Memoir Putera Lapis Mahang

Memoir Putera Lapis Mahang
YANG AWAL DAN YANG AKHIR

Friday, July 4, 2014

AF 075: MISI DI BULAN RAMADHAN

MISI KE PARIT BESAR DI BULAN RAMADHAN


Awal pagi 3 Julai 2014 aku menerima berita bahawa salah seorang staf di bawah naungan iaitu PW U I Yazid bin Yusop telah mengalami kemalangan jalan raya di hadapan Giant Shah Alam. 

Ketika kejadian berlaku Yazid sedang bercuti panjang sebelum menjalani latihan peralihan. Unit terakhirnya ialah di Pejabat Wakil TUDM di AIROD Sdn Bhd.

Beliau yang menunggang motor sikal bersama isterinya telah melanggar sebuah kereta yang berhenti di tepi jalan berhampiran lampu isyarat. Beliau tercampak ke tepi jalan dan mengalami kecederaan patah tangan dan buku lali. Manakala isterinya Puan Haslinda yang
membonceng telah tercampak ke tengah jalan lalu dilanggar oleh dua buah kereta lain. Satu darinya melarikan diri. Puan haslinda meninggal dunia di tempat kejadian dan kedua-duanya di bawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah HTAR) Klang,


 
 
keadaan kereta yang dilanggar Yazid
keadaan motorsikal Yazid selepas kemalangan

Sebagai Pegawai Memerintah, setelah berbincang dengan Panglima, aku terus mengambil tindakan pentadbiran mengarahkan Pegawai Tadbir/Ajutan untuk melaksanakan urusan yang berkaitan.

Maklumat adalah Yazid masih di ICU menunggu pembedahan manakala almarhumah isterinya akan menjalani pembedahan post mortem dan dijangka selesai jam 1400. Oleh kerana telah dipastikan telah ada pegawai yang menguruskan di HTAR untuk memantau keadaan dan perkembangan aku terus ke pejabat pagi itu kerana ada mesyuarat yang telah dijadualkan. Terlalu ramai orang di sana tidak membantu menyelesaikan masalah, malah mungkin mengganggu urusan.

Setelah mendapat maklumat bahawa almarhumah akan dikebumikan di kampung halaman di Pt Besar, Batu Pahat aku pun memberitahu Panglima bahawa aku volunteer untuk mengetuai rombongan mengiringi jenazah. Kebetulan Pt Besar berdekatan dengan rumah kakak iparku. Aku memberitahu isteriku untuk membawanya bersama kerana yang meninggal adalah isteri anggota.  Kebetulan pagi itu isteriku Adibah ada program ugama (BAKAT) di Masjid PU Subang dan dijangka selesai waktu tengahari.

Arrangement dibuat, jam 1100H pemandu akan memngambil Adibah di masjid dan terus bawa ke PU KL. Kami akan bertolak bersama dari PU KL.

Ketika sedang mempengerusikan mesyuarat, kira-kira jam 1000H aku menerima mesej bahawa mayat telah siap dimandikafankan dan akan bergerak bila-bila masa sahaja. Kelamkabut sekejap. Aku pun menghantar mesej kepada isteriku supaya arrangment awal dibatalkan. Kalau dia bertolak pada waktu itu (dekat jam 1100H) dan terpaksa melalui jammed teruk untuk ke KL mungkin lebih sejam baru sampai. Kalau bertolak selepas jam 1200H mungkin sampai BP semuanya sudah selesai.

Maka, aku terus bertolak ke BP tanpa membawa isteriku. Aku membawa Ajutan, Kapt Wan Ismail bersama.


Van jenazah membuat persiapan

Melepasi exit Kajang, ada maklumat terbaru. maklumat awal salah. Mayat masih belum di post mortem lagi, dan jangkaan awal selesai jam 1400H adalah kekal. Tapi aku dah terlepas jauh. Ketika kami keluar Tol Ayer Hitam (Johor) lebih kurang jam 1330H, jenazah masih belum bergerak. Maka aku mengambil keputusan untuk singgah berehat di rumah bapak di Pt Lapis Mahang.

Lebih kurang jam 1530 kami bergerak dari rumah bapak ke arah bandar Batu Pahat.

Jenazah sampai di rumah keluarga Almarhumah di Pt Besar lebih kurang jam 1615H. Setelah ahli keluarga melihat jenazah, ia di bawa ke Masjid Pt Besar untuk disolatkan selepas waktu Asr. Tanah perkuburan islam terletak bersebelahan dengan masjid. 

Urusan pengkebumian selesai lebih kurang jam 1800H.







membacakan talqin


menyiram air mawar dan menabur bunga di pusara almarhumah, atas permintaan ahli keluarga
 

 
menyampaikan ucapan takziah dan derma kilat kepada ayahanda almarhumah

Semoga Allah melimpahi keampunan dan kerahmatan ke atas ruh almarhumah Haslinda.


Selesai urusan di Pt Besar aku singgah membeli juadah berbuka di simpang Parit Raja Darat untuk di bawa ke rumah emak dan berbuka di sana dan berehat sebelum bertola pulang ke KL.

Kami bergerak dari kampung jam 2000H dan sampai KL jam 2230H.

Takziah kepada PW U I Yazid, didoakan semoga segera sembuh dan dan bersabar menghadapi dugaan dan ujian Allah ini serta tabahkan hati untuk meneruskan kehidupan dan mendidik anak-anak.



.

1 comment:

  1. Terima kasih atas bantuan yang telah dihulurkan dari pihak Tuan dan Tudm. Saya PW U I Mohd Yazid hanya mampu mendoakan kesejahteraan Tuan dan keluarga. Terima kasih tidak terhingga saya sampaikan kepada perkhidmatan atas segala bantuan...Assallamualaikum

    ReplyDelete