Memoir Putera Lapis Mahang

Memoir Putera Lapis Mahang
YANG AWAL DAN YANG AKHIR

Sunday, May 4, 2025

AF 149: MASJID ALMUNAWARAH KARIAH PANCHOR JAYA




"POST RETIREMENT POST"
- PART ONE -
TAMAN AMPANGAN SEREMBAN

Sewaktu penulis muda remaja, apabila bersembang mengenai perkahwinan, ada saudara-mara yang memberikan nasihat berikut,

"Engko nanti jangan kawin dengan orang Negeri Sembilan, nanti engko kena masuk SUKU, engko kena ikut cakap bini (queen control), semua duit gaji engko bini yang pegang”.

Itu lebih 40 tahun dahulu dan  penulis pun tidak berani hendak komen kerana penulis sendiri tidak tahu dan penulis tidak pernah ada kenalan dengan orang Negeri (Sembilan). Rasanya kalau isu queen control itu bukan perempuan Negeri Sembilan sahaja. Wanita dari  negeri mana pun sama. Ada juga orang kata berkahwin perempuan Kelantan pun macam itu juga sebab kebetulan saudara orang yang bercerita itu terkena begitu. Semua itu perkara dan hal individu. Kira nasib dan jodoh masing-masing, sendiri yang cari, sendiri yang pilih, kalau dapat isteri yang jenis itu, sendiri kena tanggung.

Semasa penulis hendak bertugas ke TUDM Kuching pada tahun 1982, peringatan yang sama juga diterima dari kawan-kawan. Tak pasti sama ada mereka pernah bertugas di sana atau tidak,

"Engko jaga diri baik-baik, orang Sarawak suka orang Semenanjung, nanti engko lupa terus tunang engko. Lagi satu, kalau ke Sabah, jangan main-main dengan anak dara sana, nanti silap haribulan, anu engko melekat kat dahi”.

Begitulah orang dulu-dulu punya cerita, mereka takut kalau anak mereka kawin orang luar, apa lagi orang Sabah atau Sarawak. Takut duduk di sana, nanti susah nak balik kampung.

Kembali cerita Negeri Sembilan, berkaitan dengan istilah MASUK SUKU, penulis tidak mahu mengulas kerana ia berkaitan secara langsung dengan dengan adat istiadat sesuatu masyarakat. Pepatah Melayu ada menyebut ‘biar mati anak, jangan mati adat’. Jadi, setiap masyarakat akan  mempertahankan adat mereka yang diwarisi turun temurun. Sama seperti adat Jawa, masih banyak yang mirip unsur keHinduan dan amalan khurafat.

Hari ini penulis telah menjadi warga Negeri Sembilan. Walaupun penulis tidak perlu mempraktikkan Adat Perpatih, penulis perlu menghormati adat amalan mereka. Realitinya, adat tersebut pun sudah mula menuju ke arah kelupusan, khususnya di kawasan perbandaran.

Setelah menghuni muka bumi ini selama lebih 60 tahun, kini penulis merasa bangga dan bertuah berpeluang menjadi warga Negeri Sembilan. Kebetulan, menantuku yang pertama (suami anak kedupenulis) adalah orang Negeri Sembilan, ibunya orang Seri Menanti dari keturunan masyarakat yang berpegang kuat kepada Adat Perpatih.  Malah Seri Menanti merupakan Bandar DiRaja Negeri Sembilan Darul Khusus. Namun mengikut pemerhatianku, keluarga mereka juga sudah tidak lagi mengamalkan adat tersebut.

Melalui pemerhatianku, Adat Perpatih penuh dengan peraturan, perundangan, amalan dan adat istiadat yang ditafsirkan melalui susunan bait-bait pepatah, bidalan, kiasan, perumpamaan, nasihat, tunjuk ajar serta beberapa ungkapan ayat-ayat yang penuh bermakna, dan antara yang penulis dapat petik:

Kok mengukur biarlah sama panjang,
Kok menimbang biarlah sama berat,
Kok membahagi biarlah sama banyak,
Tidak boleh dilebihkan untuk diri sendiri,
Tidak boleh dikurangkan untuk orang lain.

Ibarat memalu ular di dalam benih,
Benih tidak rosak tanah tidak lembang,
Pemalu tidak patah namun ular mati jua,
Bak ibarat menarik rambut dalam tepung,
Rambut tidak putus tepung tidak berselerak.

Batangnya tempat bersandar,
Dahannya tempat bergantung,
Buahnya untuk dimakan,
Daunnya untuk berlindung,
Bodoh Raja tergadai negeri,
Bodoh Undang tergadai Luak,
Bodoh Lembaga tergadai suku,
Bodoh buapak tergadai anak buah.

Dalam mencari penyelesaian,
Biar kita alah beralah,
Ibarat orang menceduk air,
Ceduklah di sumur yang jernih.

Dalam mempertahankan hak dan kebenaran,
Jangan setapak kau surut,
Biar putus leher dipancung,
Biar tanah bersimbah darah,
Pertama engkau hilang,
Kedua engkau akan terbilang.

https://www.malaycivilization.com.my/omeka/files/original/e24b961408b3b2a047fb1a40708ba136.pdf
http://202.185.40.214/idc/groups/portal_aperpatih/documents/ukmpd/adat_00082.pdf

DI MANA BUMI KU PIJAK

Dengan izin dan ketentuan Allah (swt), pada tahun 1980, di Negeri Sembilan ini, penulis mula menukar identiti dari orang awam kepada sosok seorang pegawai tentera. Dan kini, setelah bersara pada tahun 2019, Negeri Sembilan ini juga menjadi tempat penulis  bermastautin setelah penulis kembali menjalani kehidupan sebagai orang awam setelah bersara dari ATM.


Rumah penulis di Taman Ampangan, Seremban yang dibeli dalam tahun 2011

Sebagai negeri tempat penulis bermastautin sehingga akhir hayat dan mungkin sebahagian dari zuriat penulis dan keturunan mereka akan terus tinggal di negeri ini sehingga hari kiamat.  Maka, taat setia penulis adalah kepada Yang DiPertuan Negeri Sembilan, Raja dan Pemerintah bagi Negeri Sembilan dan jajahan takluknya. Semoga Allah (swt) melindungi negeri ini dari bala’ dan bencana serta melimpahkan sebanyak-banyak rahmatNya kepada negeri ini. 


SEJARAH RINGKAS  NEGERI SEMBILAN

Negeri Sembilan yang turut dikenali sebagai negeri Pagar Ruyung mempunyai sejarah tersendiri. Sebelum wujudnya Negeri Sembilan pada asalnya hanyalah kawasan penempatan yang didiami oleh orang-orang Asal (Asli) daripada suku kaum Sakai, Semang dan Jakun. Mereka hidup berpindah randah, memburu, mengutip hasil hutan dan ada yang mula bertani.

Pada permulaan abad ke-14 Masehi orang-orang Sumatera dari Tanah Minangkabau mulai tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka dan sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada Orang Asal ini dan mereka berjaya  memujuk hati orang Asal ini untuk membuka kawasan penempatan di negeri ini. Dengan itu berlakulah asimilasi kaum melalui perkahwinan antara orang-orang Minangkabau ini dengan penduduk Asal dan daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. Suku ini adalah pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih pemimpin maka hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. Orang-orang Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka di Minangkabau seperti  Tanah Datar dan Paya Kumbuh.

Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil Penghulu dan kemudiannya Undang. Sebelum wujudnya Yang DiPertuan Besar, Negeri Sembilan adalah dibawah naungan kerajaan Melayu Johor.

Ketibaan Raja Melewar dari Pagar Ruyung, Minangkabau pada 1773, memulakan institusi beraja di Negeri Sembilan. Uniknya ialah raja di Negeri Sembilan adalah yang dijemput oleh pembesar-pembesar negeri (Penghulu) dari Pagar Ruyung dan dirajakan di Negeri Sembilan. Sebab itulah raja tidak bergelar Sultan tetapi memakai gelaran Yang DiPertuan atau Yamtuan.

Asal penubuhan Negeri Sembilan adalah oleh Dato' Pepatih Nan Sebatang. Beliau juga merupakan pengasas bagi Adat Perpatih yang sangat sinonim dengan Negeri Sembilan itu sendiri. Seperti yang di ketahui umum, Adat Perpatih lebih mementingkan (kebajikan) kaum wanita daripada lelaki. Pada dasarnya, adat istiadat kemasyarakatan yang diamalkan oleh Adat Perpatih ini adalah dianggap satu adat yang sistematik (tersusun) dinegeri Melayu kerana ia sangat mencakupi segala aspek.

Keutamaan wanita di dalam adat pepatih sebenarnya lebih kepada mewarisi harta pusaka dan membawa darah keturunan. Berbeza dari kesultanan Melayu yang lain, harta dan darah keturunan di warisi oleh kaum lelaki. Menurut adat pepatih, wanita yang mengandungkan dan melahirkan anak maka wanitalah yang membawa darah keturunan kepada pewaris iaitu anaknya. Dari segi harta pula, hanya harta pusaka iaitu termasuk tanah dan rumah induk diwarisi oleh wanita bertujuan agar kaum wanita tidak terabai sekiranya dicerai suami. Namun demikian harta sepencarian adalah milik bersama lelaki dan wanita dan di bahagi mengikut hukum Islam (Syarak).

Hasil positif daripada pengamalan Adat Perpatih ini, harta pusaka tidak tergadai kerana tidak boleh dijual kepada orang lain. Malah di dalam sesebuah kampung, biasanya terdiri dari kalangan saudara mara satu keturunan atau sedarah kerana tanah pusaka telah dibahagi dari awal keturunan sehingga generasi sekarang. Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

Jika kita tidak memahami adat ini, berkemungkinan kita mempunyai pandangan negatif bahawa Adat Perpatih ini menyalahi undang-undang Islam. Bagaimanapun, adat tetaplah adat, ia diasaskan oleh manusia biasa (bukan mengikut hukum dari Al Qur’an atau berpandukan hadis) yang pastinya terdapat banyak kelemahan dan terdapat amalan yang bertentangan dengan hukum syariat. Kalau islam meletakkan wanita dalam kedudukan yang istimewa (khususnya sebagai ibu), Adat Perpatih telah meletakkannya lebih tinggi dari itu.

Nama NEGERI SEMBILAN mula digunakan pada abad ke-16 untuk merujuk kepada persekutuan negeri-negeri yang telah dibuka oleh orang Minangkabau di Semenanjung Tanah Melayu iaitu Segamat yang kini menjadi sebahagian daripada Johor dan Naning yang kini menjadi sebahagian daripada Melaka. Hulu Pahang dan Jelai pula kini menjadi sebahagian daripada Pahang manakala Kelang pula menjadi sebahagian daripada Selangor. Hanya Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu sahaja yang masih kekal sebagai sebahagian daripada Negeri Sembilan. Oleh itu, saiz Negeri Sembilan sekarang adalah jauh lebih kecil berbanding Negeri Sembilan yang asal.

Bagaimanapun satu sumber lagi menyatakan bahawa 9 daerah yang bergabung membentuk Negeri Sembilan pada tahun 1773  ialah Jelebu, Inas, Johol, Rembau, Sungai Ujong, Tampin, Jempol, Ulu Muar dan Gunung Pasir.

Selepas ini, sejarah Negeri Sembilan hampir sama dengan negeri-negeri Melayu yang lain, iaitu campur tangan dari Inggeris (British) satu-persatu sehingga mereka berjaya menguasai seluruh Semenanjung Tanah Melayu sehingga tertubuhnya Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948 dan seterusnya mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

SENARAI NAMA YANG DI PERTUAN BESAR NEGERI SEMBILAN
 
(1)   Tuanku Raja Mahmud Shah @ Ahmad Shah @ Raja Melewar ibni alMarhum Raja Baijang memerintah (bernaung di bawah Kesultanan Johor) dari 8 November 1778 hingga mangkat pada 7 Julai 1796. (ada sumber lain:  memerintah dari 1773-1795)

(2)   Tuanku Raja Hitam ibni alMarhum Yamtuan Raja Balamban yang memerintah dari tahun 1795 hingga mangkat pada 1808.
 
(3)   Tuanku Raja Ali @ Yamtuan Raja Lenggang Laut ibni alMarhum Yang di-Pertuan Malenggang Alam @ Yamtuan Raja Nara I yang memerintah dari tahun  1808 hingga mangkat pada 1824. Raja Kerjan @ Raja Kerajan telah mengisytihar diri sebagai Yamtuan dari tahun 1824 sehingga dihalau keluar pada tahun 1826 dan akhirnya mati dibunuh di Segamat pada tahun 1844.
 
(4)   Tuanku Raja Laboh @ Yamtuan Sati ibni alMarhum Sultan Abdul Jalil Shalahudin Muningsyah yang memerintah mulai tahun 1826 tetapi diturunkan tahta oleh Undang Laut pada 30 November 1931.
 
(5)   Tuanku Nasiruddin @ Yamtuan Radin Sunnah ibni al-Marhum Tuanku Raja 'Ali yang memerintah dari tahun 1831 hingga mangkat pada  7 September 1861.
 
(6)  Tuanku Imam @ Yamtuan Ulin ibni al-Marhum Yamtuan Raja Lenggang Laut @   Raja Ali yang memerintah mulai 7 September 1861 hingga mangkat pada tahun 1869 dan setelah kemangkatannya digelar sebagai alMarhum Janggut.
 
Setelah kemangkatan Yamtuan Imam, tahta Yang DiPertuan Besar dipangku oleh Tunku Intan binti Tunku Alang Husain, Tuanku Ampuan kepada Yamtuan Raja Nasirudin dari tahun 1869 hingga tahun 1872.
 
(7)  Tuanku Antah ibni alMarhum Tuanku Nasiruddin yang memerintah mulai tahun 1872 hingga mangkat pada 22 Oktober 1888.
 
(8)  Tuanku Muhammad Shah ibni alMarhum Tuanku Antah yang memerintah dari 22 Oktober 1888 hingga mangkat pada 1 Ogos 1933.
 
(9)  Tuanku Abdul Rahman ibni alMarhum Tuanku Muhammad yang memerintah dari 1 Ogos 1933 hingga 31 Ogos 1957 kerana dilantik menjadi Yang DiPertuan Agong Persekutuan Tanah Melayu yang pertama sehingga baginda mangkat pada 1 April 1960.
 
YTM Tunku Laksamana Tunku Munawir ibni Tuanku Abdul Rahman telah memangku tahta Yang DiPertuan Besar dari 31 Ogos 1957 hingga 1 April 1960.
 
(10)   Tuanku Munawir ibni alMarhum Tuanku Abdul Rahman yang memerintah mulai 5 April 1960 hingga mangkat pada 14 April 1967.
 
(11)    Tuanku Ja'afar ibni alMarhum Tuanku Abdul Rahman yang memerintah dari 19 April 1967 hingga baginda mangkat pada 27 Disember 2008.
 
Tuanku Jaafar telah dilantik dan ditabalkan menjadi Yang DiPertuan Agong ke 10 mulai 26 April 1994 hingga 26 April 1999. Dalam tempoh tersebut, tahta Yang DiPertuan Besar dipangku oleh Tunku Laksamana, Tunku Naqiuddin ibni Tuanku Jaafar.
 
(12) Tuanku Muhriz ibni almarhum Tuanku Munawir memerintah mulai 27 Disember 2008 hingga kini.

    
Yamtuan Raja Melewar (1773-1796), Yamtuan Antah (1972-1888); dan 
Tuanku Muhammad (1888-1933)

      
Tuanku Abdul Rahman (1933-1960), Tuanku Munawir (1960-1967); dan Tuanku Jaafar (1967-2008)

 Tuanku Muhriz (2008 hinggi kini)

https://www.royalark.net/Malaysia/negri2.htm
https://id.wikipedia.org/wiki/Melewar_dari_Negeri_Sembilan
http://nagarinansembilan.blogspot.com
https://www.ns.gov.my/kerajaan/info-negeri/sejarah-penubuhan
https://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Negeri_Sembilan

SENARAI NAMA MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN

Berikut adalah senarai nama Menteri Besar Negeri Sembilan yang dilantik oleh Yang DiPertuan Besar mengikut kuasa yang diberi dalam Peruntukan Undang-Undang Tubuh Negeri.

(1) YAB Tuan Abdul Malek bin Yusuf (1 Februari 1948  hingga 11 Ogos 1950).
 
(2) YAB Tuan Mohamad Salleh bin Sulaiman (11 Ogos 1950 hingga 1 Januari 1951)
 
(3) YAB Dato’ Abdul Malek bin Yusuf  (1 Januari 1951 hingga 15 Apr 1952),
 
(4) YAB Tuan Dr Abdul Aziz bin Abdul Majid (15 April 1952 hingga 1 Oktober 1952) – kemudiannya dilantik oleh SPB YDP Agong menjadi Gabenor Melaka ke 3 (31 Ogos 1971 hingga 9 Mei 1975).
 
(5) YAB Dato’ Abdul Malek bin Yusuf (1 Oktober 1952 hingga 1 Oktober 1953) – kemudiannya dilantik oleh SPB YDP Agong menjadi Gabenor Melaka ke 2 (31 Ogos 1959 hingga 30 Ogos 1971).
 
(6)     YAB Dato’ Shamsuddin bin Naim (1 Oktober 1953 hingga 31 Januari 1959)
 
(7) YAB Dato’ Mohamad Shariff bin Abdul Samad (1 April 1959 hingga 23 Jun 1959)

Selepas Malaysia mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, Perlembagaan Persekutuan telah digubal termasuklah pembentukan Kerajaan Pusat dan Negeri secara pilihanraya. Maka, jawatan Menteri Besar juga dipilih oleh rakyat melalui Dewan Undangan Negeri. Berikut adalah senarai nama Menteri Besar Negeri Sembilan yang dipilih oleh rakyat:

(1) YAB Tan Sri Hj Mohamad Said bin Mohamad dari Parti Perikatan (UMNO) mentadbir dari 23 Jun 1959 hingga 10 Mei 1969.
 
(2) YAB Dato Mansor bin Othman dari Parti Perikatan (UMNO) mentadbir dari 10 Mei 1969 hingga 12 Julai 1978.
 
(3) YAB Dato' Seri Mohd Rais bin Mohd Yatim (sekarang Tan Sri) dari Parti Barisan Nasional (UMNO) mentadbir dari 12 Julai 1978 hingga 29 April 1982.  
 
(4) YAB Tan Sri Dato Mohamad Isa bin Abdul Samad dari Parti Barisan Nasional (UMNO) mentadbir dari 29 April 1982 hingga 25 Mac 2004.  
 
(5) YAB Dato’ Seri Mohammad bin Hasan dari Parti Barisan Nasional (UMNO) mentadbir dari 25 Mac 2004 hingga 9 Mei 2018.
 
(6) YAB Dato’ Seri Aminuddin bin Harun dari Parti Pakatan Harapan (PKR) mentadbir dari 12 Mei 2018 hingga kini.



MASJID ALMUNAWWARAH KARIAH PANCHOR JAYA

Seawal perpindahan penulis dari Kem MINDEF ke ke Taman Ampangan, Seremban dalam bulan Disember 2019, penulis terus memulakan langkah dan salam pengenalan dengan penduduk tempatan melalui solat berjemaah di Masjid Kariah Panchor Jaya (MKPJ) dan mengikuti kuliah dan tazkirah di masjid yang jaraknya lebih kurang 1 km sahaja dari rumah penulis.

Walaupun Taman Panchor Jaya (TPJ) Fasa 1 dan 2 telah dibuka pada tahun 1993, sejarah masjid ini bermula pada tahun 1999 apabila berlaku perbincangan di kalangan beberapa  Persatuan Penduduk di Taman Panchor Jaya tentang keperluan pembinaan sebuah masjid untuk kegunaan masyarakat islam di Taman Panchor Jaya yang semakin bertambah. Gabungan Persatuan Penduduk telah memajukan permohonan ke Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) untuk mendapatkan tapak pembinaan sebuah masjid. 

Pada 24 Ogos 2000,  JHEAINS telah meluluskan sebidang tanah berkeluasan 10,537.86 meter persegi di Lot 1648, Pesiaran Semarak 3, Taman Panchor Jaya Fasa 4. Pada 26 Januari 2003, sebuah Jawatankuasa Penajaan Pembinaan Masjid di Taman Panchor Jaya telah ditubuhkan dan Pengerusinya ialah Tuan Hj Wan Abdullah bin Wan Su. 

Pada 17 Februari 2004, Jabatan Mufti Negeri Sembilan (JMNS) telah meluluskan pembinaan  sebuah masjid untuk kariah Taman Panchor Jaya. Kerja-kerja di tapak pembinaan telah bermula pada 2 Mei 2006 oleh  Syarikat  Osuba Sdn Bhd dengan  nilai kontrak sebanyak RM3.6 juta.

Pada 6 Jun 2006, majlis penetapan arah qiblat telah disempurnakan oleh Mufti Negeri Sembilan. Pada 17 September 2007, projek pembinaan masjid telah disiapkan dan dinamakan sebagai Masjid Kariah Panchor Jaya (MKPJ). Perisytiharan MKPJ untuk memulakan Solat Jumaat telah disempurnakan oleh Mufti Negeri Sembilan, Sohibus Samahah Dato’ Sheikh Hj Mohd Murtadza bin Sheikh Hj Ahmad (allahyarham) pada 27 Disember 2007. Solat Jumaat pertama didirikan di MKPJ pada 28 Disember 2007.

Setelah bangunan masjid disiapkan dan seterusnya dioperasikan, pemilihan sebuah Jawatan Kuasa Pengurusan telah dibuat dan Tuan Hj Wan Abdullah bin Wan Su telah dipilih sebagai Pengerusi MKPJ yang pertama.  Pada 5 Mac 2008, majlis Perasmian MKPJ telah disempurnakan oleh YAB Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Mohammad bin Hassan.

Operasi MKPJ turut terjejas lanjutan dari pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) apabila negara mengalami musibah wabak COVID-19 mulai 18 Mac 2020 sehingga 31 Ogos 2020. Sepanjang tempoh tersebut, banyak pengalaman baru yang dipelajari khususnya dalam mengurus organisasi dalam situasi krisis (crisis management).

Pada 1 April 2021, penulis yang baru menetap di dalam kariah hanya setahun 3 bulan telah diberi kepercayaan untuk mengambil-alih jawatan jawatan Pengerusi MKPJ dari Tuan Haji Wan Abdullah yang mengundurkan diri.  

Pengerusi telah mengusahakan permohonan penukaran nama Masjid Kariah Panchor Jaya  kepada Masjid AlMunawwarah Kariah Panchor Jaya (MMKPJ) dan telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Sembilan pada  14 Jun 2023. Selanjutya pada 25 Julai 2023, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Sembilan telah meluluskan tanah rizab tambahan seluas 8,389 meter persegi untuk Masjid. 

Di dalam kariah MMKPJ terdapat enam buah surau yang masih berfungsi. Surau-surau telah dibina sebelum pembinaan masjid ini, iaitu: Surau  Nurul Hidayah di Pesiaran Semarak 2, TPJ Fasa 1; Surau As Salam di Jalan Semarak 37, TPJ Fasa 6;  Surau Al Mubarak di Jalan Semarak 41, TPJ Fasa 7; Surau Al Ikhwan di Jalan Sri Telawi 4 Taman Sri Telawi; Surau Taman Bukit Margosa di Jalan Margosa 2/1; dan Surau Wakaf  di Jalan Margosa 11, Taman Bukit Margosa

Surau Wakaf merupakan sebuah surau sementara yang dibina di atas tanah rezab Majlis Bandaraya Seremban untuk memenuhi keperluan sebahagian penduduk Taman Bukit Margosa yang terbahagi dua akibat pembinaan  Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS) pada tahun 2009. Bagaimanapun surau ini hanya mendapat pengiktirafan sementara (tiada watikah) dari Jabatan Agama Islam (JHEAINS) - tidak boleh membina bangunan tetap. Melalui sumber maklumat yang penulis  terima, Persatuan Penduduk Taman Bukit Margosa menentang pembinaan Surau Wakaf ini kerana dianggap memecahkan kariah Surau Bukit Margosa yang sedia ada. Bagaimanapun, mulai bulan April 2022, iaitu setelah penulis mengambil-alih jawatan Pengerusi MKPJ, kami telah memberikan pengiktirafan (atas dasar syiar Islam) kepada surau ini sebagai surau di bawah naungan MKPJ serta turut menerima bantuan yang sama dari pihak masjid. Akhirnya Surau Wakaf menerima tauliah dari JHEAINS pada tahun 2024.

MKPJ merupakan salah sebuah masjid yang aktif dalam daerah Seremban dan pernah menerima anugerah salah satu masjid terbaik (kemudahan prasarana) di Negeri Sembilan. Aktiviti atau program ilmu berbentuk kuliah pengajian kitab atau tazkirah diadakan setiap hari sertajuga aktiviti kemasyarakatan dan pengurusan bantuan asnafnya.

Antara individu yang paling awal penulis kenali di MKPJ ialah Ketua Imamnya (Imam I), iaitu Cikgu Bukhari bin Kadam (Sek Men Keb Seri Ampangan) yang berasal dari Rengit, Johor - berketurunan Jawa seperti penulis. Maka, pertalian darah keJawaan itu lebih memudahkan penulis  berkenal rapat dengan beliau serta pegawai-pegawai dan ahli jawatankuasa masjid yang lain.

Lebih kurang dua bulan penulis berpindah ke kariah Masjid ini, dunia (termasuk Malaysia) telah dilanda wabak COVID-19 dan Kerajaan telah mengisytiharkan Arahan Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ke seluruh negara buat kali pertamanya dari 18 hingga 31 Mac 2020 dan kemudiannya dilanjutkan beberapa kali sehingga  digantikan dengan PKP Bersyarat (PKPB) pada 13 Mei 2020 dan kemudiannya dipinda menjadi PKP Pemantauan (PKPP) pada 9 Jun 2020 hingga 31 Ogos 2020.

Semasa pelaksanaan PKP (Fasa 1) dan PKPB, semua masjid dan surau telah ditutup kepada orang ramai untuk melaksanakan solat jemaah seperti biasa. Jumlah jemaah dihadkan kepada 12 orang pegawai/AJK sahaja (termasuk Imam) dan perlu mematuhi Standard Operating Procedure (SOP) yang sangat ketat - segala aktiviti masjid yang lain turut terhenti. Jumlah ini kemudiannya dilonggarkan kepada 50 orang.

Mulai bulan Jun 2020, apabila PKPP mula dilaksanakan, jumlah jemaah dinaikkan kepada 1/3 kapasiti masjid di seluruh Negeri Sembilan kecuali bagi kawasan yang digazetkan dan jemaah perlu memohon secara on-line (JHEAINS) untuk mendapatkan tempat setiap minggu. Manakala kuota tambahan diberikan mengikut saiz masjid dengan menggunakan kupon.

Apabila aktiviti masjid dibuka semula, banyak kejanggalan dalam melaksanakan norma baru (pematuhan SOP) yang tidak selari dengan kehendak atau amalan sunnah seperti amalan penjarakkan (distancing) menyebabkan makmum tidak dibenarkan merapatkan saf (jarak antara jemaah adalah 1.5 meter), sentiasa memakai pelitup muka (mask) dan bersanitasi, membawa sejadah sendiri, tidak boleh bersalam tangan dan mesti memeriksa suhu badan dan menulis nama atau QR Code scanning (MySejahtera) setiap kali memasuki ke masjid.

Penulis mula membuat penampilan (melalui perantaraan Imam Tuan Hj Bukhari) dengan  menawarkan diri untuk (sesekali) membantu Bilal MKPJ melaungkan azan. Pada masa itu MKPJ mempunyai 3 orang Muazzin iaitu Tuan Hj Abdul Wahab bin Mahmood, Tuan Hj Khir Salleh bin Suhaili dan Encik Zakaria bin Saad (Pak Ya). Akhirnya setelah dipersetujui oleh AJK Masjid, pada 14 Oktober 2020 penulis memulakan tugas sebagai Bilal No. 4. Inilah jawatan (post) pertama penulis selepas bersara dari TUDM - first post retirement post.

Ketika ribuan penduduk Malaysia menemui maut akibat virus COVID-19, penulis sentiasa berharap, andainya penulis turut menjadi korban, biarlah ketika sedang sujud di dalam masjid atau ketika melaungkan azan.

PENGERUSI JAWATANKUASA KARIAH MKPJ

Sejak awal perpindahanku ke Taman Ampangan, rakan-rakan sejemaah ada memaklumkan bahawa tempoh penggal Jawatankuasa Pengurusan MKPJ telah pun tamat pada 31 Disember 2020 tetapi Mesyuarat Agong Pemilihan (MAP) AJK baru telah ditangguhkan kerana wabak COVID-19 dan pelaksanaan PKP di seluruh Negara. Terdapat beberapa orang ahli kariah MKPJ yang mula mendekati penulis dan memujuk untuk dicalonkan sebagai Pengerusi baru. Sudah pastinya penulis menolak hasrat mereka itu dengan alasan yang paling kukuh iaitu sebagai orang baru di dalam kariah dan tidak wajar dan tidak layak untuk menyandang jawatan tersebut.

Tempoh perlantikan Jawatankuasa MKPJ bagi Sesi 2019/2020 yang sepatutnya tamat pada 31 Disember 2020 telah dilanjutkan sehingga 31 Mac 2010. Bagaimanapun pihak JHEINS (melalui PAID Seremban) tidak membenarkan kariah masjid (seluruh Negeri Sembilan) mengadakan MAP secara terbuka seperti kebiasaannya. Ahli kariah diarahkan membuat pencalonan berasaskan ‘pasangan calon’ iaitu setiap satu pencalonan mengandungi Pengerusi, Setiausaha dan Bendahari bersama tandatangan Pencadang, Penyokong dan Saksi untuk setiap nama calon.

Setelah dipujuk dan diray, akhirnya penulis dengan berat hati bersetuju menerima tawaran untuk dicalonkan. Keputusan dibuat kira-kira 2 minggu sebelum tarikh tutup pencalonan. Pencalonan dibuat bersama Lt Kol Azman bin Abd Razak (B) sebagai calon Setiausaha dan Tuan Hj Hasan bin Dindiar sebagai Bendahari. Selain dari itu, terdapat dua lagi pencalonan.

Kesemua calon telah melalui temuduga oleh JHEAINS pada 8 Februari 2021.

Setelah temuduga berlalu, sebelum keputusan dikeluarkan, angin bertiup kencang bahawa YB ADUN Lenggeng (dari Parti Amanah Nasional) mahukan calon dari kalangan 'orang beliau' untuk menguruskan masjid. MKPJ merupakan masjid yang terbesar di dalam DUN Lenggeng - paling ramai jumlah pengundi. Maka ia penting untuk strategi politik. Jika Pengerusi Masjid dapat dikawal oleh ADUN, maka banyak kelebihan yang bakal diperolehi. Maka, ramai ahli kariah yang menyuarakan kebimbangan.

Secara peribadi, penulis tidak mengambil endah tentang apa jua motif  mereka kerana penulis sendiri tidak berminat dan tidak pernah bercita-cita untuk memegang jawatan ini. Penulis juga tidak mempunyai apa-apa agenda (selain dari untuk berbakti kepada masyarakat jika dipilih) ketika menyatakan persetujuan untuk dicalonkan. Jadi, sama ada dapat atau pun tidak, ia tidak memberi apa-apa kesan kepada diri dan masa depan penulis. 

Namun mereka hanya boleh merancang, Allah (swt) adalah sebenar-benar perancang. Pada 8 Mac 2021, penulis menerima watikah perlantikan dari Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS melalui JHEAINS) sebagai Pengerusi MKPJ berkuatkuasa pada 1 April 2021. Majlis serah terima tugas Pengerusi MKPJ dilaksanakan dengan penuh istiadat dan tertib pada hari Juma’at, 2 April 2021 jam 12.30 tengahari.




Dalam ucapan ulung penulis sebagai Pengerusi, terus terang penulis nyatakan bahawa penulis TIDAK LAYAK dan TIDAK BERMINAT untuk memikul amanah ini atas banyak faktor. Namun apabila amanah telah diberikan, penulis akan melaksanakan amanah ini dengan sebaik mungkin dan sedia untuk digantikan pada bila-bila masa.

“Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Mafhum QS At-Taubah: 18)

SENARAI NAMA JAWATAN KUASA PENGURUSAN MKPJ UNTUK SESI 2021/2022

Pengerusi:
Mej Jen Dato’ Hj Toharudin bin Ab Rasid TUDM (Bersara) - Johor
Setiausaha:
Lt Kol Hj Azman bin Abd Razak (Bersara) - Kedah
Bendahari:
Tuan Hj Hassan bin Dindiar - Melaka

Ahli Jawatan Kuasa (Ketua Biro):
  • Tuan Hj Bukhari bin Kadam (Ibadah & Kerohanian) - Johor
  • Tuan Hj Ismail bin Mohamad Yunus (Dakwah & Pembangunan Ummah) - Perak.
  • Tuan Hj Effendy Onn bin Hj Siam (Ekonomi dan Pengurusan Aset)- Johor
  • Encik Mohd Shahril bin Rosli (Sistem Komunikasi & Elekronik) - Terengganu
  • Tuan Hj Mohd Yusof Bin Yaakob (Pengurusan Bangunan & Utiliti) - NS
  • Encik Roslan bin Othman (Keselamatan,  Kesihatan & Alam Sekitar)- NS - meletak jawatan pada bulan Ogos 2021 dan digantikan oleh Tuan Hj Hashim bin Osman- Selangor
  • Tuan Hj Zain Zuraini bin Yaacob (Keraian dan Pengaduan Awam) - NS
  • Puan Hamidah binti Mohd Noor (Hal Ehwal Wanita & Kebajikan) - NS
  • Encik Hariffin bin Md Janor (Belia, Sukarelawan & Khidmat Komuniti)- NS
Pemeriksa Kira-Kira:
  • Lt Kol Hj Shaari bin Sulan (Bersara) - NS
  • Tuan Hj Sharudin bin Sinin - NS
Pada bulan Januari 2022, penulis membuat rombakan kecil dalam AJK untuk disesuaikan dengan kebolehan dan minat individu dan keperluan semasa.
  • Tuan Hj Bukhari bin Kadam (Ibadah & Kerohanian).
  • Tuan Hj Ismail bin Mohamad Yunus (Dakwah & Pembangunan Ummah).
  • Tuan Hj Effendy Onn bin Hj Siam (Pengurusan Aset).
  • Encik Mohd Shahril bin Rosli (Sistem Komunikasi & Teknologi Maklumat).
  • Tuan Hj Mohd Yusof Bin Yaakob (Pengurusan Bangunan & Senggaraan).
  • Tuan Hj Hashim bin Osman (Keselamatan dan Keraian).
  • Tuan Hj Zain Zuraini bin Yaacob (Kesihatan, Landskap dan Alam Sekitar).
  • Puan Hamidah binti Mohd Noor (Kebajikan, Kekeluargaan dan Hal Ehwal Muslimat).
  • Encik Hariffin bin Md Janor (Belia, Sukarelawan & Sukarelawan).
Sementara itu, barisan Pegawai Syariah Masjid (telah sedia berkhidmat) adalah seperti berikut:

Imam:
  • Tuan Hj Bukari bin Kadam (Ketua Imam) - Johor
  • Ustaz Muhammad Syafi Al Hafiz bin Anizar - NS
  • Ustaz Dr Mohd Sobri bin Noh - Pahang
  • Tuan Hj Senin bin Jantan - Melaka
  • Ustaz Syukri bin Abdullah - Kelantan
Bilal:
  • Tuan Hj Abdul Wahab bin Mahmood - Kelantan
  • Tuan Hj Khir Salleh bin Suhaili - Perak
  • Encik Zakaria bin Saad - Kedah
Siak:
  • Tuan Hj Mohd Noor bin Lahu- Johor
  • En Ibrahim bin Komeng- NS
Pepatah Melayu ada menyebut “lain padang lain belang” dan “rambut sama hitam hati lain-lain”.  Tepat sekali, ingatan orang tua-tua dahulu kepada kita yang berhijrah ke tempat baru. “Jangan ikut resmi ayam betina, bertelur sebiji riuh sekampung, ikutlah resmi padi, makin berisi makin menunduk” dan jangan sesekali jadi seperti “kaduk naik junjung”.

Ini adalah kali pertama aku mengetuai (secara rasmi) pentadbiran dan pengurusan sebuah institusi agama dan kemasyarakatan.  Lebih signifikan lagi ialah di satu tempat yang masih asing bagiku. Aku di lahirkan dan dibesarkan di sebuah kampong masyarakat Jawa di Batu Pahat, Johor, mula bekerja dan membina keluarga di perantauan, sebahagian besarnya dalam masyarakat ketenteraan di Lembah Klang, setelah bersara berhijrah ke Taman Ampangan, Seremban di tengah-tengah masyarakat dalam sebuah negeri yang masih kuat dipengaruhi Adat Perpatih.

Walaupun ini bukan pertama kali penulis terlibat dengan pengurusan rumah ibadat, pengalaman lalu amat kecil dan ringan. Penulis pernah menjadi Setiausaha dan Imam Surau semasa tinggal di Seksyen 17, Shah Alam (1988-1993). Pernah menjadi Timbalan Pengerusi Surau Al Firdaus di Desa Tun Hussein Onn, Kem MINDEF (2001-2007), Pengerusi Surau Al Islah, Desa Wangsa Keramat (2008-2009) dan AJK & Timbalan Pengerusi Surau Luqman Al-Hakim, Desa Tunku Osman Jewa, Kem MINDEF (2012-2019). Suasana persekitarannya, sistem pentadbiran dan skop tanggungjawabnya jauh berbeza. Namun pengalaman tersebut banyak membantu penulis dalam melaksanakan tugas baru ini.

Penduduk Taman Panchor Jaya dan Taman-Taman sekitarnya merupakan kawasan yang mempunyai penduduk 'nasional' - campuran penduduk tempatan dengan orang Negeri dari daerah luar serta penghijrah dari luar Negeri Sembilan (seperti penulis).  Penulis sengaja menulis nama negeri asal di hujung setiap nama AJK/Pegawai untuk menunjukkan keterbukaan masyarakat di dalam kariah MKPJ.

POLA IDEOLOGI POLITIK

Kawasan kariah MKPJ ini adalah sebahagian dari DUN Lenggeng. Dahulunya merupakan kubu kuat UMNO. Dengar ceritanya penyokong kuat Tok Mat (Dato' Seri Mohammad bin Hassan). Namun, setelah selesai PRU ke 14 (2018), Negeri Sembilan ditawan oleh Pakatan Harapan dan DUN Lenggeng dimenangi oleh calon Parti Amanah Negara (AMANAH) - serpihan dari PAS. 

Pun begitu, penulis kagum dengan kematangan  sikap politik masyarakat di sini.  Penulis tidak pernah melihat berlakunya perselisihan di kalangan pengikut parti politik di kawasan ini. Tidak pernah terdengar mana-mana ahli kariah ahli UMNO atau PAS memburuk-burukkan ADUN Lenggeng dari Parti AMANAH mahupun Menteri Besar dari PKR. Tidak pernah juga terdengar penyokong parti pemerintah yang mengungkit keburukan Kerajaan BN yang lalu.

Catatan 1: Kawasan Parlimen SEREMBAN (DAP) mempunyai 6 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu LENGGENG(Amanah), NILAI (DAP), TEMIANG (DAP), AMPANGAN (PKR), LOBAK (DAP) dan SIKAMAT (PKR). Seremban adalah satu-satunya kawasan Parlimen di Malaysia yang mempunyai sehingga 6 kerusi DUN.

Catatan 2: Selepas PRU 15 (2022), kesemua kerusi mengikut parti politik dikekalkan KECUALI bagi DUN LENGGENG yang diagihkan (dan dimenangi) oleh BN-UMNO. Walaupun rata-rata penyokong AMANAH tidak bersetuju dan kecewa dengan pengagihan ini, suasana tetap damai. 

PENGALAMAN BERHARGA

Penulis ingin berkongsi pengalaman terlibat secara langsung menangani karenah ahli kariah masjid semasa menyambut Hari Raya Eidul Fitri 1441, 1442 dan 1443 Hijrah.

Pada Syawal 1441 Hijrah (2020) adalah kali pertama penulis menyambut  Hari Raya selepas bersara dan juga kali pertama beraya di rumah milik sendiri di Taman Ampangan. Malangnya Hari Raya bersejarah ini berlalu dalam suasana yang sangat menyayukan hati.  

Fasa pertama PKP yang mula dikuatkuasakan selama 3 bulan mulai 18 Mac hingga 31 Mac 2020 dan kemudian disambung beberapa kali sehingga 31 Mei 2020 sebelum berubah ke tahap pemantauan (PKPP) mulai 1 Jun 2020. 1 Syawal 1441 jatuh pada 24 Mei 2020. Maka. seluruh rakyat Malaysia terpaksa menyambut Ramadhan dan Hari Raya di rumah masing-masing.

Selanjutnya, tarikh 1 Syawal 1442 Hijri jatuh pada 13 Mei 2021. Tahun tersebut suasana Hari Raya juga berbeza. Sepanjang bulan Ramadhan pihak Kerajaan telah membenarkan jumlah jemaah tanpa had di semua masjid dengan syarat pematuhan kepada SOP asas seperti memakai pelitup muka (mask), membawa sejadah sendiri, memakai sanitizer, menjaga penjarakkan serta meminimakan masa di dalam masjid. Di samping itu aktiviti memasak dan majlis-majlis jamuan di masjid masih tidak dibenarkan. Semua hidangan dibuat dalam bentuk bungkusan (packs) dan dibawa pulang ke rumah. Masjid dibenarkan menerima lebihan jemaah dan menaikkan khemah sementara. Sepanjang bulan Ramadhan, aktiviti ibadah di masjid berjalan lancar dan meriah. Dengan kelonggaran ini, MKPJ boleh menampung jemaah sehingga melebihi 1000 orang termasuk jemaah wanita.

Kadar penjangkitan wabak kembali meningkat pada akhir April 2021. Ini adalah bulan pertama penulis menyandang tugas Pengerusi MKPJ. Mulai 6 Mei 2021, Kerajaan Negeri Sembilan telah mengeluarkan arahan baru menghadkan semula jumlah jemaah mengikut kapasiti sebenar masjid sahaja (kawasan solat berbumbung tetap). Mendirikan khemah tidak dibenarkan. Dengan syarat baru ini, MKPJ hanya mampu menampung seramai 500 – 550 jemaah sahaja. Pihak pengurusan MKPJ terpaksa telah menyusun program kaedah pengagihan tempat kepada ahli kariah. Ahli kariah begitu teruja untuk bersolat Hari Raya di  masjid.

Bagaimanapun, pada 10 Mei 2021, Kerajaan pusat telah membuat pengumuman mengejut prosedur PKP terbaru untuk seluruh negara mulai 12 Mei hingga 7 Jun 2021 dengan menghadkan jumlah jemaah untuk solat Waktu, solat Jumaat dan solat Hari Raya kepada 50 orang sahaja. Maka berlaku sedikit kekecohan di saat akhir untuk short list  agihan kuota kehadiran (di kalangan ahli kariah) untuk solat Hari Raya dan Solat Jumaat.

Pada 12 Mei 2021 juga, Kerajaan mengeluarkan arahan Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang mengandungi 5 Fasa. Mulai 26 Ogos 2021, Negeri Sembilan telah beralih kepada Fasa 2 dengan jumlah jemaah dinaikkan kepada 50 orang dan seterusnya ke Fasa 3 pada 2 September apabila jumlah jemaah dinaikkan kepada 150 orang. Moral umat Islam di Negeri Sembilan semakin meningkat apabila negeri ini berjaya melepasi Fasa 3 dengan lebih cepat di memasuki Fasa 4 pada 22 September 2021. Dengan perubahan ke fasa 4 ini, jumlah jemaah di masjid/surau telah ditingkatkan mengikut kapasiti ruang masjid seperti yang dilaksanakan sebelum 12 Mei 2021 dahulu.

Krisis wabak COVID-19 disertai oleh krisis politik negara yang berlarutan sejak perletakan Tun Dr Mahathir dari jawatan Perdana Menteri pada 23 Februari 2020. Ketika status wabak COVID-19 masih membimbangkan, politik Malaysia semakin keruh sehingga menyebabkan Tan Sri Muhyiddin hilang sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat dan terpaksa meletakkan jawatan pada 16 Ogos 2021 dan digantikan oleh Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob pada 21 Ogos 2021.
 
Pada 9 Mac 2022 Perdana Menteri Malaysia telah membuat pengumuman fasa peralihan ke endemik yang dikuatkuasakan mulai 1 April 2022.() Hampir kesemua SOP ketat yang dilaksanakan selama lebih dua tahun telah dilonggarkan. SOP ini adalah berkaitan dengan kegiatan kemasyarakatan, keagamaan, persekolahan, ekonomi dan perniagaan, pelancongan dan pembukaan sempadan negara.
 
Selaras dengan arahan Kerajaan Persekutuan di atas, pihak JHEAINS telah mengeluarkan arahan SOP bagi aktiviti masjid dan surau di Negeri Sembilan pada 23 Mac 2022.

https://covid-19.moh.gov.my/faqsop/pelan-pemulihan-negara
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/08/855522/negeri-sembilan-masuk-fasa-dua
https://www.astroawani.com/berita-malaysia/ppn-melaka-beralih-ke-fasa-2-negeri-sembilan-ke-fasa-3-317462
https://www.sinarharian.com.my/article/162893/BERITA/Nasional/ Negeri-Sembilan-beralih-ke-Fasa-4-PPN-mulai-Jumaat

PENDEMIK KE ENDEMIK

Wabak COVID-19 masih belum pulih sepenuhnya, ia baru sahaja memasuki fasa endemik. Seluruh rakyat (seluruh dunia) perlu mengadaptasi cara kehidupan yang baru sehingga status wabak maut ini bertukar menjadi penyakit biasa. 

Bagaimanapun, setiap ahli kariah MKPJ termasuk diri penulis wajib bersyukur kepada Allah (swt) yang telah mengurniakan sebuah masjid di kawasan ini untuk kemudahan umat islam melaksanakan ibadah fardhu ain, fardhu kifayah dan sunnah. Penghargaan harus diberi kepada mereka yang berusaha merancang, memohon dan mengurus projek pembinaan masjid seterusnya mereka yang telah berkhidmat sebagai Pegawai atau AJK atau Sukarelawan sejak masjid ini beroperasi sehingga hari ini. Tanpa kesungguhan mereka, masjid yang tersergam indah ini hanya sekadar menjadi hiasan atau kebanggaan sahaja tanpa diimarahkan. 

Satu lagi kumpulan manusia penting yang menjadi pemangkin kepada bersemaraknya aktiviti MKPJ ialah para dermawan dan sukarelawan. Mereka ini terdiri dari ahli kariah dan orang luar kariah. Bermula kepada individu yang memasukkan wang ke dalam tabung masjid setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun selama bertahun-tahun, diikuti oleh penderma yang menaja pelbagai aktiviti seperti pembayaran bil utiliti, bekalan air mineral, bahan-bahan dapur, barang-barang untuk food bank, peralatan masjid, pembinaan/senggaraan bangunan, tabung khairat, tabung asnaf, sajian jamuan, keraian, penceramah jemputan dan lain-lain. Selanjutnya tanpa insan yang ringan tangan, ringan tulang, mengorbankan masa dan tenaga mereka untuk melaksanakan aktiviti MKPJ. Pihak pengurusan hanya mampu mengucapkan terima kasih, selebihnya hanya Allah yang tahu ganjaran yang wajar diterima oleh mereka.


PERANCANGAN, PELAKSANAAN DAN IMPIAN

Setelah 15 tahun, sejak disiapkan pada tahun 2007, MKPJ semakin banyak mengalami kerosakan sama ada kerosakan teknikal dan binaan (technical defect), kerosakan oleh faktor tangan manusia atau pun keusangan  semula jadi akibat dari hukum alam seperti cuaca atau iklim. Ini menyebabkan kos senggaraan semakin meningkat dari tahun ke tahun.

Selain dari itu, beberapa perkara telah tidak diberikan perhatian sewajarnya seperti keadaan perpustakaan, pengurusan aset dan kawasan sembelihan. Bagaimanapun, di peringkat permulaannya rancangan menaiktaraf dan menambah baik MKPJ tidak dapat dilaksanakan dengan baik kerana tabung MKPJ telah terjejas akibat dari pelaksanaan PKP yang berpanjangan. Kutipan mingguan terjejas teruk kerana jumlah jemaah yang dibenarkan hadir ke masjid amat terhad. Penderma dari kalangan ahli perniagaan yang selama ini merupakan penderma utama juga jauh berkurangan kerana aktiviti ekonomi dan perniagaan hampir lumpuh.

Mulai awal Jun 2022, pihak Masjid telah memperkenalkan dua Tabung Pandu Lalu setiap hari Jumaat antara jam 8.00 pagi hingga 12.00 tengahari. Sambutannya amat memberangsangkan.

23 April 2021- Mesyuarat AJK MKPJ Siri pertama 

10 Mei 2021- Menyantuni kariah yang menerima bantuan kebajikan

18 Jun 2021- Temuramah oleh RTM – Negeri Sembilan FM mengenai Tabung Pandu Lalu dan Kaunter Rezeki dan Amal Kariah MKPJ

11 Julai 2021 – menerima bantuan bakul makanan dari YB Anthony Loke, MP Seremban






Selain dari itu, dalam tempoh Penggal Pertama menerajui MKPJ mulai 1 April 2021 hingga 31 Disember 2022, beberapa penambahbaikan dan pembaharuan telah berjaya dilaksanakan, antaranya adalah:
  • Kerja-kerja menaiktaraf dalaman bilik perpustakaan kepada Pejabat Sekretariat Masjid yang lengkapi dengan peralatan/perabut yang bersesuaian.
  • Kerja-kerja menaiktaraf dalaman bilik audio (bilik azan) dan bilik rehat imam menjadi Bilik tetamu VIP dan bilik rehat Pegawai.
  • Pemasangan bumbung metal deck di  atas bumbung konkrit keseluruhan sayap kiri bangunan Masjid yang mengalami kebocoran yang berlarutan akibat masalah teknikal pembinaan.
  • Pemasangan awning di keseluruhan kaki lima sayap kanan, hadapan dan sayap kiri  Masjid bagi menghindari dinding Masjid menjadi lebih cepat usang akibat tempias hujan.
  • Pembinaan rak buku di ruang limpahan sayap kiri Masjid untuk memperkenalkan perpustakaan terbuka. Lokasi yang berhampiran kafetaria dan dewan kuliah dianggap sangat sesuai untuk ruang membaca yang santai.
  • Kerja-kerja menaiktaraf stor-stor lama supaya lebih kemas dan praktikal.
  • Penyeragaman papan tanda dan penunjuk arah di semua bahagian Masjid.
  • Pembinaan 3 tiang bendera di hadapan lobi utama Masjid.
  • Pembinaan stor yang dilengkapi almari) untuk menyimpan barang-barang fabrik dapur/kafetaria, stok makanan dalam tin/botol dan juga peralatan dan perabut berlipat.
  • Pembinaan tambahan satu bilik tandas (lelaki).
  • Pemasangan dinding poly-glass (penahan hujan) di ruang solat sayap kiri.
  • Masjid telah memulakan projek menebusguna tanah rizab masjid yang terbiar bagi pembinaan Kompleks Sembelihan Fasa 1 dan kawasan rekreasi yang boleh digunakan untuk tapak perniagaan dan telah disiapkan pada bulan Jun 2022. Walaupun projek ini menelan kos yang tinggi, faedah untuk jangka panjang dan sederhana ia telah menampakkan impak yang besar kepada aktiviti Masjid. 
Pada bulan Mac 2022, Masjid telah melaksanakan dua projek besar yang memerlukan tempoh yang panjang kerana ia melibatkan proses permohonan, penilaian dan kelulusan pelbagai pihak berkuasa:
  • Projek pembinaan sebuah Dewan Serbaguna. Permohonan telah dimajukan ke JHEAINS pada Mac 2022 dan diluluskan pada bulan April 2022 seterusnya mendapat kelulusan khas bagi mengutip derma pada bulan Mei 2022. Permohonan untuk kelulusan rekabentuk dan pembinaan telah mendapat kelulusan Majlis Bandaraya Seremban (MBS)  pada 29 November 2023. Status tarikh 31 Disember 2024, status projek ini masih menunggu kelulusan (Kementerian Kewangan - LHDN) berkaitan penajaan penuh dari seorang dermawan, Dato’ Hj Mohd Yusof (melalui syarikat Warisan CGT Sdn Bhd) yang telah menyatakan hasratnya pada bulan Oktober 2022.
  • Projek pembinaan kawasan letak kenderaan tambahan. Projek ini melibatkan sebidang tanah selauas 8200 meter persegi milik Kerajaan Negeri yang merupakan tanah rizab talian (line tower transmission) Tenaga Nasional Berhad (TNB). Permohonan telah dimajukan ke Pejabat Daerah dan Tanah Seremban (PTS) pada bulan Mac 2022 dan keputusannya (tidak diluluskan) diterima pada bulan Mac 2023. Permohonan baru telah dimajukan pada bulan April 2023 dan status terkini telah mendapat kebenaran dari TNB dan masih menunggu keputusan muktamad dari PTS.
PENGGAL KEDUA PENTADBIRAN - DARI MKPJ KE MMKPJ

Tawaran pencalonan jawatan Eksekutif (Pengerusi, Setiausaha dan Bendahari) untuk tahun 2023-4024 dikeluarkan pada bulan Oktober 2022. Namun sehingga tarikh terakhir pencalonan dibuka, tiada lagi yang menghantar pencalonan. Penulis yang berhasrat enggan melanjutkan tempoh  jawatan TERPAKSA mengisi borang pencalonan untuk dihantar pada hari yang sama.  Jika tiada langsung yang ingin menawarkan diri, yang bakal bermasalah adalah pengurusan masjid. Maka penulis sekali lagi menawarkan diri untuk dicalonkan (bersama calon Setiausaha dan Bendahari yang sama).

Setelah menerima watikah dari Majlis Agama Islam Negeri (MAINS), selaku Pengerusi, penulis menyusun semula  barisan Jawatan Kuasa Masjid dengan mengekalkan bekalkan sebahagian AJK lama dan menampilkan muka-muka baru.

JAWATAN KUASA PENGURUSAN MKPJ UNTUK SESI 2021/2022

Pengerusi:
Mej Jen Dato’ Hj Toharudin bin Ab Rasid TUDM (Bersara).
Setiausaha:
Lt Kol Hj Azman bin Abd Razak (Bersara).
Bendahari:
Tuan Hj Hassan bin Dindiar. Meletak jawatan pada Mei 2024 dan digantikan oleh Encik Idznirosdin bin Idris.

Ahli Jawatan Kuasa (Ketua Biro/Unit):
  • Tuan Hj Bukhari bin Kadam (Ibadah & Kerohanian).
  • Tuan Hj Ismail bin Mohamad Yunus (Dakwah & Pengimarahan Masjid).
  • Tuan Hj Effendy Onn bin Hj Siam (Khidmat Komuniti dan Hal Ehwal Surau)
  • Tuan Hj Abu Hurairah bin Hj Suak (Sistem Komunikasi & Multimedia).
  • Tuan Hj Mohd Yusof Bin Yaakob (Senggaraan Bangunan & Pemantauan Projek).
  • Tuan Hj Hashim bin Osman (Keraian dan Keselamatan).
  • Tuan Hj Zain Zuraini bin Yaacob (Landskap dan Keceriaan Alam Sekitar ).
  • Puan Hamidah binti Mohd Noor (Kebajikan, Kekeluargaan dan Hal Ehwal Muslimat) 
  • Encik Hariffin bin Md Janor (Pendidikan, Belia dan Kesukarelawanan).
  • Encik Safol Azha bin Sulaiman (Keusahawanan dan Pengaduan Awam).
  • Tuan Hj Sahrom bin Yasin (Pengurusan Aset).
  • Tuan Hj Abdul Wahab bin Mahmud (Pengurusan Jenazah).
Pemeriksa Kira-Kira:
  • Tuan Dr Hj Ahmad Mahir bin Abdullah. meletak jawatan pada April 2014 dan dihantikan oleh Tuan Hj Ishak bin Abdul Majeed.
  • Encik Mohd Rahimi bin Ghazali.

Sepanjang penggal kedua ini, kami meneruskan usaha untuk memantapkan lagi sistem pengurusan masjid dengan pentadbiran ala korporat. Pembangunan dan pembaharuan diteruskan.  Keutamaan terus diberikan kepada aspek keselesaan jemaah, peningkatan kelengkapan masjid, kebajikan kariah, landskap serta kempen peningkatan jemaah.
  • Penjenamaan semula MKPJ kepada MKPJ ‘Al Munawwarah’ (MKPJ Yang Bercahaya) diikuti dengan pengenalan bendera baru untuk MKPJ serta perubahan logo, wawasan dan misinya.

Bendera MMKPJ

      
Logo MKPJ lama (kiri) dan MMKPJ baru (kanan)



Antara projek penaikatarafan dan penambahbaikan yang telah diselesaikan  adalah seperti berikut:

  • Kerja-kerja menaiktaraf sistem audio dan elektronik di dalam bilik audio visual termasuk memasang rak logam untuk peralatan dan dokumen.
  • Kerja-kerja memasang lampu baru bagi menaiktaraf sistem pencahayaan dalam ruang solat utama  dan lampu warna-warni di lobi kanan dan belakang Masjid.
  • Kerja-kerja menambah dan meningkatkan  sistem kawalan keselamatan (closed sircuit televisyen @ CCTV) di dalam dan luar bangunan Masjid mengikut sentitiviti kawasan.
  • Kerja-kerja mengubahsuai (pembesaran) Pejabat Sekretariat Masjid bagi menempatkan Pejabat Ketua Majlis Imam, ruang menunggu (tetamu) serta galeri (pamiran).
  • Projek Kompleks Sembelihan Fasa 2 telah dilaksanakan dengan mengubahsuai lapangan sembelihan kepada lapangan multifunction (untuk lapang sasar latihan memanah.
  • Penubuhan Kelab Memanah Usamah bin Zaid pada bulan April 2023.

Berikut pula adalah projek-projek besar penggal 2023-2024 yang masih dalam perancangan dan dijangka akan mengambil masa yang panjang untuk diselesaikan:

  • Projek penggantian permaidani di ruang solat utama Masjid.
  • Projek menaiktaraf pusat sumber yang meliputi pengurusan buku di perpustakaan dan ruang membaca di sayap kiri bangunan Masjid.
  • Projek pengubahsuaian dan pembinaan stor menyimpan stok makanan berbungkus, makanan kering (untuk SBKB dan KRAJ) di sebelah Dewan Kuliah berhadapan dengan tempat wuduk lelaki.
  • Projek pemasangan sistem solar menyeluruh untuk Masjid penjimatan tenaga elektrik.
  • Projek mengecat semula bangunan dan pagar Masjid.
  • Projek pengubahsuaian tandas lelaki dan wanita.
  • Projek mengubahsuai dan menaiktaraf ruang limpahan di sayap kiri Masjid untuk ruang solat berdinding dan berhawa dingin untuk jemaah muslimat.
  • Projek pembinaan kawasan parkir kereta (Projek 2021-2022)- masih tertangguh kerana masalah birokrasi dengan Pejabat Tanah Daerah Seremban.
  • Projek Amal Bantuan Rawatan dan Pendidikan untuk golongan yang memerlukan (keluarga miskin).
  • Projek mewujudkan ‘Tabung Haji MKPJ’ bagi bantuan atau subsidi Haji Badal dan Subsidi menunaikan ibadah Haji kepada Pegawai Masjid yang berjasa tetapi tidak berkemampuan.
  • Cadangan pembinaan Dewan Serbaguna yang telah diluluskan oleh JHEAINS pada 31 Mac 2022 dan usaha pengumpulan dana telah dimulakan pada bulan Mei 2022 masih belum dapat dilaksanakan kerana pihak yang berjanji untuk membiayai projek bernilai RM3 juta itu menghadapi masalah. Kutipan dari ahli kariah yang bernilai RM420,000 (lebih kurang) masih jauh dari mencukupi.
  • Projek menaiktaraf ruang memasak kepada  ‘Dapur dan Kafetaria MKPJ’ mengandungi ruang memasak (dapur yang sistematik), dewan makan (kafetaria), stor makanan kering, bilik sejuk beku dan stor peralatan masak-memasak dengan  mengutamakan faktor keselamatan (safety first).
  • Projek membina (renovation) bilik tetamu VIP cum galeri sejarah MKPJ berhampiran lobi sayap kanan masjid.
  • Projek Klinik Rawatan Islam.

Peristiwa Bersejarah 30 Julai 2021 - Khatib Jumaat

Sejarah berulang pada 31 Disember 2021

Bersama YB MB Negeri Sembilan semasa sambutan Hari Raya MKPJ 2022

CUKUP SAMPAI DI SINI

Pekeliling bagi pencalonan Eksekutif (Pengerusi, Setiausaha & Bendahari) Masjid Negeri Sembilan untuk sesi tahun 2025-2027 (tiga tahun) telah dikeluarkan pada bulan November 2024 dengan kaedah dan syarat yang sama seperti sebelumnya. 

Penulis kekal dengan hasrat untuk tidak mahu dicalonkan lagi. Namun seperti tahun sebelumnya, tiada pencalonan baru dari kalangan ahli kariah. Sekadar kedengaran khabar-khabar sahaja. Sehinggalah pada hari terakhir,  penulis hanya bersetuju dicalonkan semula bagi mempastikan, jika benar-benar tiada calon lain, maka tidak akan berlaku kelompongan.

Namun sehingga minggu-minggu terakhir tahun 2024, masih tiada berita, tiada senarai calon yang dipaparkan di papan kenyataan masjid dan tiada panggilan temuduga dari pihak JHEAINS. Amatlah menghairankan.

Sehingga pada suatu hari (penulis lupa tarikhnya), penulis menerima panggilan dari salah seorang staf JHEINS Daerah Seremban yang menyatakan bahawa penulis tidak dipilih dan diminta bersedia untuk menyerahkan tugas kepada Pengerusi yang baru.

Penulis menerima keputusan dengan hati terbuka dan pastinya gembira kerana telah sah terlepas dari tanggungjawab yang berat. Alhamdulillah.

Oleh kerana Pengerusi yang baru mengerjakan Umrah dari 31 Disember 2024 hingga 11 Januari 2025 dan penulis pula melancong ke Aceh dari 11 hingga  14 Januari, maka Majlis Serah Terima tugas hanya dapat di adakan pada hari Jumaat, 17 Januari 2025. TAHNIAH kepada penyandang Eksekutif yang baru dilantik untuk sesi 2025-2027 ialah:
  • Pengerusi: Encik Azmi bin Mohd Yusof.
  • Setiausaha: Tuan Hj Ir Ridzuan bin Dato' Mahyuddin.
  • Bendahari: Tuan Hj Idznirosdin bin Idris.
Terima kasih kepada semua ahli kariah yang sentiasa memberikan sokongan sepanjang khidmat penulis. Lebih khusus lagi kepada AJK dan pegawai MMKPJ yang sama-sama diberi amanah untuk mentadbir masjid ini. Penulis juga berikrar akan terus membantu dan memberi sokongan padu pengurusan baru MMKPJ dan terus berbakti kepada MMKPJ sedaya upaya yang mungkin.

Tiga tahun 9 bulan penulis berpeluang menjalani ujian dari Allah untuk memimpin masyarakat yang baru dikenali sememangnya memerlukan ketabahan yang luar biasa. Ditambah dengan ujian wabak Covid-19, ia menghasilkan satu lukisan abstrak yang sukar untuk diceritakan dengan tulisan.

Hari ini, ahli kariah MMKPJ adalah golongan yang paling rapat dengan penulis. Lebih rapat dari anak-anak, adik beradik dan saudara-mara penulis. Andainya hembusan nafas penulis akan berakhir di dalam kariah ini, mereka (jiran tetangga atau ahli kariah lain) adalah orang yang peertama sampai untuk mengurus jenazah penulis.  

Semoga Allah swt memberi keampunan kepada penulis jika sepanjang tempoh tersebut wujud perasaan megah atau bangga diri atau kelakuan atau keputusan yang tidak memuaskan hati mana-mana satu penduduk atau ahli keluarga mereka. 





No comments:

Post a Comment