ALMARHUM
LT JEN TAN SRI MOHAMED
BIN NGAH SAID TUDM
satu nama
istimewa dalam sejarah TUDM
Masa aku mula-mula masuk TUDM (melapor diri ke Pusat
Latihan Terbang II, TUDM Kluang dalam bulan Januari 1981, almarhum Mohamed bin
Ngah Said atau popular dengan panggilan Jeneral Mat Ngah adalah Timbalan PTU.
Pada masa itu kedua PTU dan TPTU bernama Mohamed. PTU
bernama Lt Jen Mohamed bin Taib (dipanggil Jen Mat Taib atau Datuk Mat Taib)
dan Timbalannya bernama Mej Jen Datuk Mohamed bin Ngah Said (dipanggil Jen Mat
Ngah atau Datuk Mat Ngah).
Kedua-duanya memulakan kareer dalam Rejimen Askar Melayu
Diraja (RAMD) dan bertukar haluan kerjaya kepada juruterbang TUDM. Keduanya
bermula sebagai juruterbang pesawat angkut. Bagaimanapun Jen Mat Ngah bertukar
kepada juruterbang helicopter.
Kedua Jen Mat atau Datuk Mat ini Berjaya ke kemuncak
kerjayanya sebagai Panglima Tentera Udara,
Datuk Mat Taib (PTU ke 7: 1977 - 1983) dan Datuk Mat Ngah (PTU ke 8:
1984 - 1990).
Kedua-duanya juga telah meninggal dunia. Datuk Mat Taib pada 28 Julai 2002 dan Datuk Mat Ngah pada 8 Disember 2013.
Kedua-duanya juga telah meninggal dunia. Datuk Mat Taib pada 28 Julai 2002 dan Datuk Mat Ngah pada 8 Disember 2013.
Biodata Ringkas
Mohamed bin Ngah Said di lahirkan di Lahat, Ipoh pada 18
Mac 1938. Menceburkan diri dalam ATM dengan menyertai latihan asas ketenteraan
di FMC, Port Dickson dan kemudiannya terpilih mengikuti latihan pegawai kedet
di Royal Military Academy, Sandhurst. Beliau ditauliahkan sebagai Lt Muda ke
Rejimen Askar Melayu DiRaja (RAMD) pada bulan Ogos 1959.
Pada bulan Jun 1960, Mohamed menyertai Royal Malayan Air
Force atau Tentera Udara Diraja Persekutuan (TUDP) dan terpilih mengikuti
latihan asas penerbangan di United Kingdom dari Sep 1960 hingga 17 Sep
1961. Sepulangnya dari menamatkan kursus
itu dan dianugerahi sayap penerbangan, beliau ditugaskan sebagai juruterbang di
No 1 Skn, KL Base untuk menerbangkan pesawat Twin Pioneer. Maka bermulalah
kehidupan beliau dalam TUDM dengan mennyandang pelbagai jawatan di beberapa
pangkalan TUDM untuk bertugas sebagai Co-Pilot, Juruterbang, Jurulatih
Penerbang, Ketua Skuadron dan Pegawai Memerintah.
Pada 27 Jun 1962, semasa berpangkat Flying Officer, pesawat
Scotish Aviation Twin Pioneer yang diterbangkannya telah jatuh terhempas di
Fort Tapong, Perak dalam salah satu misi operasi udara. Pesawatnya rosak teruk
tetapi beliau bersama co-pilot dan 12 penumpangnya telah terselamat.
TS MNS di zaman pegawai muda
Mohamed kemudiannya bertukar menjadi juruterbang helikopter
dan merupakan juruterbang pioneer pesawat Alouette 111B yang baru dibeli oleh
Kerajaan pada tahun 1963. Pada tahun 1965 beliau terpilih mengikuti kursus
jurulatih penerbangan helikopter di United Kingdom.
Apabila No 7 Skn ditubuhkan di Pangkalan TUDM Kuching pada
tahun 1968, Mohamed yang pada masa itu berpangkat Sqn Ldr telah menjadi Ketua
Skuadonnya yang pertama.
Sepanjang perkhidmatannya sebelum menjawat jawatan tertinggi dalam TUDM, beliau berpengalaman menjawat pelbagai jawatan penting seperti Pegawai Memerintah TUDM Kuching, Komandan TUDM Alor Setar, Panglima Udara (PANGUD) sebelum dilantik menjadi Timbalan PTU pada 1 Jun 1975 dan dinaikkan ke pangkat Mej Jen (U).
Sepanjang perkhidmatannya sebelum menjawat jawatan tertinggi dalam TUDM, beliau berpengalaman menjawat pelbagai jawatan penting seperti Pegawai Memerintah TUDM Kuching, Komandan TUDM Alor Setar, Panglima Udara (PANGUD) sebelum dilantik menjadi Timbalan PTU pada 1 Jun 1975 dan dinaikkan ke pangkat Mej Jen (U).
melawat kawasan operasi.
Pada 29 Ogos 1983, PTU pada masa itu, Lt Jen Datuk Mohamed
bin Taib telah melanjutkan pengajian ke peringkat Sarjana di United Kingdom,
Mohamed (Mat Ngah) telah diberi kepercayaan untuk memangku jawatan PTU. Seterusnya Mohamed telah dilantik menjadi
Panglima Tentera Udara (PTU) pada 1 Okt 1984 dan dinaikkan ke pangkat Lt Jen
(U). Beliau dikurniai gelaran Tan Sri
pada tahun 1987 dan merupakan PTU pertama malah pegawai ATM berpangkat Lt Jen
(dan setaraf) yang menerima gelaran itu.
Sepanjang perkhidmatannya Mohamed telah mengikuti pelbagai
kursus di luar Negara dan yang terakhir adalah di National Defence College di
Delhi, India.
Setelah menjawat PTU selama 5 tahun, Mohamed bersara dari TUDM pada 18 Mac 1990 ketika
berusia 52 tahun. Setelah bersara beliau
dilantik menjadi Ahli Lembaga Pengarah Kuantan Flour Mills Bhd, Promet Berhad
dan Cadbury Bhd. Beliau juga pernah menjadi Lembaga Pengarah Bakti
Udara Sdn Bhd sebelum menubuhkan syarikat sendiri bernama McNa Bhd.
Tan Sri Mohamed bin Ngah Said telah meninggal dunia pada 8
Dis 2013 di Hospital Tawakkal, Kuala Lumpur pada jam 1805H ketika berusia 75
tahun.
Semasa dalam perkhidmatan allahyarham amat terkenal ilmu
pengetahuan yang luas dan mendalam serta mempunyai sikap yang tegas dan amat
mengambil perhatian dan mudah mesra kepada warga TUDM. Pada masa yang sama
beliau mempunyai kehidupan sosial yang amat luas dan menjalin hubungan baik
dengan semua peringkat warga TUDM dan pada masa yang sama mempunyai hubungan
yang baik dengan pemimpin Kerajaan serta Raja-Raja Melayu.
Selain amat baik dalam permainan golf beliau mempunyai kegemaran
ke atas sukan lasak khususnya motorsikal berkuasa tinggi.
Mohamad Ngah Said berkahwin dengan Puan Sri Lat Kamariah bt
Abd Rahman dan dikurniakan 5 cahaya mata.
Salah seorang anak perempuannya yang bernama Laa Ee pernah
berkhidmat dalam TUDM di awal tahun 90an dan menamatkan perkhidmatan dalam
pangkat Kapten.
Manakala dua orang menantu lelakinya merupakan juruterbang
pesawat pejuang TUDM. Seorang (suami Laa Ee) bernama Hizar telah menamatkan
perkhidmatan dalam pangkat Kapten dan seorang lagi (suami Datin Laynette)
bernama Dato' Zahani, kini masih berkhidmat dalam TUDM dalam pangkat Mejar Jeneral.
Mat Ngah Yang Ku kenali
Sebagai pegawai muda (subaltern) semasa almarhum Tan Sri
Mohamed bin Ngah Said (TSMNS) menerajui kepimpinan TUDM sudah tentu jarak kami
begitu jauh sama ada dari aspek urusan rasmi atau urusan sosial. Jadi, peluang
untuk menghampiri beliau memang tak ada langsung. Semasa beliau memangku
jawatan PTU selama setahun antara Ogos 1983 - Ogos 1984, aku masih berpangkat
Lt Muda (U) dan Lt (U), bertugas di TUDM Kuantan. Pasti hanya melihat wajah
beliau dari jauh sahaja apabila beliau ada tugasan atau lawatan ke pangkalan
udara tersebut.
Pada bulan Jun 1986 aku melanjutkan pengajian ke ITM selama
3 tahun. Apabila aku tamat belajar pada bulan Jun 1989 baru aku dinaikkan ke
pangkat Kapt TUDM. Sehingga beliau bersara pada bulan Mac 1990, aku memang
tidak berpeluang mendekati beliau. Sebagai pegawai muda (junior officer) untuk
bersemuka dengan PTU adalah sesuatu yang menggerunkan. Malah, seberapa boleh
jangan sampai bertembung dengan PTU. Kalau boleh tak mahu tengok pun
bayang-bayang PTU.
Biasanya pegawai yang berpangkat Lt Kol ke atas yang mempunyai
peluang menghadiri mesyuarat atau berbincang semuka dengan PTU.
Oleh itu, maklumat tentang keperibadian, gaya dan cara
kepimpinan TSMNS hanya aku perolehi melalui persembangan dengan pegawai-pegawai
yang senior dalam TUDM. Mohon perbetulkan jika TIDAK TEPAT. Secara ringkasnya,
apa yang dikhabarkan kepada aku, bahawa TSMNS adalah seorang pemimpin yang:
Highly Knowledgeable, Dedicated and Firm. TSMNS diceritakan
sebagai seorang Jeneral yang amat dedikasi dalam melaksanakan tugas,
mengutamakan kecemerlangan organisasi dan amat tegas dalam membuat keputusan.
Antara sebabnya ialah allahyarham mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam
banyak perkara. Perwatakannya yang serius dan garang membolehkan allahyarham
menguasai suasana mesyuarat. Jeneral-jeneral yang lain tidak akan membuka mulut
jika tidak mempunyai fakta yang betul dan lengkap.
Brave and Vocal. Ini juga satu keistimewaan allahyarham
TSMNS. Allahyarham sangat berani dan tegas dalam mengutarakan atau memanjangkan
isu TUDM ke peringkat atasan seperti dalam forum atau mesyuarat peringkat
Menteri, KSU atau PAT. Allahyarham bukan jenis bersifat YES SIR. Jika terdapat
perkara yang bertentangan dengan peraturan operasi TUDM beliau akan membantah.
Jika membawa perkara untuk kepentingan TUDM, allahyarham akan berjuang
berhabis-habisan sehingga berjaya atau diiktiraf. Pembawaan karakter dari
typical pegawai Askar Melayu yang tegas. kasar dan berani dicernakan dengan
norma dan gaya Tentera Udara yang agak kebaratan, dan gentleman menajdikan
beliau tegas berani dan berhemah.
Suit to all kind of people and situation (versatile). Ini
kelebihan allahyarham TSMNS. Beliau boleh bergaul dengan semua peringkat warga
TUDM. Allahyarham amat prihatin dengan kebajikan anggota bawahan dan
mempastikan semua rintihan disampaikan ke Pegawai Memerintah secara berdokumen.
Oleh itu allahyarham memperkenalkan Sistem Pengurusan Unit (SPU). Arahan SPU
masih diamalkan oleh semua unit TUDM sehingga sekarang.
Rujukan: UDARA/TAD/580/1 bertarikh 21 Jan 85. Surat Arahan
Perlaksanaan SPU oleh Panglima Tentera Udara - Lt Jen Tan Sri Mohamed bin Ngah
Said TUDM.
Allahyarham juga mempunyai hubungan yang rapat dengan
Raja-raja Melayu termasuk Yang Di Pertuan Agong. Ada satu cerita dari seorang
pegawai kanan. Pada masa itu Yang DiPertuan Agong adalah almarhum Sultan Johor.
Tuanku memanggil PAT, maka PAT datang mengadap Tuanku dengan terkepit-kepit dan
tertunduk-tunduk (macam ketakutan). Faham-faham saja lah karakter Sultan Johor
pada masa itu. Tapi bila Tuanku melaung nama TSMNS, allahyarham menyahut
'Tuanku' dari jauh dengan mengangkat tangan sambil datang hampir kepada Tuanku.
Rugged, Stylo and Flamboyant. Seperti yang tajuk blog ini,
allahyarham TSMN adalah insan yang istimewa yang masih belum ada gantinya dalam
senarai kepemimpinan TUDM. Dari segi fesyen pakaian, beliau amat advanced. Gaya
pakaiannya seperti anak muda bersesuaian dengan hobinya kepada kativiti lasak.
Allahyarham juga merupakan pengendali Motorsikal Berkuasa
Tinggi (MBT) yang hebat dan mahir. Allahyarham merupakan pengasas (founder) dan
President of Malaysian Superbike Club. Semasa berkhidmat dan setelah bersara
allahyarham aktif menyertasi kembara bermotorsikal sama ada di dalam atau di
luar negara.
Testimonial
Keratan dari buku tulisan Sqn Ldr Monty Choy (RMAF
retired), rakan seperjuangan almarhum pada tahun 1962. Buku bertajuk 'The
Flying Dragon', 2014. Sqn Ldr Choy semasa berpangkat Flying Officer pernah
terlibat dalam kemalangan pesawat Scootish Twin Pioneer pada 27 Jun 1962.
Kapten pesawatnya adalah Flt Lt Mohamad Ngah Said.
Keratan dari satu muka surat buku tersebut menceritakan
tentang dating pertama TSMN dengan seorang gadis yang akhirnya menjadi pasangan
hidup sehingga akhir hayatnya.
......masih mencari bahan untuk menyambung penulisan.
saya amat mengalu-alukan sumbangan maklumat dari para pembaca yang mengenali dan pernah bertugas bersama allahyarham semasa hayatnya.
Berita Kematian
Bekas PTU meninggal dunia
KUALA LUMPUR, 09 Jan 2013 - Bekas Panglima Tentera Udara
Diraja Malaysia (TUDM), Leftenan Jeneral (B) Tan Sri Mohamed Ngah Said
meninggal dunia di Hospital KPJ Tawakal di Jalan Pahang di sini Ahad akibat
jangkitan bakteria. Allahyarham meninggal kira-kira 6 petang, semalam.
Pegawai Perhubungan Awam TUDM, Mejar Roslan Salam berkata
Allahyarham dimasukkan ke wad selama seminggu akibat jangkitan sejak Khamis
lepas.
"Jenazah dibawa pulang ke rumahnya di Setapak dan akan
disembahyangkan di Masjid Ibnu Sina pada jam 8 pagi Isnin sebelum dikebumikan
di Tanah Perkuburan Setapak," katanya ketika dihubungi Bernama.
Mohamed, 75,
menyandang jawatan Panglima TUDM dari 29 Ogos 1983 sehingga 18 Mac 1990. -
Bernama
Jenazah Tan Sri Mohamed Ngah Said selamat disemadi
9 Disember 2013
KUALA LUMPUR - Jenazah bekas Panglima Tentera Udara Diraja
Malaysia (TUDM) Leftenan Jeneral (B), Tan Sri Mohamed Ngah Said selamat
dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Titiwangsa di sini, hari ini.
Jenazah Mohamed disemadikan kira-kira 10.30 pagi selepas
disembahyangkan di Masjid Ibnu Sina, Jalan Ayer Keroh, Setapak di sini.
Upacara pengebumian Allahyarham diberikan penghormatan
penuh ketenteraan oleh kira-kira 100 pegawai dan anggota tentera.
Mohamed, 75, meninggal dunia di Hospital KPJ Tawakal di
sini malam tadi akibat jangkitan kuman selepas dimasukkan ke hospital sejak
Khamis lepas.
Allahyarham Mohamed meninggalkan isteri Puan Sri Lat
Kamariah Abdul Rahman, 72, dan enam anak berusia dari 20 hingga 49 tahun serta
10 cucu.
Beliau menyandang jawatan Panglima TUDM dari 29 Ogos 1983
sehingga 18 Mac 1990.
Sementara itu, anak keempat Allahyarham, Iskandar
Zulkarnain, 40, berkata arwah bapanya adalah seorang yang peramah dan
bertanggungjawab.
"Ayah seorang yang tegas dalam kerjanya namun mudah
mesra dengan anggotanya tanpa mengira pangkat," katanya kepada pemberita.
- Bernama
a video
TRIBUTE to TSMNS
TRIBUTE to TSMNS
Cerita Mengenai Allahyarham TSMNS
Mungkin ramai warga TUDM sendiri tidak mengetahui tentang
arwah. Arwah adalah salah seorang pelopor pesawat helikopter TUDM. Alouette 111
mula berkhidmat dalam TUDM pada 1963 dan arwah adalah antara anak watan yang
menjadi juruterbang 'Cepung' tersebut. Bila tibanya pula si 'Burung Besi',
wujudlah No 7 Skn yang berpangkalan TUDM Kuantan dan Sqn Ldr Mohamed Ngah Said
sebagai Ketua Skn yang pertama (1968).
Tidak lama kemudian, masih 1968, No 7 Skn berpecah kepada
dua: No 7 dan No 10 Skn. No 7 Skn berpindah ke TUDM Kuching manakala No 10 Skn
berpangkalan di TUDM Kuantan. Arwah pula dilantik sebagai Pegawai Memerintah
TUDM Kuching pada 15/5/1968. No 7 Skn diserah kepada Sqn Ldr Ahmad Merican S T
Merican (allahyarham- bersara Mej Jen Dato', TPTU): Sqn Ldr Ben Lee pula
menjawat Ketua No 10 Skn yang pertama.
Allahyarham juga adalah 'PANGUD (Panglima Udara)' di MARUD (Markas Udara) ketika Pasukan
Keselamatan melancar pelbagai operasi di era saya, seperti 'Ops Selamat
Sawadee'.
Seorang rakan seperjuangan menceritakan satu insiden ketika
berkhidmat di No 3 Skn, TUDM Butterworth. Pesawat Nuri rakan ini telah ditembak
oleh pengganas komunis di kawasan operasi Selamat Sawadee. Pada malam itu,
beliau terima panggilan telefon di Mes Pegawai. Sipemanggil mengenalkan
dirinya... 'Ini Md Ngah' dan bertanya khabar tentang insiden tembakan itu.
Rakan saya memberitahu....'hoi...jangan main2 lah'. Masa tu dah jadi kebiasaan
members suka 'menyakat'. Lepas tu, sipemanggil kata 'Ini Md Ngah...PANGUD'. Apa
lagi, kawan saya terus 'attention'
walaupun bercakap dalam telefon. Entah-entah beliau hentak kaki semasa
nak 'sedia'. Maklum saja le....mana biasa seorang Lt terima panggilan dari
Pangud, waktu malam pulak tu. . Inilah contoh seorang Panglima yang sungguh
prihatin terhadap anggotanya.
...dari catatan Mej Haji Nor Ibrahim dalam blognya...
xnuripilot.blogspot.com
Allahyarham juga seorang pemimpin yang inovatif dan
bersungguh dalam merealisasikan impiannya. Salah satu usaha untuk menggalakkan
penglibatan anggota teknikal TUDM dalam industri aeroangkasa adalah dengan
menubuhkan sebuah kelab atau persatuan yang dinamakan sebagai Kit Plane
Association of Malaysia pada tahun 1986. Persatuan ini beroperasi di Pangkalan
TUDM Kuala Lumpur. Agak malang usaha murni ini tidak diteruskan oleh kepimpinan
TUDM seterusnya
...DARI catatan facebook Kapten Dr Hj Ahmad Damanhuri bin
Ibrahim - Sejarawan Penerbangan
PELANCARAN KAPAL TERBANG “RAND ROBINSON KR2” DAN
“HELIKOPTER ROTARWAY EXECUTIVE E-90” DIREKACIPTA OLEH TENTERA UDARA DIRAJA
MALAYSIA (TUDM)
Pada 30 November 1986, dua buah pesawat terbang
hasil rekacipta Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) iaitu 'Rand Robinson KR2'
(9M-KPA) dan 'Helicopter Rotorway Executive E-90 ' telah
dilancarkan.
Upacara pelancaran telah disempurnakan oleh YAB Datuk Seri Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri Malaysia di Pengkalan TUDM Sungai Besi, Kuala Lumpur. Panglima TUDM pada masa itu ialah Lt Jen Tan Sri Mohamed bin Ngah Said.
Semasa pelancaran, kapal terbang ‘Rand Robinson KR2’ telah
diterbangkan oleh Kolonel (U) Gopal Ramdass (Bersara Mejar Jenderal Dato’)
manakala ‘Helicopter Rotorway Executive E-90 telah diterbangkan oleh Mejar (U)
Lim Tow Liang (Bersara Kol TUDM).
Pesawat terbang ini merupakan ciptaan pertama rakyat
Malaysia, dihasilkan oleh Kit Plane Association of Malaysia (KITFAM) di mana
persatuan ini sebahagian besarnya dianggotai oleh anggota TUDM.
Salah seorang daripada ahli KITFAM yang masih menjadi
sahabat karib saya sehingga kini ialah Encik Abdul Mutalib bin Abdullah,
jurutera penerbangan Kelab Aero (Penerbangan) Perak.
KITFAM telah ditubuhkan pada tahun 1985 bertujuan untuk
melahirkan reka bentuk yang penuh inovasi dalam bidang pembinaan dan pemasangan
pesawat terbang di negara ini.
Kerja-kerja pemasangan kedua-dua pesawat terbang yang
mempunyai dua tempat duduk ini bermula pada akhir tahun 1985.
Kapal terbang Rand Robinson KR 2 yang menggunakan enjin
Volkswagen (VW) 2000 (Turbo) siap pada bulan Mac 1986 dan Helicopter Rotorway
Executive E-90 pula siap pada bulan Mei 1986.
Usaha-usaha pembangunan dalam bidang teknologi ini berkait
rapat dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan kemampuan penggunaan teknologi
tinggi dalam pelbagai bidang di negara ini.
General Ngah, I hope you get this message, also I hope you are well. Please contact me at this email address. Would connect with you old friend.
ReplyDeleteMarty Dandridge
Dear Mr. Marty Dandrige,
ReplyDeleteSo sorry to inform you that General Ngah has passed 7 years ago. On behalf of the family, thank you for taking the time to reconnect with him.
Alfatihah kpd. Arwah
ReplyDeleteDia ayah saudara saya.alfatihah utk arwah pakcik
ReplyDelete