.
He has been a Independent Non Executive Director of Cycle
and Carriage Bintang Bhd since February 24, 2003. He serves as a Director of
HSBC (Malaysia) Trustee Berhad and HSBC Research Malaysia Sdn Bhd. He served as
Independent Non-Executive Director of HSBC Bank Malaysia Berhad from January
10, 1994 to April 15, 2014. He served as an Independent Non-Executive Director
at Nationwide Express Courier Services Berhad from January 2, 2003 to May 31,
2016.
He served as a Director of FACB Industries Berhad from
October 1, 1988 to December 4, 2013. He served as an Independent Non-Executive
Director of Oriental Interest Bhd. He served as a Director of Kumpulan Guthrie
Berhad and HSBC Trustee (M) Berhad.
Tan Sri Sulaiman is a graduate of Royal Air Force College,
Cranwell, England in 1958 and completed Senior Executive Graduate Programme at
Stanford University, USA, Royal College of Defence Studies, London in 1973.
SULAIMAN SUJAK MEMOIR SEORANG JURUTERBANG
Buku sejarah yang ditulis oleh Mejar Ramli Abdul Rahim
(Bersara) TUDM, merupakan catatan sejarah yang dilalui oleh bekas Ketua Turus
Tentera Udara Air Vice Marshal Tan Sri Dato' Sulaiman Sujak yang merupakan anak
Melayu pertama memegang tampuk kepimpinan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)
pada 1967 yang sebelum itu dipegang oleh pegawai-pegawai tinggi Tentera Udara
Diraja British (RAF) yang dipinjamkan sejak TUDM ditubuhkan pada 2 Jun 1958.
Pengalaman sejak zaman anak-anak semasa di Singapura
sebelum meletus Perang Dunia Kedua turut dipaparkan di dalam buku yang ditulis
separuh kreatif ini bagi menarik minat pembaca remaja menghayati tokoh yang
begitu gigih pada zamannya untuk menjadi juruterbang Melayu yang pertama
berkhidmat dengan RAF di Eropah setelah berjaya menjalani latihan Pegawai Kadet
di RAF Cranwell pada 1958
Sejarah awal pembabitannya dengan dunia ketenteraan bermula
dengan penglibatannya sebagai Kadet Sekolah Air Training Corps di Singapura dan
juga dalam Malayan Auxuliary Air Force Singapore Wing sehingga sampai ke tahap
menerima sayap penerbangan daripada Gabenor British di Singapura.
Segala pahit manis kenangan untuk mencapai cita-cita yang
sentiasa tersemat dalam sanubari bermula semasa di bangku sekolah dan
kecenderungan melihat pesawat-pesawat tentera turun naik di Kallang Airport
adalah mukadimah kepada kerjaya juruterbang dengan RAF dan pernah menerbangkan
pesawat pejuang di Scotland dan juga pesawat pengebom di Cyprus.
Semasa Malaysia menghadapi Konfrantasi dengan Indonesia,
Flight Lieutenant Sulaiman yang bertugas di Cyprus bersama krew pesawat
pengebom Canberra telah menerbangkan pesawat bersama krew yang lain untuk tugas
detasmen di Kuantan sebagai "show of presence di ruang udara semenanjung
Malaysia serta Sabah dan Sarawak.
Sebelum dilantik menjadi Ketua Turus Tentera Udara,
Squadron Leader Sulaiman sempat menjadi Komandan Sekolah Latihan Penerbangn di
TUDM Alor Setar dan sebagai Pegawai Memerintah TUDM Labuan yang berpangkat Wing
Commander.
Selama lebih 20 tahun sebagai juruterbang tentera, beliau
telah menerbangkan 22 buah jenis pesawat, merakamkan 350 jam penerbangan dengan
Malayan Auxilary Air Force (Singapore Wing), 2,000 jam dengan RAF dan 1,000 jam
dengan TUDM.
Segala pengalaman yang didapati semasa berkhidmat dengan
RAF dan TUDM memang cukup bermanfaat kerana segala ilmu dan pengalaman yang
didapatinya merupkan aset untuk dunia korporat yang diceburinya dan jumlah
perkhidmatannya dalam sektor korporat jika dibandingkan dengan dunia tentera
adalah lebih lama iatu selama 24 tahun jika dibandingkan dengan perkhidmatannya
dalam tentera iaitu selama 22 tahun.
Buku ini akan memberi inspirasi untuk generasi akan datang
bagi menghadapi kehidupan yang mencabar tidak kira di mana baik sektor swasta,
awam atau ketenteraan.Tan Sri Dato Sulaiman adalah qudwah dunia tentera dan
koporat.
No comments:
Post a Comment